pony's en paarden en wedstrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-01 09:25

In België mag je met een pony tot 1m47.3 bij 'de pony's' rijden en vanaf 16 jaar moet je op paarden rijden.
Mijn paardje is toevallig 1m 52 en heeft (met wat gezeur enzo) altijd met pony's meegereden, bij de vorige eigenaars. Ik ben bijna 16 dus eigenlijk heeft het voor mij geen zin op uit te komen bij de pony's, want dan mag ik er over 3 maanden weer uit en het is toch al midden het westrijdseizoen.
Als je wilt starten en je bent nog niet met je paard uitgekomen, moet je dat laten opmeten. Zo worden er veel pony's uit de wedstrijden gehaald en een paar jaar later 'als paard' onder een andere naam terug uitgebracht.
Al dit gezeur steekt mij wel een beetje de keel uit.

Waarom maken ze niet een marge waarbinnen je altijd met beiden kan meedoen? bevoorbeeld tussen de 145 en 1m55 ?

In Nederland is dat toch anders geloof ik?
Hoe zit dat met een 'E-pony' (een pony bij ons nog niet is uitgevonden Knipoog )
Femke

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 10:02

Ik ga met mijn pony van 1.54m met de pony's meerijden. Ik weet eigenlijk niet of ik ook bij de paarden kan. Volgens mij niet.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 10:21

Je mag met een e-pony bij de pony's starten en als je 18 bent ook bij de paarden. Ik weet het niet zeker maar als je 18 bent mag je met iedere pony bij de paarden starten(als je er nog op pas) maar dat weet ik niet zeker.
Echt veel ervaring heb ik niet omdat ik geen wedstrijden rijd en al m'n vriendinnen hebben een paard of een pony(en dan is het duidelijk) en zijn nog onder de 18(bij ons de grens).
XXX
Ciska

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-01 08:54

Weet iemand het nog?

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 09:31

Ik heb een E-pony gereden die zonder ijzers nog bij de pony's hoorde en met ijzers een paard was. Makkelijk dus.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 09:52

als je op een pony rijdt en boven de 16 bent moet je bij de paarden
Met een e-pony mag je ook bij de paarden.
Met een paard tussen de pony's komt niet voor.
volgens mij mag je ook als je onder de 16 bent en een pony rijdt bij de paarden.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 10:03

In NL mag je met een pony uitkomen op wedstrijden t/m 31 december van het jaar waarin je 18 wordt. Voor mijn zusje (die in mei 18 is geworden) is dit dus het laatste jaar bij de pony's. Zij gaat haar E-pony vanaf januari 2002 uitbrengen bij de paarden.

Voor zover ik weet mag je met een pony grote maat (D of E) vanaf je 18e bij de paarden starten. Of dat ook voor kleinere pony's geldt, weet ik niet (bijv. een IJslander of Fjord van 1.35).

Om bij de 'grote paarden' te mogen starten, moet je minstens 12 jaar zijn. Ik heb het dan over paarden boven de 1.57 m.

De E-categorie is trouwens in 1990 in het leven geroepen om te voorkomen dat kinderen vroegtijdig naar de 'grote paarden' overstapten omdat ze te groot waren geworden voor hun (D-)pony. Nederlanders behoren immers tot de langste volkeren ter wereld.

De leeftijdsgrens van 16 jaar bij de pony's geldt alleen bij het FEI, dus als je internationaal start. Dit is omdat in sommige landen (dus bijv. België) ook landelijk een leeftijdsgrens van 16 jaar geldt. En niet ieder land kent een E-maat, dus de maximale hoogte voor internationaal uitkomende pony's ligt ook op de max. D-maat (1.48).

In Angelsaksische landen (GB, Aus, NZ) bestaat wel een tussenmaat die 'Galloway' wordt genoemd, qua maat gelijk aan onze E-pony. Bij het NRPS wordt deze tussenmaat 'rijpaarden kleine maat' genoemd (daaronder 'pony', daarboven 'rijpaarden grote maat').

Hoop dat het verhaal zo duidelijk is! En tja Femke, op jouw vraag heb ik niet zo een antwoord, misschien dat in België ook nog ooit de E-maat wordt ingevoerd?

[Edit] BTW: ik heb dit bericht verplaatst van Paardenpraat naar Vraag-Maar-Raak [/edit]

_________________
<FONT COLOR="DARKBLUE"> Al onze kennis komt voort uit onze waarnemingen - Leonardo da Vinci</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-08-23 10:06 ]</font>

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-01 10:12

PPppffft... als het zo zit, moet ik nog naar NDL verhuizen om met mijn 'paard' uit te komen Frusty

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 11:39

ik heb gehoord dat ik zelfs met honey (99cm) tussen de paarden zou mogen starten... Verward

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 11:54

Iedereen mag bij de paarden starten!! maakt niet uit hoe groot je pony is en hoe oud je zelf bent. Ik ben 15 en mijn pony is maar 1,30 m. en ik start ook bij de paarden.. dat is omdat er bijna geen ponywedstrijden in de buurt zijn en ik heb geen trailer..
als je zelf onder de 18 bent en je hebt een (e)pony dan mag je bij de pony's.. als je ouder bent dan 18 moet je bij de paarden en als je zelf onder de 18 bent en je hebt een paard moet je ook verplicht bij de paarden.