retropatelaire chondropathie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

retropatelaire chondropathie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-03 14:29

hallo, ik ben een meisje van 16 jaar, ik heb vanaf mijn 13e dus retropatelaire chondropathie, dit belemmerd mij in heel veel dingen,
ik ben benieuwd of er hier nog meer mensen zijn die dit hebben aan hun knieen, en wat ze er dan aan doen, of als ze mensen kennen die het hebben.

ik heb zelf eerst een jaar met kniebanden gelopen (is heel erg fout)
daarna heb ik een jaar cesartherapie gehad, daar werd het alleen maar erger van, en nu heb ik fysiotherapie met mac connel therapie.

ik mag niet fietsen, geen zware dingen tillen, niet rennen, enz, het enige wat ik kan is zonder zadel paardrijden. als ik iets te zwaar doe, dan lig ik de hel nacht wakker van de pijn. het is niet zeker of het ooit nog over gaat, er is eigenlijk nik saan te doen, het enige wat de docter me heeft voorgeschreven zijn pijnstillers, en daar heb ik nu nog geen zin aan.

als je mensen kent die het hebben, of als je het zelf hebt, reageer dan hier, en vermeld ook wat je wel of niet kan, en hoevaak je pijn hebt.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-03 21:28

is er dan echt helemaal niemand die dit heeft, of die er iemand mee kent????????

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 22:07

Ja, ik ken een ververlende puber die dit heeft. Ze heeft een tiinker en schept enorm op! Erg verwaand is ze, en doet steeds haar schoenen uit als ze rijdt...

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 22:18

Proef ik hier sarcasme?? Weet niet wat de reden hier van is maar goed blijkbaar kennen jullie elkaar.

Om ontopic te blijven: ik heb er nog nooit van gehoord en ik zou ook niemand weten wie dit heeft.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132005
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 22:25

Ik heb er werkelijk nog nooit van gehoord, moeilijke woorden ook Knipoog
Misschien kun je even uitleggen wat het precies is, ik ben nl. wel benieuwd.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 22:38

Biepmiep schreef:
Ja, ik ken een ververlende puber die dit heeft. Ze heeft een tiinker en schept enorm op! Erg verwaand is ze, en doet steeds haar schoenen uit als ze rijdt...


Dat moet ze zelf weten...

Sorry, kinglover, ik er nog nooit van gehoord en ken ook niemand die het heeft.
Wat hoedt het in....? Ik ben ook beniuwd nu. Misschien wil je er meer over vertellen?

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 23:21

Ik heb net eens even een beetje op google gezocht maar bij de artikels die ik vond stond dat het een blessure was en niet een ziekte.
Er werden allerlei tips gegeven om het te voorkomen en ook om het te behandelen maar ik kon er niet echt uit opmaken of je het ook chronisch kon hebben enwat er dan aan gedaan kon worden.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 00:17

grijns... dusssssss kinglovertje is vervelend en verwaand... och nou ja, daar groeit ze wel overheen toch? }>

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 08:46

Ik ben ook wel benieuw wat het precies inhoudt. Ik ken voor zover ik weet niemand die dit heeft.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-03 17:29

ow pellie, hahah


sorry, is inderdaad geen ziekte, zei ik dat?????
bij retropattelaire chondropathie, is je kraakbeen gekarteld, je knieschijf beweegt teveel, je hebt ontzettend veel pijn, kan soms nauwelijks lopen, enz.

ik heb het nadeel dat ik dan ook nog x benen en platvoeten heb, hierdoor staat mijn knieschijf zeg maar scheef in het geultje en beweegt hij te veel.

vaak kraken ze ook heel erg, en soms gaan ze knakken en dan krijg ik er echt pijnscheuten door.

ik weet verder ook niet precies hoe ik het uit moet leggen. als ik een duidelijk stukje vind dan zet ik het hier wel neer.

ow en biepmiep, haah niet liegen he, voor de gene die het niet weten biepmiep is een stalgenoot van mij, haha, maar ze loopt me te pesten,
zij is namelijk volwassen en ik ben hier de puber, dus denk geen rare dingen over ons

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 18:04

Je zei idd niet dat het een ziekte was maar uit wat je aangaf maak ik op dat het iets is wat niet over gaat en bij de gegevens die ik vond stond het alleen omschreven als een blessure die dus ook weer over gaat.

Maar je kunt het blijkbaar dus ook chronisch hebben dat stond er dan weer niet bij.
Maar goed vervelend voor je, is er niet aan te doen dan?

