neusriem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-01 12:59

hi allemaal,
ik heb misschien een beetje een domme vraag, maar ik stel 'm toch maar.
eergisteren heeft m'n pony haar neusriem kapot getrokken en nu rij ik dus zonder. omdat ze het veel prettiger lijkt te vinden ben ik van plan om 'm eraf te houden. nu zie ik in western altijd iedereen zonder neusriem rijden en ik vroeg me af waarom dat precies is en of er aan zo'n westernhoofdstel iets zit zodat het bit niet door de mond getrokken kan worden.
zoals jullie merken weet ik niet echt veel van western af, maar ik ben van plan om er misschien aan te beginnen!
ik hoop dat jullie 'm vraag willen beantwoorden,
groetjes,
yasmeen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 13:00

als je met een snaffle (gebroken bit) rijdt zit er aan de bitringen een riempje, onder de kin door, soort kinriempje dus,.
Dit voorkomt het doortrekken van het bit.
Echter mijn shetlander rij ik zeer regelmatig zonder neusriem en ook zonder kinriempje, en ik heb geen last van doortrekken.

Op deze foto (paard van marianne) kan je het een beetje zien:

Afbeelding


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: stef op 2001-08-21 13:03 ]</font>

Elv
Berichten: 3
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 17:49

Ik rij zelf ook met een "gewoon" engels hoofdstel zonder neusriem. Als je een paard met je zit stuurt en daarbij ondersteuning van de teugels gebruikt, dan heb je het probleem niet van het bit door de mond trekken. Als je het bit door de mond trekt ben je inderdaad meer bezig met trekken dan met sturen, dat kan volgens mij ook niet echt de bedoeling zijn.. Niet dat ik het allemaal perfect kan hoor, maar we zijn er aan aan het werken Haha!

yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-01 10:25

mooi hoofdstel is dat trouwens op die foto!
niet dat ik het probleem had dat het bit werd doorgetrokken, maar iedereen waarschuwde ervoor.
waarom is het met westernrijden eigenlijk normaal om zonder neusrien te rijden en in het engelse rijden niet?
en kan iemand misschien een goed boek adviseren over westernrijden voor een absolute beginner?
bedankt!
yasmeen

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 11:19

Probeer eens dat boek van Rieky Young. "Basisboek westernrijden" heet het geloof ik. Daar staat van alles in, de basisdingen voor het rijden en ook van alles over zadels, bitten e.d. en de verschillende wedstrijdonderdelen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 13:25

antje holtappel is van go west

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 16:38

Bij jonge paarden is het verstandiger om wel met een neusriem te rijden omdat deze voorkomt dat het paard zijn mond te ver kan openen. Als je dat niet doet zou het paard bijvoorbeeld per ongeluk kunnen leren zijn tong over het bit te friemelen of steeds zijn mond te openen om aan het bit te 'ontkomen'. Als het paard wat verder is en hij vertoont dit gedrag niet als je neusriem weglaat, kun je dit gerust doen.

Bovendien nog even dit: Een trens werkt ook in op het gehemelte van je paard. Met een neusriem om kan hij zijn mond niet zover openen en werkt het bit inderdaad in op zijn gehemelte. Laat je de neusriem weg en kan het paard zijn mond ver openen als je aan de teugels trekt, dan heb je minder inwerking in de mond. Daarom kun je overwegen om een neusriem te gebruiken als je met een pittig paard bijvoorbeeld een 'enge' buitenrit gaat maken, om meer controle te hebben. Maar dit verschilt natuurlijk per paard.

yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-01 11:18

hartstikke bedankt voor de reacties! Party!!