weidegang voor paard met peesklap ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

weidegang voor paard met peesklap ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-03 10:31

Sorry voor de "wazige" titel.

Renske heeft nu dik 3 maanden geleden een peesklap op gelopen, nu staat ze al die tijd binnen op stal. Wel loop ik bijna iedere dag met haar aan de hand.

Nu vroeg ik mij af, omdat Renske zo gigantisch vervelend wordt op stal, en de deuren een deuk heeft opgelopen ( iets wat ik haar niet kwalijk kan nemen ). Of het niet beter zou zijn om haar ( met beschreming uiteraard ) op de wei te zetten.
Niet in eens los gooien, dat snap ik ook wel.
Maar zou dat erg veel kwaad kunnen ?

Ps, ik wil er echt geen kastplantje van maken, die ik tot der nek in het ijzer zet, dus ze moet wel ooit Knipoog weer ergens tegen kunnen

Groetjes Lara

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!


ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 10:46

Wat zegt de veearts ervan?? Zit er vooruitgang in? Mijn paard heeft al 7 maanden peesproblemen en werd - logisch - ontzettend down en dat is natuurlijk ook niet goed. Kijk wandelen is niet zo'n probleem, rennen wel en dat gaat natuurlijk gebeuren. Wij hebben het paard eerst warm laten stappen aan de hand (20-25 minuten) en toen maar verstand op 0 en blik op oneindig de wei op gedaan. Het gaat niet slechter met hem dan eerst maar hij is stukken gelukkiger! Overleg wel met je dierenarts want als deze zegt dat je het nog maar een paar weken vol moet houden dan zou ik de wei toch niet riskeren! Succes

There is no reality, only perception.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 10:47

Hay

Je moet het in overleg doen met je DA... want in de wei zal ze uit d'r dak gaan en dan ben je verder van huis...

...Dreaming with my eye's wide open...

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-03 12:47

Da zegt binnen houden. Maar aan het touw springt ze ook, bokt ze ook, rent ze ook. Hoe kort ik der ook heb. In de stal slaat ze ook.
daarom vroeg ik het, want je kan het ook over drijven.
De peest was goed vooruit gegaan, moest het nog 3 maanden geven, ondertussen is het nog kleine 2 maanden. ze staat nu dus al 4 maanden binnen. En ze heeft nergens last van.

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 13:01

Ik zou het risico niet nemen. Ik weet nog dat Flair voor het eerst weer los mocht, ik heb haar toen ook eerst een half uur op het harde losgestapt en in de beschermers gezet. Ze stopte echt het eerst half uur niet met rennen en gekke sprongen maken, zelfs voor eten stopte ze niet en dat zegt heel wat bij Flair. Zij was echter wel weer helemaal goed, de pees was geheeld en ik reed er al weer een hele tijd op.
Ik ben blij dat ik tijdens de peesblessure dat risico niet heb genomen, dan was ik verder van huis geweest.

Ik zou dus wachten tot de pees weer helemaal goed is en je paard toch weer wat opgebouwt is, zodat ze toch iets energie kwijt is.

28-09-2007
Nothing compares too you...

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 18:17

Mijn paard heeft ook een zware peesklap gehad (trap van ander paard achterbeen) waarbij de pezen verkleefd waren. In de eerste instantie zei de DA ook 3 maanden boxrust. Gelukkig was mijn hoefsmid daarbij en die heeft hem toen nog een keer van achter zijn bureau getrokken en hem duidelijk gemaakt dat dit paard NIET op stal te houden is. Die loopt letterlijk de deur eruit, en omdat ze 1.78cm is kost haar dat geen enkele moeite. Ik heb ze toen gewoon overdag in de wei laten lopen (wel 4-6 keer pd afgespoten-met dank aan mijn moeder). Dat is helemaal goedgekomen (nu 6 jaar geleden) hoewel ze mij toen weinig kans gaven, niet omdat ik hem perse in de wei wilde zetten, maar omdat de verkleving zo erg was, ze hadden het gelijk over de laatste optie: opereren....dat zag ik dus helemaal niet zitten.
Ik denk dat je het van paard tot paard moet bekijken, maar sommige paarden zijn gewoon niet op stal te houden.

oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 19:05

Ik heb mijn paard ook met een peesblessure (de tweede in 6 maanden) op het land gezet. Ze worden bij ons buiten gezet en ga dan in groepjes in volle galop naar achter naar het land. Ik vond het doodeng maar mijn paard was echt geestelijk 'op' van het binnenstaan en alleen stappen aan de hand. Met z'n pees is het sinds die tijd alleen maar beter gegaan. De dierenarts stond zelfs versteld van het snelle herstel van z'n pees.

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 19:16

Ik denk dat op de wei gooien best te doen is. Die van mij heeft ook een pesblessure en als ze daar weer eens last van heeft, zetten we haar ook gewoon op de wei. Ze kan zo zelf haar beweging bepalen. Ze staat dan alleen wel alleen, daar kan ze ook goed tegen hoor.
En als ze zo vervelend is in haar box kan ze zich alleen maar erger blesseren

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 19:21

Gewoon de wei op, Natuurlijk gaat ze als ze er net op staat even uit haar dak, maar net wat je zegt dat doet ze nu ook aan de hand. Echt even verstand op nul, met een rustig misschien oud paard samen op het land doen en natuurlijk wel overleggen met je da...........

prompter

Berichten: 10914
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 19:27

Mijn paard heeft een ernstige peesblessure gehad, losgooien was verboden door de DA voor zeker 9 maanden. Het was de moeite waard, ik ben nu 13 jaar met haar verder en ze heeft nooit meer last van die pees gehad. Liever 1 jaar de tijd nemen en volkomen genezen, dan 1 verkeerde beweging in de wei tijdens het genezingsproces en nog verder van huis zijn.

Extremely rare and Beyond Compare

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 19:33

Ja idd promtertje, het advies van de DA was 3 mnd rust, ik heb die tijd verdubbeld naar 6 mnd. Peesblessures zijn niet om mee te spotten. maar mijn paard bv. heeft een jaar op een manege gestaan, in de zomer toen ze buiten konden geen probleem, maar s'winters op stal begon ie op z'n 12e ineens te weven !!! (weliswaar alleen als ik zelf in de buurt was) maar ik heb hem toen heel snel daar weggehaald !! Het maakt ook verschil of je ze 12 uur per dag in de wei zet of 1 uur per dag (dan gaan ze zich uitleven) Met mijn paard was het iig niet te doen!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 19:35

Ja je moet ze dan wel 24-7 op het land zetten, een uur per dag is natuurlijk vragen om ellende.............


prompter

Berichten: 10914
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 19:38

Ik heb mijn paard destijds zo vaak mogelijk uit de box gehaald, om te poetsen, om met magneetveld- en ultrasound-apparaat te behandelen en te werken. Het scheelt heel veel dat het een draver is, die kun je voor de kar zetten en mee gaan stappen, dan zijn ze veel minder druk dan aan de hand. Maar nogmaals, het is het waard geweest.

Extremely rare and Beyond Compare

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 19:42

Ja precies promptertje, ik heb een volbloed die op 2 kilo sportbrok hard moet werken en nog handenvol is. Zou zij 3 maanden moeten stappen en ze zou een handje biks per voerbeurt krijgen dan springt ze over het dak heen. Het paard heeft gewoon teveel energie............ Ik denk dat dan voor haar een optie zou zijn om op het land te lopen, geen krachtvoer en een constante beweging.........Maar zo een draven kan je inderdaad voor de kar zetten en een uurtje gaan stappen.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 21:32

Precies wat gijsenkim zegt: als je haar op het land gooit, doe dat dan wel dag en nacht en niet even een paar uurtjes per dag: dan gaan ze rennen.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

prompter

Berichten: 10914
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 21:36

gijsenkim schreef:
Ja precies promptertje, ik heb een volbloed die op 2 kilo sportbrok hard moet werken en nog handenvol is. Zou zij 3 maanden moeten stappen en ze zou een handje biks per voerbeurt krijgen dan springt ze over het dak heen. Het paard heeft gewoon teveel energie............ Ik denk dat dan voor haar een optie zou zijn om op het land te lopen, geen krachtvoer en een constante beweging.........Maar zo een draven kan je inderdaad voor de kar zetten en een uurtje gaan stappen.


