[AR]welk ras voor de kar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

[AR]welk ras voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-03 22:26

wat is de geschikte schofhoogte voor mee te mennen?
Wat is een mooi rustig ras ervoor?
Geslacht maar dat uit?
Wat is de prijzenklasse voor een paard wat kan mennen ?

Code
Cody: verplaatst van WD naar UZ en titel aangepast

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 22:54

Je kunt ip alles voor de kar knuppen, als het maar goed beleerd is.
Geslacht maakt niet uit, en prijzen van 200 euro voor een shetlander tot het oneindige ongeveer. Het hangt helemaal af van wat je wilt. Over het algemeen is een KWPNner duurder dan een Fjord, en een merrie duurder dan een ruin.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 16:53

Ik zou een leuke haflinger kiezen of een fjord. kun je ook nog een beetje op rijden. Deze dieren zijn heel sterk en kunnen gemakkelijk trekken.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 19:31

Wij hebben zelf WelshCobs voor de kar en ook onder het zadel.
Geschikte schofthoogte ligt helemaal aan jezelf. De kleintjes hebben het af en toe wel wat zwaar. En paarden zijn erg groot om makkelijk mee om te gaan vaak.
Wij hebben de WelshCobs, die van ons zijn 1.40-1.50m.
WelshCob heeft wel pit, maar kan prima voor de kar lopen.
Hengst is moeilijker. Ruin zal het makkelijkst zijn, maar geld voor alles.
Prijsklasse is heel wisselend. WelshCobs zijn niet zo goedkoop. Een Haflinger of een Fjord is goedkoper over het algemeen.

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 19:45

Ik heb mijn tinker in het tuig. Kennis van mij hun fjord. Een fjord is super braaf en wil alles voor je doen echter alleen als ze goed beleerd zijn. Zelfde voor mijn tinker het enigste is dat zij wat vlotter is en ik haar ook onder het zadel kan rijden. Kan met een fjord natuurlijk ook maar als ik het goed heb zijn fjorden vaak niet groter dan 1.50m Uitzonderingen daargelaten. Tinkers hebben een stokmaat tot 1.70. Het is maar net wat je zelf mooi vind.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 20:02

Ik heb een shet voor de kar gehad, die is nu verkocht. Ook kan een van mijn fjordjes voor de kar (donja), maar helaas heb ik erg weinig tijd ervoor. ben mijn andere fjordje ervoor aan het beleren.
In principe kan alles voor de kar, alleen is mijn kar niet groot genoeg voor alles Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 10:27

Het Gelderse paard natuurlijk
Ideale paarden, ik rijd er aangespannen mee (SGW) maar rijd er ook dressuur mee en ook voor een lange bosrit of een sprongetje draaien ze hun hoeven niet om.
Vooral voor de wagen zijn ze erg indrukwekkend, staart erop, hals erop en gaan..............
Afbeelding
Een mooier span kun je je toch niet voorstellen Schijnheilig

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 12:20

Jawel Lia, stel je die paarden voor in vos en je hebt het voorelkaar Schijnheilig

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 14:23

Niet, haflingers zijn veeeeeel mooier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 23:43

Ik zie dat je NB in Leeuwarden woont. Ik dacht zelf meteen aan een Fries. Machtig imposante paarden voor de koets!

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 14:27

Welshjes natuurlijk Haha!
Die knappe pittige stoere Welsh A'tjes staan top voor de koets ! Tong uitsteken

Dit is een foto met een Welsh Cob, de A's zien er ongeveer hetzelfde uit maar dan een stuk kleiner . Knipoog

Afbeelding

Prachtig toch ?

Sabine

Berichten: 5823
Geregistreerd: 15-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 03:08

neeee, friezen!!
dit is onze merrie lolkje voor de kar, met het koetsiersbewijs van mijn vader.
Ziet er toch fantastisch uit?!
Afbeelding

(het spijt me als de foto heel groot is, maar hij staat kleiner op de site en ik krijg hem niet verkleind)

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 11:26

Het paard loopt er lekker ontspannen voor. Je vader ziet er minder ontspannen uit. Het plaatje is prachtig.
Een klein zeurtje: Vervang de brancardbeugels door veiligheidslichtogen, dat is veel prettiger.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 13:20

Ik zou voor een shetlander gaan. Geslacht maakt niet uit. Minimaal 90(het liefst van af 95cm) cm, anders moeten ze d'r toch wel heel hard aan trekken. Ik heb zelf een hengst voor de kar staan maar daar heb je af en toe toch je handen aan vol, je kan beter voor een merrie of ruin kiezen.

