eendenkuiken gered uit de klauwen van een kat

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ziggy

Berichten: 279
Geregistreerd: 14-08-01

eendenkuiken gered uit de klauwen van een kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-03 11:21

Vannacht gingen wij de honden uitaten en toen zagen we iets voorbij schieten en we hoorden gepiep, wat bleek nou? Zat er een kat achter een eendenkuiken aan. Nou wij die kat weggejaagd met de honden, alleen die kat kwam elke keer terug. Ja wat doe je dan? Het eendje was de bosjes in gevlucht en die zagen we niet, maar hoorden we des te beter.
Nou kwam mijn vriendje op het idee om de auto te pakken en dan met het licht van de koplampen op die bosjes te schijnen. Zo gezegt zo gedaan, maarja die bosjes zijn zo ontzettend dicht dat we het kuiken nog niet zagen. Maar we hoorden het wel elke keer piepen, nou wij met de bosjes klieren en ja hoor het ging langzaam richting de "uitgang" van die bosjes.
Het grote probleem is alleen dat hier een aantal moedereenden zitten met kleintjes en wij niet wisten bij welke mama dit kuiken hoorde. We durvden het ook niet aan het lot over te laten. Dus uiteindelijk kwam het de bosjes uit en toen heb ik het gepakt en mee naar huis genomen.
Nou staat hier dus een kooitje met een kuiken, wat een verschrikkelijk eigenwijs dondertje is, want lekker warm in het nestje liggen wat ik heb gemaakt wil het niet en het is constant aan de wandel.
We gaan het zo naar de vogelopvang brengen, dan mag het daar groot worden met soortgenootjes en hun zetten het weer uit.
Mijn hart is groot genoeg om het hier te houden en zelf groot te brengen, alleen heb ik hier ook 2 katten en die zijn toch wel heel erg geinteresseerd in Ducky (ja het heeft ook al een naam :p)


SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 17:35

moets je de dierenambulance niet bellen? Knipoog *LOL*
maar idd met die katten en honden is zo'n klein ding niet zo'n heel goed idee.
wij hadden toen weleens 2 eentjes, en het is wel heel leuk hoor, alleen als ze dan groot zijn en wegvliegen en je ziet ze niet meer, dat is wel moeilijk

arabianfrend

Berichten: 514
Geregistreerd: 25-07-02
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 17:48

wat zielig die kat achter dat eendje aan.
ja er komen vele jonkies om he door katten enzo.
hier zijn ook vaak jonge eendjes, maar telkens als je ze ziet zijn het er weer minder.
groot gelijk dat je het naar het vogelopvangcentrum brengt.
hun hebben daar soortgenoodjes en ook de ruimte voor het diertje.
daar kan ie beter opgroeien dan in een klein kooitje met een paar katten en honden die naar hem loeren.

groetjes arabianfriends

cavia stal pokemon

Ziggy

Berichten: 279
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-03 18:07

SharirBobby schreef:
moets je de dierenambulance niet bellen? Knipoog *LOL*


bijdehandje, ga toch mijn collega's niet wakker bellen als ik zelf weet wat ik moet doen? Tong uitsteken

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 08:43

eigenlijk moet je je huisdieren bij je houden als dat je weet dat er allerlei jong grut rondloopt. Zelfs jagers mogen nu niet op wild jagen omdat het eerst de kans moet krijgen om op te groeien.

De hond is de betere mens

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 08:48

heeft zo'n beetje niet al een veel te grote klap gekregen van die kat om nog gezond op te groeien?
laat staan al die stress wat ie meegemaakt heeft, en dan ook nog zonder moeder
weet niet of die het wel halen gaat

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 09:02

kuikens en andere jonge vogels hebben een zeer kleine kans om te overleven zonder hun natuurlijke moeder, afhankelijk van hoe oud ze al zijn natuurlijk. Maar wij hebben het al zo vaak meegemaakt op de dierenambulance dat een jonge vogel het toch niet red. Gierzwaluwen integendeel wel deze zijn zeer makkelijk groot te brengen zonder natuurlijke ouder. Maar als een vogel al gebeten is door een kat is de overlevingskans nog kleiner omdat de bacterien een infectie veroorzaken die voor hun dodelijk is. Maar ik zou het kuiken ook weg halen alleen wel bij de moeder neerzetten of in ieder geval bij de andere, het kuiken vind zijn moeder wel en dat met die kat, zodra jij wegrijdt heeft de kat misschien al weer een ander kuiken vermoord, dat is de natuur. Klinkt hard maar is de waarheid.

Dennis v m (l) bowena_84 4-ever

Ziggy

Berichten: 279
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-03 09:02

Chrissie schreef:
heeft zo'n beetje niet al een veel te grote klap gekregen van die kat om nog gezond op te groeien?
laat staan al die stress wat ie meegemaakt heeft, en dan ook nog zonder moeder
weet niet of die het wel halen gaat


hij is niet beschadigd door die kat hoor, heb 'm gelijk ff goed nagekeken en het heeft meer kans om te overleven bij de vogelopvang, waar ze precies weten wat ze doen, dan dat je 'm terug zet, want bij welke eend hoort dit kuiken? als je het bij de verkeerde eend zet, wordt het afgestoten en is het ook een prooi voor allerlei andere dieren

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 09:04

vogelopvang vind ik goede beslissing
er zijn ook mensen die proberen het kuiken zelf groot te brengen Lips are sealed

Ziggy

Berichten: 279
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-03 09:11

Chrissie schreef:
vogelopvang vind ik goede beslissing
er zijn ook mensen die proberen het kuiken zelf groot te brengen Lips are sealed


Nee daar moet je niet aan beginnen, zo zijn er ook mensen die zo'n kuiken dan in het water zetten, want "eenden zwemmen". ja klopt, alleen die kleintjes hebben alleen donshaar en geen natuurlijke afweer tegen water, gevolg is dat ze doorwaternat raken, het koud krijgen en niet op de juiste manier weer warm worden (bij moedereend onder de vleugels is het ongeveer 60 graden).
Ik rij zelf bij de dierenambulance, dus weet inmiddels genoeg om te weten dat je zo'n kuiken nooit de juiste verzorging kan geven, hoe goed j het ook bedoelt Huilen

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 14:36

Ziggy"]
[quote="Chrissie schreef:
heeft zo'n beetje niet al een veel te grote klap gekregen van die kat om nog gezond op te groeien?
laat staan al die stress wat ie meegemaakt heeft, en dan ook nog zonder moeder
weet niet of die het wel halen gaat


hij is niet beschadigd door die kat hoor, heb 'm gelijk ff goed nagekeken en het heeft meer kans om te overleven bij de vogelopvang, waar ze precies weten wat ze doen, dan dat je 'm terug zet, want bij welke eend hoort dit kuiken? als je het bij de verkeerde eend zet, wordt het afgestoten en is het ook een prooi voor allerlei andere dieren
[/quote]

Dat slaat nergens op anders kan je beter alle jonge vogels van de straat af halen en hem bij een vogelasiel afgeven als ze daar meer kans om te overleven hebben. Jouw moeder herkend jouw toch ook en jij jouw moeder ook. Denk je dat dieren dit niet hebben??? Elk dier heeft de grootste overlevingskans bij de NATUURLIJKE moeder.

Dennis v m (l) bowena_84 4-ever


Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23371
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 15:23

Chrissie schreef:
er zijn ook mensen die proberen het kuiken zelf groot te brengen Lips are sealed


En mag ik dan even weten wat daar mis mee is?
Ik heb zelf dit voorjaar ook een eendenweesje gekregen en die begint nu uit te groeien tot een grote sterke eend en er is niks mis met hem hoor!!!
Zolang je weet wat je moet doen is er niks aan de hand, maar je moet wel info zoeken voor je hem in huis haalt. Ik volg zelf de opleiding dierverzorging en ik weet prima hoe te handelen, dus het ligt helemaal aan de persoon zelf of je een eendje kan opvangen. Het belangrijkste in het begin is WARMTE, dus onder een warmtelamp!

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Ziggy

Berichten: 279
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-03 16:53

Dennis v m schreef:

Dat slaat nergens op anders kan je beter alle jonge vogels van de straat af halen en hem bij een vogelasiel afgeven als ze daar meer kans om te overleven hebben. Jouw moeder herkend jouw toch ook en jij jouw moeder ook. Denk je dat dieren dit niet hebben??? Elk dier heeft de grootste overlevingskans bij de NATUURLIJKE moeder.


nou nou zeg, je hoeft niet gelijk zo tekeer te gaan, ik heb inmiddels via mijn werk op de dierenambulance de nodige ervaring opgedaan met "verloren" vogeltjes. Ik ga echt niet elk vogeltje bij zijn moeder weghalen, maar aangezien die kat daar bezig was geweest en het midden in de nacht was, hebben we dit besluit genomen. Je kan het diertje dan beter naar de vogelopvang brengen, dan dat je het aan zijn lot overlaat.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23371
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 21:16

inderdaad Ziggy, de moeder gaat haar kuiken echt niet beschermen met gevaar voor eigen leven. En bovendien zat er al de geur van de kat en de geur van mensen op dus dan accepteerd de moeder hem niet eens meer.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 11:28

Polly"]
[quote="Chrissie schreef:
er zijn ook mensen die proberen het kuiken zelf groot te brengen Lips are sealed


En mag ik dan even weten wat daar mis mee is?
Ik heb zelf dit voorjaar ook een eendenweesje gekregen en die begint nu uit te groeien tot een grote sterke eend en er is niks mis met hem hoor!!!
Zolang je weet wat je moet doen is er niks aan de hand, maar je moet wel info zoeken voor je hem in huis haalt. Ik volg zelf de opleiding dierverzorging en ik weet prima hoe te handelen, dus het ligt helemaal aan de persoon zelf of je een eendje kan opvangen. Het belangrijkste in het begin is WARMTE, dus onder een warmtelamp!
[/quote]

juist! wij hebben ook eens een eendenkuiken groot gebracht, eerst binnen gehouden, en toen hij wat groter werd buiten in een ren. later los in de tuin, ze ging leren vliegen, dat ging steeds beter, en op een dag is ze weggevlogen nooit meer teruggekomen, maar het was toen al een volgroeide eend, die zal zichzelf verder wel gered hebben
(dit kuiken was in de sluis gevallen bij de wei van sharir, daar kunnen ze zelf niet meer uitkomen, en in geen wegen of velden was een andere eend te bekennen)

