Conditie opbouwen en..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sirius_

Berichten: 10937
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-01 19:21

vraag 1) stel ik koop monstertje, ze is nu moddervet en zweet al na een rondje galop. hoe bouw ik haar conditie op?
vraag 2) hoe longeer ik? ze kwam telkens naar binnen Frusty ehm ff kijken.. pony liep naar rechts, touw in rechterhand, longeerzweep achter de pony. was dat fout? zoja hoe doe ik het goed?



Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 19:41

te weinig info nuttig antwoord op te geven.

doorgaans kan je het beste conditie op te bouwen door weinig energie voedsel (vezelrijk dus) te geven en elke dag haar te longeren. Maar goed longeren is een apart vak, en er moet dus individueel gekeken worden naar hoe die loopt. Wel moet je alles opbouwen. Ik zit te denken aan veel draf en weinig galop tijdens longeren. Goed voor de uithoudingsvermogen. Dan valt ze ook af. Later kan je meer aan spieropbouw gaan denken, dus gebruik van een passoa, of slof, zodat ze mooie halsspieren krijgt, en d'r rug leert ontspannen. Belangrijk is ook om te kijken waar haar zwakke kanten zijn. Laat je ook niet meeslepen door allerlei goed bedoelde adviezen. Houdt 1 systeem aan. Ga niet experimenteren. Laat je adviseren door 1 iemand die veel verstand heeft, en luister daarna niet naar je vriendinnen!!
Als ze naar binnen komt moet je met je zweep naar haar hals wijzen. als ze met de klok meeloopt, dan moet je altijd je zweep in je linker hand hebben.

Afvallen gaat snel hoor, dus na een 1/2 jaartje moeten die 80 kilo's er wel af zijn(gokje). Overhaast alleen niet te veel, en zet haar niet meer op gras. (hooguit 1 uur op een kaal landje per dag (in de ochtend, daarna een 1/2 kilootje biks plus 1 plak hooi lijkt me voldoende voor een pony die moet afvallen en trainen)

succes,

prima

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 19:57

hoe je haar doet longeren je gaat met zijn tweenen eentje loopt er naast zodat ze niet naar binnen kan en dan begint ze het beetje voor beetje te begrijpen en dan steeds minder met zijn tweenen succes he. en hoe je conditie op doet bouwen? tja gewoon steeds een beetje meer denk ik zo.

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 20:15

Tip punt 2): Laat de longeerzweep richting kont wijzen als een voorwaartse hulp en als ze naar binnen komt prik je der met de zweep.

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 20:57

niet in der kont prikken hoor met die zweep als ze naar binnen komt!!!!
Dan draait ze haar kont van je weg en staat ze met haar hoofd naar je toe. Leuke patstelling is dat.
Drijven doe je ter hoogte van de kont en naar buiten drijven doe je bij de schouder.
Kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

Dees

Berichten: 18857
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 09:33

Conditie opbouwen gaat heel snel. Je begint gewoon met veel, heel veel stappen. Niet achtereen, maar elke dag ietsjes langer. Begin met een tien minuten, na drie dagen een kwartier en zo ga je door. Wanneer je pony een uur lang flink door kan stappen, mag je beginnen met echt draven. Geen sukkeldrafje, echte draf, maar in het begin nog heel kort. Intervallen, even draf dan weer langer stap, dan weer even draf dan weer langer stap. Dat is de manier. Een paar weken later mag je gaan denken over de galop, en dat bouw je ook op van eerst drie sprongen, dan een hele bak rond, en dan nog wat meer.

Ik zou niet beginnen met longeren. Als je erop zit, voel je wanneer je pony moe wordt, bij longeren is dat minder duidelijk. Longeren is dus niet voor te dikke pony's om af te vallen. Longeren kan je rijden ondersteunen, maar daarbij gaat men uit van een fit dier.

Pas op met te snel je pony te veel willen laten afvallen. Dat kan dodelijke gevolgen hebben wanneer het losgekomen vet door de bloedbaan van de pony gaat zweven. Dat voorkom je door heel geleidelijk je pony te laten afvallen. Dus niet meteen vanuit volle weidegang op stal met twee brokjes. Bouw het te vette voer heel rustig af, en bouw de lichaamsbeweging heel rustig op.
Houdt er rekening mee dat het heel veel tijd kost, maar dat het diertje geleidelijk aan wel een heel stuk gezonder wordt. En misschien ook wel gelukkiger, waardoor ze ook een beter karakter kan krijgen.
Echter, sommigen onder ons zijn voorbestemd om aan de mollige kant te blijven. Niet iedereen kan een slanke den worden (huh, zucht...!), dat geldt ook voor ponies.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Aeva, Arlette1991, eshz, Noor17, vierhoef en 28 bezoekers