Buitenstelling bij rijden op mijn buitenteugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Buitenstelling bij rijden op mijn buitenteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-03 23:21

Ik heb vandaag weer eens op het paardje van een kennisje van me gereden, vind het echt een heel leuk beestje, omdat hij niet heel veel kan en zich wel redelijk makkelijk laat bewerken. Ik merk alleen van mezelf dat ik (niet alleen bij hem) een probleem heb bij het rijden op mijn buitenteugel (dus bij voltes enzo, maar ook gewoon begrenzen)

Ik gebruik gewoon bij het rijden netjes mijn binnenbeen om naar mijn buitenteugel toe te rijden, maar op het moment dat ik dat doe krijg ik altijd contrastellking, naar mijn idee onafhankelijk van wat ik doe met mijn binnenteugel (dus ook als ik mijn binnenhand naar binnen doe krijg ik nog die contrastelling).

Voltes rijden op voornamelijk buitenteugel lukt me al helemaal niet, ik heb echt mijn binnenteugel nodig om die bocht door te komen, anders lukt het me niet. Vervolgens kom ik er dan nog wel eens achter dat mijn buitenteugel loshangt en het paard dus over de schouder wegvalt, dat is gewoon knap stom en moet ik afleren Bloos

Blijft het probleem dat als ik echt let op het 'op de buitenteugel rijden' ik alleen maar contrastelling krijg en ook geen voltes gereden krijg... Misschien ook handig om erbij te zetten dat ik de neiging heb om meer met mijn rechterhand dan met mijn linkerhand te doen, waardoor het linksom beter gaat dan rechtsom, maar ook linksom krijg ik een volte op de buitenteugel niet voor elkaar...

Iemand die me kan vertellen wat ik nou fout doe en hoe ik dat kan verbeteren? (ik heb les, maar heb vorige week pas de eerste les gehad en ik les om de week)

[edit]
Misschien wel handig om hierbij te zetten dat ik natuurlijk alles wat ik van voren doe wel met mijn been ondersteun, dus dat ik niet alleen maar met de teugels bezig ben
[/edit]

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 23:40

Jackie, zo op het blote oog zou ik denken dat je teveel doet met je buitenteugel. Het zou kunnen dat je er toch mee terugwerkt, ondanks dat je zelf denkt dat je dat niet doet. Er zijn een paar dingen belangrijk: allereerst dat de buitenteugel in een min of meer rechte lijn van de bitring naar je hand gaat; als je hand te dicht bij of over de schoft gaat, is die lijn onderbroken en de functie van de buitenteugel verloren; de teugel mag de hals wel raken, maar niet wringen. Als je de vorige voorwaarde hebt, dan hoef je eigenlijk alleen maar je buitenhand te sluiten om begrenzend te werken; als dat niet lukt, dan mag een ophouding best even; zorg wel dat je weer ontspant, aanhoudende druk werkt averechts namelijk.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 23:52

Het is ook niet zo dat je de binnenteugel niet mag gebruiken, je mag er best even wat stelling mee vragen om vervolgens weer iets te ontspannen. Focus je ook niet teveel op dat buitenteugel binnenbeen gedoe, want je moet ook gewoon netjes op 2 teugels kunnen rijden.

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 12:54

He wat grappig ik heb dat probleem dus ook. ik rij op de langezijdes aardig op twee teugels maar in de hoek op op de volte.... hup..een waslijn!! GROM ik probeer er zo goed aan te denken en elke keer gaat onbewust toch die rechterhand naar voren.
Het is volgens mijn instructrice een kwestie van oefenen oefenen en nog meer oefenen..
wat ik zelf ook veel doe is bijvoorbeeld drinken met mijn linkerhand enz om zo mezelf meer bewust te maken van die hand. Verder is het een kwestie van coordinatie.
Ik moet zeggen dat het bij mij steeds beter gaat. in de stap en galop gaat het goed nu alleen de draf in de hoeken iets beter. Ook bij schoudervoor en de zijgangen vergeet ik het nog wel eens...tja ben ook maar een mens en helaas eentje die verschrikkelijk rechtshandig is..

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-03 00:06

Da's dus het stomme, ik kan verder wel alles met links (nou ja, redelijk dan Haha! ) alleen met paardrijden heb ik een afwijking Knipoog Heb ook geleerd om met veel; hand en weinig been te rijden, dus dat moet nog even afgeleerd worden, maar het gaat de goede kant op Tong uitsteken

Enne Sjuimpje, bedankt voor de tip, ik val namelijk nooooooit in die extremen Schijnheilig Overigens (als ik er aan dacht) deed ik wel mijn binnenhand wat naar binnen (in contact) dus dat zou wel iets moeten helpen?

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 08:15

Sjuimpje schreef:
Het is ook niet zo dat je de binnenteugel niet mag gebruiken, je mag er best even wat stelling mee vragen om vervolgens weer iets te ontspannen. Focus je ook niet teveel op dat buitenteugel binnenbeen gedoe, want je moet ook gewoon netjes op 2 teugels kunnen rijden.


Idd, want een rechte lijn kan je ook niet rijden met alleen je buitenteugel.

En zo`n handprobleem is erg lastig, ik heb een rechterhandprobleem Lips are sealed Ik laat mijn rechterteugel altijd geleidelijk steeds losser... tot hij op een gegeven moment zo klappert dat ik het door heb

Wat doe je met je benen en zit op zo`n volte? Zit je niet onbewust scheef? [/i]

28-09-2007
Nothing compares too you...


Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-03 10:48

Hoe zou ik dat moeten weten als het onbewust is Knipoog Oftewel niet dat ik weet, maar het zou best wel kunnen... Op de volte is buitenbeen iets naar achter, om uitzwaaien en wegvallen te voorkomen (nodig bij dat paard) binnenbeen op de singel voor de buiging...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 12:15

Ik bedoel er dus mee dat je er even op kan letten of iemand op laten letten of je scheef zit Knipoog

28-09-2007
Nothing compares too you...

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 14:39

Met je binnenteugel kun je 'wijzen' zoals mijn juf dat noemt, ik vind dat wel een mooie manier van zeggen. Met je buitenteugel begrenzen, met je binnenteugel de weg wijzen. Dus: buitenbeen en buitenteugel begrenzen, binnenbeen er goed aan en met je binnenhand de richting aangeven, dus de teugel van de hals. Niet naar je heup, dan krijg je een valse knik, maar echt van de hals weg.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 15:56

Probeer hem eens eerst recht te stellen op de volte op je benen dus met wat minder hand (lossere teugel). Je kan dan zien hoe scheef hij loopt (gok ik) zonder dat je wat doet op de volte. Je voelt dan misschien ook dat hij zich ergens vasthoud dat moet je dan proberen los te werken door hem bv lang en laag te rijden of tempo wisselingen (op de volte). Misschien wil hij niet naar binnen buigen omdat hij dan de buitenkant moet aanspannen wat hij liever niet doet. Vanuit dat rechte probeer je langzaam je buitenteugel op te pakken en veel binnenbeen te geven.
Probeer dan met je binnen teugel hem langzaam wat stelling te geven zonder je binnenhand vast te zetten iedere cm is meegenomen. Werk hem langzaam los zonder de forceren en weinig teugeldruk. Laat hem op zijn eigen benen lopen.

Het kan ook zijn dat je je buitenteugel zo strak hebt dat hij maar mee gaat buigen.

Wat doet hij aan de longe als je niet om hebt? loopt hij dan ook naar buiten te kijken?.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 00:13

hey
dat probleem heb ik ook met mijn nieuwe paard. Die moet je echt op buitenteugel rijden. Terwijl ik eigenlijk al meer dan 8jaar op een andere manier rij, blijkbaar Verward Naja, ik heb 6jaar op manegepaarden gereden, en mijn e-pony Gigi is net zo gereden (been is vooruit, en teugels aanhalen, niet trekken, is trager of stoppen, ook wel met been en zit, ....) Nu heb ik echt problemen met voltes te rijden en mijn nieuwe paard op de buitenteugel te houden. Op een grote volte hou ik het nog geen kwart vol. Op een kleine volte rij ik de eerst helft goed en dan gaat hij naar buiten kijken en heb ik ontzettend veel moeite om de volte af te maken Boos!
Bij longeren kijkt hij ook wel dikwijls naar de buitenkant, maar ik ben er zeker van dat het geen medisch probleem is, hij kan echt wel buigen, alleen kan ik het nog niet Frusty
Ik denk dat we best allebei maar een keertje uitleg gaan vragen bij een instructeur / -trice Knipoog
xxx

Don't let anyone tell you not to dream... Take your passion and make it happen

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-03 10:12

Nimber heeft gister bij mij eens gekeken, terwijl ik op Lodewijk reed en het lag er dus idd aan dat ik scheef zat, zelfs zo erg dat na de galop het zadel naar links was gezakt (heel iets)...
En zelf had ik echt het gevoel dat ik goed op de binnenkant zat...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 12:37

Sja als je op links zit krijg je geen enkel paard rechtsom met de juiste buiging op de volte natuurlijk Haha! Ik zit zelf vaak op rechts, en als ik er geen buiging inkrijg weet ik alweer hoe laat het is en kan ik daar dus op letten. Net zoals jij nu! Het is alleen heel lastig om te verbeteren, je moet er echt constant op letten.

28-09-2007
Nothing compares too you...

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-03 12:41

Huilen rechterhand, niet op links zitten, niet naar beneden kijken, meer met been en minder met hand werken... Hoe ga ik dat ooit allemaal voor elkaar krijgen

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 13:22

Oefening baart kunst, veel bij Nimber langs gaan, en op Lodewijk rijden Knipoog
Je wil niet weten waar ik allemaal nog aan moet werken... word al moedeloos als ik eraan denk.

28-09-2007
Nothing compares too you...

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-03 00:08

Hahaha als dat nou alles was Knipoog

Maar donderdag zitles Tong uitsteken Dat gaat spierpijn worden Knipoog

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 19:58

hey
dan denk ik dat ik ook wel scheef zit (waarschijnlijk ook naar links ofzo Verward ) Als ik linksom gegaloppeerd heb, en nog niet goed aangesingeld, dan zakt het zadel bij mij ook opzij (hier dan naar rechts)
Hmm, ik neem best ook maar zitles..
xxx

Don't let anyone tell you not to dream... Take your passion and make it happen

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-03 23:24

Ik weet er niet heel veel van, maar een paard kan je ook op een bepaalde kant gooien, het hoeft dus niet helemaal aan jou als ruiter te liggen...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers