Oud speelgoed :D

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 11:25

Die kijkers met die plastic schijfjes heetten View Masters. Ik had het altijd over mijn View Masker. Haha!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


horseless
Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 11:25

Die had ik met sprookjes erop Haha!

Knijpbeertjes had ik ook.
Kennen jullie ook die toverkrasblokken? Moet je met een potlood het hele blaadje volkrassen en dan krijg je een tekening

Nog steeds lief verlegen en onschuldig

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 11:26

Kitty, dat was een spirograaf ofzo.
En Cody, wat dat niet zo'n stereokijker (stereoscoop)? Dat je 3D plaatjes te zien kreeg?

[edit] Zie dat Karin me voor was Knipoog [/edit]

Een chemobox heb ik trouwens nooit gehad, ik was van mezelf al gevaarlijk genoeg Knipoog Ooit als kind een fik gestookt in de openhaard toen ik alleen thuis was. Prima fikkie, maar mijn moeder was iets minder happy toen ze thuis kwam. Of ik de volgende keer toch even wilde wachten tot er iemand thuis was Haha!

Dance your cares away - Worries for another day - Let the music play - De Freggles

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 11:32

horseless schreef:
Kennen jullie ook die toverkrasblokken? Moet je met een potlood het hele blaadje volkrassen en dan krijg je een tekening


Ja die hadden wij ook, dat was leuk. Moest je krassen en dan bleven alleen de voorbehandelde lijnen staan.
Goh, inderdaad!

Jeetje ik was echt straaaaaaalverwend vroeger volgens mij, want ik herken alles en ik had ook alles Haha!

Chica

Berichten: 12272
Geregistreerd: 04-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 11:40

Hebben jullie ook nog zoveel knikkers in huis?
Zelf deed ik nooit knikkeren maar als de buurtkinderen klaar waren zocht ik altijd alle bosjes uit naar knikkers Haha!
Ik vond het zo zonde om mijn mooie knikkers in een spel te verliezen dus deed ik ze maar verzamelen *LOL*

In 1912: Dingen werden gebruikt. Mensen waren geliefd.
In 2012: Mensen worden gebruikt. Dingen zijn geliefd.
Some days you're the dog Some most days you're the hydrant


Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit
Dag lieve Niamh..HVJ

horseless
Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 11:41

Haha, jij ook al?
Wij gingen buiten ook altijd hinkelen en de zevensprong. Bij 1 been en 1 oog dicht gaf ik het meestal wel op...

Nog steeds lief verlegen en onschuldig

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 11:41

Wie kent die glow in the dark rupsjes nog? Ik meen tenminste te herinneren dat het een soort rupsjes waren, maar zeker weten doe ik het niet. Ik weet wel dat ik er een aantal had. Voordat je naar bed ging goed onder de lamp houden, dan deden ze het het beste Lachen

En, ook erg favoriet: vingerverf! Altijd pret Haha!

Dance your cares away - Worries for another day - Let the music play - De Freggles

Chica

Berichten: 12272
Geregistreerd: 04-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 11:54

Touwtje springen, Elasthieken, vingerelasthieken... kop en schotel maken enz. en stoepkrijten... wat zal ik allemaal ondergekalkt hebben vroeger Haha!

In 1912: Dingen werden gebruikt. Mensen waren geliefd.
In 2012: Mensen worden gebruikt. Dingen zijn geliefd.
Some days you're the dog Some most days you're the hydrant


Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit
Dag lieve Niamh..HVJ

Barb

Berichten: 12075
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 12:02

Chica schreef:
Touwtje springen, Elasthieken, vingerelasthieken... kop en schotel maken enz. en stoepkrijten... wat zal ik allemaal ondergekalkt hebben vroeger Haha!


