Bolivia heeft arthrose in het hoefgewricht

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-01 16:00

Ben vandaag naar de kliniek in Bodegraven geweest. Ze wilde niet op de trailer.
Eerst gelongeerd op hard en zacht, buigproeven, toen één voet voor verdoofd (onwijs kreupel daarna) en toen foto's/

Ze heeft behoorlijk actieve (dat ze de DA) arthrose in haar rechtervoet en iets minder actief in haar linker.

Vorig jaar bij de keuring had ze al 2-3 voor het straalbeen aan beide voeten en dat blijkt nu wel.

Verder heeft ze net achter haar schoft 2 wervels die erg dicht bij elkaar zitten.

Ik zie dat ik alles heel koel heb opgeschreven, maar ik ben echt verdrietig.

Ze hebben 10 spuiten in haar rug gegeven en 1 in elke voet. Ik moet 3 dagen stappen en daarna longeren, alleen maar galop.
Volgende week donderdag terug, overleg met de DA en de manueel therapeut. Daarna waarschijnlijk wel rijden, maar alleen galopperen.

Ze moet namelijk leren om haar rug bol te maken, alleen op die manier kan ze die wervels ontlasten en haar benen beter neerzetten waardoor de arthrose wordt ontlast.

Ik moet met slof gaan rijden en ook met longeren heel diep en rond laten lopen.

Ik zal vast wel wat vergeten zijn op te schrijven, maar ik ben daar 4 uur geweest en heb zoveel te horen gekregen.

Mag niet meer springen (misschien ooit weer wel), en dat vind ik juist zo leuk.

Wie van jullie heeft er ervaring met arthrose in het hoefgewricht (Fitzroy? met slechte afloop toch).

Ik ben al na aan het denken over pensioen op de wei (ze is 8) en aan 1001 andere dingen.

Wat kun je nog met een paard met arthrose? Ik heb dat verder nog niet gevraagd aan de DA.

ik ben dus echt niet blij en ik ga straks nog ff lekker met haar knuffelen

en daar kwam weer een traantje........ Verdrietig


Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 16:07

aaaaaaah lieve Manon wat onwijs sneu voor je zeg!
Natuurlijk hoeft dit niet het einde te zijn.
Probeer straks al je vragen op papier te zetten vraag wat je nog wel /niet kan en wat de mogelijkheden zijn (bv operatie? medicijnen, speciaal beslag?)Jeetje wat schrikken zeg zomaar ineens?
wil je veel sterkte wensen en ik hoop dat het te verbeteren is met alles wat je al opnoemde
liefs
kim

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

coco

Berichten: 2140
Geregistreerd: 25-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 16:11

Tjeesus, wat vervelend.
Hopelijk kan je er speciaal beslag onder laten zetten ofzo... Verdrietig

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 16:11

lieve manon, ik weet hoe je je voelt maar geef de hoop niet op! mijn paard heeft ook artrose en de da was heel pessimistisch. ik ben primeval gaan bijvoeren en hij heeft geen dag meer onregelmatig gelopen vanwege de artrose. mijn buurvrouw dito, aan alle benen een 4, primeval gegeven nergens meer last van! Het is wel duur, maar het helpt echt! sterkte

Voorzitster AFM

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 16:12

Ik heb vorige week vrijdag ook vernomen dat mijn paard van 17 jaar het begin van hoefkatrol heeft. Ik weet natuurlijk ook wel dat ze al een dagje ouder wordt, maar toch kwam dit als een donderslag bij heldere hemel. Wat moet dat dan niet zijn dat je paardje maar 8 is, zoals Bolivia.
Gisteren is de hoefsmid geweest en heeft speciale hoefijzers gezet, zodat ik toch nog kan rijden alleen nog maar dressuur. Maar mits ik een dressuurfreak ben, is dat niet zo erg.
Als ik jou was, zou ik volgende week, of wanneer moet je terug, vragen of je er iets aan kan doen en of hij er een goed oog in heeft.
Ik weet het het is hard om te horen, maar als je er een nachtje over slaapt en alle mogelijkheden overloopt, zal het wel meevallen, net als bij mij!
Groetjes en veel succes!

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 16:13

Oh ja en natuurlijk zijn er de bokkers om je op te vrolijken. Bij mij heeft het ook erg geholpen. Allemaal nog eens bedankt daarvoor! Cool

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 16:14

Och Manon,
Wat vreselijk voor je, Bolivia is toch nog niet zo oud?
Ik hoop dat dit goed voor haar helpt, volhouden hoor! Verdrietig
Heeft de veearts nog iets gezegd over fysio straks?
Anders kun je eens een goede proberen, zoals Jarko Dun, die begeleid je ook rijtechnisch, in overleg met veearts. Nog niet voor nu natuurlijk, maar als je weer wat mag doen.

