lederwas???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-01 12:13

Ik ben daarjuiste en potje zadelzeep gaan kopen om mijn tuig schoon te maken. Eerst doe ik er zadelzeep op (met een beetje water) en dan veeg ik ze even op met een doek en daarna doe ik er leerolie/rusinusolie op.

Is dat een goede manier?

Is het waar dat je het leer per ongeluk kan 'verzadigen' met olie en is dat zo slecht? Is het alleen slecht voor de naden van het leer?

Waar is leerwas precies voor? Is dat vervanging van olie? Verward


Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 12:21

Volgens mij valt dat wel mee hoor! Ik doe altijd mijn nieuwe hoofdstellen een nacht in een emmer met sla-olie laten liggen. Daar worden ze echt supersoepel van. En ze gaan al jaren mee zonder een barstje ofzo. Volgens mij is lederdressing om het leren te voeden en was geeft een beschermend laagje en olie maakt het volgens mij waterafstotend en voed het leer ook.


Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 14:18

Als ik mijn oude hoofdstellen om het jaar weer eens naar beneden haal, zijn ze ook altijd keihard. Ik smeer ze een paar keer in met leder dressing en ze worden gelijk soepeler. Daarna smeer ik er altijd nog een beetje vet overheen en dan vind ik het ook wel weer best. Haha!

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 14:34

Heb altijd van m'n opa geleerd (was schoenenmaker, maakt ook wel eens tuigen etc.) en die zei:Als je leder wil verzadigen moet je het om het uur invetten......en aangezien er niemand is die dat doet...gebeurd dat haast nooit......

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-01 15:08

Amulet: wil je daarmee zeggen dat je er nooit te veel op kan doen???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 16:37

Als je er teveel olie opsmeert dan merk je op een gegeven moment dat het er niet meer intrekt. Nou ja, dan veeg je dat er gewoon af, verder maakt het voor het leer niet uit. Ik doe mijn hoofdstellen alleen als ze heel nieuw zijn met olie, daarna poets ik ze veel met zadelzeep, ze blijven dan ook soepel.

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 21:14

hmm nee dat bedoel ik niet, maar het is moeilijk om leer verzadigd te krijgen, maar ik bedoel dat je zelf vast wel ziet wanneer je er overmatig vet op smeert
Dus als je het normaal gebruikt kan er niets gebeuren.....Maar je weet zelf vast wel dat je er geen hele potten vet op moet smeren.....

En om nog even op de naden terug te komen, ik geloof dat het voor de naden niet goed is om er veel olie op te smeren.....gewoon een keer er overheen en het in laten trekken.

_________________
Van fouten moet je leren, daarom maak ik er ook zoveel.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Amulet op 2001-08-23 22:38 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 21:52

zadelzeep moet je trouwens met niet teveel water gebruiken. Het moet eigenlijk beter niet schuimen.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-01 07:30

Ik heb me er gisteren eens aan gezeten ik heb 3 uiotgen gepoetst, inclusief leidsels ( Misselijk ), 2 menhoofstellen, 2 gewone hoofstellen en een leren halster.
Ik heb alles met zadelzeep gedaan en het leren ahlster en één van de hoofstellen (dat van mijn paard Schijnheilig ) ook al met olie.
Te veel olie eraf doen??? Huh? Daar kom ik niet aan hoor! Meestal geit ik met het flesje van boven af aan een riem en giet ik tot er een 'riviertje' tot beneden is en dan moet ik me hassten om het over de hele breette van de riem uit te wrijven, want het trekt er echt wel heel snel in.
Als ik mijn tuig een nacht in een emmer slaolie zou laten liggen, zou er de volgende dag niets mee roverblijven. Tong uitsteken
Kan het eigenlijk kwaad als je dat in slaolie doet i.p.v. leerolie? Het is misschien goedkoper, hoewel 10 liter slaolie Verward of misshcien 6 liter? Verward

De rest van het tuig ga ik vandaag inolieën. Ik heb nog nooit was gebruikt, maar dat is toch gewoon een vervanger voor olie hé? Haha!

PPpffft... ik zie er al tegen op. Het inzepen kostte me al een halve dag... En zeggen dat er mensen zijn die dat elke dag doen Verward . (nu val ik wel achterover Knipoog )

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 08:44

sla olie, hebik nog nooit gehoord=idd een stuk goedkoper dat wel, heb er alleen nog nooit van gehoord, maar als je het al een tijd gebeurd en het gaat goed zal het wel niet slecht zijn he.... Haha!
Moet ik misscien ook maar eens gaan proberen.... *LOL*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, GoogleAdsense, YandexBot en 26 bezoekers