rustige jog, hoe leren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

rustige jog, hoe leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-03 12:43

zoals sommige van jullie misschien al weten , ben ik samen met Boyd begonnen met het westernrijden.
nu loop ik elke keer tegen 1 groot probleem aan.....hoor graag van jullie tips hoe dit aan te pakken.Moet er even bijzeggen dat Boyd tot nu toe engels bereden was.

Als ik met Boyd wil gaan joggen gaat dat in de bochten netjes .....totdat.....we op het rechte stuk komen

dan is er van rustig kunnen doorzitten geen sprake meer....en zet hij hem in een hoge versnelling. Frusty

tot nu toe ben ik steeds bezig om hem dan weer terug te nemen...dus iets strakker te nemen kwa teugel ook....en hem vervolgens weer de ruimte te geven.......kan alleen niet zeggen dat het echt effect heeft.......Heb helaas niet de mogelijkheid hem mee te nemen naar les....zijn er mensen die hun paardje ook "omgezet" hebben naar western, en weten hoe dit het beste aan te pakken? Verward

Hoor graag tips.............


heb het hier maar neergezet ....niet wetende of dit nu hier moest of op rijtechnisch?????



pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 13:11

ik heb mijn paardje niet opgezet, maar hij is nog wel jong (4jaar) en hij wil ook nog wel eens harder gaan draven.. het is toch echt gewoon de teugels aannemen totdat hij in het tempo loopt dat jij wilt.. en hem dan weer loslaten.. het duurt even, maar ze krijgen het vanzelf door dat harder gaan echt niet fijn is.. *LOL*
als hij er echt gewoon vandoor peert zou ik hem gewoon een keer in achteruit zetten.. dan weer rustig stappen en weer zachtjes draven..

succes..

euhm.. Scheve mond

xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-03 13:14

[quote]ik heb mijn paardje niet opgezet, maar hij is nog wel jong [/ quote]


OPZETTE zou ik ook nog niet doen als ik jou was Haha! Tong uitsteken Knipoog

sorry flauw.....maar moest er wel even om lachen...
dat terug nemen doe ik ook steeds al.....maar het kwartje lijkt daarin niet echt te vallen.....

kreeg tip op de volte blijven zetten ....dat ga ik ook eens proberen....en in zijn achteruit is ook nog een optie.....
ga nu heen......en zal eens even zien of dat beter gaat.....

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 13:42

Op de volte en dan flink door laten lopen want dat vinden ze niet leuk. Hou hem ook gerust maar even op die volte totdat jij het genoeg vindt. Ook "tegenwerken" met je zit is niet prettig voor 'm.

Veel suc6 ermee!

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 13:45

sorry.. typefout... Haha! Haha!
bedoel natuurlijk omzetten... *LOL*

euhm.. Scheve mond

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 13:56

Wanneer hij te hard gaat, zet je'm op een klein voltetje. Zo klein mogelijk zonder te rekken. Laat hem daar lopen, zonder dat je z'n tempo gaat regelen, dus niet ook proberen hem langzamer te laten lopen, alleen op die volte houden. Net zolang tot'ie uit zichzelf weer het goede tempo gaat lopen (en dat gaat'ie echt wel doen), dan ga je weer rustig recht uit. Gaat'ie weer harder...direct weer een kleine volte! Wel direct doen en niet afwachten of'ie toch nog zachter wil gaan lopen. Zo krijgt'ie vanzelf door dat 'ie beter langzaam kan blijven lopen, dan mag'ie rechtuit... Gebruik de hoefslag zo veel mogelijk alleen als 'beloning' en rustpunt (tenminste... als je voor de Pleasure wilt trainen). Trainen, buigen enz. doe je ín de bak, op de binnenhoefslag en door allerlij vreemde lijnen te rijden (veel engelse ruiters worden knettergek van mij omdat ik eigenlijk nooit op de hoefslag rijd. Ik rij kriskras en cirkelend door de bak heen). Zo leer je je paard dat de hoefslag een rustpunt is, dat'ie daar gewoon alleenmaar lekker hoeft te ontspannen.
Wat voor dit soort paarden ook goed is, is veel serpentines en slangevoltes rijden. Vaak gaan ze n.l. juist harder na een wending of bocht. Ze rennen als het ware de bocht uit. Door ze dus veel bochten te laten lopen, worden ze sterker ín die bocht en hoeven ze er niet uit te rennen. Veel buigen en flexibel maken en de achterhand sterk maken. Goed langzaam lopen kost n.l. veel kracht. Het moet geen 'sloffen' worden, maar een gedragen verzamelde jog.
Succes!

