Het verslag van clinic A. de Bodt

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-01 14:49

Ja ja, het duurde even, maar hier komt-ie dan: het verslag van de clinic die zaterdag in Lunteren gegeven werd over het probleem hoefkatrol bij paarden. Ik hoop dat ik het goed verwoord, zoniet dan grijpt Tim wel in, hoop ik!

De heer de Bodt is dus een trainer uit Belgie, die tientallen jaren zelf een trainingsstal gehad heeft en zo'n 11 jaar geleden zelf voor het eerst een paard op stal kreeg wat aan hoefkatrolontsteking leed. De eigenaar was wanhopig en de heer de Bodt besloot om eens met dit dier aan de gang te gaan om te zien wat het probleem nu eigenlijk was. Zelf had hij nog nooit een paard met hoefkatrol gehad, dus vermoedde hij al dat het probleem veroorzaakt zou kunnen worden door verkeerd trainen.

Dit bleek juist te zijn: na korte tijd door de heer de Bodt gereden en/of gelongeerd te zijn liep het paard weer rad. Oké, das 1 paard denk je dan, maar het verhaal ging natuurlijk snel in de rondte en hij kreeg steeds opnieuw paarden te trainen die heel het medische en alternatieve circuit doorlopen hadden, maar na verloop van tijd steeds weer kreupel werden. Deze paarden liepen allemaal (geen 1 uitgezonderd) binnen een kwartier beter tot helemaal goed. En de eigenaren in tranen... van ontzetting en blijdschap natuurlijk!

Volgens de heer de Bodt ontstaat hoefkatrol door overbelasting. Deze overbelasting ontstaat doordat het paard in stelling en buiging gereden wordt terwijl hij nog scheef is. De meeste paarden leunen iets naar links of naar rechts, wat goed te controleren is door er achter te gaan staan. Een van de heupen hangt vaak iets lager dan de andere. Daarbij spreekt men van links- of rechtsgebogen paarden. Ieder paard is in meer of mindere mate scheef, maar door verkeerde training kan dit in korte tijd behoorlijk verergeren, waardoor vaak 1 voorbeen (en soms beide voorbenen) overbelast raakt. In de voet van het paard (het meest kwetsbare deel van het paardenbeen) ontstaat dan in het hoefkatrolgebied pijn. Op sommige foto's is schade aan het straalbeen te zien, op anderen helemaal niets, terwijl beide paarden op precies dezelfde manier kreupelen en het allebei hoefkatrolontsteking wordt genoemd.

Hoefkatrolontsteking is dus eigenlijk niet de oorzaak van het kreupel lopende paard, maar het gevolg van een scheef paard verkeerd te belasten.

Er was een hoefsmid bij de clinic aanwezig die dit in eerste instantie geloof ik niet helemaal snapte ("ik heb zelf paardenvoeten opengesneden in Utrecht en er zit wel degelijk een ontsteking, dus bestaat hoefkatrol"). Ja klopt, maar het wordt dus veroorzaakt door iets anders, je moet dus oorzaak en gevolg niet door elkaar gaan halen.

Nou denkt iedereen natuurlijk: jaja rechtrichten, dat doe ik altijd al, heb ik geleerd, dus heb ik geen problemen. Feit is dat de meesten van ons het niet goed leren... Ik heb altijd geleerd dat ik de voorhand voor de achterhand moet plaatsen, dit staat ook in alle boekjes.... Dit kan dus niet met een scheef paard, volgens de heer de Bodt. Je kunt een paard niet horizontaal rechtrichten alvorens hij verticaal recht is. Dus rechtop staat en niet 1 kant op leunt!

Er kwamen in totaal 7 verschillende soorten paarden, op verschillende niveaus getraind, in de bak (na elkaar, verdeeld over de dag), waarvan er twee echt slecht liepen. De andere vijf waren in het verleden kreupel geweest en liepen nu rad. Voor die mensen fijn, voor ons als kijkers iets minder spectaculair natuurlijk! Maar er viel evengoed enorm veel te verbeteren.

De heer de Bodt ging eerst het paard in stilstand bekijken om vast te stellen of het paard scheef is en of hij links- of rechtsgebogen is. Tevens controleerde hij de wijze van bespiering en de beenstanden, dit zegt natuurlijk veel over hoe een paard zich beweegt en hoe hij getraind is.

Vervolgens mocht de eigenaar erop en kwam er vaak al snel uit naar voren wat er niet goed ging. Er stapte dan een amazone van stal de Bodt op het paard (Barbara was vandaag de hele dag de klos: Tim hoefde niet: hij blij in die warmte!! :D ) en zij stelde het paard naar buiten. Binnenteugel helemaal los en alleen buitenstelling en voorwaarts rijden. In het begin zie je dan dat de buitenhoeven, die in draf moeten sporen (dus op 1 lijn moeten zitten) dat niet doen. Een van de achterbenen wordt constant naast het lichaam geplaatst, dit is logisch als het paard scheef is. Uiteindelijk geeft het paard na en krijgt een voorwaarts-neerwaartste tendens en dan blijken de hoeven wel te sporen. Dan liep het dier dus goed rechtop. In galop moeten trouwens de binnenhoeven sporen, aangezien de achterhand altijd iets naar binnen is gericht in galop.

