Pony op leeftijd...zou je die nog kopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Pony op leeftijd...zou je die nog kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-03 11:18

Stel:

Je hebt een hele leuke pony/paard gezien, supergezond, kan nog wat jaartjes mee.
Maar......het diertje is al 19 jaar oud,

Zou je hem/haar dan kopen of laat je hem/haar hoe dan ook staan, ookal is het precies wat je zoekt?

Vanaf welke leeftijd laat jij een paard/pony staan ?
(en dan echt alleen om de leeftijd, niet om gezondheid o.i.d )

lenneke
Berichten: 208
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 11:22

het paardje gaat denk ik nog zeker z'n 6 jaar mee......je kan er dus een hele leuke tijd aan beleven!!! Je moet jezelf gewoon afvragen of het waard is om dit paard te kopen, of dit paard die 6 jaar de moeite waard is voor de prijs?! snappie? Verward maar ik zou et gewoon doen......als het je droompaardje is Haha! hoop dat ik je heb geholpen met de keuze Schijnheilig

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 11:56

als je hem voor je kinderen wilt kopen heb je een ideale pony. Maar wat is je doel?

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 11:57

Ik zou t zelf niet doen, toen ik naar een paard op zoek was zocht ik een paard van niet ouder dan 8 jaar. Omdat ik vond dat ie nog lang mee moest gaan en niet dat je m na een jaar of 6 alweer kwijt bent... Maar als je t paardje al heel lang kent ofzo dan zou ik t wel doen!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 11:59

Ik denk idd dat het aan het doel ligt waar je hem voor wilt hebben. Voor Sanne zou ik zoiets gelijk kopen (mits hij natuurlijk braaf is) maar om zwaar aan het werk te zetten niet natuurlijk........

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 13:01

Het ligt er imo. helemaal aan wat je er mee wilt gaan doen.
Als toekomstige wedstrijdpony zou ik hem niet meer kopen, maar bijv. als leerpony kan hij zeker geschikt zijn.
Kortom: het ligt er echt aan wat je wensen zijn !

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 13:14

als het paard niet te zwaar is belast in zijn leven, dan is hij nog bijna in de lust van zijn leven, het ligt er ook wel aan wat voor een ras het is, het een is sterker al shet andere,
verder ben ik het eens met oscar.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 13:20

ik zou het paardje ook kopen... leeftijd is niks meer dan een nummer... Lachen
alleen moet je er idd wel rekening mee houden dat je geen al te zware dingen meer kan vragen... maar ook dat is weer een relatief begrip.....

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 13:24

Ik ben het met de anderen eens, je moet je echt afvragen wat je doel is. Wil je bijvoorbeeld wedstrijden gaan rijden, in de bossen rijden, of wil je het als een gezelschapspaard?

En een jong paard garandeert ook niet dat ie oud word, ook jonge paarden gaan dood...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 13:29

Als het paard dan aan mijn wensen voldoet, en hij is geen wrak, dan koop ik hem. Ik bedoel, ik wil mijn huidige haflinger ook nog een jaar of 30 aan het werk houden, en als ze dan 25 is, mag ze het wat rustiger aan doen, als ze dat aan kan.
Ik zou denk ik geen paard laten staan omdat hij te oud is, tenzij ik een sportpony wil, dan absoluut maximaal 20 jaar.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 13:55

Als het echt is wat je zoekt, beestje is gezond en er wordt een niet al te hoge prijs voor gevraagd, waarom niet?

Ik zou hem als wedstrijdpaard om echt iets te bereiken niet kopen, misschien wel als leerpaard en om wedstrijdervaring mee op te doen, maar het probleem is natuurlijk wel dat als je wat hoger komt, je paard het steeds zwaarder zal krijgen vanwege zijn leeftijd.

Waar je ook rekening mee zult moeten houden is dat een ouder paard hogere medische kosten met zich mee kan brengen.
En heb je de mogelijkheid om een paard oud te laten worden bij jou? Klinkt misschien bot, maar als jij er een paar jaar op gereden hebt en met een ander paard verder wilt, is het dier waarschijnlijk niet meer te verkopen.

Als je dat allemaal voor lief neemt, zou ik het doen.
Ik ken pony's en paarden van 20 of ouder die echt oud zijn, maar ook die je het absoluut niet zou geven en nog jaren meekunnen.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 14:24

Ik heb mijn oude ruin met 18 jaar gekocht. De pony was niet de makkelijkste, geen goede bewegingen, maar ik heb nog nooit zoveel plezier aan een pony gehad. Ik heb er nog een paar jaar mee gedressuurd, gesprongen en gecrossd.
De pony was nog hardstikke gezond en helaas door een ongeluk kreeg hij met 24 jaar een peesblessure waardoor ik hem niet meer kon rijden.

Ik heb van hem meer geleerd dan van de dressuurpaarden die ik daarvoor gereden had Lachen
En hij loopt er nu nog steeds, is 28 jaar en vorig jaar heeft er nog een meisje van 11 op leren rijden.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 14:57

Voor je kind moet je gewoon een 'oud gebakje' kopen.
En als die zo oud wordt dat het einde nabij is, is dat ook helemaal niet erg. De dood is, hoe rot ook, een goede les in de ontwikkeling van je kind. Het is een van de redenen waarom kinderen huisdieren horen te hebben.

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 15:26

Misschien voor de zekerheid, zodat je weet wat je kunt verwachten, een dierenarts even laten kijken naar benen en longen enz?

Momenteel (ik doe mijn 4 jarige weg omdat ik het "opvoeden" te moeilijk vindt,over rijden heb ik het dan nog niet eens) zou ik blij zijn met een bijv. 14 jarige lieve fjord of haf.
Ook ouder nog wel...