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Signe

Berichten: 5805
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 18:04

Francis schreef:
, op de binnenhoefslag en door allerlij vreemde lijnen te rijden (veel engelse ruiters worden knettergek van mij omdat ik eigenlijk nooit op de hoefslag rijd. Ik rij kriskras en cirkelend door de bak heen).


Haha! klinkt bekend... ik rijd meetsla alleen in de bak, maar toch... alles behalve over de hoeslag haha.. ennne die eerste tip die je gaf... die werkt! Zeker bij tinks!

Je laatste tip( slangevoltes)... hee ook weer wat geleerd... die rijd ik sowieso graag.

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 19:28

Zijn al die bochten en rondjes niet veel te zwaar voor zo'n jong paardje?

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-03 08:25

sonjabelgium schreef:
Zijn al die bochten en rondjes niet veel te zwaar voor zo'n jong paardje?




Boyd is 6...........

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 09:14

Iemand hierboven had het over "hun" 4-jarige geloof ik (pacster?), heb ik even verward Schijnheilig

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 09:24

jah.. das mijn skatje..

euhm.. Scheve mond

SillytheKid

Berichten: 551
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 10:55

Ik heb zelf een halve haflinger (van 7) en de jog gaat best redelijk. Toch gaat ze soms ook nog versnellen (inderdaad op de lange lijnen). Ik zie dat veel mensen het hebben over de teugels aannemen maar wat ik doe voordat ik de teugels aanneem is werken met mijn zit. Ik neem zeg maar de stophouding aan, maar om de voorkomen dat ze echt stopt begin ik eerst met het woordje 'easy' en ga daarna die stophouding aannemen. Dit werkt meestal wel, en anders doe ik hetzelfde met teugeldruk erbij.
Succes!

Lovers War Paints Mariah Lovers

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 15:58

sonjabelgium schreef:
Zijn al die bochten en rondjes niet veel te zwaar voor zo'n jong paardje?


Alles met beleid natuurlijk... en je kunt ook een kwartier of 20 minuten rijden i.p.v. dik een uur... Goed trainen zit'em niet in de tijdsduur dat je bezig bent. Ik ben wel eens na 10 minuten al afgestapt omdat m'n merrie na dagen klooien ineens begreep wat ik wilde... dan beloon je ze door te stoppen...

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 16:38

Da's pas toptraining . Dat vind ik nu 's keigoed!!!! Iemand die kan stoppen op het toppunt van een prestatie is goed bezig in mijn ogen!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 17:07

Aha, waarschijnlijk heb jij dus een 'long horse' . Een goede oefening is dan het rijden van een 'cloverleaf' of in het nederlands gewoon een klaverblad. De kracht van deze oefening is dat je dezelfde figuren continu herhaalt zodat dat een stuk rust geeft voor je paard. Het rustpunt is dan telkens X vanuit verschillende richtingen en je zult zien dat je paard uiteindelijk lekker relaxed kan draven en galopperen zonder dat je ook maar 1 x aan de teugels hebt hoeven komen. Maar in het begin kan het wel 3 kwartier of langer duren voordat je paard het doorheeft.

LindaVelings

Berichten: 1223
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 19:20

Francis, geldt dat dan ook voor de galop en de stap???? (rondjes rijden en "belonen" met op de hoefslag lopen)

"Save a horse, ride a cowboy"
Rainy & Rico

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 20:17

LindavanVugt schreef:
Francis, geldt dat dan ook voor de galop en de stap???? (rondjes rijden en "belonen" met op de hoefslag lopen)