Volgende stap is dan op de volte rechtrichten, dus weer buitenteugel eraan, binnenteugel helemaal los. Pas als het paard op de volte rechtop loopt, kan de amazone haar gewicht iets naar binnen brengen waardoor het paard automatisch buigt en keurig spoort op de volte.

Uiteindelijk is het rechtrichten absoluut niets nieuws onder de zon en de topruiters doen het ook allemaal goed, daarom hebben die ook nooit paarden met hko. De wijze waarop A. de Bodt de paarden rechtricht heb ik nog nooit gezien, maar leerzaam was het zeker.

Een heel bekende dierenarts en accupuncturist was ook aanwezig en was het helemaal eens met de heer de Bodt. Hij vertelde dat dierenartsen over het algemeen ook niet zo goed weten wat ze met hoefkatrol aanmoeten, hoe het ontstaat en waarom een bepaalde therapie wel aanslaat bij het ene paard en niet bij het andere. Tevens had hij ook geconstateerd dat hko vaak steeds weer terug komt.

Iedereen was erg enthousiast en veel mensen hadden spijt dat ze hun paard niet meegenomen hadden! De heer de Bodt bleek bereid om 1 x per maand op een centraal punt in Nederland een dag les te komen geven aan een paar combinaties tegelijk. Hier is erg veel animo voor en ik ben dan ook zeker van plan me hiervoor op te geven. Ik heb twee paarden, allebei zonder hko en dat wil ik graag zo houden. Kaminka is zo moeilijk, stug en scheef en zo moeilijk te rijden dat ik alle hulp wel kan gebruiken.

Via de site http://www.hoefkatrol.nl worden we op de hoogte gehouden over deze lesdagen en evt. nieuwe clinics.

Voor technische vragen verwijs ik naar http://www.hoefkatrol.com, dit is de site van stal de Bodt. Hij zal ze beter kunnen beantwoorden dan ik.....

Het was een zeer geslaagde dag, goed georganiseerd, prachtig weer, mooie paarden en leuke mensen. De heer de Bodt is een zeer innemende persoonlijkheid, goudeerlijk naar mens en paard en erg betrokken. Stalamazone Barbara bleek pas 3 jaar te rijden.... Een beginnende amazone werd zij genoemd... |o Je weet niet wat je ziet! Tijd voor mij om te gaan dammen! :D

Groetjes Mieke

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-01 16:25

Citaat:
Ja ja, het duurde even, maar hier komt-ie dan: het verslag van de clinic die zaterdag in Lunteren gegeven werd over het probleem hoefkatrol bij paarden. Ik hoop dat ik het goed verwoord, zoniet dan grijpt Tim wel in, hoop ik!

Dat heb je prima verwoord Mieke! Ik zou het niet beter kunnen. Cool

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-01 16:31

Dank je wel Tim! Door de drukte heb ik je niet gesproken, maar wie weet komt dat de volgende keer nog?

Groetjes Mieke

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-01 16:42

x
Laatst bijgewerkt door janna op 31-03-22 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-01 18:58

Zeker interessant om eens te zien!!!
Als hij eens in Nederland een clinic geeft wil ik graag een keer komen kijken en leren!

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-01 19:23

Hallo Orri,
De clinic was wel degelijk in Nederland (Lunteren) Haha!
Maar er komt wellicht nog een vervolg. Dan zal ik het zeker laten weten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-01 19:27

ik vond het heel jammer dat ik verhinderd was dit weekend, want ik vind dit erg interessant. Leuk om je verhaal zo duidelijk te kunnen lezen Mieke, nu weet ik iets meer van de werkwijze van dhr de Bodt. Bij een volgende clinic hoop ik wel te kunnen komen.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-01 19:37

Sorry Tim, ik dacht dat hij in Belgenland zat Lachen
Lunteren is volgens mij ook nog wel een endje maar volgende keer hoop ik dan wel te kunnen!!

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 00:02

Je hebt beter opgelet dan ik, Mieke. Of komt het dat jij alles twee keer gehoord heb?

Helaas kon ik alleen de middag, maar als Antoine nog een keer naar Nederland komt, ga ik weer (en hopenlijk wil mijn instructeur dan mee). Het was een echte aanrader.

Ineke2

Berichten: 33109
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 06:19

Mooi verslag hoor Mieke, ik heb het met verbazing zitten lezen. Erg leerzaam lijkt het mij iig wel!

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-01 23:20

Ik wil volgende keer ook!!!
Er is dus toch nog hoop voor Killian????
Erg goed verslag en dit opzich is al leerzaam!!!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 08:35

ik, de rasechte Lunterse was helaas verhinderd!!! Had erg graag meegewild met het meisje dat deelnam aan de clinic en bij ons op stal stond voor een paar dagen, maar helaas. Volgende keer wil ik ook wel een keer mee, lijkt me erg leerzaam! Ilona