schouderkreupelheid (?)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

schouderkreupelheid (?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-03 21:21

Mijn paard loopt sinds vorige week vrijdag onregelmatig voor. Het is op de harde bodem (bijna) niet te zien. Op de zachte bodem op de volte kun je het wel zien, dan loopt ze rechtvoor niet helemaal zuiver.

Maandag is de hoefsmid geweest en die heeft haar voor op leren zooltjes gezet, omdat we dachten dat ze misschien gevoelige zolen had.
Het heeft echter niet geholpen, en ze loopt nog niks beter dan vorige week.

Ze loopt nu 2x per dag in de stapmolen en ik wandel af en toe een stukje met haar over de weg. Verder staat ze op rust (op stal).

Nu is er vandaag iemand geweest die Reiki doet en die heeft naar gekeken (gevoeld) en volgens haar zit het in de rechterschouder. Deze zou verrekt kunnen zijn volgens haar.
Dit zou best eens kunnen, want de dag voordag ze kreupel werd heeft ze voor het eerst in de het land gelopen en is ze erg opgejaagd door een ander paard.

Mijn vraag is nu:
Wat denken jullie er van met dit verhaal en wat kun je het beste doen met een paard dat niet helemaal goed loopt vanuit de schouder?
Ik heb het advies gekregen om af te spuiten en alleen nog maar rechtuit te stappen. dat ga ik dan de komende dagen maar doen.
Als het dan niet verbetert lijkt het mij een goed plan om de veearts te gaan raadplegen, of moet ik nog even geduld hebben en daar nog even mee wachten??


skatje

Berichten: 1033
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 00:30

De ervaring die ik heb met een schouder kreupelheid is, dat ze op de volte dan op het buitenbeen kreupel lopen. Ik moest ook blijven bewegen uiteraard en veel rechte lijnen. Ligt denk ik ook aan wat voor een kreupelheid het is.
gaat het om een blessure of een ontsteking enz. Ik zou als het mijn paard was er zeker een DA bij laten komen.
En tot die tijd koelen en bewegen.
RUST ROEST zeggen we hier!

a dirty mind is a joy forever

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 05:24

Ik zou het verhaal 'Ervaringen van Raak, ik en de paragnost' eens lezen in de topic Medisch van mij. Maakt een hoop duidelijk denk ik. Zelf heeft Raak het ook in zijn schouder gehad. Met het loslaten van spanningen was het voor hem de oplossing. Veel rust en niet te snel gaan. Stapmolen of longeren zou ik nu even niet doen in verband met het rondjes lopen. Liever rechtuit dan.

'Paint' it 'Black'

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-03 06:58

Fasel schreef:
Ik zou het verhaal 'Ervaringen van Raak, ik en de paragnost' eens lezen in de topic Medisch van mij. Maakt een hoop duidelijk denk ik. Zelf heeft Raak het ook in zijn schouder gehad. Met het loslaten van spanningen was het voor hem de oplossing. Veel rust en niet te snel gaan. Stapmolen of longeren zou ik nu even niet doen in verband met het rondjes lopen. Liever rechtuit dan.


Bedankt Fasel!
Een heel indrukwekkend en emotioneel verhaal!

Ik denk zelf dat het bij mijn paard nu niet met spanning te maken heeft. Ze heeft waarschijnlijk een blessure opgelopen in het land, door het opgejaagd worden door een ander paard.
Ik zal je tip zeker onthouden, mocht het nodig blijken lijkt het me zeker de moeite waard.
Heel veel sterkte voor jou en je paardje in ieder geval!

Timbers
Berichten: 1398
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 09:08

Mijn paardje was laatste ook schouderkreupel. Ik haalde haar van het land en ze was ineens stokkreupel, zelfs in stap. Het was op het harde al goed te zien zo kreupel was ze en op zachte bodem was het nog veel erger. Ik heb de dierenarts er meteen bij gehaald en die zei dat ze zich waarschijnlijk verstapt had en dat ze een weekeind (het was vrijdagmiddag toen ik het zag) op volstrekte boxrust moest. Nou heb ik ook altijd zoiets van een paard moet bewegen en rust roest maar ik heb me toch maar even aan het advies van de dierenarts gehouden.
Hij heeft ook nog pijnstillers gegeven en zou dinsdag terugkomen. Dinsdag was het helemaal over!!!!!!!!!!! (Ik heb zelf nog wat acupressuur toegepast op bepaalde acupunctuurpunten en haar schouder ingesmeerd met een soort spiermassagemiddel).
Nadat de dierenarts was geweest moest ik haar nog een dag of 10 weiland rust geven (dus niet werken). Ze loopt nu weer als een zonnetje en doet in het land nog steeds even maf..........maar gelukkig is ze nu niet meer kreupel Haha!

"Begin bij het begin", zei de koning plechtig, "en ga door tot je bij het einde komt. Stop dan" ~Lewis Carroll, Alice in Wonderland

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 09:42

idd inmasseren met cole's liniment en heel veel rechtuit rijden,stapmolen is uit den boze! en longeren met zo'n schouder ook! in de schouder is idd een blessure die vaak voorkomt na in te zwaar land te gek doen! ik zou heel rustig aan doen, en goed masseren en daarna een aangepaste training aanhouden , want zo'n blessure komt heel snel terug!

