Galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Moet je tijdens het galopperen je buitenbeen naar achteren houden?

Nee, alleen tijdens het aanspringen
120 (66%)
Ja, je moet je been naar achteren houden tijdens de galop
60 (33%)

Totaal aantal stemmen: 180


Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-03 11:30

Ik weet niet of ik dit in rijtechnisch moet zetten of hier, maar goed, dat merk ik dan snel genoeg he Knipoog

Ik heb dus een vraagje over de galop... als je gaat aangalopperen doe je dus je buitenbeen een stukje naar achter leggen, dat hoort dus bij de galophulp. Nou zegt mijn instructeur altijd dat je je buitenbeen naar achteren moet houden ook als het paard al in galop zit, met je binnenbeen drijf je dan aan (niet elke sprong natuurlijk)... Nu is hij op vakantie en had ik van iemand anders les en die zegt dat je alleen bij het aanspringen in galop je been naar achter moet leggen en daarna weer op de 'normale' plaats moet terugleggen. Ik was natuurlijk helemaal verbaast en ben er daardoor niet op in gegaan Scheve mond maaruh, wat is nou goed, want als ze het dan vrijdag weer zo zegt dan kan ik haar misschien wel verbeteren Haha!

Groetjes Brenda

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 11:36

ik gebruik mijn buitenbeen alleen om aan te springen.. en daarna (als het nodig is) gebruik ik beide benen om het voorwaarts te houden.. zo heb ik het geleerd..

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 11:43

IN het western spring je aan door je buitenbeen naar achteren te leggen, je binnenbeen blijft op de plaats. In engels rijden spring je aan door met je binnenbeen de spring erin te drijven, je buitenbeen blijft liggen waar die ligt.
Een bocht ga je om door je buitenbeen iets naar achteren te bewegen, dus ook in galop. Maar verder hoort ie iets achter de singel, liggend aan eht paard.

Ik begrijp niet helemaal waar je heen wilt met je poll...ik vind beide keuzemogelijkheden niet echt van toepassing; je gebruikt altijd meerdere hulpen tegelijkertijd, het gaat niet 'alleen om het buitenbeen'.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 11:48

Ik heb geleerd om je buitenbeen achter de singel te houden. Als je dit je paard zsm aanleert, snapt hij de begrenzing ook als je contra galop gaat leren of galop changementen. Dan is het heel erg belangrijk dat je je buitenbeen goed achter kan houden, anders raakt je paard in de war! Het heeft dus niet alleen met aanspringen te maken, maar ook met de verdere africhting!

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 12:15

Hmm, ik heb altijd mijn buitenbeen een stukje naar achteren omdat Kevin anders overspringt.
Maar hij is wel een geval apart hoor, kan niet goed galoperen en heeft niet echt goede benen dus met veel dingen erg veel moeite, vraagt vaak een andere aanpak maar goed, ik doe het dus wel.

Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 13:23

Ik heb geleerd dat je je buitenbeen naar achteren moet houden!!
mjaa of ik het zelf altijd doe Tong uitsteken ??? uhh...

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 13:57

ik heb de poll niet ingevuld

aanspringen doe je op je binnenbeen
je buitenbeen gebruik je bij volte iets verkleinen, of de kont naar binnen zetten
het zou erg verwarrend voor mijn paard zijn als ik in galop contant met mijn buitenbeen naar achteren ging zitten drijven

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 14:15

Ik hou mijn been ook niet constant naar achteren. Wel bij het aanspringen natuurlijk, maar daarna alleen om "bij" te sturen...

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 14:45

Je moet ook niet drijven, dat moet je sowieso niet constant doen. Maar wel begrenzen, dat is wat anders dan drijven. Pas wanneer je iets anders wilt doen (bijv. een wissel) moet je je been verleggen etc.

Kaunos

Berichten: 711
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 15:20

Ik heb het ook zo geleerd als Brenda beschrijft, dus buitenbeen naar achteren houden. Maar inderdaad gewoon stil en aangesloten houden, binnenbeen drijft indien nodig. Bij Western is de beenligging in principe hetzelfde alleen is juist het buitenbeen het drijvende been, althans dat is mij zo geleerd en het paard (wat zowel Engels als Western kon) reageerde ook op beide hulpen zo.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 16:13

Ik heb altijd geleerd om je paard in galop aan te springen, door je binnen been naar achter te leggen. En daarna gewoon weer zoals het normaal hoort

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 16:17

Mijn buitenbeen blijft achter de singel (zonder te drijven). Volgens mij kom je anders ook in de problemen als je je paard terug wilt rijden in galop. Mijn been weer terugleggen is samen met terugzitten de hulp naar de draf. Alleen terugzitten is langzamer galloperen.

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 16:46

ik heb alleen mijn buitenbeen met het aanspringen naar achteren. Zo heb ik het aangeleerd

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 19:37

Anoukie schreef:
Ik heb geleerd om je buitenbeen achter de singel te houden. Als je dit je paard zsm aanleert, snapt hij de begrenzing ook als je contra galop gaat leren of galop changementen. Dan is het heel erg belangrijk dat je je buitenbeen goed achter kan houden, anders raakt je paard in de war! Het heeft dus niet alleen met aanspringen te maken, maar ook met de verdere africhting!


