alleen op voorterrein, toch in wedstrijdkleding??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

alleen op voorterrein, toch in wedstrijdkleding??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-03 00:18

Ik ben van plan om mijn merrie veel mee te gaan nemen naar concoursen e.d. om haar te laten wennen aan vreemd terrein, aangezien ze nogal "heet" wordt, ter voorbereiding op het echte starten.

De bedoeling is dus dat ik dus gewoon rijd op het voorterrein, maar dus niet van start ga. Moet je dit van te voren melden bij de wedstrijdorganisatie en hiervoor toestemming krijgen en ben je verplicht om in wedstrijdtenue te rijden, ook al ben je geen deelnemer??

Graag reactie van mensen die zeker weten wat de regel is en evt. zelf hier ervaring mee hebben.

Alvast bedankt,

Maureen

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 00:20

Ik denk dat je formeel niet eens op het wedstrijdterrein aanwezig mag zijn.
Maar als jij gewoon je wedstrijdkleding aan doet zal het niemand opvallen dat je geen deelnemer bent. Knipoog

Ik heb het met mijn vorige paard wel eens gedaan op een groot concours maar ging dan uiteraard wel in wedstrijdtenue.

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 07:58

Ik zou het zeker vragen en bij geen toestemming ook niet gaan. Verenigingen willen hier best aan meewerken, mits het mogelijk is natuurlijk. Ben van mening dat zomaar gaan om je paard te laten wennen niet netjes (ongeschoft) is. En ik denk ook dat als ze weten waarom je het doet en het mocht even niet gaan dat je alle medewerking van de organisatie krijgt (bij ons tenminste wel zo).

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 07:58

Ik zou zelf niet een paard meenemen op wedstrijd wanneer je zelf helemaal niet hoeft te rijden, wij deden het vroeger wel regelmatig dat we een jong paard meenamen en aan het eind nog even reden. Maar dan hadden we er 4-10 die uitgebracht werden.

Daarom zou ik gewoon openkaart spelen en jouw situatie uitleggen, zeker bij je (toekomstige) eigen rijvereniging moet het dan geen probleem zijn. Wel grote kans dat je in wedstrijduitrusting moet komen maar dat is zowiezo nog geen verkeerd idee omdat ze dan gelijk een beetje in het ritme van 'uitdossen' komen.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132058
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 08:15

Officieel gezien mag je niet op het wedstrijdterrein komen met een paard dat niet gestart wordt.
Als je in wedstrijdtenue verschijnt dan heb je natuurlijk een flinke kans dat het niemand opvalt, maar toch zou ik zeker vantevoren toestemming vragen.
Zeker met een jong (en misschien onstuimig Knipoog ) paard spring je meer in het oog en als de organisatie er achter komt dat je "illegaal" bent dan loop je een groot risico dat je het met de andere wedstrijden waar je wilt oefenen ook wel kunt vergeten.
Als je toestemming krijgt dan kun je ook overleggen waar je mag rijden zonder de officiele deelnemers lastig te vallen.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 08:53

Waarom zou je open kaart spelen en het gaan uitleggen? De kans dat een organisatie moeilijk gaat doen is tamelijk groot. Ik heb het ook een paar keer gedaan voordat ik echt ging starten. Het valt niemand op dat je niet start. Ik had natuurlijk wel mijn paard gevlochten en gewassen en zat er ook in wedstrijdkleding op. Geen enkel probleem.

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 09:12

Ben het niet met Pava eens, je bent onreglementair bezig en denk eraan dat als er iets gebeurd dit gevolgen kan hebben. Zoals een te voetstelling.
Gewoon netjes blijven en vragen. Wij hebben dit als vereniging nog nooit geweigerd, er was altijd een oplossing te vinden, we hebben wel eens iemand weggestuurd (die probeerde het zonder vragen en gaf na het betrappen een grote mond) en een vergoeding voor gebruik van het terrein laten betalen.

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 09:27

officieel mag het niet
maar ik denk dat als je het netjes vraagt veel verenigingen niet moeilijk zullen doen
en dan alleen op een grote wedstrijd waar alle ruimte is om in te rijden
bij een kleine wedstrijd, of een indoor wedstrijd is het losrij terrein vaak niet heel groot, dan kan er niet een niet-starter bij, is vervelend voor de andere deelnemers
maar op een groot buitenconcours moet dat te doen zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 09:31

Laat ik er zelfs op een groot buitenconcours vaak genoeg zien zonder apepakkie en ingevlochten paard.
En als je daar gewoon rijd zonder anderen te storen is er al niet veel aan de hand lijkt me

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 09:42

Pava schreef:
Waarom zou je open kaart spelen en het gaan uitleggen? De kans dat een organisatie moeilijk gaat doen is tamelijk groot. Ik heb het ook een paar keer gedaan voordat ik echt ging starten. Het valt niemand op dat je niet start. Ik had natuurlijk wel mijn paard gevlochten en gewassen en zat er ook in wedstrijdkleding op. Geen enkel probleem.


