Hangen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Hangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-03 22:35

Larissa heb ik nu in stap best goed voor elkaar, ze stapt heerlijk ontspannen, lekker op d'r bit kauwen en kan d'r dan gewoon op m'n benen voltes laten draaien bijna (tuurlijk met ondersteuning van de teugels, maar niet dat ik m'n handen hoef te bewegen ofzo)..
Alleen zo snel als ik aandraaf, loopt ze 2 passen nog redelijk soms, maar daarna ben ik alles kwijt.
Hoofd de lucht in, en hangen op de teugels.
Heb al geprobeerd om d'r vooruit te blijven rijden, maar ze loopt sowieso al een beetje te snel en blijft ook gewoon hangen als ik d'r harder laat lopen.. Soms gaat het een stukje wat beter, maar dan gaat ze gewoon weer verder.
Ik krijg dus na verloop van tijd gewoon pijn in m'n armen. Tsja, ik zet dus ook mijn handen vast op zo'n moment, maar als ik ze ontspan crosst ze helemaal onder me vandaan, dat kan ik dan niet met m'n zit opvangen. Ook als ik d'r goed bezig houdt, dus heel veel voltes, slangevoltes, wijken (van de hoefslag af en naar de hoefslag toe), rechte lijnen over het midden, wenden, enz.. blijft ze die teugels net zo sterk vasthouden.
Ga ik weer terug naar de stap, dan heb ik d'r in een paar passen weer waar ze hoort.. Galop is helemaal erg, op links kan ik nog wel in het zadel blijven en een beetje de hoeken doorrijden (haar makkelijke kant) maar terugrijden is een ramp omdat er al zoveel druk op de teugels staat dat ik geen ophouding meer kan maken.. Op rechts trekt ze me gewoon het zadel uit en in de hoeken valt ze soms terug naar draf (in harde draf dan dus), in die hoeken gooit ze dan gewoon d'r kont naar binnen en kan ze dus niet zo makkelijk doorgalopperen, waardoor ze dan dus keihard gaat draven en op de lange zijdes maakt ze zoveel tempo als ze kan, zodat we de bochten maar net halen..
Heb al geprobeerd als ze gaat hangen gewoon de teugels helemaal los te gooien, maar ze loopt dan dus steeds sneller, struikelt niet over d'r eigen benen ofzo, heb geprobeerd ophoudingen te maken (niet zagend) maar daar reageert ze ook niet op, ben nu eigenlijk ten einde raad.
Voor er goedbedoelde reacties komen met "Neem les" (zou ook mijn eerste reactie zijn), mag helaas niet. Ik rijd haar alleen voor deze maand, dus dan vinden m'n ouders les geldverspilling Scheve mond En m'n instructrice waar ik hiervoor les van had, heb ik al een tijd niet gezien op stal, dus kan d'r ook niets vragen..
In de kleine bak loopt ze iets rustiger, die is dan 20×40, maar daar krijg ik haar niet in in d'r eentje, dan staat ze alleen maar stil, achteruit of op 2 benen. De grote bak (30×70 ofzo) rijd ik dus altijd, neem meestal niet de hele bak mee, maar ze heeft wel de kans om tempo te maken op de lange zijdes of opeens uit te breken in een volte en dan veel tempo te maken..
Whoops, het is weer een lang verhaal geworden, maar dan hoeft er niet zoveel gevraagd te worden Clown Misschien heeft iemand hier ervaring met zo'n soort paard en een tip om het in elk geval wat te verbeteren..



DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 15:26

Bij ons was er ook een paardje dat erg hing en iedereen kreeg pijn in zn armen etc en met benen geven lukt ehet gewoon echt niet.

toen hebben ze er een stangetje in gehangen en daarmee gaan rijden en hij loopt nu dus als een zonnetje!!! en het bit is er natuurlijk uit het heeft ook maar een paar weekjes geduurt ik weet neit of je dit gelijk als een oplossing kan doen want ik zou dus niet met een stang gaan rijden omdat ik dat gewoon nog niet kan maar als je het wel kan mote je dit eens proberen

succes!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 15:43

Mijn pony liep ook beter op een stang dan op een gebroken bitje ...

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 17:10

Ik heb je verhaal niet supergrondig gelezen(heb examens en moet terug gaan leren), maar je zegt wel dat er al heel veel druk staat op de teugels, dan is er iets waar ze op kan hangen. Als je zelf probeert met heel licht contact te rijden, kan ze nergens op hangen.
Als je je handen vastzet kan ze lekker doorhangen.

Jurenko

Berichten: 265
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 17:19

Ik hoop dat een stang voldoende is voor jou.
Als ik het goed begrepen heb rij je dit paard totaal een maand?

Ik heb een verzorgpaard gehad die door de eigenaar met bankschroeven van handen en benen reed, kom ik zachte handen en benen.
Het paard zijn probleem was ook sterrekijken in alle gangen en rug hol maken. Van alles geprobeerd maar mocht geen ander bit.