Ben het helemaal met je eens Anoukie.
Ik heb vroeger op de manege in eerste instantie ook altijd geleerd om alleen tijdens het aanspringen mijn buitenbeen naar achter te houden.
Gelukkig heb ik het ondertussen wel anders geleerd... Mijn buitenbeen blijft dus wakend achter de singel.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 20:42

Ik leg mijn been alleen naar achter bij het aanspringen.
Met mijn binnenbeen zorg ik ervoor dat het paard genoeg sprong behoudt en niet uit elkaar gaat lopen.
In wendingen leg ik mijn buitenbeen naar achteren om te voorkomen dat de achterhand naar buiten zwaait.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 23:43

je moet je buitenbeen een beetje naar achter houden, ook als je galopeerd.
Ellen bontje zei laats in paard & sport:"Het is zo belangrijk dat de ruiter met het buitenbeen voorwaarts rijd in de galop, dus maar een beetje naar achter houd, om het buitenachterbeen te trainen."

Ook op een volte in galop leg ik mn buitenbeen helemaal tegen mn paard aan. Maar ik houd mn been wel ietsje naar achteren tijdens het galoperen, en daardorr ga je ook meer IN je paard zitten. (heb ik gemerkt)

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 21:32

om even in te gaan op de hulpen zelf.....

buitenbeen naar achteren heeft meer de bodoeling om het paard in de goede galop te krijden dmv je gewicht dat je automatisch ook iets naar buiten brengt. je drijft natuurlijk ook met dit been, mits je hem aan je paard legt.
je binnenbeen drijft aan om in de juiste versnelling te komen..
eventueel houd je dan nog een beetje stelling om het gewicht ook iets meer naar buiten te krijgen, dat brengt ons eveneens in de gewenste galop.

in principe zou het dus genoeg zijn om het alleen bij het aanspringen te doen.... maar omdat paarden zo verschillen, is dat weer bij elk paard anders...

bij de ene moet je een klein tikje op zn schouder geven, de ander die gaat vanzelf in de goede galop, weer een ander die gaat uit zichzelf altijd in de "verkeerde" galop ofwel contra galop en ga zo nog maar even verder...

hier heb ik dus geen antwoord op gegeven in de poll zelf.

greetz jef

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 14:30

Ik ga met Angeliek mee, ik blijf mn buitenbeen naar achter houden. Ik heb m niet nodig maar hij ligt daar wel. (geen idee waarom, is automatisme) In mn contra blijf ik m ook naar achter houden om m te begrenzen.

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 17:47

Gebruik mijn buitenbeen alleen om aan te springen, voltes in te zetten en contragalop te rijden, voor mijn gevoel blijft een paard als je bij 'normaal' galopperen je been op de singel legt , bij het galopperen in contragalop eerder ook in die contragalop en springt minder snel over.
Zal bij elk paardje wel verschillend zijn, maar bij die van mij werkt het wel zo.
Heb BTW de poll niet ingevuld omdat ik het met geen van beide stellingen helemaal eens was

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 14:35

Ik heb de poll ook niet ingevuld, omdat ik sowieso niet zo heel veel met m'n benen doe: de eerste en belangrijkste hulp komt uit m'n zit!! Terwijl het paard stapt of draaft galoppeer ik zelf als het ware alvast aan (je brengt je heupen in een draaiende beweging, eerst binnenheup naar voren, vervolgens je buitenheup daar achteraan. Let maar eens op als je galoppeert: dan voel je deze beweging ook!) en zo galoppeer ik weg. Het gevolg van de draaiing met je buitenheup, is overigens dat je buitenbeen even wat verder naar achteren komt te liggen. Vervolgens hou ik m'n paard ook zoveel mogelijk met die zithulp in galop en geef alleen been als 'ie er echt uit dreigt te vallen (dan allebei tegelijk, HUP, naar voren!) of als 'ie over links of rechts weg dreigt te vallen (dan gebruik ik 1 been om hem terug te duwen naar waar ik hem wil hebben).
Een paard reeds ingereden paard zal deze galophulp even moeten leren, maar aangezien hij heel natuurlijk is, zal het in veel gevallen weinig moeite kosten.

Pino24
Berichten: 1778
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 16:35

Bij jonge paarden houd ik wel mijn buitenbeen eraan om ze in de gallop te houden en ze te ondersteunen. Maar bij een doorgereden paard geef ik alleen de hulp bij het aanspringen.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 05:25

Ik heb geleerd dat je hem naar achteren moet laten en dan rustig met het binnenbeen (niet hard schoppen dus) het tempo moet aangeven.
mandy

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 10:36

Offtopic:
laurae schreef:
Volgens mij kom je anders ook in de problemen als je je paard terug wilt rijden in galop. Mijn been weer terugleggen is samen met terugzitten de hulp naar de draf. Alleen terugzitten is langzamer galloperen.


Leuk, zoals anderen andere hulpen leren aan paarden. Ik heb van mijn instructrice geleerd dat met been eraanhouden en handsluiten terug in tempo/richting verzamelen is en kort hadn sluiten en terugzitten en meteen daarna ontspanning draf betekent.

Nu ontopic:
Wat betreft het galopperen: In principe leg ik mijn been iets naar achter bij aanspringen, maar wel meteen terug. Alleen bij de contra gaat het oude buitenbeen (rechterbeen in geval van linkergalop en vv) wel iets terug, maar tijdens normale stukken rechtuit galopperen liggen beide benen op hun plek bij mij. In een volte gaat het buitenbeen dan weer iets naar achter om uitzwaaien van de achterhand te begrenzen.

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-03 11:38

Dat er veel meer hulpen bij het galopperen komen kijken weet ik, maar daar gaat het nu dus niet om Knipoog
Kwil alleen van het buitenbeen weten, maar echt duidelijkheid krijg ik hiermee niet, want blijkbaar leert iedereen het weer anders??? hmmmmmm Boos!

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 17:53

Kaunos schreef:
Ik heb het ook zo geleerd als Brenda beschrijft, dus buitenbeen naar achteren houden. Maar inderdaad gewoon stil en aangesloten houden, binnenbeen drijft indien nodig.

Dat heb ik ook geleerd.