Info Saros xx

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Info Saros xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-03 12:47

Deze info stond bij het topic over Le Mexico, maar ik plaats het (op verzoek) wel even in aparte topics. Misschien heeft iemand er nog wat aan!

Saros xx BB 740001
Engels volbloed
Geboren: 07-02-1974
Kleur: Donkerbruin
Stokmaat: 1.68 m

Vlakkebaan: 26 starts
Winnaar: 8 keer
Geplaatst. 5 keer
Winsom: DM 188.520

Fokker Gestüt Schlenderhahn, 5154 Quadrath - Ichendorf Bez. Köln (Rheinland), BRD

Charlottown xx x Sayonara xx van Birkhahn xx x Suleika xx van Ticino xx x Schwarzblaurot xx van Magnat xx x Schwarzgold van Alchimist xx

Fokfam. 16

GAG (= Generalausgleichgewicht) 98 kg

Gedragsonderzoek Ermelo 1982 (22 dagen)
Zeer vriendelijke, gehoorzame hengst met een uitstekend humeur. Speels, eerlijk en blij. Bij begin onderzoek al goed aangereden. Heeft al een rencarrière achter zich.Tijdens de lichte werkzaamheden die van hem zijn gevraagd gedraagt hij zich goed. Als hij bemerkt dat de aandacht van de ruiter niet meer volledig op hem is gericht, probeert hij op vriendelijke wijze met de ruiter te gaan rijden in plaats van het omgekeerde. Hierbij mag echter niet gesproken worden van enig verzet. Als de ruiter duidelijk maakt dat hij het is die de dienst uitmaakt, accepteert de hengst dat zeer goed en is dan ook dadelijk weer bereid de ruiter te gehoorzamen. Veel bereidheid om te werken. Veel plezier in het werk. Looplustig, levendig orenspel. Bij aankomst goede voedingstoestand die tijdens onderzoek hetzelfde is gebleven. Lust geen geplette haver, kreeg daarom harde haver. Stalgedrag zeer rustig.
Karakter: 9
Stalgedrag: 9

Afstammelingen 1983 (veulens)
De ontwikkeling van de getoonde veulens van de volbloedhengst Saros is maar juist voldoende. De hoogtemaat krijgt geen bermerking mee, maar wel werd dikwijls de diepte en ribbenwelving gemist. Het type is in doorsnee voldoende, hoewel meer tot uitdrukking in het model zou komen dat het hier minstens halfbloedveulens betreft. Ras en hardheid waren voldoende aanwezig in de getoonde collectie. Bij veulens met meer ras vertoonde het beenwerk doorgaans minder zwaarte. Het hoofd is correct gevormd, hard en droog, enkele iets lang. De halzen komen veelal diep uit de borst en ook een onderhals is meermalen gesignaleerd. De schoft is plat en nog weinig ontwikkeld bij overigens voldoende lengte. De schouder is dikwijls kort en zou schuiner kunnen liggen, opmerkingen die met name gelden voor de groep geprikte veulens. De rug is (eveneens met name bij de geprikte veulens) nog wel eens even iets diep en lang. De lendenpartij is voldoende gespierd. De croupe kon dikwijls rijtypischer van bouw zijn en mist ook nog al eens de lengte. De broekspieren zouden langer door moeten lopen, waardoor nu de wat ronde croupevorm ontstaat. Het voorbeen is goed gesteld met behoorlijk ontwikkeld voorkniegewricht. Enkele veulens stonden vóór even Frans. In het achterbeen kwam nogal wat variatie voor: soms goed van bouw en stand, dikwijls lang en ook iets sterk gebogen. De spronggewrichten zijn vrij kort gebouwd en konden wat geprononceerder van vorm zijn. Verschillende veulens hadden kleine voeten.
De stap is voldoende, maar zou meer moeten ruimen. In stap vertoont het achterbeen dikwijls de neiging om recht te worden in het spronggewricht. In draf vertoonden de veulens weinig schoudervrijheid en was er ook sprake van weinig balans. Overigens is de draf voldoende ruim en gemakkelijk.
Dikwijls goede moeders vergezelden de veulens.
Getoond: 28 veulens uit 129 dekkingen.

Goedkeuringstermijn 1990
Voor het eerst voor een termijn van drie jaren goedgekeurd op grond van:
a) zijn exterieurverbeterende (met name de voorhand) arbeid, zoals die blijkt uit het feit dat van de 138 stamboekmerries er 51 ster zijn geworden en 14 keur waarvan 8 met een A- of AA-certificaat;
b) het uit het lineaire scoringssysteem vast te stellen feit dat de hengst verbeterend werkt wat betreft het bewegingsmechanisme;
c) de hoge plaatsing op de dressuurindex: 4e plaats, 156 punten met een betrouwbaarheid van 64%.