Veel sterkte, liefs Suzanne

Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 16:30

Jee wat slecht nieuws...ontzettend kl*te voor jouw en Bolivia Verdrietig

Cioola heeft ook artrose (ook 'gekregen' toen ze 8 was en ze is nu 17) Ik kan vragen voor je wat de eigenaresse voor medicijnen geeft aan Cioola (homeopatisch spul) tegen de artrose. Het zorgt er in ieder geval voor dat de artrose niet zo snel erger word, dus het werkt remmend (ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen)

Sterkte ermee...

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 17:26

* heeft ook arthrose linksvoor en spat rechtsachter. Hij had ook last van zijn rug (ook iets met de ruggewervels die vast zaten). Toen ze erachter kwamen (ook in bodegrave) heeft hij 10 prikken in zijn rug gehad en in allebij z'n benen is hij ingespoten. De eerste dagen moest hij stappen en daarna 3 weken longeren. Ook met slof en dan lang en laag. Later zijn ze terug geweest en ging het beter. Na een tijdje werd hij weer bereden (met slof en lang en laag). Voordat je ging rijden moest hij dan gelongeerd worden. Een paar maanden terug ging het weer slechter. Hij liep weer onregelmatig. Wij weer naar Bodegrave. Daar zeiden ze dat het wel beter was dan de keer ervoor. Het was 3 stappen vooruit gegaan, maar 1 stap terug als het ware. Weer 10 pikken in zijn rug en ingespoten. Nu gaat alles weer goed met hem. Hij word dressuur bereden. Voordat hij gaat rijden of los gaat in de kraal longeren we hem vaak of stappen anders bij het rijden wat langer los. Het is wel vaak dat hij de eerste 10 minuten rechtsachter stijf loopt. Als het weer slechter gaat wordt hij weer opnieuw ingespoten. Springen mag hij volgenmij wel, als het niet te hoog is, maar er wordt toch niet op gesprongen. Nou veel sterk met je paardje!
Laatst bijgewerkt door Annemieke op 02-02-22 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 17:48

vreselijk zeg mijn paard had al artrose toen ze 6 was kon nog wel licht recreatief ermee rijden maar heb besloten dat ze in de wei verder mocht leven en nu is ze voor de fok,
nou nog veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 18:18

lieve help, dat is echt schrikken. Ik wist helemaal niet dat het allemaal niet zo goed ging met Bolivia. Heel veel sterkte er mee. En plaats je verhaal eens op medisch. Misschien dat Dr. Offereins nog iets nieuws toe te voegen heeft.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 18:42

he jakkes meid waar naar nu .....ik kan me voorstellen dat je ontzettend verdrietig bent,je hebt haar nog maar zo kort........nou heel veel sterkte,liefs sanderijn

soms is het beter om te zwijgen


gillian

Berichten: 4397
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 20:43

goh zeg, das balen....
hopen maar dat deze behandeling aanslaat!!
geef de moed niet op Knipoog
toedeledoki
gillian

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 20:44

Wat naar voor je zeg!
Ik kan me heel goed voorstellen dat je vreselijk verdrietig bent.
Ik hoop voor je dat al die prikken die ze heeft gehad helpen. Heel veel sterkte ermee in ieder geval!

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 20:53

Jeetje Manon, wat rot voor je, zeg!!

Ik weet dat het idd niet erg opwekkend klinkt, maar ik heb mijn vorige paard naar de slacht gebracht wegens arthrose in het hoefgewricht.
Ook ik liep met mijn paard in Bodegraven. Leendert-Jan was echt vol vertrouwen dat het goed kwam. Hij is 3 x ingespoten, heeft ook 10 injecties in zijn rug gehad, nog anabolen om zijn achterhand sterker te maken, maar helaas.
Na een jaar dokteren zag ook Leendert-Jan het somber in.
Iedere keer leek het goed te gaan maar dan na een paar maanden werd hij toch weer kreupel. De bergen en dalen waar ik doorheen ben gegaan hebben me minstens -tig jaar gekost.

Ik wens je alle sterkte en suc6 in de komende periode en hoop van harte dat de behandeling van Boliva wel aanslaat....

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 20:58

jeetje wat oliebol zeg,
sterkte

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-01 21:03

Bedankt voor jullie lieve reacties. Ik heb dit berichtje geschreven toen ik echt net thuis kwam en aan mijn schrijfstijl kun je wel zien hoe graag ik jullie reactie wilde en hoe erg ik van slag was, want normaal schrijf ik niet zo houterig. Ik heb het er echt zo uitgeknald, alles proberen op te schrijven wat belangrijk was maar verder ook niets.