oh schei uit, ik herken ook zoveel dingen wel onwijs leuk om te lezen hoor!! Touwtje springen deden we vroeger met 2 touwen net zoals ze dat in Amerika doen, heel erg moeilijk maar het lukte me op een gegeven moment om zelfs in te springen *LOL*

ik heb vroeger ook nog gepunnikt Schijnheilig

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 12:05

Jaaaah ik heb ook gepunnikt! Met zo'n paddestoel-rood-met-witte-stippen. Ik had een sliert van 20 meter ofzo, in allerlei verschillende kleuren! *LOL*

Dat ik daar gewoon voor durf uit te komen... Bloos

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 12:07

Spirogaaf
Bij die twister zakte steeds bij mij het model eruit, had zo slap haar Haha!
Wat ook zo een rage was, die plastic figuurtje, die je dan om een veter deed. En daarna om je nek hing

De meeste waren speentjes, je had babyflesje, kuikentjes, kinderwagens noem maar op. En dan had je zo een hele bos Haha!

Schaam me rot als ik er nu bij nadenk, hoe erg dat eruit zag

22 Januari verwachten we ons kleintje

Chica

Berichten: 12272
Geregistreerd: 04-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 12:10

Pffft! Ja Barb, dat heb ik ook nog gedaan *LOL*

Ik kan mij ook nog herinneren dat ik met de buurjongen nog wel Doktertje speelde... ik was dan de zuster en ging hem onderzoeken met stethoscoop, ben toen wel achter dingen gekomen die ik op die leeftijd nog helemaal niet hoorde te weten Clown

In 1912: Dingen werden gebruikt. Mensen waren geliefd.
In 2012: Mensen worden gebruikt. Dingen zijn geliefd.
Some days you're the dog Some most days you're the hydrant


Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit
Dag lieve Niamh..HVJ


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 12:18

Karin schreef:
Jaaaah ik heb ook gepunnikt! Met zo'n paddestoel-rood-met-witte-stippen. Ik had een sliert van 20 meter ofzo, in allerlei verschillende kleuren! *LOL*

Dat ik daar gewoon voor durf uit te komen... Bloos

Nou vooruit dan, als jij het ook toegeeft.... Schijnheilig Haha!

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 12:23

Wij gingen ook vaak vingerhaken. Gewoon met een dikke bos wol een enorme sliert maken en dan door de hele school heen.

Barb

Berichten: 12075
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 12:33

Kitty schreef:
Wij gingen ook vaak vingerhaken. Gewoon met een dikke bos wol een enorme sliert maken en dan door de hele school heen.


heb ik ook nog gedaan, vreselijk!!

met punniken had ik ook een paddestoel, volgens mij hebben we dezelfde sliert gemaakt Karin Haha!
Op een gegeven moment vroeg ik me af wat ik nou eigenlijk aan het maken was en hoe onzinnig dit wel niet was *LOL*

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

binky

Berichten: 2057
Geregistreerd: 26-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 12:47

En de diabolo,wie kent die nog?
Twee stokken met een touwtje er tussen en daarop een geval [geen idee hoe ik dat moet uitleggen]als je dan je armen flink bewoog ging dat geval rollen en kon je hem omhoog gooien en weer opvangen.

Klikklakken:een ring met twee touwtjes er aan met daaraan twee hele harde balletjes,door je hand op en neer te halen klikklakte die balletjes steeds harder tegen elkaar,en als je het erg goed kon raakte ze elkaar boven en onder je hand.

