komt er nu een besmettelijke ziekte voor paarden?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
IJzersterk

Berichten: 443
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Gelderland

komt er nu een besmettelijke ziekte voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-03 21:03

Hoe denken jullie over het volgende:

Komt er na de bse, mkz, vogelpest enz strax ook een gelijksoortig besmettelijke ziekte voor paarden??

[Edit] titel [/edit]


Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 21:05

paarden zijn gechipt en hebben paspoort
daarin wordt alles goed bijgehouden
ook of ze geent zijn of niet
die koeien , kippen enzo moeten naar het buitenland, die willen geen geente dieren
paarden worden wel geent, en dat wordt bijgehouden
dus hoop dat dat wel wat meevalt

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 21:49

Ik hoop van harte van niet. Elke besmettelijke ziekte is er 1 te veel.

De zon schijnt voor iedereen!!

Lianne007

Berichten: 2878
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 23:32

Zolang wij ons allemaal netjes aan de entingen houden:D maar dat zit vast wel goed bij alle paardenliefhebbers;)


Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 03:58

Huilen Naar ik begrepen heb gaan paarden zeker ook 'aan de beurt' komen. Dat dit nog niet zo is, zou te danken zijn aan de KI.

Te denken dat entingen je paard wel overal tegen beschermen, sja, is dat gezien de ervaring en problematiek in andere sectoren niet een beetje naïef?

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 05:37

He bah....zullen we even niet op de nare feiten vooruit gaan lopen? We kunnen er toch niets aan veranderen als het gebeurt!

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 14:59

De vraag was toch 'Hoe denken jullie over...' ?
En niet 'wie steekt z'n kop int zand?' Haha!

Al ben ik met je eens dat je zo het gelukkigst leeft!

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 15:08

de grootste reden vanwege al die ziektes, is het te dicht ophokken en teveel beesten op een bedrijf ! bij paarden zijn er allang ziektes geweest zoals rhino enzo, maar die zijn beter tegen te gaan omdat paarden geent mogen worden en omdat ze niet zo dicht bevolkt zijn als koeien, varkens en kippen
dus ik ben er niet bang voor maar ik verwacht wel, door de grote toename van paardenliefhebbers, en dus toename van stallen en maneges, dat er idd wat meer kans is op zulke besmettelijke ziektes!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 15:30

Lianne007"]
Zolang wij ons allemaal netjes aan de entingen houden:D maar dat zit vast wel goed bij alle paardenliefhebbers;)
[/quote]

hoezo, er zijn zat mensen die het nut van vaccineren niet inzien hoor.

[quote="Botervlieg schreef:
|(Te denken dat entingen je paard wel overal tegen beschermen, sja, is dat gezien de ervaring en problematiek in andere sectoren niet een beetje naïef?

inderdaad. En dan zijn er vast nog vaccinaties die verboden zijn omdat paarden in de voedselketen terecht kunnen komen.

De hond is de betere mens

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 19:26

West Nile Virus Boos!

Hoop het niet maar het schijnt zich te verspreiden, wordt veroorzaakt door muggen, paarden kunnen eraan doodgaan. Er is wel al een vaccinatie in Amerika.

Zie meer info op: http://environmentalrisk.cornell.edu/WNV/

Een van de meest waardevolle quarter horse hengsten Grays Starlight is hieraan overleden Huilen

Groetjes, Gisela

Gisela & Paulus, http://www.galaxyquarterhorses.com"
Quarter Horses: Dutchs Peppy Flash, Peppy Dun It Chex, Miss Wimpy Hollywood, Customized Whiz, Cee U In Tinseltown

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 19:33

Nou ik ga me daar niet druk maken ik ent mijn paard altijd netjes in en op onze stal de rest ook, ik kan ook niet meer doen!

Ik ga er ook niet aandenken als je het niet erg vind, ik bekijk alles liever wat positiever dan over enge ziektes te gaan babbelen want alle ziektes waar het in het eerste bericht overging komt allemaal door het geld, de mens dus.

boeren die gewoon alle beesten hutje mutje bij mekaar zetten en omdat die k**t japanners en amerikanen geen geent vlees willen kopen, vieze stallen etc..

Dus ik maak me echt geen zorgen hoor!

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 23:14

Welnee, te veel volk met te veel geld te te grote belangen. Zolang er een miljoen wordt betaald voor een dier dat schoon aan de haak bij de slager nog geen 500 opbrengt, hoef je daar niet bang voor te zijn.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 03:43

ikke schreef:
Welnee, te veel volk met te veel geld te te grote belangen. Zolang er een miljoen wordt betaald voor een dier dat schoon aan de haak bij de slager nog geen 500 opbrengt, hoef je daar niet bang voor te zijn.


Huilen Daar is de verzekering voor? Huilen

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 06:58

ikke schreef:
Welnee, te veel volk met te veel geld te te grote belangen. Zolang er een miljoen wordt betaald voor een dier dat schoon aan de haak bij de slager nog geen 500 opbrengt, hoef je daar niet bang voor te zijn.


Die zaten er bij de koeien ook tussen en dat heeft ook niets geholpen.
Als het om de internationale handelsbelangen gaat is niets veilig, zeker geen paarden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 07:20

crossmonster schreef:
de grootste reden vanwege al die ziektes, is het te dicht ophokken en teveel beesten op een bedrijf ! bij paarden zijn er allang ziektes geweest zoals rhino enzo, maar die zijn beter tegen te gaan omdat paarden geent mogen worden en omdat ze niet zo dicht bevolkt zijn als koeien, varkens en kippen
dus ik ben er niet bang voor maar ik verwacht wel, door de grote toename van paardenliefhebbers, en dus toename van stallen en maneges, dat er idd wat meer kans is op zulke besmettelijke ziektes!


