Ik sta stil en weet niet waar ik heen wil

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Ik sta stil en weet niet waar ik heen wil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-03 13:54

Ok, weer een typisch stef bericht, want ik weet even niet meer waar ik met mezelf (en jamaica) heen moet.
Zal het zo goed mogelijk proberen uit de doeken te toen, maar voor mij is alles ook een complete wirwar, dus als jullie het niet begrijpen, ligt het niet aan jullie Haha!

2 jaar geleden kocht ik jamaica, met haar zou ik western gaan rijden. Kocht het tuig, vond een instructrice, maar na 3 lessen werd me duidelijk dat EN het zelf leren, EN het een jonge pony leren, niet werkte. Dus besloot ik haar engels in te rijden, ik kon tenslotte altijd nog overstappen.
Jamaica is nu ruim een jaar onder het zadel en ze doet het super! (engels dus)
Bij ons op stal staan ook mensen met een quarter, en elke keer als ik hun zie rijden, kriebelt het weer. Ik wil ook!
Western spreekt me gewoon heel erg aan, maar als je me vraagt waarom, dan heb ik geen antwoord.
Ik heb het wel gezien met het engelse rijden, maar echt iets aangeven van, waarom dan, dat kan ik niet. Het is gewoon een gevoel. Ik wil wat anders, maar wat?
Ik wil Jamaica met een touwtje om haar hals kunnen rijden, en verder niks, maar daar vertrouw ik ghaar nog niet goed genoeg voor, durf ik nog niet.
Ik heb een touwhalster, waar je prima mee kan rijden. Ik wil hier heel graag mee naar buiten, maar ik durf niet. Er zit bij mij ingebakken dat je met een bit gewoon veel meer te vertellen hebt, en tja, dan zo'n touwtje... reageert ze daar wel op? Doe ik het wel goed? En wat als het fout gaat? Kortom, weer iets wat ik niet durf.
De vrijheidsdressuur ligt redelijk stil, ook hier kan ik geen echte rede voor aangeven.
Jamaica heeft in haar koppie ambities zat, om het zo te zeggen. Ze leert ontzettend graag, en is altijd in voor iets nieuws.
Ik denk dat ze het op engelse wedstrijden op zich niet slecht zou doen, maar ik heb in die hoek totaal geen ambities, heb geen zin om verplicht te rijden, wil mezelf niet bewijzen....
Engels, freestyle, western... of nog wat anders....
Ik weet gewoon niet waar ik heen wil. Maar dat ik wat anders wil weet ik wel, maar wat dan?

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 14:13

Ik begrijp het wel Knipoog

Ik heb ook van die momenten gehad-en nog wel- dat ik denk van ik wil iets anders...

Ik heb heidi nu alweer 5 jaar en kreeg haar toen ze bijna 3 was, ik heb haar engels ingereden-onder begeleiding- omdat dat gewoon "normaal" was. Later was ik van stal verhuist en daar reden ook 2 mensen western, en toen dacht ik dat is het! Op zoek gegaan naar een westernzadel ed, maar ik moest nog ff sparen al wilde ik een leuk zadeltje, ondertussen gewoon doorgegaan met engelse lessen en we gingen samen erg vooruit. Daardoor is er nooit meer een westernzadel gekomen.
Ik ben er nu tevreden mee, rijd gewoon heerlijk buiten en op zijn tijd rijd ik wat dressuur, ik reed ook best veel wedstrijden, maar heb daar niet echt zin meer in, nu doe ik nog wel haflingerwedstrijden.
En tog is mijn grote droom eigenlijk nog steeds om bitloos te rijden, het lijkt me gaaf enfijn voor het paard, maar heidi kanongeloofelijk druk zijn buiten en dan ben ik gewoon bang dat ik haar niet zal houden, dus voorlopig wil ik het niet.

Mijn advies voor jou: Ga gewoon nog even door zoals het nu gaat, op een keer weet je wel wat en hoe je het wil. (Bij mij heeft het zon 4 jaar geduurd Haha! )

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 14:16

Ik zou ook het liefste met een paard gewoon alleen met een touwtje willen rijden, of nog beter niets.
omdat ik dat natuurlijker vind, en voor mij voelt dat beter.

het is absoluut niet zo dat een paard standaard beter reageerd met bit in dan met een hackamore of bosal oid.
een paardje dat ik heb verzorgd reageerd zelfs beter met een hackamore dan gewoon hoofdstel.
en ik geloof dat hier op bokt nog meer mensen zijn met paarden die beter reageren zonder bit.
hoe dat komt weet ik niet, ik denk dat ze dat fijner vinden.
Verder zeg je dat ze graag wil leren, ambities heeft..
ik zou het gewoon proberen.
en dan als het kan beginnen in de bak.
verder moet je het zelf uitvinden, dat is natuurlijk voor iedereen anders.
ik zit hier ook mee, ik wil het liefste zonder alles rijden, maar wat als het fout gaat, en engels, western..pfff.
moeilijk hoor!
veel succes iig!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-03 14:16

de grootse rede dat ik niet gewoon overstap op western of weet ik veel is dat ik op het moment niet de mogelijkheden heb tot lessen. (was ik vergeten erbij te zetten)

Ineke2

Berichten: 33105
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 14:39

Weten die mensen van de quarter bij jouw op stal geen goede instructie dan?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-03 15:07

jawel, rieky young, maar daar heb ik echt het geld niet voor. dat is ook het probleem. Een instructrice zou ik wel weten, maar heb er op het moment echt geen geld voor

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 15:32

maar die mensen die bij jou op stal staan, kunnen die je de beginsellen van het western niet leren, desnoods eerst eens op hun paard, en daarna op jamaica
is vast minder duur
en in die tijd dat je daar mee bezig bent, komt er misschien wel een mogellijkheid voor een instructrice

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 15:55

Idd, kun je niet eerst een tijdje (of op een manege of bij die stalgenoot) zelf westernlessen nemen. Als je het dan nog steeds leuk vindt en het zelf een beetje kan, kan je het Jamaica gaan leren.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-03 16:10

de beginselen heb ik, dan heb ik wel over echte beginselen trouwens Haha!
Van hun de beginselen leren lijkt me gen wijs plan. Hun staan zelf ook nog helemaal aan de basis, omdat hun merrie elk jaar een tijd uitvalt ivm veulen, en nog niet echt super getraind heeft kunnen worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 16:17

Niet overstappen. Is gedoemd te mislukken zonder (goede!) begeleiding, en dan is dat over een half jaar het volgende probleem....

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 16:24

Ik ben het met sonja eens dat je niet moet overstappen zonder goede instructie, dat gaat zowiezo fout en komt jullie band niet ten goede. Ik weet verder ook niet echt wat je moet doen maar als je besluit over te stappen begin er dan niet mee op jamey, op een wijzer ervaren paard leer je veel meer en kun je het ook goed aan jamey overbrengen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-03 16:30

het is trouwens niet eens zozeer western.
Western/freestyle... wat?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 16:42

Kun je niet gewoon eens op westernles gaan? kijk, freestyle kan altijd nog, maar je moet bij wat je ook gaat doen wel goede instructie hebben en dan kun je alle kanten op.

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 16:43

Waarom lees je niet ens wat boeken over freestyle en natuurlijke omgangsvormen met je paard. De bieb staat er vol mee (tenminste in grote steden dan *LOL*. Lees eens een boek van Voest (niet dat daar veel over rijden instaat maar toch), zoek de 7 games van Parelli uit op internet. Lees een boek over clickertraining en ga dat eens combineren met je vrijheidsdressuur....de mogelijkheden zijn eindeloos. Ik heb zelf mij level 1 (Parelli) bijna zonder dat ik dat pakket heb (daar zit ook een stuk rijden op touwhalster bij)..gewoon van internet, wat gezond verstand en yahoo- forums en dan kom je een heel end hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 16:51

Wat je ook kiest, ik denk dat je in elke discipline stil komt te staan als je niet de stimulans hebt van lessen, gezamenlijke trainingen of clinics....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 17:05

Schiet me nu ineens te binnen. Wat mij ook een enorme stimulans heeft gegeven, is toen ik mezelf op video had gezien (filmpje dat je op de site van Blaze hebt zien staan). En ook trainingsvideo's van anderen stimuleren mij altijd enorm.
Misschien voor jou ook een idee?

