Boek of instructeur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 12:39

Hoi allemaal,

Een tijdje geleden was er een topic over het op de wei laten van paarden en pony's, geinspireerd door een boek over het houden van paarden. een reactie daarop was dat dat maar een boek was en dat boeken minder waard zijn dan mensen (dus instructeur) die met de paarden in contact komen. Dat heb ik er in elk geval uit kunnen halen.

Natuurlijk kent een boek jouw paard niet, maar een instructeur kan het toch ook bij het verkeerde eind hebben? Natuurlijk zijn dat ook maar mensen die met respect behandeld moeten worden maar ze kunnen het evengoed fout hebben. Ik zien hier in de buurt zoveel mensen die absoluut verkeerde dingen doen omdat de instructeur dat gezegd heeft. Dan denk ik bij mezelf dat het misschien beter is om een boek te nemen, omdat een boek niemand een mening opdringt, wat een mens wel kan doen. Boeken laten de ruiter zelf nadenken terwijl ikveel instructeurs gezien heb die menen het denkwerk al gedaan te hebben zodat de ruiter hem/haar alleen nog maar hoeft te gehoorzamen en dan komt het wel goed. Een beetje een gevoelig punt, kan ik me indenken maar ik zou graag van jullie willen horen hoe jullie hierover denken.

Sirius_

Berichten: 10948
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 12:42

ik snap je topic niet helemaal?
veel van wat ik weet heb ik inderdaad uit boeken, gewoon omdat ik met groepslessen niet intensief reed. je kon daar bijv nooit galophulpen enzo leren omdat er continu een pony stopte Frusty die hulpen staan ook in boeken beschreven.
maar van geen van beide heb ik echt leren zitten zonder zadel *LOL* dat heb ik zaterdag geleerd van kim. je moet het meer in combi gebruiken?

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 12:48

uit alle informatie die je krijgt, mondeling of schriftelijk, gebruik je datgene wat jijzelf ook aanvaardbaar vindt of waar je achterstaat, wat voor de een de absolute goede methode is, is voor een ander het tegenovergestelde en ga zo maar door

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 13:40

Een boek is als theorie voor de praktijk, in theorie is alles mogelijk in praktijk blijkt het wat meer passen meten en toevoegen of weglaten.
Wat en hoe je dingen moet aanpassen op de theorie is bv een instructeur heel handig bij.
Een boek kan je ook meer ideeen geven voor in de praktijk, meer variaties op een oefening bv.

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 14:49

Ik zou niet zonder beide kunnen. Ik grijp toch wel elke week een paar keer naar mijn paardenboeken en paardentijdschriften.
Ik gebruik vaak een samenraapsel van wat ik gelezen en gehoord heb. Ik vraag dan ook meestal zoveel mogelijk meningen: uit dus de paardenboeken en -tijdschriften, mijn instructrice die vaak moderne opvattingen heeft en ook uit haar schoolse kennis kan putten en mijn grootvader die vaak wel raad weet met tips "op grootvaders wijze", die daarom niet minder goed zijn. Ik combineer dus al deze meningen tot ik iets gevonden heb dat voor mij en mijn paard het beste lijkt.
Het kan soms ook zijn dat de instructeur iets uitlegt dat je in die woorden niet begrijpt, dan vind ik het altijd fijn om thuis even in een boek te gaan napluizen hoe het daar in staat en of je het in de bewoordingen van het boek misschien beter begrijpt.

Ik heb ook even in het boek van Tineke Bartels gekeken en daar staat o.a. in:
" Blijf kijken, luisteren en leren
Een mensenleven is veel te kort om alles zelf uit te vinden, kijk en luister dus vooral veel naar anderen die verstand van zaken hebben. Paardensport kun je bovendien niet alleen beoefenen, het is teamwerk! Een echte "paardengek" is altijd bezig met het uitbreiden van zijn kennis."

"De omgang met paarden is ook een kwestie van gevoel. En gevoel kun je niet uit een boekje leren. ... Gevoelsinformatie kun je vaak beter in de praktijk leren dan door het lezen van een aantal woorden. Daarom staan in dit boek veel foto's. In de hoop dat de combinatie van tekst en beeld er toe kan bijdragen om je gevoel te ontwikkelen."

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 19:21

ik weet nog wel over welk topic dat ging,maar ik zie het zo:een boek heeft heel waardevolle informatie als jij maar weet wat eruit te halen is en op toepassing van jou paard.idd niet iedereen is zo zelfstandig /heeft al zoveel inzicht dat ze dat kunnen en dan is het altijd prima om met je instructeur dingen te overleggen omdat hij/zij je paard goed kent.en tuurlijk ook diegene kan fout zitten ,maar helaas kan iedereen fouten maken,maar dáár leer je juist van!en naast het advies van bijv. je insructeur is zelfscholing heeeeeeeel nuttig.als er iets is met mijn pony haal ik altijd het onderste uit de kan,ik zoek alle boeken na die er zijn en raadpleeg zowel dierenarts/smid/instructeur.
ik laat het heel breed benaderen omdat ik zo het geheel goed zie,en niet alleen vanaf 1 persoon of visie gezien.............dus ik denk dat je het juist samen moet laten gaan.boek én instructeur.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 20:38

Dat vind ik dus ook. Bij ons in de buurt rijden echter tig ruiters die 'geen boeken nodig hebben omdat ze de instructeur hebben'. En die zal het dus wel weten. Dat vind ik een heel vreemde houding, alsof instructie heilig is. Ik zou zelf absoluut niet zonder boeken kunnen, alleen al om een constante feedback te hebben als er even geen instructeur of menselijke hulp is.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 20:44

Een instructeur heeft als het goed is wel een toegevoegde waarde. Die kan je namelijk feedback geven op wat je doet. Je gevoel en hoe het eruit ziet hoeft niet altijd te stroken. Denk maar even aan de houding en zit, het boek vertelt je hoe je het moet doen, je instructeur zegt/ziet of je het goed doet.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 23:01

Citaat:
Een echte "paardengek" is altijd bezig met het uitbreiden van zijn kennis."



hihi lachen!dan ben ik dus een 'echte' paardengek Knipoog

want zoals ik al schreef,als er iets is wat ik over mijn pony of over andermans paard wil weten haal ik het onderste uit de kan,zowel boeken als DA/smid/instructeur ik wil álles ervan weten Haha!