Vraag: Met een pony bij de paarden starten SGW?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Vraag: Met een pony bij de paarden starten SGW?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-03 10:02

Hallo Allemaal,

Ik heb een vraag, zoals de titel al zegt, ik wil graag SGW starten maar ik heb een volbloed die erg klein uitgevallen is (1.56) en qua beweging ook echt een pony is.

Hoe is het om te starten in de SGW met een pony bij de paarden?
Kunnen ze goed meekomen in de cross qua hoogte en afstanden?
Hoe hoog staat de cross in de B,L?
Zijn er nog handige 'tips' voor het starten met een pony tussen de paarden?

Groetjes Eva

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48390
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 10:19

je zou Lautje eens een pb kunnen sturen... Lachen

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-03 12:30

Ik heb een PB gestuurd, maar zijn er niet nog meer mensen die met een pony bij de paarden starten?
Bijvoorbeeld in het springen dan?

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 15:35

nog niet, maar dit jaar word ik 18, en ik denk dat ik met e-pony wel meeneem naar de paarden, springen en misschien ook nog wel dressuur
mijn d-pony gaat me zusje op verder
hoogte van sgw weet ik niet, maar het zal ongeveer 10 cm hoger zijn dan voor e-pony's
dus ongeveer een klasse hoger, maar dat is te doen toch

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 15:39

Zoek met de zoekfunctie ook even specifiek op de topics van Lautje op WD, daar staat van iedere SGW van haar een verslag. Afgelopen donderdag zijn ze voor het eerst L gestart. De B deed Retje op z'n slofjes, de L is wel wat pittiger maar ook dat redt hij tot nu toe prima.

Ik denk dat zij jou wel heel veel kan vertellen, ze is zo superenthousiast over haar kleintje tussen de paarden! Lachen

En ja, dat is dus dat crossmonster uit mijn profiel... Tong uitsteken

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 15:51

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar een stalgenoot van mij heeft dit wel gedaan. Springen dacht ik, misschien ook wel SGW, bij de ponies was ze Z, bij de paarden ging de B nog wel. Maar bij de L ging het fout, die pony is daar begonnen te weigeren en kreeg je niet meer het parcours door. Ook bij een parcourtje thuis weigerde ie veel meer daarna.
Zal dus van je pony afhangen (en je voorbereiding waarschijnlijk) hoe hij erop reageert.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 15:54

Hangt ook idd van je paardje af. Bij een verhaal als dat van Richtje denk ik dat er meer een vertrouwensprobleem is ontstaan dan een niveauprobleem. Bij SGW komt het nog meer dan bij springen aan op vertrouwen tussen ruiter en paard.

In het verleden zijn er twee volbloed Arabieren Nederlands kampioen geweest in het Z/ZZ SGW: in 1996 Alice Naber-Lozeman met de hengst Krimh ox en een jaar of drie geleden Chantal Megchelenbrink met de hengst Lobeke ox, beide in de E-maat. Juist de bloedpaardjes zijn vaak vechters, daar kun je een eind mee komen.

BTW afstanden in een crossterrein zijn voor paarden en pony's gelijk. Zo zijn de hindernissen voor M-pony's doorgaans gelijk aan die van L-paarden, zonder dat de tussenliggende afstanden worden aangepast. Als je pony met gemak een M-cross springt, kun je er van uitgaan dat-ie een L-cross bij de paarden ook goed aan kan. In een 'gewoon' springparcours zijn het vaak de afstanden tussen hindernissen die voor problemen zorgen, in een cross heb je dat veel minder.

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-03 16:01

Mijn paard is een volbloedje, springen vind hij tot nu toe hardstikke leuk, al is hij nog niet zo lang onder het zadel dus we hebben nog niet veel gedaan. Maar in principe moet het dus wel te doen zijn. In ieder geval in de B.

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-03 13:38

Iemand?