1992 (6 maart) omgekomen bij een verkeersongeval

Keurverklaring 1993
Aan deze volbloedhengst is posthuum het keurpredikaat verleend. Hij heeft, hoewel zijn meest bekende produkt een springpaard is: Olympic Balthazar, vooral wat betreft de dressuur positief vererft. Aan zijn dekcarrière is door een noodlottig ongeval een voortijdig einde gekomen. Van de beide goedgekeurde zonene, lijkt Belisar gelet op zijn dressuurindex de fakkel van zijn vader over te nemen. De andere zoon, Festival is in mei naar Duitsland geëxporteerd. Van Saros xx zijn tot nu toe 205 stamboekmerries ingeschreven. Hiervan hebben er 73 het sterpredikaat en 29 het keurpredikaat behaald.

Dekstations
1982-1989 F. Morssink, Hegelsom
1990-1992 F. Morsink, Hegelsom / Comb. Huypers, St. Oedenrode

Fokregistratie
Totaal 775 veulens uit 1164 dekkingen

Uit: Het complete Hengstenboek (RBI). Foto´s per mail.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 13:07

Van Saros ken ik er eentje uit een Doruto moeder, superfijn paard is dat. Hij is inmiddels 11 jaar, maar is nog vrij lang hengst geweest en was zelfs toen superlief en bijzonder goed hanteerbaar. Dat paard kon ook heel erg goed springen.


Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 15:17

ik ken een Trakhener uit een Saros moeder.
Zogezegt: Aristo x saros

Beestje loopt nu Zz-licht en is naar het WK geweest.

Dees

Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 15:25

Hihi, "hij lust geen geplette haver..."
Sterallures Haha!
GEWELDIG!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 15:41

Ik heb zelf een stermerrie uit Saros x Hilda van Ulex gehad. Een heel braaf paard. Maar ze was dan ook al 12.

Fewspot hengst Kaleido's Don Pedro ter dekking http://stalkaleido.nl
Kaleido's Don Pedro in the picture [ITP] Appaloosa sprookjes hengst

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 09:50

Ik heb een Saros X Gondelier; en dat is double trouble...Saros staat er om bekend dat zijn nakomelingen niet al te makelijk waren. Ik geloof dat hij bij een trailerongeluk om het leven is gekomen.
Mijn merrie is (eigenlijk was-> ze is nu hoogdrachtig) een plaatje om te zien, mooier kan niet. Gek genoeg kwam ik laatst op marktplaats een paard tegen met precies dezelfde afstamming, nou dat leek wel een kameel.....groot lomp en knokig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 14:50

Maitu schreef:
Saros staat er om bekend dat zijn nakomelingen niet al te makelijk waren. Ik geloof dat hij bij een trailerongeluk om het leven is gekomen.


Dat van dat trailerongeluk heb ik ook gehoord. Dat van de nakomelingen ook (maar pas toen we al een Saros hadden Haha! )

Ik heb een Saros xx gehad. Hij heette Handsome Boy (Eldorado op papier). Het was een prachtig paard om te zien en hij kon lopen, echt niet normaal. Ook sprong hij alles, zelfs met iemand op zijn rug die geen springervaring had.

Aan moeders kant zat ook nogal wat volbloed, al met al was Boy 3/4 volbloed, maar wel met KWPN-papier.

Boy was een heel lief paard, maar zeker niet makkelijk. Al denk ik dat een groot deel daarvan bij hem terug te herleiden is op zijn verleden.

Ik heb Boy 2,5 jaar gehad. De laatste maanden van zijn leven heeft hij doorgebracht op manege Lies Beuker en daar liep hij full-time mee in de lessen.

Uiteindelijk hebben we hem af laten maken omdat hij artrose had in vergevorderd stadium en hier erg kreupel aan was.

Ik zal eens kijken of ik een foto van hem kan uploaden.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 21:41

Dees schreef:
Hihi, "hij lust geen geplette haver..."
Sterallures Haha!
GEWELDIG!

Ik ken er een hoop die het vertikken op biks te eten. Tja, kieskeurig moeten ze wel kunnen zijn. Er zijn ook vuilnisbakken die alles eten. Je kan ook vaak in een wei goed zien wat de beestjes lekker vinden. Sommigen hebben zelfs het liefst distels!

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 94 bezoekers