Ja, dat laatste heb ik al na 3 weken gedaan, aan de hand werd ik het hele erf over gesleurd (een vierjarige draver is ook één bonk energie), en dat was de oplossing. Het werken gaat dan onbelast, en na een paar weken kun je weer eens een stukje draf inlassen. Wat ook nog heel erg scheelde is dat mijn man destijds nog als dravertrainer aan het werk was, hij kon haar ook een keer extra uit de box halen. Allemaal factoren die het makkelijk maakten om het paard 9 maanden niet los te gooien. Dat is natuurlijk een ideale situatie, dat kan bij bijna niemand, dus misschien is in het land gooien (zonder of met heel rustig gezelschap) een goed alternatief.

Extremely rare and Beyond Compare

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-03 22:40

oke thnx allemaal.

Vandaag dus voor het eerst op de wei. DOOD eng......
Heb eerst met haar goed gestapt, daarna goed ingebandageerd, leek me beter dan peeskappen.

En eerst met haar samen de wei in. Ze bleef akelig rustig, geen een verkeerde stap.
Heb haar dus met pijn en moeite * naar mij zelf toe * los gelaten, ook niets aan de hand.
Na het rollen gaf ze 1 bok, draafde 15 passen, en een beetje op een recht stuk gegalopeerd. Toen was het over Verward Op de stal breekt ze de tent af, maar op wei is ze voor een paard wat ongeveer 4 maanden binnen staat akelig rustig.
Heb haar wel weer na een hele dag buiten wandelen naar binnen gehaald. Met het oog op het onweer en al. Ik vond dat de bandages lang genoeg om zaten.

Thnx voor de tips, groetjes lara

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

boemel

Berichten: 8258
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 18:55

Mijn paard mocht van de week weer voor het eerst in 3 maanden de wei in nadat ze op stal moest blijven ook vanwege een peesblessure.

Ook zij was echt niet meer te houden op stal. Ze sloeg zo hard tegen de muren dat het echt niet meer gezond kon zijn. In overleg met de dierenarts hebben we haar daarom een tijdje 'muisjes'gevoerd. Een kalmeringsmiddel. Dat ging heel goed. Ze was nog steeds wel levendig, maar de felheid was eruit.

Toen ze weer voor het eerst op de wei ging, was dat ook met lichte verdoving om te voorkomen dat ze hard ging rennen. Ze bleef gelukkig lekker rustig en wilde alleen maar eten.

JeanPaul

Berichten: 208
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Deinze, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 08:13

Ik heb vorig jaar 2 paarden met peesklap terug in orde gebracht en dit op 5 maand tijd! ZONDER DA!! De eerste was een draversmerrie, 2 DA zijn er bij geweest en allebij hebben ze gezegd dit paard zal nooit nog in koers uit komen. Ze heeft 1 week niet gewerkt geweest elke dag kreeg ze een TENS toestel op gedurende 4h en nadien een ijsmassage van 15min. Gedurende de ganse periode van 5maand (met uitzondering van de eerste week) heeft ze gewoon haar dagelijkse werk gedaan, en is ze zoveel als mogelijk op de weide geweest. 5 maand later kon ze terug beginnen koersen. Na de koers vertelde ik de jockey van dienst dat dit paard 5 maand eerder een peesklap had gehad en die zei me dat dit ONMOGELIJK was!

Een 2de paard heb ik gekocht toen hij op 3 benen sprong (letterlijk) Het was de 2de peesklap die hij had opgelopen op 3 maand tijd en hij was al verschillende malen zelfs gebrand geweest.