Ben net bij haar geweest en ze was vrolijk net als altijd. We hebben eventjes gewandeld en ze liep niet raar ofzo. Het is natuurlijk ook geen ander paard dan gisteren en eergisteren en toen heb gewoon les gehad. Dat is ook het moeilijke, ze is niet gewoon heel duidelijk kreupel. Ik ben ook niet naar die kliniek gegaan omdat ze kreupel was, maar omdat ik alles wilde uitsluiten omdat ze zo moeilijk nageeft. En dan hoor je dit....en dan begrijp je waarom ze haar rug niet wil bollen. En dan voel je je schuldig, maar ja nu weet ik het en nu gaan we gewoon proberen om er iets aan te doen.

En anders mag ze fijn naar Frankrijk om daar het hele jaar door te genieten van haar vrijheid. (tsja aan dat soort dingen denk je echt meteen.)

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 21:09

Jeetje, ik vind dit heel erg voor je. Je hoort naar mijn idee steeds vaker dat er een paardje artrose heeft. De pony van mijn vriendin (die is al wel dertig hoor) heeft ook artrose en die heeft medicijnen waardoor hij er bijna niks van voelt, maar wel lekker de wei inkan enzo. Die is nu lekker met pensioen.
Ik hoop dat het bij Bolivia snel beter gaat. Sterkte... Scheve mond\

Er staat een man op de bus te wachten, valt hij eraf..

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 21:16

Hoi, heel veel sterkte, ik weet wat je door maakt!!!
Killian heeft ook atrose, hoefkantrol en kogelkatrol en die heb ik ook nog maar 3 maanden.
Puck, waar kan je dat medicijn wat je noemde halen???

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 21:24

Jee Manon, wat een slecht nieuws! Ik hoop echt dat het meevalt, maar ja, dat hoopt iedereen hier en je houdt er toch rekening mee dat het niet het geval kan zijn... Mijn paardje kreeg op z'n 23e artrose in z'n ene voorhoef, maar dat is niet te vergelijken met jouw jonge merrie. Manjo liep na twee jaar rust weer goed, maar toen mocht hij al van z'n oude dag genieten, af en toe een buitenritje. Voor een paard van 8 is dat toch wel een ander verhaal. Ik wens je heel veel sterkte en ik hoop dat je ons op de hoogte wilt houden!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-01 16:51

Manon, wat erg voor je. Je had al vaker wat met haar, maar dat het zo erg zou zijn Huilen

Ik wens je heel veel sterkte. En als ik je 1 tip mag geven, zorg dat ze heel goed voorwaarts loopt. Hoe meer ze de achterhand gebruikt hoe meer ze de voorhand kan ontlasten. Als je haar weer mag longeren kan je de dubbele longe of de pessoa daarvoor gebruiken. Succes, Mirjam.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-01 16:54

Manon...ik weet heel weinig van arthrose en kan daar dus ook niks zinnigs over zeggen.
Ik wil alleen zeggen dat ik het heel rot voor jou en Bolivia vindt dat jullie nu in deze onzekerheid zitten. Ik wens jou en je paardje heel veel sterkte en geef Bolivia maar een dikke knuffel van me Huilen

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-01 17:05

Hoi Manon,
Echt heel vervelend... maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Ook bij mijn paard werd op haar 8e kogelarthrose geconstateerd. Daarvoor werd ze toen op ijzers gezet met van die kunststof wiggen er tussen, waar het alleen maar erger door werd. Resultaat: ondergeschoven verzenen. Dus als je paard een beetje zwakke hoeven heeft: nooooooooit die wiggen!
Na een half jaar verder doktoren kwamen we bij Hans van Maurik (hoefsmid van kliniek Emmeloord) terecht en die heeft haar om speciale ijzers gezet, sindsdien is het goed. Wel af en toe stijf, maar ik kan nog prima rijden, alleen springen mag niet meer.
Dus.. er is nog wel hoop voor een paard met arthrose! Ironique is nu 11 en we gaan nu ook weer bezig met wedstrijden.

En trouwens nog een positief voorbeeldje: bij de pony van een vriendin van me (toen 11 jaar) werd spat, hoefkatrol en arthrose geconstateerd. Deze pony staat nu op ijzers met zooltjes en loopt (buiten wat stijfheid) ook prima. Ook dat had niemand verwacht!!

Heel veel sterkte en succes ermee!!

Wil
Berichten: 66
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: St Oedenrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-01 17:07

Jo Manon toen ik haar beslagen heb, heb ik aan haar lopen helemaal niets onregelmatigs gezien.

Dat er nu dit uit zo'n onderzoek komt zeg!

Ik weet dat je röntgenfoto's kunt afdrukken, wellicht kan je ze ook via internet bij mij krijgen, ik wil je graag adviseren over eventueel speciaal beslag om Bolivia zo optimaal bruikbaar mogelijk te houden. En als je wilt maak ik het ook voor je.

Sterkte meid

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-01 17:58

He joh wat naar zeg...
Ik wens je veel sterkte.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _RobinA_, dioni, La_Lune, maitestar23, Mark0919, rien10, sterregoud, vilheide en 41 bezoekers