Silaputy[?]ik weet de naam nog maar wat het nou ook alweer precies was? Scheve mond

https://www.facebook.com/FotoBiancaS

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 12:50

Idd, punniken, vingerhaken... tegek! Heb het laatst weer gedaan maar toen was het wél nuttig!
Wat je ook had was een grijs 'tekenblok' met een plastic penvormig dingetje en dan kon je daar heel leuk op tekenen. Ik had er op een gegeven moment wel 3 ofzo, want die dingen gingen heel snel kapot. Ik zag 'm laatst bij Friends ergens op de deur hangen. Als je dan getekend had kon je nl je tekening weer wissen.
Ik had zelf overigens alleen verantwoord speelgoed, mijn buurmeisjes en vriendinnetjes die hadden de rest, dus ik ken wel een heleboel. Alleen dat stoepranden niet, want in onze buurt waren geen stoepen (boerengat), alleen bermen.
Wat wij ook altijd deden was 'stand in de mand' en buskruit, muurvoetbal, muurtennis, bomen klimmen, boomhutten bouwen en vanuit een boomhut kersepitten op bussen gooien (en andere auto's), ook wel eens op toeristen die dan Betuwe kwamen doen... Tsk, wegwezen!
Of appels jatten, slootje springen. En ik heb een keer met mijn nieuwe paardrijlaarzen in de sloot gestaan. Paste precies, maar eruit was wat lastiger, stond behoorlijk vastgezogen in de modder... Geweldig!

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 12:52

Oh ja wb kattenkwaad uithalen Lips are sealed Bloos
Zo vulden wij balonnen met water en die lieten we dan in de stad van het viaduct afkletteren als er een auto onderdoor reed Bloos
*heel erg schaam schaam schaam*

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 13:03

Begin niet over kattekwaad, die kersepitten waren echt nog het minste. Dan namen we gewoon kersen mee de boomhut in en dan spuugden we ze uit, kon ik het helpen dat er dan net een auto onderdoor reed?
Achter onze tuin was een weiland van een boer. Daar mochten wij uiteraard niet in en het bleek dat schrikdraad ook op kinderen effect had. Was je net goed en wel over de sloot heen, stond je voor een hek met schrikdraad. Gelukkig had ik een stoere broer die dan weddenschappen sloot enzo. Wie het het langst vast kon houden. Omdat dat toch niet echt praktisch was had hij al snel een nieuwe techniek. Hij studeert nu overigens natuurkunde en waar hij de wijsheid tóén vandaan haalde is mij een raadsel. Maar hij nam dan een slak en aarde de schrikdraad (werkte echt) en dan klommen wij over het hek. In die wei stonden vaak schapen dus dan gingen we schapen jagen. GEweldig gelachen, was een grote wei en dan met z'n allen (alle buurkinderen gingen dan met ons mee) achter die schapen aanrennen. Aan die wei grensde ook een appelboomgaard, een kersenboomgaard en meer van dat leuks. Ook stond er een enorme wilg en dat was 'De Wilg', daar gingen wij dan inzitten, hele dagen lang. Als we naar huis moesten zwaaide mijn moeder met een luier (katoenen) aan een stok, maar dat zagen wij vaak niet, dus dan was het op een gegeven moment zo van: hmm, zouden we al naar binnen moeten. Mams kwaad natuurlijk. Ook verkenden we altijd de tuin van de buren, er woonde zo'n vrekkig oud mensje naast ons die nooit achterin haar tuin kwam, dus dan gingen we haar bespioneren. Of door alle buurtuinen heen mos jatten een paar huizen de andere kant op, die man was heel trots op zn appels, dus dan kwam hij als een razende z'n huis uit gerend als hij ons zag. Bij de voetbalvereniging gingen wij ook altijd in het bosje zitten, hutten bouwen, stiekem 's avonds op het veld, van daaraf bij de boer het land op.
Het mooiste wat ik ooit gedaan heb was het natuurgebiedje betreden. Samen met een vriendinnetje, dat mocht natuurlijk niet, maar dat wil je dan persé wel. Eerst door het pas gemaaide mais, langs de opzichter en gewoon het hek over klauteren. In de winter was het ijsbaan, maar wij wilden er ook s zomers, want dan was het veel mooier. Wij dat waren mijn beste vriendin en haar neefje. Komen we er vanaf komt die opzichter kwaad uit zn huis. Dat mag helemaal niet. Dus die neef zegt: niks zeggen. Begint hij die gozer zo in het Fries uit te banketstaaf. Ik lag helemaal in een scheur van het lachen. Die vent begreep er niets van en wij liepen gewoon rustig naar huis. daar gingen we ook rattevallen onderzoeken enzo... Vooral in andermans tuin rondneuzen en dan heel nonchalant het terrein inspecteren, dat was echt leuk!
En dan hebben we het nog niet over de sabbotages gehad die wij altijd pleegden... mijn god!