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 15:50

Ik persoonlijk zou het niet doen omdat ik me te zwaar hecht aan de dieren en ik een emotioneel gebroken mens ben als ze weg vallen .... Met een jong paard heb je toch die risico's minder als met een oud(er) paard. Om één of andere vreemde reden zou ik een 15-jarige wel nemen ... er ligt ergens een grens op die leeftijd voor mij Verward

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 16:06

Het was 4 jaar geleden de bedoeling dat ik een leuk 10 jarig paardje zou krijgen om van te leren, helaas zijn we dik afgezet en hebben nu blijkbaar een pony van 20 jaar (Apollon) oud gekocht, toen was ze dus blijkbaar 16 jaar.
Ze is nu 20 en nog super actief en gedraagd zich als een puber. (ze is ook nog kerngezond)
Ik rijd er dan ook geen wedstrijden meer mee maar gewoon recreatie, dressuur en een hindernis van 1,10m gaat nog wel! (zelf is ze 1,48m)
Dus als je het paard gewoon wilt hebben voor de recreatie zou het geen kwaad kunnen, je hebt dan nog een voordeel als je niet elke dag kunt rijden Bloosudere paardjes hebben graag wat meer vrij dan de jonkies!
Nu ben ik op zoek naar een paardje van rond de 4 jaar, omdat ik zo onderhand wel genoeg geleerd heb van Apollon en ook wel eens wat verder in de sport wil komen, van Appie heb ik veel dressuuroefeningen geleerd (kon ze allemaal al, ze is bij de vorige eigenaar een dressuurpaard geweest waar intensief mee gereden werd) dus ik hoefde alleen de hulpen maar goed onder de knie te krijgen!
ook heb ik leren blijven zitten als ze zich weer eens een rodeopaard voelde (s'winters elke dag...helaas) dus snel vallen gebeurd ook niet meer.
Maar ik heb toch een grens getrokken, paarden ouder dan 9 jaar laat ik staan. Een oud paard is fijn om te leren en om mee te recreeren.

Dit is Appie, zou je zeggen dat ze 20 of misschien wel ouder is?

Afbeelding

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 16:14

Nee absoluut niet! Ze heeft een heel jong hoofd.

On-topic: het ligt er inderdaad aan wat je ermee wilt gaan doen. De een is met 15 al oud, de ander loopt op z'n 25e nog vrolijk wedstrijden. Wel even goed laten controleren op artrose en spat.

Pino24
Berichten: 1778
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 16:17

Nee ik zou het niet doen. Een pony van 13 a 14 zou ik nog wel overwegen maar 19 vind ik toch wel iets te oud. NU kan ze wel niks mankeren maar wie weet heeft ze over 3 weken wel ineens last van ouderdoms kwalen. Met een jong paard/pony loop je natuurlijk ook het risico dat ze iets oplopen maar bij zo'n hoge leeftijd wordt de kans toch een stuk groter!

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-03 17:23

Hmmm de meningen zijn dus verdeeld...

Wat ik zelf vind is dat paarden en pony's steeds ouder worden omdat er steeds betere leefomstandigeheden zijn voor paarden; Beter voer, betere stallen, ze komen langer buiten ( tenminste bij de meeste mensen)

Dat zijn factoren die heel erg meespelen bij de leeftijd van een paard/pony

Nou ben ik eigenlijk nog niks opgeschoten haha Scheve mond Pling , maar even kijken wat de rest ervan denkt

Ik heb dus een pony gezien die die leeftijd bereikt heeft, maar het is precies wat ik zoek, een ervaren pony om nog recreatief mee te rijden en af en toe eens een wedstrijdje.Niet elke dag zwaar belasten maar gewoon voor lang leve de lol van eigenaar en paard.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-03 17:25

Dees schreef:
Voor je kind moet je gewoon een 'oud gebakje' kopen.
En als die zo oud wordt dat het einde nabij is, is dat ook helemaal niet erg. De dood is, hoe rot ook, een goede les in de ontwikkeling van je kind. Het is een van de redenen waarom kinderen huisdieren horen te hebben.


Tis niet voor een kind bedoeld, laat staan mn eigen want die heb ik nog langer niet Haha!

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 17:33

Als de pony gezond is en hij past goed bij je dan zie ik er geen enkel probleem in. Mijn eigen pony heeft tot zijn 25e wedstrijden op Z niveau gelopen en staat pas sinds vorig jaar alleen op het land, hij is nu 28.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-03 18:08

Ik zal even een foto plaatsen, ik vind zelf niet dat je er aan af kan zien dat het een ouwetje is

Afbeelding
Afbeelding

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 18:15

Ik zelf heb liever een jong paard dat ik zelf kan beleren.
Maar als een pony precies de eigenschappen heeft die ik zoek, dan zou ik het dier niet op leeftijd laten staan.

Danie
Berichten: 1114
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 18:33

Ik persoonlijk zou er zelf niet voor gaan omdat ik jonge paarden beleer of doorrij maar als ik jou verhaal zo lees en het is wat je zoekt en ze is kerngezond dan zou ik er voor gaan je wilt toch meer recreatief er mee rijden dan kunnen jullie nog best heel wat jaartjes plezier hebben van elkaar.Ik denk wel dat het belangrijk is dat je de achtergrond van het paardje kent wat ze allemaal gedaan heeft enzo in haar leven slijtage misschien snap je het een beetje?
In ieder geval veel succes ermee

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 18:37

Zo te zien heeft hij marathons gelopen=scherpere draaien. Dit kan een grotere bealsting zijn geweest voor zijn botten. Je zegt dat je er ook af en toe een wedstrijdje mee wilt rijden: dan zou ik voor een iets jongere gaan.