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-03 18:31

ney, voor zover ik weet is er bij mij een heellllllllllle kleine kans dat het ooit weer over gaat. het kan dus wel chronisch zijn, ik snap de berichten bij google ook niet,
ik herken mijn verhaal er ook niet in.

ik heb eerst dus heel lang bij de docter gelopen, die zij tegen mij dat ik dan maar kniebanden om moest doen, dat heeft het du sverergert omdat daardoor je bovenbeenspieren heel slap worden, en die heb ik juist nodig.

op een gegeven moment werd ik dus doorverwezen naar een therapeut, allemaal rare oefeningen, eerst leek het te helpen, du sik was helemaal blij, maar later werd de pijn wel heel erg.
ben er toen mee gestopt en heb een homepatisch geneesmiddel gebruikt, en zoals bij elk h-middel word het eerst erger, ik kon deze pijn helaas echt niet dragen, kon er gewoon niet van naar school, zo'n pijn. ben daar dus mee gestopt.
toen hebben ze foto's gemaakt van mijn knieen, daar was niks op te zien, het ligt namelijk aan het kraakbeen,
toen heb ik heel lang niks gedaan, en dan ook echt niks, ff naar school met ligte tas, en zachtjes naar huis fietsen, een beetje rijden op mijn paard, zonder zadel, want met kon ik niet, dat deed pijn.
toen had ik dus heel weinig pijn met niks doen.
toen zijn we naar een orthopeet gegaan, die zij dus dat de stand van mijn been verkeerd was, en dat ik mc connel therapie moest gaan doen, hierbij word je knie getaped
ik had dus minder pijn. ik mocht de eerste paar dagen van de tharapie de tape omhouden, en heb me nog nooit zo lekker gevoeld, maar ja toen moest het er toch weer af, en dan heb je dus vette pijn.

ik moet nu ook zolen in mijn schoenen, die krijg ik binnenkort. ik hoop dat dat ook helpt, want ik kan nu nieteens twee trappen achter elkaar lopen, hiervan word ik soms echt chagrijnig.

als er een ding was dat ik mocht wensen, dan zou het zijn dat ik van deze akelige pijn verlost was,
(lijkt nu of ik medelijden met mezelf heb, maar ik weet heel goed dat er veel mensen zijn die het nog veel erger hebben als mij, daar denk ik dan ook aan als ik pijn heb)

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-03 20:04

verder dus niemand die er iets van weet, kent, enz,
jammer

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 09:40


SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-03 11:17

uhm.. ik zie op die site nergens iets staan over retropattelaire chondropathie,
ik weet zelf wel wat het is, maar had gehoopt dat er hier mensen waren die het kenden, of die mensen kenden die het hebben.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 11:28

Citaat:
Daarnaast ontwikkelt en stimuleert de SPO gestructureerde lotgenotencontacten van patiënten met specifieke orthopedische afwijkingen en aandoeningen.


Via die vereniging kun je dus wellicht contacten leggen met mensen met dezelfde aandoening. Even een belletje doen of ze je verder kunnen helpen dus!

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-03 16:15

ik heb al therapie hoor, bedankt voor de moeite, maar ik heb geen zin om met mensen van zo'n vereniging te gaan mailen, daar heb ik geen tijd voor, die besteed ik liever aan mn paardje, was alleen benieuwd of er HIER mensen zijn die het hebben.
de reden dat dit topic langer door gaat komt doordat veel mensen wilden weten wat het precies inhoud.

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 16:24

Hi Kinglover,

eindelijk een lotgenoot
Ik heb ook RPCP maar niet zo erg als jij.
Kan gelukkig nog wel fietsen, maar traplopen is lastig.
Paardrijden ook het liefst zonder zadel, of hele lange beugels.
Ik heb het pas met mn 17e gekregen en ben nu 21. Af en toe lijkt het minder te worden, maar dan doe je ff teveel en is het weer overbelast Boos!

Wat iig niet werkte bij mij is proberen helemaal niet te belasten (ben 2 weken met de auto naar school gegaan ) want dan is het daarna alleen maar weer erger.
Het schijnt in de meeste gevallen wel over te gaan als je het jong krijgt (in de puberteit). Het is zelfs een vrij veel voorkomende kwaal bij jonge meiden, ik dacht dat iets van 10% er in meer of mindere mate last van heeft.

Veel sterkte ermee!

Ps: mn zusje pestte me er wel eens mee, maar nu heeft ze het zelf ook :p gna gna (nee, ik ben niet gemeen hoor!)

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-03 18:47

ow, bij mij schijnt het dus niet meer over te gaan,
en bij mij had ik geen pijn als ik niks deed.

als je zusje het ook heeft, dan lijkt het toch net alsof het genetisch bepaald is.
raar.

jij ook sterkte.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 19:24

Mmm.... Volgens mij heb ik iets wat erop lijkt, of in mildere vorm dan. Maar bij mij is nooit die naam genoemd.
Ik heb ook al jaren last van m'n knieen als ik bepaalde dingen teveel doe; snowboarden, traplopen, fietsen, paardrijden, enz...
Ik heb dan snel last van m'n knieen, en vooral s'nachts doet het enorm veel pijn.