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 19:36

Hoe staat ze als ze op "rust" staat ? gewicht op 2 benen of zet ze 1 voet naar voren ?

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 20:16

Mijn pony heeft afgelopen winter een peesontsteking in beide schouders gehad en was toen ook schouderkreupel. Zij was echter niet een beetje kreupel, maar kon haast niet meer lopen. Ze heeft toen heel lang boxrust gehad, later heel lang ad hand stappen (1st niet langer dan 10 min.). Ze is er uiteindelijk wel weer bovenop gekomen, maar dit heeft bijna 1/2 jaar geduurd. Nu zeg ik niet dat jouw pony zoiets ernstigs heeft, maar ik moest er iig toen ze iets weer kon lopen op letten dat ze geen rare bewegingen maakte, zich niet druk maakte, rechte lijnen stapte. Verder heb ik er lange tijd een fysio bij gehad, vooral van de fysio hebben we echt super profijt gehad. Succes.

War does not determine who is right - only who is left.

http://www.rvamelisweerd.nl

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-03 23:53

Mist schreef:
Hoe staat ze als ze op "rust" staat ? gewicht op 2 benen of zet ze 1 voet naar voren ?


Ze staat keurig met het gewicht op allebei de voorbenen gelukkig. Ze stapt ook goed, alleen in draf loopt ze onregelmatig, vooral op de zachte grond op de volte.

Bedankt voor jullie reakties en tips trouwens!
Ik heb me voogenomen de komende dagen rechtuit met haar te gaan wandelen (vandaag mee begonnen) en dan kijk ik begin volgende week of er vooruitgang is, zoniet ga ik toch maar de veearts raadplegen...

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 07:41

heel goed van je! je kunt wel meteen de dierenarts bellen, maar waarschijnlijk zal hij je hetzelfde aanraden, en het kost je dan meteen een hoop geld! sterkte ermee !

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-03 23:07

crossmonster schreef:
heel goed van je! je kunt wel meteen de dierenarts bellen, maar waarschijnlijk zal hij je hetzelfde aanraden, en het kost je dan meteen een hoop geld! sterkte ermee !


Dank je!

Vandaag met m'n instructeur gekeken.
Rechtuit op de harde bodem zie je niks, linksom op de volte zie je ook bijna niks en rechtsom loopt ze linksvoor onregelmatig.
Volgens mijn instructeur is het waarschijnlijk de schouder, zit het in ieder geval bovenin.

Ik blijf nog even met haar stappen en ik heb haar nu een uurtje op een dag even los in een klein afgezet stukje van de bak, zodat ze niet kan gaan rennen. Dan is ze gelukkig heel braaf!

Ik overweeg om haar op een rustig stukje land te zetten met een maatje, en niet meer in koppel. Zodat ze rustig kan genezen en toch licht in beweging blijft.
Wat denken jullie hiervan, doen of niet???

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 17:22

Als je de mogelijkheid hebt zeker doen, baat het niet dan schaadt het niet, toch? Je hebt best kans dat als ze met haar blessure gek gaat doen in het koppel het wat erger wordt.

War does not determine who is right - only who is left.

http://www.rvamelisweerd.nl

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-03 20:44

Jerai lover schreef:
Als je de mogelijkheid hebt zeker doen, baat het niet dan schaadt het niet, toch? Je hebt best kans dat als ze met haar blessure gek gaat doen in het koppel het wat erger wordt.


Ik ben vandaag wezen kijken bij een behoorlijk groot stuk land met sloten eromheen waar ze met 1 ander paard kan lopen. Evt. komt er nog een (braaf) paard bij, maar dat mag ik zelf beslissen of ik dat wil.
Ik heb het maar toegezegd en morgenochtend gaan we haar er gelijk heen brengen.
Spannend, ik hoop dat het nu allemaal wel goed gaat en dat ze rustig blijft.


Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 13:39

Ik hoop het ook voor je succes, laat je nog eens horen hoe het verder gaat met haar?

War does not determine who is right - only who is left.

http://www.rvamelisweerd.nl

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-03 19:50

Jerai lover schreef:
Ik hoop het ook voor je succes, laat je nog eens horen hoe het verder gaat met haar?


Ja zal ik doen!
We hebben haar vanmorgen naar 't land gebracht.
Ze liep heel braaf de trailer in en op 't land ging het nu gelukkig ook allemaal zoals we graag wilden.
Ze staat nu bij een 3-jarige tuigpaardruin die heel lief is en geen drukte maakt.
Ze draafden samen een paar keer rustig door het land en toen gingen ze staan grazen.
Vanmiddag ben ik er weer heen geweest om haar even te voeren en te kijken hoe het ging en toen stonden ze samen helemaal achterin...
Toen we haar riepen kwamen ze met z'n tweetjes rustig aangehobbeld, ze at haar emmertje leeg en toen gingen ze weer nadat ze ons na gekeken hadden!
Wat een opluchting dat dit wel gaat en dat ze geen gekke dingen doet!
Nu komt er alleen van de week nog een jonge merrie bij, maar ik ga er vanuit dat dat ook wel goed zal gaan.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, Pova, Tantejeanne en 31 bezoekers