Ik heb dit paard gekocht en ook hij kon weer koersen 5 maand na zijn 2de peesklap.

Wat het beste is is gewoon je paard 24/24 7/7 buiten zetten in de weide ALLEEN en elke dag zijn pees masseren met ijs gedurden 15 min. Indien je de mogelijk heid hebt om een TENS toestel aan te schaffen, nou dan nog beter dat. en dan kan je gewoon blijven verder rijden! (wel op het gemakje geen hindernissen, geen galop), gewoon lichte draf!

Ik weet voor sommigen klinkt dit niet mogelijk, maar moest ik het zelf niet hebben gezien zou ik het ook niet geloven!

Jullie mogen me altijd in PB contacteren voor verdere gegevens!

Suzanne F.

Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 11:41

Bovenstaande klinkt erg ongelooflijk!! Wel super als dat zo gelukt is!

Ik heb mijn merrie nooit laten behandelen er aan. Ze was zo goed als opgegeven en ik heb haar gewoon in de wei gedaan. Nu 2 jaar later gaat het best goed...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 11:47

op stal houden is ook zo'n andere uiterste he. Het paard staat stil: weinig bloedcirculatie. Rust roest zeggen ze, en dan snap ik niet goed waarom veeartsen dus stalrust aanbevelen. Daarbij zijn de meningen bij het behandelen van een peesklap ook erg verdeeld.

De hond is de betere mens

prompter

Berichten: 10914
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 11:51

Desiree schreef:
op stal houden is ook zo'n andere uiterste he. Het paard staat stil: weinig bloedcirculatie. Rust roest zeggen ze, en dan snap ik niet goed waarom veeartsen dus stalrust aanbevelen. Daarbij zijn de meningen bij het behandelen van een peesklap ook erg verdeeld.


Mijn dierenarts beval absoluut geen stalrust aan, het paard mocht alleen niet loslopen - één verkeerde beweging en je bent weer terug bij af, zei hij. Het paard moest wel elke dag bewegen (vanaf dag 1!) en het werk moest langzaam opgebouwd worden. Omdat we nu 13 jaar verder zijn kan ik wel zeggen dat het geholpen heeft Lachen

Extremely rare and Beyond Compare

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-03 16:32

ze gaat nu iedere dag de wei op, en heeft nog geen enkele gekke pas gezet. Het gaat allemaal goed. De pees word niet dikker, of warmer of wat dan ook.

gr Lara

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

AltijdLente
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 16:46

wat is een peesklap precies?

mijn paard is ook herstellende van een peesblessure enik mocht vandaag na 2 en een halve maand rust en 2weken opbouwen in stap al 30 meter draven! Haha! echt helemaal top!
ik vroeg bij de herhalingsscan of hij het land op zou mogen om
ook een beetje aan te sterken maar dat raadde de veearts mij af. als ik helemaal opgebouwd zou hebben zou ik hem eventueel in de wei kunnen zetten..het gaat namelijk om maar 1 verkeerde beweging of gek sprongetje. ik speel het maar op safe, ik zou het zonde vinden als alles in eens voor niks is geweest en jewel gedraagt zich wel op stal. hij is ookniet overmate gek buiten met stappen. hij heeft zich blijkbaar aangepast..gelukkig.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 19:18

Desiree schreef:
op stal houden is ook zo'n andere uiterste he. Het paard staat stil: weinig bloedcirculatie. Rust roest zeggen ze, en dan snap ik niet goed waarom veeartsen dus stalrust aanbevelen. Daarbij zijn de meningen bij het behandelen van een peesklap ook erg verdeeld.


Volgens mij wordt stalrust bij peesblessure alleen aangeraden als de pees (bijna) geheel doorgescheurd is...

Ik moest met scheurtjes in de diepe buigpees 4 keer per dag 10 minuten stappen op het harde, verdeelt over de dag. Dat was een dagtaak, maar het is wel allemaal goedgekomen.

28-09-2007
Nothing compares too you...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Rije en 27 bezoekers