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 13:10

Laat ik mijn kattenkwaad-verleden maar niet uit de doeken doen hier *LOL* Zeg maar tegen je image Haha!

Okee eentje dan:
Met een groepje meiden van de basisschool naar het reisbureau, om gratis folders te scoren. En dan op straat gaan staan met een bord: "Steun het goede doel". De folders gingen voor 1 gulden per stuk naar de nieuwe eigenaar en wij konden weer snoep kopen Bloos Haha!
Of mensen oplichten met de kinderpostzegels, altijd net wat meer vragen. Todat iemand heel slim opmerkte dat de prijs in koeienletters op de enveloppen stond

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 13:26

Uiteraard het aloude belletje lellen. Maar dan bij de dominee... jaja, wij hadden een behoorlijk recalcitrant en ongelovig groepje in groep 7/8!
Bloemen plukken uit andermans tuin, dat soort dingen. Als ze dan naar buiten komen: maar mevrouw, zo wordt het een héél erg mooi boeket. Werd het ook en mijn moeder maar vragen: goh, waar heb je die bloemen vandaan?
Geen kattekwaad, wel errug hilarisch. Met een groepje meiden gingen we vissen. Ik zou samen met nog iemand nakomen want wij hadden corvee oid op school. Dus wij komen bij die sloot aan, is er niemand. Wij kwaad natuurlijk, ze zitten ons een beetje te dissen. Wij hadden geen hengels dus wij weer naar huis. Was er 1 in het water gevallen, hele week doodziek geweest... maar daar konden we allemaal wel om lachen. Vooral het ziekenbezoek dat we dan dagelijks aflegden...
Oh, en natuurlijk het *skup* verhaal. 2 huizen verderop woonde een oma en die had een kleinzoon uit Brabant (net over de waal, Land van Maas en Waal dus, da's echt niet goed in de Betuwe!). Maar wij ahdden beloofd dat we met hem zouden spelen. Dus wij gaan voetballen tennissen en weet ik het wat, maar er komt natuurlijk ruzie, want hij had een zachte g en wij niet (ik dan vooral want ik was import). Zegt hij opeens: ik ga jullie allemaal skuppen. Daarna hebben we nooit meer met m gespeeld, wilde hij niet meer!

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 13:37

ik had vroeger altijd MLP, Barbie + paarden, smurfen, elastieken, skippybal, lolobal, .... noem het maar op... Lachen

Kent iemand het spelletje DOMBIK nog?

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 13:39

Dombik dombik...komt me wel bekend voor, wat was het?

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 13:41

He-man, gummyberen, transformers, lego, poppel Tong uitsteken

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 13:43

dan had je een stapel stenen, die moest je om proberen te gooien/rollen met een bal....

Was de stapel om, werd het een soort van trefbal, maar ondertussen moesten ook de stenen weer opgestapeld worden... (de stenen mochten ook weer omgegooid worden).... als de stapel weer was opgestapeld riep je keihard DOMBIK... en het spel was uit... Lachen

Wat we ook altijd deden was BLIKKIESPUIT, "hout en heuveltje", "Anne Maria Koekoek", Schipper mag ik overvaren, ......Haha!

Ik voel me wel in ene oud worden...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Abiola, aeckker03, chinnie, IASCrawler, Janyne, Jette, MaiMai, NogSteedsGek, Paardjes83, pjer, PlukenKrul, Poekkie, xPabloBokt en 63 bezoekers