Yeps idd op wedstrijd de secretariaten niet lastig vallen met dit soort vragen gewoon het risico nemen. Zorg dat je je papieren bij he hebt en klaar. Bij het springen zie je het regelmatig dat ze er een extra meenemen om te trainen. Het is geen probleem zolang je niemand tot last bent en je aan de regels houdt (dan val je ook niet op).

Zelf heb ik het dit jaar ook gedaan omdat me stalgenoot niet alleen wilde gaan. Ging prima geen problemen (viel ook nietop).

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 09:51

Risico nemen?
Wat als er nou wat gebeurt!
Ik kan je verzekeren, mocht er iets gebeuren en ik wordt hierdoor gedupeerd (en dan denk ik alleen nog even aan de materialistische schade) ben je nog niet jarig.
Je bevind illegaal op dat terrein en hebt er dan niets te zoeken.
Ik vind het trouwens ook gewoon asociaal om zonder te vragen daar met je paard aan te komen.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 09:55

Ik blijf net als Pava en Pris erbij dat je het niet moet gaan vragen. Ik weet bij een heleboel wedstrijdorganiserende verenigingen dat ze dan gegarandeerd zeggen dat het niet mag.

En een te voet stelling om die reden? Ik heb wel ergere dingen op het voorterrein gezien wat niemand een te voet stelling opleverde, hoewel het absoluut gegrond zou zijn.

Als er wat gebeurt, Sjuim dan heb je altijd nog je WA verzekering
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 05-06-03 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 09:55

er zijn tog ook genoeg oefenconcoursen????springen dan wel he? dan hoef je helemaal gen tenue aan , alleen een cap en fatsoenlijk tuig, is dat geen idee dan ???
en ik weet dat op die grote buitenconcoursen het ook gewoon door de vingers word gezien, ik ken een stel meiden die altijd met hun pony's naar een groot concours bij ons in de buurt gaan kijken, ze gaan gewoon bij de springring staan en dit doen ze elke keer dat er concours is, hebbenz e nooit problemen mee gehad.
maar ik zou als ik jou was dus naar oefenconcoursen gaan!!of je vraagt of je af en toe met onderlinge wedstrijden mee mag doen op een manege in jou buurt 9buiten mededinging dan )

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 09:57

In Wezep worden oefendressuurwedstrijden gehouden op donderdagavond, misschien dat wel meer verenigingen dat doen!

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 09:58

Maar Mause, wat heb je eigenlijk te verliezen in de B? Je moet er gewoon niet teveel van verwachten en je proef zien als oefenrondje.
Dan is het probleeem helemaal uit de wereld.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 10:03

Sjuimpje dan moet je je ogen echt een opendoen op wedstrijden want het gebeurt echt heeeeel vaak. Vooral de handelaren nemen rustig een paar paarden extra mee om te testen. Vaak zie je die mensen niet in de drukte rijden maar een beetje afzijdig. Ze rijden niemand in de weg en ze vallen niet op omdat ze gewoon in kleding rijden. Controleren doen ze toch bijna niet op wedstrijd terreinen bij de outdoor. Bij de indoor is het associaal vaak omdat er toch niet voldoende ruimte is maar outdoor is er vaak ruimte zat. Zolang je je aan de regels houdt en je papier in orde zijn zie ik geen problemen.

Ongelukken kunnen er altijd gebeuren en je bent gewoon verzekerd.
Laatst bijgewerkt door UrbanL op 05-06-03 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 10:04

Sjuimpje schreef:
Risico nemen?
Wat als er nou wat gebeurt!
Ik kan je verzekeren, mocht er iets gebeuren en ik wordt hierdoor gedupeerd (en dan denk ik alleen nog even aan de materialistische schade) ben je nog niet jarig.
Je bevind illegaal op dat terrein en hebt er dan niets te zoeken.
Ik vind het trouwens ook gewoon asociaal om zonder te vragen daar met je paard aan te komen.


En wat kan er gebeuren dan? Als je zelf al denkt dat je paard waarschijnlijk wel aan de kletter zal gaan, dan komt dat oefenen op de wedstrijden ook veel te vroeg.
Als je een driejarige meeneemt en je longeert die braaf een kwartiertje in een hoek op het terrein waar niemand er last van heeft en je gaat daarna nog twintig minuutjes losrijden, is dat helemaal geen probleem. Vooropgesteld dat je niemand in de weg rijd. Dan ben je helemaal niet asociaal bezig. Andere ruiters die geen begrip hebben voor het feit dat je met een drie-jarige komt oefenen, die noem ik asociaal.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 10:10

Niet alle wedstrijden zijn bedeeld met grote losrijterreinen, zeker in het binnenseizoen niet.
Ik zit er dan niet echt op te wachten dat iemand z'n paard komt 'uitproberen' terwijl ik serieus probeer los te rijden.

