Westernzadel past op elk paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Westernzadel past op elk paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-03 20:20

Zoiets las ik laatst ergens. Dat een western zadel vrijwel altijd past, maar alleen in de maat van het zitvlak verschilt. Is dat ook zo?
Groetjes Ingrid

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 20:24

Dat is de grootste onzin die ik ooit gehoord heb... dus ik zeg nee, dat klopt niet...als het wel geklopt had was het makkelijker geweest om een goed zadel voor mijn puk te vinden... Knipoog

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 21:21

Nee, er zijn net zoals in Engelse zadels verschillende soorten bomen. Ik wil niet generaliseren hoor, maar meestal vertellen de mensen die goedkope westernzadels verkopen of ze graag kwijt willen, dat een westernzadel op ieder paard past. Ik moet zeggen dat er niet vreselijk grote verschillen tussen zitten, maar het lijkt me toch wel duidelijk dat een westernzadel die altijd op een Tinker of hele brede, gespierde Quarter ligt, niet ineens op een iel Arabiertje past.. bijvoorbeeld.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 21:51

dikke sh*t. Sorry voor het taalgebruik, maar ik heb pas 2000 euro moeten investeren in een hangemaakt westernzadel omdat er geen enkel zadel op mijn paard met apart model rug paste. Hoge schoft met kuilen en brede compacte rug is geen standaard model. Trap er aub niet in als verkopers zulke dingen zeggen. Veel zadels zijn wel gebouwd op de "standaard quarter" voor zover die al bestaat, maar zodra je paard een wat afwijkende rug heeft moet je echt goed zoeken. Eigenlijk net als bij alle andere zadels.

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-03 22:52

Oke, bedankt! Haha!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 10:58

Och, in principe kan je elk westernzadel op je paard leggen, aansingelen en wegrijden........ Helaas gebeurd dit ook vaak maar of het dan ook goed past is een vraag natuurlijk.

Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, EspaƱa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 11:56

Dit is dus echt onzin..ik heb een smalle quarter en daar passen echt niet alle zadels op, tis net wat cornelie zegt, je kunt elk westernzadel op je paard leggen maar of het past is nog maar de vraag...

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-03 12:28

Oke bedankt! Haha!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 13:27

weet niet waar de uitspraak vandaan komt, maar heb hem vaker gehoord.
Alleen als ik het zadel van mijn stalhouder op Jamaica gooi, ga ik toch echt rodeo rijden!

cowgirl1
Berichten: 39
Geregistreerd: 07-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 13:03

je kan er de hele rug van je paard beshadigen als je em een zadel oplegt wat niet past.
dus dat is niet waar
groetjessssssssssssss

Reenarulez

Berichten: 1194
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 19:11

Je kan natuurlijk nooit beloven dat een zadel op ieder paard goed ligt (zeker niet op paarden met een moeilijke rug) maar het is wel zo dat een zadel van goede kwaliteit beter op meer paarden goed ligt dan de "zadelmarkt-kwaliteit".
Mijn zadel (een NRHA saddlesmith) ligt op mijn eigen paardje, een jonge (vrij ielle) new-forester, heel goed, maar ook op de fries x arabier die mn moeder rijdt...

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 22:33

Waarom gelooft niemand het als ik zeg dat mijn dressuurzadel op elk paard past (bij wijze van spreken)
En zou een westernzadel wel op elk paard passen?

Zoals al eerder genoemd is, elk paard heeft een andere pasvorm,
en daarmee zou iemand die een zadel kan ontwikkelen dat op elk paard past wel een superuitvinding doen,.. een onmogelijke superuitvinding..

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 22:36

Cealli schreef:
Zoals al eerder genoemd is, elk paard heeft een andere pasvorm, en daarmee zou iemand die een zadel kan ontwikkelen dat op elk paard past wel een superuitvinding doen,.. een onmogelijke superuitvinding..

Een Torsion of Barefoot komt behoorlijk in die buurt. Lachen en mijn OF komt ook een heel eind Knipoog

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 22:54

Daar zat ik aan te denken toen ik dit schreef inderdaad, maar ja, dat zijn gevallen apart

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 07:54

Ook bij die merken/types houdt het een keer op , al beweert men daarvan ook graag dat het op ALLE paarden past Tong uitsteken

Dus we wachten nog op het superzadel Lachen

Ik zat eigenlijk te denken aan zoiets als ideetje krimpsokje :

Je legt het zadel op je paard , drukt op afstandsbedieninkje en *sssssslllhhhp!!* zadel trekt zich keurig zachtjes om je paard *LOL*

Ideetje ? Schijnheilig

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 11:49

Westernzadel met luchtkussens Lachen

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 13:11

ik heb een tuigpaard met een westernzadel. het was ff wennen in het begin. maar nu kan ik er aardig mee rijden. maar het ligt goed. en het is een groot breed paard. iets anders dan een westernpaardje dus! OK dan!

Tessala

Berichten: 24
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Aalst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 13:54

wie zegt dat western paarden niet breed zijn?

Vidaltje

Berichten: 152
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 20:57

Ja wie zegt dat? :S whaha als ik zo naar de meeste quarters kijk op manege kalverhoek.... En natuurlijk naar ons eigen quarter, zijn die mensen blind die dat zegge haha :-P

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 18:09

Vergeleken met een echte, goedgetrainde quarter is mijn NRPSje (arabier x welsh) maar een scharminkeltje!

Alayda

Berichten: 878
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Munstergeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 19:20

mijn paardje was een kruising New-Forest/Welsh-Cob. Ze is echt heel breed gebouwd!!! We dachten na veel zoeken een zadel te hebben gevonden maar na een aantal weken rijden begn het zadel te schuiven en kreeg ze zelfs wat wondjes... (de verkoper had het over verandering van "bouw" door meer spieropbouw..) Nouja, uiteindelijk is er een zadel op maat gemaakt (zowel voor mij en mn pony) en het past super!!! Lachen En het zit ook nog eens geweldig!! Helaas heb ik mijn pony wegens zomereczeem moeten verkopen met zadel natuurlijk, en als ik er nu weer op rijd......echt super! Hopelijk vind ik weer zo'n zadel, maar eerst maar een paardje! ha ha!!! En het geld.... Boos!