Weet iemand of hoefkatrolontsteking erfelijk is?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sevilla

Berichten: 52
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: Den Haag

Weet iemand of hoefkatrolontsteking erfelijk is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-03 14:27

Mijn merrie heeft hoefkatrol en ik wil haar laten dekken, maar ik weet niet zeker of dat wel verstandig is, want ze heeft hoefkatrol. Weet iemand of het erfelijk is?


chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 16:00

Dat lijkt mij zeer onverstandig, met een paard met gebreken moet je niet fokken.
Hoefkatrol kan inderdaad erfelijk zijn.

mootje20
Berichten: 168
Geregistreerd: 08-06-03
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 23:06

een hoefkatrol is een aangeboren afwijking ik zou dus niet met de merrie fokken de kans dat je veulen het later krijgt is dus aanwezig

Biebel

Berichten: 1353
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Son

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 21:15

mootje20 schreef:
een hoefkatrol is een aangeboren afwijking


De hoefkatrol is een bewegingsmechanisme in de voeten van een paard, door een afwijkende stand of sporing van de katrol kan deze ontsteken. Over de erfelijkheid van de ontsteking is nog veel discussie. In de wetenschap is volgens mij niet onomstotelijk bewezen dat dit erfelijk is. Wat natuurlijk wel erfelijk kan zijn is de stand van de benen of het functioneren ervan. Alleen al daarom is het niet aan te raden om te fokken met een paard dat aan hoefkatrolontsteking lijdt.
Zelf ben ik podotherapeut (hoefsmid voor mensen Haha! ) en in principe functioneren veel dingen van een paard en mens op dezelfde manier...

ZOALS HET PAARDJE THUIS SPRINGT, SPRINGT IE NERGENS.....
Liza alweer ruim 7 jaar:-) kleine meisjes worden groot! School is leuk!
http://www.horsefoto.nl nog steeds ff uit de lucht

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 19:51

Ik heb ook een keer ergens gelezen of gehoord dat het erfelijk is, dus als ik jou was zou ik het niet doen

..If I only could make a deal with God, and get him to swop our places..

Kia: the power to surprise Knipoog Clown

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 20:36

Volgens mij is het nog niet bewezen dat het erfelijk is. Ze raden het meestal af.
Het ligt er natuurlijk ook aan met wat voor reden je het veulen fokt. Is het puur voor jezelf en voor de recreatie dan vind ik dat je het wel kan proberen. Een vriendin van mij heeft ook gefokt met een merrie met hoefkatrol en die had gewoon gezonde veulens. En ik denk dat het ook meespeelt hoe ernstig de hoefkatrol is.
En daarbij vind ik dat een lichte hoefkatrol niet het eind vd wereld is, bijna elk paard heeft wel wat.

Pippa
Berichten: 88
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 16:35

de aanleg erfelijk is (idem voor OCD etc.) de manier van opfokken bepaalt of de aanleg zich ontwikkelt tot de kwaal (volgens de geleerden van de Lingehoeve). Zou zelf het zekere voor het onzekere nemen en alleen fokken met een gezonde merrie want je kunt toch alle genoeg pech hebben met de opfok.

pluk de dag

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 16:38

De aanleg voor hoefkatrol is idd erfelijk, maar wanneer het paard op een goede manier wordt opgefokt en bereden, hoeft die er nooit last van te krijgen.
Toch zou ik persoonlijk er niet mee gaan fokken. Te veel risico.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

amarant

Berichten: 35
Geregistreerd: 12-11-01
Woonplaats: Starnmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 22:41

HOEFKATROL IS NIET ERFELIJK!!!!

Kijk maar eens op www.hoefkatrol.com

Hoekatrol is een rijtechnisch probleem en kan verholpen worden door te rijden met een juiste belasting.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 23:16

Ja hoor zometeenkomt AdB weer binnen, misschien kan je die op een merrie zetten Amarant, kan ie het er al in de baarmoeder corrigeren Misselijk

Als het een poll zou zijn is het al duidelijk, niet mee fokken, geen problemen opzoeken die je kan vermijden.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 23:19

amarant schreef:
HOEFKATROL IS NIET ERFELIJK!!!!

Kijk maar eens op www.hoefkatrol.com

Hoekatrol is een rijtechnisch probleem en kan verholpen worden door te rijden met een juiste belasting.


Wordt precies niet onderbouwd door een erkende wetenschappelijke instantie!!!

Ik zou daar toch mee oppassen hoor, fokken met een merrie die gebreken heeft, volgens mij is dat problemen op je nek halen!!!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 00:39

amarant schreef:
HOEFKATROL IS NIET ERFELIJK!!!!

Kijk maar eens op www.hoefkatrol.com

Hoekatrol is een rijtechnisch probleem en kan verholpen worden door te rijden met een juiste belasting.


Rijtechnisch probleem???????
Hoe kan dan een driejarige, die nog nooit bereden is en niet gelongeerd oid, klinisch en rontgenologisch HKO hebben?????????????????????????

Droom ff lekker verder.


Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 01:30

amarant schreef:
HOEFKATROL IS NIET ERFELIJK!!!!

Kijk maar eens op www.hoefkatrol.com

Hoekatrol is een rijtechnisch probleem en kan verholpen worden door te rijden met een juiste belasting.


Vind dit dus ook een zeer naïeve houding!!! Stamboeken als het KWPN doen zoveel moeite om die gebreken uit de fokkerij weg te krijgen!!! Waarom dan toch fokken met een merrie die gebreken vertoont???

Ik zou het nooit niet doen!!! Iedereen is natuurlijk vrij te doen wat hij niet laten kan!!!

Tja.....

esme
Berichten: 257
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: ede (gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 11:47

Heb je er al eens over nagedacht hoe een belasting het voor de merrie zelf wel niet is om met pijnlijke bene 11 maanden dracht uit te lopen? Dat nog buiten het verhaal of het wel of niet erfelijk is, je wilt toch ook niet dat de merrie pijn lijd?? Persoonlijk zou ik het risico niet nemen maar dan meer voor de merrie en niet eens voor de erfelijkheid.

be good to horses, the are also good to you


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hindo2, janna, Vitas en 91 bezoekers