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 17:10

Ik zou kiezen voor de Fjord. Ze zijn heel sterk en je kan er van alles mee!

Afbeelding

Afbeelding

Dit is mijn verzorg fjord Herman.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 17:14

En ik zeg de haflinger! Kan je ook alles mee, ze zijn rustig en relaxt, je kan ermee omverkiepen met de kar en ze blijft rustig. Je kan er zelf ook op rijden, springen en dressuren.
Maar zoals eerder gezegd kan je alles voor de kar zetten, zolang het paard goed voor de kar kan, en jij je spullen goed in orde hebt. Veel plezier ermee, en laat je nog weten wat het word?

Afbeelding
Afbeelding

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 17:49

En toch zeg ik Welsh , voorkeur schimmel Tong uitsteken
Net zoals de mijne hier ->

Afbeelding

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 14:29

Meuh de shire wordt hier helemaal vergeten snif. Da's pas mooi!

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 17:54

Wij hebben New Forestpony's, shetlanders en een trakhener op moment voor de wagen staan, ik heb liever de NFers Haha!

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 19:23

We hebben hier voornamelijk fjorden voor de kar staan, momenteel zijn er 6 in span beleerd en komen er hopelijk binnenkort nog 2 die beleerd gaan worden. Ook hebben we een shet gehad die voor het karretje kan, die was erg gewillig te trekken en momenteel is er een Haflinger vandaag voor het eerst met de kar erachter door het bos gegaan, ging super! Dus tjah, moet eerlijk zeggen...keuze zat. Fjorden zijn ideaal hier, alleen is de een makkelijker dan de ander.

Verder vind ik Friezen geweldig voor de kar, heel luxe!
En heb vandaag ook Tuigers in span gezien, dat is ook errug mooi, waren zeer krachtig in hun passen, mjah waren hengsten he!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 12:36

Tja, 't maakt eigenlijk niet zoveel uit zolang het paard maar comfortabel loopt (ruime gangen) en een beetje rustig is.
Wij 'doen het' zelf met een Welsh Cob, en daar ben in tevredener over als de Fjord waar we eerst wel eens mee mende. Rowan is scherper, voorwaardser. Hij ziet alles maar hij maakt zich niet echt druk.

't is ook echt rijden op 'paardenformaat' maar dan met een fijne sobere E-pony. Twee van die bikkeltjes (ik zit nog steeds met z'n halfbroer in m'n hoofd) zijn een onverslaanbaar team.

Kellyloverke

Berichten: 181
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: foudgum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 20:30

Neem een shetlander om mee te beginnen! dan kan je altijd meer doen als het heel goed gaat!

Rosiewozie

Berichten: 724
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 19:28

wil je alleen mennen?? Neem dan een shet, vind je dat saai worden als je het eenmaal goed kan? Neem dan een tweespan shets, nog niet tevreden dan een 4span shets. Hoewel als je wedstijden rijdt het veel moeilijker is een goede enkelspanshet/paard te vinden, maar shets zijn top, als je alleen wilt mennen.
Wil je ook rijden? haflinger. Cool in hun hoofd, sterk ras, veelzijdig. Maar ook eigenwijs. En niet alleemaal even cool in hun hoofd, maar de meeste wel.
Maar ook hier geldt weer, ieder verdedigd natuurlijk zijn eigen ras, maar het belangrijkste is het karakter van het paard en dat hij goed is belleerd.
Das mijn mening

Quissie
Berichten: 650
Geregistreerd: 08-05-03
Woonplaats: Twenteland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 19:18

Bij ons op de manege wordt heel veel gemend....
Wij mennen met een kwart fries en een drie kwart fries.
Ook staat dr een 2 span haffies en 2x een enkelspan....
Ook een 4 span kwpn en een 2 span kwpn en nog wat reserve paarden..
ook 2x nog een span welshjes...
Noem het zo gek maar op of het wordt wel voor de kar geknupt haha Haha! .
Zelf vin ik het vierspan het mooiste (zwarte kwpners met groten deels de zelfde afstammelingen)....
De paarden worden bijna allemaal (alleen 2 van de welshjes zijn te gek om op te rijden) elke dag gewoon gereden en de meesten kunnen ook nog behoorlijk springen.... Een paar blinken er echt uit in de dressuur net zulke plaatjes....

wembley
Berichten: 53
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 12:57

Wij mennen met een gelders paard.Hij laat zich echt goed zien voor de wagen en hij vindt het leuker dan onder het zadel.Voor de wagen vind ik hem toch wel op z'n mooist!!