Uiteindelijk ben ik begonnen in stap proberen aan de teugel te krijgen en rug niet hol trekken, benen goed onder laten brengen.
Toen dit eindelijk was gelukt aan gaan draven.
Je raad het al hoofd hoog holle rug.
Terug in stap opnieuw beginnen.
Het heeft zeker een maand (3 dagen in de week) geduurt voordat ik haar in draf ook aan de teugel kon krijgen.
Toen ben ik me meer gaan concentreren aan netjes de figuren rijden zonder door je benen heen te vallen. De galop heb ik helaas nooit meer kunnen oefenen ik was 5 maanden zwanger en gestopt met rijden.
Als je nog de tijd krijgt met dit paard probeer het eens. Een paard vindt in de meeste gevallen alleen stappen een vervelende zaak. Zodra ze gaat draven en weer hoofd in de lucht gooit weer gaan stappen het paard legt op den duur de link wel.

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-03 17:36

Angelke; probleem is dus dat als ik m'n handen loslaat, ze er vandoor crosst, dan moet ik dus weer sluiten om d'r terug te krijgen, waarbij zij net zo snel is als ik en meteen weer hangt, maar terugkomen doet ze niet meteen, dus ik kan moeilijk meteen weer loslaten. En dan nog, als ik weer loslaat loopt ze uiteindelijk op lange teugels, waardoor ze 1 keer d'r hoofd de lucht in doet en ik helemaal niks meer te zeggen heb. Misschien moet ik het toch weer een keer proberen, maar dan denk ik dat we na 2 rondjes in galop zitten en dan is ze helemaal lastig te rijden dus. In stap hing ze eerst ook, maar dat was er na 3 keer rijden eruit en ze laat nu gewoon helemaal los.

Jurenko; Ik rijd haar alleen deze maand, ben begin deze maand begonnen en aan het eind is het weer over. Ben dus ook nog niet lang met d'r bezig, maar ze doet het altijd, ook in de manege-lessen. Was ook het eerste wat me ongeveer vertelt is over haar, ze hangt verschrikkelijk.. Rijdt haar 3/4 keer in de week (ze loopt dan ook 2 dagen in de lessen en 1 dag staat ze gewoon alleen op de wei, en anders tussen het rijden door op de wei)
Wil (en mag denk ik Knipoog) er geen ander bit in gaan hangen, dan rijd ik haar volgens mij alleen maar meer verrot, ben niet zo'n goede ruiter Tong uitsteken

Ga morgen maar weer kijken hoe het gaat en toch maar weer proberen los te laten en te houden.., extra blijven proberen kan geen kwaad Lachen

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 18:32

Hoe heb je dat dan in stap eruit gekregen?
Maar ik bedoel niet losgooien, gewoon niet vast zetten of trekken. Om terug te komen toch je zit proberen, en met een ophouding, niet zelf gaan "hangen" aan de teugels.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 19:33

idd, dat is inderdaad zo.Maar je kan ook op een volte werken in het begin in de draf, zodat je m (lijkt mij) beter 'onder controle' kan houden, en dan veel nageven met je buitenhand, en iets extra in buigen.Maar zorg dat ie dan niet over de buitenschouder wegloopt.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 23:46

Probeer eens een paar lichte overgangen te maken, waarbij je de nadruk legt met je zit: hou het gevoel dat je de achterbenen aktiever en kleiner laat draven dan de voorbenen. Je kan natuurlijk je benen er bij gebruiken door hem af en toe eens te controleren voor je beenhulp=> licht "kietelen met je kuit en hij moet reageren. Maar dan wel op zo'n manier dat hij niet naar voren wegbreekt, maar juist meer bergopwaarts gaat draven. Hou dit gevoel goed in de gaten. Let erop dat je niet met je handen gaat terugwerken omdat hij sterker wordt. Zo creeër je nml spanning van voren die je juist probeert af te vloeien door voorgenoemde oefeningen. Ik weet, het is verleidelijk, maar hou je handen op de plaats en probeer meer met je vingers te "spelen" en je zit en benen te gebruiken.

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-03 15:42

Gisteren toch maar weer geprobeerd met veel loslaten en moet eerlijk zeggen dat het toch wel werkte Lachen
Ze liep alleen niet helemaal lekker en ik was niet helemaal lekker (onwijse steken in m'n zij in het begin) dus heb heel lang gestapt, maar de draf ging gewoon relaxed, de galop niet helemaal goed, maar wel al beter dan normaal. Alleen stelling en buiging was er bijna niet in te krijgen, maar dat zal wel komen omdat ze in de andere bak met een jong paard bezig waren, dat trekt de aandacht van haar ook weer.. En ik was allang blij dat ik er zonder pijn in m'n armen vanaf kwam.
Vandaag was het plan om weer te rijden, maar nu liep ze helemaal niet goed meer, dus maar d'r benen af gaan spuiten en op de wei terugezet, kreupel paard valt niet mee te rijden hè Knipoog
Dus moet maar kijken hoe ze zondag loopt om verder te oefenen..
Allemaal bedankt voor de tips!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider en 44 bezoekers