Yep, ook in galop en stap... De hoefslag = rust, ontspanning, beloning. Zo leren ze dat op de hoefslag lopen prettig is. Als ze daar blijven hoeven ze't minst te doen zeg maar. Da's voor de Pleasure natuurlijk precies wat we willen. Wel 'goed' en oplettend laten lopen , dus niet laten sloffen, en op het moment dat de verzameling verdwijnt of ze reageren niet op een hulp, dan weer van de hoefslag af en 'doorpakken' zeg maar. Ook niet te lang achter elkaar op de hoefslag blijven... even een rondje ofzo, of minder als ze er dus misbruik van maken.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-03 11:54

nou...heb gister in praktijk proberen te brengen wat jullie allemaal opperden hier......

of het nu aan mij , het weer of meneer (of combi daarvan) lag weet ik niet........

maar ben na 20 minuten er voor het eerst afgestapt Schijnheilig

cirkelen cirkelen cirkelen.......tot ik er draaierig van was
had ook geen andere keus...meneer had een peper in zijn **** Extreme duivel

kon geen meter rustig draven...was opgefokt en vreselijk vervelend (vliegen etc etc etc)

heb toen het "wijze" besluit genomen om eraf te gaan en hem aan de longe even te laten werken...(ik raakte namelijk alleen maar boos en gefrustreerd) Frusty


morgen weer een dag................

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 12:02

Klaverblaadjes rijden Lachen

xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-03 12:04

cornelie schreef:
Klaverblaadjes rijden Lachen




zal ook dat eens proberen....als ik hem tenminste de bochten om krijg

wat meneer in de kop heeft , heeft ie niet in de kont Haha!
en dan zet ie zijn tinkerkrachten echt in de strijd Schijnheilig

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 17:12

cornelie schreef:
Aha, waarschijnlijk heb jij dus een 'long horse' . Een goede oefening is dan het rijden van een 'cloverleaf' of in het nederlands gewoon een klaverblad. De kracht van deze oefening is dat je dezelfde figuren continu herhaalt zodat dat een stuk rust geeft voor je paard. Het rustpunt is dan telkens X vanuit verschillende richtingen en je zult zien dat je paard uiteindelijk lekker relaxed kan draven en galopperen zonder dat je ook maar 1 x aan de teugels hebt hoeven komen. Maar in het begin kan het wel 3 kwartier of langer duren voordat je paard het doorheeft.

Leg eens verder uit please. Ik heb ook zo'n scheurijzer onder mijn k....t af en toe.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 07:45

Hier ook eentje met een scheurijzer Haha! Die van mij heeft al moeite de gewone bochten door te komen, ze is ook nog maar een jaar onder het zadel en we zijn nog niet zo fanatiek bezig. Maar wat bij mij helpt is gewoon nog wat extra been eraan, en dan gaat ze maar harder, mevrouw moet eerst maar op haar eigen benen leren lopen, en na een aantal rondjes wordt ze rustig.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Mariekje

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-05-03
Woonplaats: onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 11:58

Cornelie zei: Klaverblaadjes rijden, maar ik ben sinds kort ook overgestapt op western en ik weet niet precies hoe ik die moet rijden. Zou iemand me dat uit kunnen leggen? Schijnheilig

Alvast bedankt Haha!

(Ik voel me een beetje dom! )


cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 12:07

Ik zal proberen om vandaag even een nieuw onderwerp te maken over klaverblaadjes rijden. Blijkbaar heb ik de nieuwsgierigheid geprikkeld van veel mensen want ook via pb kreeg ik nogal wat vragen. Je bent zeker niet dom!! Het is gewoon weer een 'vakterm' van parelli en ik vind de vaktermen nogal eens vervelend want het is niet altijd duidelijk wat er bedoeld wordt voor een buitenstaander. Zodra ik even wat langer de tijd heb zal ik e.e.a. toelichten.

Signe

Berichten: 5805
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 12:58

even mijn kennis testen... een klaverblad

begin lijn A-C bij X begin je een voltehalvebaan richting k en via e naar de E-B lijn... vanaf B op de volte richting G dan kom je weer op de A-C lijn terecht richting A, maar dan ga je na X weer op de volte richting eh L? ( de hoek tussen E en A) Weer oversteken naar B en daar het laatste blaadje rijden tussen B en F.

Ik ben niet zo goed met de bakletters, maar het komt er op neer dat het vier halve voltes zijn met steeds een `oversteek` op de B-E of A-C lijn.

Goed?

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 bezoekers