Ben ik idd ook bang voor...

De paardenpest in Spanje ergens in de tachtiger jaren, daar was ook weinig aan te doen. En de onverklaarbare sterfgevallen in de Stoeterij van Lipica/Weense rijschool dan?

Ik vrees dat de paarden(eigenaren) ook hun portie nog wel thuis krijgen. Maar ik geloof niet dat ze het kunnen maken om preventief op grote schaal paarden te gaan ruimen zoals ze dat met koeien en kippen hebben gedaan. Ik denk dat dit een opstand veroorzaakt...

Je suis Charlie.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 08:02

Cassidy schreef:
Maar ik geloof niet dat ze het kunnen maken om preventief op grote schaal paarden te gaan ruimen zoals ze dat met koeien en kippen hebben gedaan. Ik denk dat dit een opstand veroorzaakt...


In dat geval vrees ik op mijn beurt dat een opstand niets zal uithalen zoals bijv. bij de uitbraak van mkz al gebleken is.

De zon schijnt voor iedereen!!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 08:58

crossmonster schreef:
de grootste reden vanwege al die ziektes, is het te dicht ophokken en teveel beesten op een bedrijf ! bij paarden zijn er allang ziektes geweest zoals rhino enzo, maar die zijn beter tegen te gaan omdat paarden geent mogen worden en omdat ze niet zo dicht bevolkt zijn als koeien, varkens en kippen
dus ik ben er niet bang voor maar ik verwacht wel, door de grote toename van paardenliefhebbers, en dus toename van stallen en maneges, dat er idd wat meer kans is op zulke besmettelijke ziektes!


Maar dan moet je wel even bedenken, dat de kippenpest bij de scharrelkippen is ontstaan. En dus niet op een groot pluimveebedrijf oid.

Ook denk ik dat gewoon enten een dergelijk virus niet tegen zal houden, en ook het (preventief) ruimen van paarden kan je niets tegen doen. Bovendien, waarom zouden koeien, kippen varkens e.d. wel geruimd mogen worden en paarden niet Verward

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 09:00

mensen hebben vaak andere gevoelens bij paarden
en het klinkt misschien heel stom, maar een stal vol goed getrainde paarden is niet zo makkelijk te vervangen als een stal vol schapen

nee ik denk dat als er wel zo'n ziekte uitbreekt, dat massa ruimingen uit zullen blijven

Lianne007

Berichten: 2878
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 09:13

...
Laatst bijgewerkt door Lianne007 op 06-06-03 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Lianne007

Berichten: 2878
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 09:15

..
Laatst bijgewerkt door Lianne007 op 06-06-03 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Lianne007

Berichten: 2878
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 09:16

Haha!
Laatst bijgewerkt door Lianne007 op 06-06-03 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Lianne007

Berichten: 2878
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 09:17

desire schreef:
"" hoezo, er zijn zat mensen die het nut van vaccineren niet inzien hoor."


Nou dan vindt ik dat die mensen niet slim bezig zijn,moeten ze ook niet gaan zeuren ALS er ooit een ziekte uitbreekt...
Sorry voor zoveel berichtjes hier...gaat vanalles mis Tong uitsteken ben nog niet zo bekend met bokt

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 09:31

Geefnie, hoor.
Alleen dacht ik wel even 'goh, zou Lianne's profiel soms Under Construction zijn?' Haha!

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 09:40

Chrissie schreef:
mensen hebben vaak andere gevoelens bij paarden
en het klinkt misschien heel stom, maar een stal vol goed getrainde paarden is niet zo makkelijk te vervangen als een stal vol schapen

nee ik denk dat als er wel zo'n ziekte uitbreekt, dat massa ruimingen uit zullen blijven


Ik denk dat er genoeg (hobby)boeren met kippen / koeien / varkens of wat dan ook zijn. Die er even veel (misschien zelfs meer dan een willekeurige handelaar) moeite mee hebben als een paardeneigenaar. Krijg steeds vaker het idee dat mensen denken dat het voor hun altijd zwaarder is dan voor een ander (dit is geen aanval op jou hoor).
Bovendien zijn boeren, vaak hun hele inkomen en bedrijf kwijt, ze hebben ook zoveel schade opgelopen dat ze geen geld meer hebben om het opnieuw op te zetten. De gemiddelde paardeneigenaar ( dan heb ik het even niet over handelsstallen oid) heeft hier geen last van).
Blijft natuurlijk dat het vreselijk is als de paarden geruimd zouden moeten worden.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 15:04

paarden worden dus echt niet geruimd! paarden worden lang niet op zo'n grote schaal gehouden als productiedieren zoals varkens, kippen , koeien en evt schapen en geiten
de reden van het ruimen is om de ziekte in te dammen om verdere schade voor het land (financieel) te beperken.en ziektes zoasl de kippenpest, daarbij vallen ze met bosjes dood neer! mkz is een heel ander verhaal,mkz is te genezen en tegen te enten .maar als we enten dan komt er geen geld meer in het laatje omdat wij van de export van vooral varkensvlees, leven!

oftewel als er onder de paarden een ernstige ziekte komt, die niet dodelijk is, dan zullen de stallen gewoon in quarantaine worden gezet, en zal er dus echt niet geruimd worden. als er een ziekte komt waarbij paarden met bosjes neervallen, en deze ziekte dus erg besmettelijk is, dan weet ik niet wat ze zullen doen , maar ruimen ......nee pas in het uiterste geval denk ik!
een paard is een hobby dier, en word bijna nergens net als varkens of kippen gehouden
ik maak me er niet druk om iig!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Blacky94, goesju, GrapeshotBot, Mark0919, nayla, Vagabondo en 31 bezoekers