Volgens de arts had ik ook iets mis met m'n knieschijf, die staat niet helemaal meer zoals ie hoort te staan.

Tegenwoordig heb ik er al een hele tijd geen last meer van gehad, maar dat komt omdat ik er nu veel rekening mee houdt. Ik rijdt bijna niet meer paard, en tja, wanneer moet je nou 20 trappen op lopen? Toch vind ik het eigenlijk wel heel vervelend, want als ik geen last van m'n knieen had, dan reed ik nu nog meer paard (endurance). Ik heb wel een hele tijd met kniebandages om gereden, maar dat is ook geen goede oplossing.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-03 20:21

wat jij beschrijft van jouw pijn kan ik wel herkennen,
jammer dat je nu maar weinig paard kan rijden, ik heb ook een hele tijd rustig aan gedaan, maar zonder zadel heb ik dus geen pijn, misschien kan jij dit ook eens proberen.
ik weet niet wat je bedoelt met wanner moet je nu 20 trappen lopen, want ik kom er nog geeneens 1 normaal op zonder pijn.

Jurenko

Berichten: 265
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 20:31


Verward Misschien een rare vraag maar.
Als het kraakbeen dat gekarteld is kan er dan met een kijkoperatie er geen verbetering in gebracht worden?
Ze kunnen vaak tijdens zo´n operatie oneffenheden weghalen.

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 16:08

Het grootste probleem hierbij is dat het kraakbeen op de knieschijf te zacht is. Als je het glad maakt, komen er heel snel weer nieuwe karteltjes op.
Maar wees niet bang dat je hier je hele leven mee moet lopen!
De ontwikkelingen gaan zeer snel met o.a. weefselkweek.
Het kan best zijn dat ze over een aantal jaar gewoon nieuw kraakbeen op je knieschijf kunnen zetten....
Enne: het is van tevoren nog niet te zeggen of het over gaat of niet.
De maximale duur van "tijdelijke" RPCP is ongeveer 10 jaar. Er is dus nog hoop hoor!
Ik zit nu pas op 4 jaar en hoop dat het wel binnen 6 jaar over is. Maar of dit echt gaat lukken.... :'(

Ik heb er al veel sites over gelezen.
Op sommige staat dat je veel moet oefenen (beenspieren sterker maken zodat je knieschijf beter/rechter over je knie glijdt) en op andere prijzen ze van die kniebandjes aan, die overigens absoluut niet helpen!
Tapen werkt wel een beetje, omdat je daarmee je knieschijf wat beter in positie kan plaatsen.

Nog iemand tips of ervaringen hiermee?

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 17:17

Ik maak er niet zo'n probleem van. Ik wil namelijk gewoon leven, jong zijn, en genieten. En dat ik zo weinig rijdt? Vind ik niet erg hoor! Ik heb het zo druk, en ik mis het nauwelijks. Zonder beugels rijden is niets voor mij, want als ik het doe, dan doe ik het bloedfanatiek en serieus.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 17:23

Ik heb het ook!
hierdoor ben ik met mn werk moeten stoppen Boos!:(

werkte op een professionele springstal, mocht de jonge paarden rijden, had veel vrijehid in wat ik deed qua rijden enzo, en t was gewoon super om de hele dag lekker met de paarden bezig te zijn

helaas gooide die k*tknieën van mij weer eens roet in t eten

heb mn knieschijven nu vastgetaped zitten, 3x per week fysio(kniemassage) en dan weer nieuwe tape er om heen, want ik heb dus ook nog eens losse instabiele scheve knieschijven...

moet je mij in de winter eens zien lopen als ik van mn brommer af kom, oma's lopen dan nog beter dan ik, en traplopen moet ik altijd beheerst doen, want ik weet dat ik de bovenste tree niet haal als ik de trap op ren, en in de winter moet ik soms zittend op mn kont de trap op

en ik ben vandaag 21 geworden, maar binnen 10 jaar kan ik wrsch niet meer zonder opstapje op mn paard komen(alles waarbij je op gebogen been kracht zet, gaat gewoon niet!)

heb zoveel medicijnen gehad, maar nix helpt echt, heb nu nix meer ja af en toe een pijnstiller.

Ik hou heel erg van dansen als ik uitga, maar al;s ik een avond goed ga stappen, hoef ik de dag erna niet te gaan paardrijden hoor, mn knieën zijn dan super geirriteerd en kan dan dus amper normaal lopen


pff zo dat ben ik ook weer ff kwijt!ik baal er zo van!

gelukkig zijn er dus nog meer die het hebben, die ook gewoon blijven paardrijden!ik mag dat eigenlijk niet, net zoals fietsen, dat mag ik ook bijna niet meer, kan ik ook bijna niet meer, zeker niet als het waait.