Afgelopen zaterdag was er toevallig zo iemand, inclusief luidruchtige trainer en ze reed rond alsof het terrein van haar was en reed bovendien nog bijna mijn "groom" plat ook.
Paard was overduidelijk niet groen meer, wissels en contra-galop zitten tegenwoordig echt nog niet in de B... Start 'm dan gewoon!

Als je niet in de weg rijdt en de deelnemers niet hindert, mij best, maar deze dame was wel degelijk tot last! Ja, deelnemers kunnen elkaar ook hinderen, maar dat ligt toch net even een tikkie anders.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 10:16

Margreet dan moet je een klacht indienen want zo mag het idd niet. Ze valt dan op en dan vraag je idd om problemen.

Het is ook niet netjes om het te doen maar als je je afzijdig houdt en niet in de weg rijdt ben je echt niemand tot last. Je moet wel zo wijs zijn dat als je merkt dat je tot last bent dat je dan weggaat. Helaas zijn niet alle mensen zo.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 10:17

Wat er kan gebeuren?
Ik kan je wel een leuk verhaaltje vertellen over wat mij is overkomen vorig jaar op Almelo?
Dat was ook een paard welke voor het eerst op een wedstrijdterrein kwam, ik stond naast mijn paard af te zadelen toen dat paard (terwijl amazone er gewoon opzat) recht op mij en Ozep in galopeerde.
Zelf lig je dan niet lekker als je net omver gebeukt bent maar neem maar aan dat je hartverzakking krijgt als je ziet dat je paard losloopt tussen de haringen en spantouwen van de tenten, ik zag in gedachten al een paard rondstrompelen met 3 hoeven ipv 4.
Achteraf viel de schade mee, een grote kras op mijn auto en een flinke kras en deuk in mijn 1 maand oude op maat gemaakte zadel.
Die vrouw heeft netjes haar gegevens achter gelaten, ik heb offerte's laten maken voor reparatie en opgestuurd.
Helaas pindakaas, een vals adres.

Volgens mij krijg je zat gezeik als je wat overkomt op een terrein waar je helemaal niet mag zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 10:19

Maar als die vrouw nu wel officieeel meedeet aan dat concours maar toch een valse naam en adres, dan zat je toch hetzelfde?

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 10:19

Margreet, ik ben met je eens dat je dat niet op wedstrijden moet doen waarvan je al weet dat je er weinig ruimte hebt. Ik heb drie keer geoefend met mijn paard en drie keer heb ik dat gedaan op een wedstrijd waarvan ik zeker wist dat ik zát ruimte had... Ik neem aan dat iedereen dat doet die wil oefenen. Je wilt zelf namelijk ook graag een beetje ruimte hebben met je jonge paard.

Sjuimpje, dat voorval wat jou is overkomen had net zo goed kunnen gebeuren met een officiële deelnemer. Ik werd namelijk de eerste keer dat ik officieel startte, met mijn jonge paard finaal van de sokken gereden door een andere deelnemer die M2 reed. Mijn paard is nu nog bang van andere paarden..

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 10:29

Sjuim, die vrouw was toch jurylid? Dan kun je haar adres toch zo te pakken krijgen via Hippos Vademecum?
En volgens mij startte zij wel officieel met dat paard. Waarom zou ze hem anders een week meenemen?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 10:33

runningkawa schreef:
Maar als die vrouw nu wel officieeel meedeet aan dat concours maar toch een valse naam en adres, dan zat je toch hetzelfde?


Dan zijn de adresgegevens wel bekend bij de organisatie, staat immers op de coupon en die kloppen wel.
Blijft de vraag of je bij een groot concours als Almelo dan iemand kunt achterhalen, maar op een kleine wedstrijd maak je een goede kans.

Prisca, ik had idd een klacht in kunnen dienen, maar dat vind ik toch ook wel erg ver gaan. Bovendien was ik daar om m'n eigen ding te doen, niet om me druk te maken om anderen, had m'n handen vol aan eigen paardebeest Haha! Na 10 minuten was ze overigens al weer weg hoor, dus het viel wel mee, maar vond het wel een tekenend voorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 10:38

Citaat:
Dan zijn de adresgegevens wel bekend bij de organisatie, staat immers op de coupon en die kloppen wel.
Blijft de vraag of je bij een groot concours als Almelo dan iemand kunt achterhalen, maar op een kleine wedstrijd maak je een goede kans.

In de zomer rij ik hier meestal op concoursen van 1200 deelnemers per dag.
Dan ken je elkaar echt niet allemaal Lachen
Dus helaas, dan was het ook pech hebben.

En op dat soort concoursen, om ontopic te gaan, merk je het niet eens dat er een ruiter meer of minder losrijd.

Op kleine concoursen of binnen zou ik dus ook nooit mijn jonge niet startende paard meenemen