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 16:08

Lobeke ox loopt (liep?) volgens mij ook mee bij de paarden
Afbeelding

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 16:08

Hmm beetje grote foto Haha!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 16:12

Ja klopt, die heb ik hierboven ook genoemd: Krimh ox en Lobeke ox, beide SGW-kampioen Z/ZZ bij de paarden. Mijn twee favoriete Arabische sporthengsten! Lachen

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 18:05

Hoogte van de hindernissen in de B zijn 80 cm zowel in de cross als het springparcours. Soms zit er wel eens een hogere tussen, maar officieel is de hoogte voor de B 90 en voor het L ook 90. Dan heb je ook nog de hoogtes van af- en opsprongen, die mogen in de B niet meer dan 110 m zijn. Dan nog als laatste de breedte van de hindernis, dat is in de B voor sloten 2 meter en voor greppels 1.50 meter.
Ook moet je rekening houden met het aantal meters galopperen per minuut. Bij de paarden is dat nl. 450 m p. min. over een afstand van 2200 tot 2500 meter en bij de B pony's is dat 400 meter p.min. over een afstand van 1500 tot 2000 meter.
Ik hoop dat je met deze info kunt beslissen of je met je pony bij de paarden kunt/ gaat starten. Succes.

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 18:06

Oeps, hoogte in de B moet zijn 90 cm!!

Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 21:55

Hoi, beetje late reactie van mij, maar ik heb je pb gelezen hoor!

Ik rijd sinds mei 2002 met Ameretto SGW bij de paarden. Heb Ameretto altijd bij de pony's gereden, want hij is maar 1.56m. Omdat ik 18 werd moest ik over naar de paarden en heb besloten om Ret gewoon mee te nemen.

Mocht L-crossen bij de pony's en ben dus B-SGW gestart bij de paarden.
Mijn eerste cross was Ambt-Delden en die vond ik toen pittig, omdat dat mijn eerste SGW was bij de paarden.

Nu, precies een jaar verder heb ik voor het eerst klasse L met hem gestart bij de paarden (is dus gelijk aan M-pony's). Dit was weer in Ambt-Delden en ik moet zeggen dat de B-cross daarbij vergeleken een eitje was.

Ik voel dat Ret de L makkelijk aankan. Tuurlijk moet ie harder werken dan in de B, maar ik voel dat ie het leuker vindt om meer te moeten doen.

IK denk dat het jou wel gaat lukken bij de paarden!

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-03 17:12

Thnx voor de reacties, als mijn paard straks weer goed is ga ik beginnen met springen en ga ik er naar toe werken om in ieder geval ooit een keer een sgw te starten met hem!.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 21:59

Ik geloof dat Milton ook maar 1.60 was....

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 23:16

lobeke is toch ook een kleine E pony(1.51 ofzo?)?! leuk ding is dat hoor! Europees kampioentje!!!!!!!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 11:48

een vriendin van me rijd met een pony tussen de M-paarden in de cross.
in het L won ze nog aleens maar in het M valt het nie mee,staat ook wel erg pittig voor een pony vaak.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 11:50

Oh, maar er zullen ook genoeg paarden groter dan 1.56 zijn die in het L nog leuk meekomen maar in het M niet meer. Voordeel van een klein beestje is dat ze meestal erg wendbaar zijn. Voordeel van een groter paard is dat-ie vaak wat meer 'bodem pakt'. Ze hebben beide hun voor- en nadelen. Gewoon proberen, je ontdekt je capaciteiten alleen maar door er gebruik van te maken! Lachen

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 23:02

Ik meen zelfs dat er in dat boekje van Karin Donkers(?) als eis voor een eventingpaard staat 'niet te groot'

In het terrein heb je er nauwelijk problemen van en die kleine paardjes zijn vaak ook veel vlugger, handiger en wendbaarder (alleen ik heb niets aan mijn kleintje, want ik heb te lange benen...Verdrietig )

Ik weet trouwens een E-pony die bij de paarden in het ZZ-springen loopt *LOL* (was daarvoor al kampioen Z-SGW bij de pony's)

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-03 14:28

Mooi, helaas gaat het allemaal niet opschieten want mijn paard valt van de ene ontsteking in de andere. Nu weer een ontstoken bovenbeen omdat ze hem gebeten of getrapt hebben op het weiland.