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 11:29

Polly"]
inderdaad Ziggy, de moeder gaat haar kuiken echt niet beschermen met gevaar voor eigen leven. En bovendien zat er al de geur van de kat en de geur van mensen op dus dan accepteerd de moeder hem niet eens meer.
[/quote]

dat is onzin hoor, die geur van mensen.
vroeger vielen er regelmatig eendenkuikens in de sluis bij de wei van sharir, en die haalden wij er dan uit, en die zwommen dan weer vrolijk bij mammie en mammie was weer helemaal blij dat haar kuiken er weer was.

[quote="Ziggy schreef:
Ik rij zelf bij de dierenambulance, dus weet inmiddels genoeg om te weten dat je zo'n kuiken nooit de juiste verzorging kan geven, hoe goed j het ook bedoelt Huilen


en bij de vogelopvang kunnen ze wel de juiste verzorging geven Verward

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 11:41

Ziggy"]
[quote="Dennis v m schreef:

Dat slaat nergens op anders kan je beter alle jonge vogels van de straat af halen en hem bij een vogelasiel afgeven als ze daar meer kans om te overleven hebben. Jouw moeder herkend jouw toch ook en jij jouw moeder ook. Denk je dat dieren dit niet hebben??? Elk dier heeft de grootste overlevingskans bij de NATUURLIJKE moeder.


nou nou zeg, je hoeft niet gelijk zo tekeer te gaan, ik heb inmiddels via mijn werk op de dierenambulance de nodige ervaring opgedaan met "verloren" vogeltjes. Ik ga echt niet elk vogeltje bij zijn moeder weghalen, maar aangezien die kat daar bezig was geweest en het midden in de nacht was, hebben we dit besluit genomen. Je kan het diertje dan beter naar de vogelopvang brengen, dan dat je het aan zijn lot overlaat.
[/quote]

Ik ga niet tekeer ik begrijp het ook wel. Maar op het moment dat jij dat jonge eendje weghaalt is die kat nog niet weg dus pakt deze gewoon een ander eendje. Toch?

Dennis v m (l) bowena_84 4-ever

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 11:57

SharirBobby"]
[quote="Polly"]inderdaad Ziggy, de moeder gaat haar kuiken echt niet beschermen met gevaar voor eigen leven. En bovendien zat er al de geur van de kat en de geur van mensen op dus dan accepteerd de moeder hem niet eens meer.
[/quote]

dat is onzin hoor, die geur van mensen.
vroeger vielen er regelmatig eendenkuikens in de sluis bij de wei van sharir, en die haalden wij er dan uit, en die zwommen dan weer vrolijk bij mammie en mammie was weer helemaal blij dat haar kuiken er weer was.

[quote="Ziggy schreef:
Ik rij zelf bij de dierenambulance, dus weet inmiddels genoeg om te weten dat je zo'n kuiken nooit de juiste verzorging kan geven, hoe goed j het ook bedoelt Huilen


en bij de vogelopvang kunnen ze wel de juiste verzorging geven Verward
[/quote]

Bij de vogelOPVANG zitten meerde vogels/eenden.
Dat is altijd beter dan een jong eendje zonder soortgenoten.
Wanneer het eendje zover is zal hij bij de andere eenden worden gelaten en daar verder bij "opgroeien" .
Ook volwassen eenden worden daarheen gebracht en kunnen de kleintjes zo het een en ander leren.
En ze kunnen nog zo natuurlijk mogelijk opgroeien.

Dan nog iets: Een moeder eend zal vaak wel haar eigen leven wagen voor haar jongen.
Heb meerdere keren gezien hoe een moedereend haar jongen red van een ander dier.
Zo was er laatst nog een kat bij de grote vijver hier in de buurt die aaste op de jonge eendjes.
Moedereend had dit snel in de gaten en zwom het water in, om daar vervolgens een boel lawaai te maken, het lukte want de kat was meer geintreerd in haar dan in de jongen.
Zo konden de jongen weg komen.

Groetjes Miep Knipoog

* Profiel aangepast, nu met foto's *

Ziggy

Berichten: 279
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-03 15:08

Dennis v m schreef:
Ik ga niet tekeer ik begrijp het ook wel. Maar op het moment dat jij dat jonge eendje weghaalt is die kat nog niet weg dus pakt deze gewoon een ander eendje. Toch?


ja tuurlijk, maarja kan idd moeilijk alle dieren daar weghalen, maar had het idee dat je vond dat ik niet goed gehandeld had, vandaar


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bebble, Blue_flower, Frummel01, Lijsken, MeesMo, Murloc, Ninouschka, RoronaZorro, SentiBot en 66 bezoekers