(Als ik na m'n vakantie het zadel kom passen, zal ik je even een uurtje onder handen nemen, dan kun je weer een paar weken vooruit Haha! )

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-03 17:14

Sonja schreef:
Wat je ook kiest, ik denk dat je in elke discipline stil komt te staan als je niet de stimulans hebt van lessen, gezamenlijke trainingen of clinics....


daar heb je misschien wel een goed punt, maarja, het is even niet anders.

Memory, ik lees redelijk veel (op internet) maar ik ben er geen ster in om theorie in praktijk te brengen. Je hebt mensen die lezen iets, en voeren het vervolgens gelijk goed uit. Ik heb dat dus niet

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-03 17:15

Sonja schreef:
(Als ik na m'n vakantie het zadel kom passen, zal ik je even een uurtje onder handen nemen, dan kun je weer een paar weken vooruit Haha! )


Graag!! Maar aan de andere kant, een paar weken geleden heeft Lov me nog onder handen genomen Haha!, en toch sta ik weer stil (omdat ik het niet begrijp? Omdat ik het niet wil? Ik weet het echt niet)

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 19:44

Wat heb je met haar doorgenomen? Oefen je daar nu ook mee? Sta je op een pensionstal? kun je daar niet wat oefeningen van mensen "afkijken" om mee te oefenen (anders ben je bij deze hartelijk uitgenodigd om eens bij mij te komen kijken).
Wat die je momenteel met je paard wat je het leukste vind om te doen? Dresuur niet meer zo zei je, maar je wilde graag met een touwtje om der nek rond kunnen rijden toch? Zet dat als doel en werk daar naartoe. begin met grondwerk met touwhalster..paard leren wijken voor druk etc etc. Komt niet vanzelf natuurlijk Knipoog

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132037
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 20:32

Heb je er al weleens aan gedacht om zelf wat ervaring op te proberen te doen zonder Jamaica hier in te betrekken ?
Ik bedoel hiermee dat je misschien wel iemand kunt vinden met een ervaren western/freestyle (sorry, ben niet goed thuis in deze dicipline Knipoog ) paard waar je een paar keer mag proberen of je het echt leuk vindt ?
Het lijkt me ontzettend leerzaam !
Als de vonk overspringt, dan kun je altijd nog samen met Jamaica aan de slag gaan.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-03 20:41

memory schreef:
Wat heb je met haar doorgenomen?
Dressuurmatige dingen, pasje wijken, pasje schouder voor, terug rijden op je zit. Pasje wijken wel, maar schouder voor niet, heb het 1x geprobeert, en jamaica went af Haha! Teken dat ik iets verkeerd doe, maar weet niet hoe ik het op moet lossen
Sta je op een pensionstal?
ja, manege/pension
kun je daar niet wat oefeningen van mensen "afkijken" om mee te oefenen (anders ben je bij deze hartelijk uitgenodigd om eens bij mij te komen kijken).
niet echt, er zijn van de week wel 2 nieuwe paarden gekomen, maar weet niet wat ze doen, de rest is of kind, of met een jonge pony (jonger dan Jamaica) of nog meer op recreatie gericht dan mij

Wat die je momenteel met je paard wat je het leukste vind om te doen? Dresuur niet meer zo zei je,
ik spring graag, maar ben ook vaak alleen. Dan ga ik liever niet springen voor het geval ik eraf donder (is me nog nooit gebeurt, maar toch) Ok, met gewoon rijden kan je er natuurlijk ook af donderen, maar dit is weer zo'n typisch iets wat tussen mijn oren zit. Verder kan ik me echt uren vermaken door gewoon lekker te tuttelen met haar, lekker borstelen, beetje spelen in de bak.

Maar je wilde graag met een touwtje om der nek rond kunnen rijden toch? Zet dat als doel en werk daar naartoe. begin met grondwerk met touwhalster..paard leren wijken voor druk etc etc. Komt niet vanzelf natuurlijk Knipoog
Dat lijkt me echt geweldig, dat het niet vanzelf komt snap ik, maar ik ben nog te onervaren in dit soort dingen om echt met grondwerk aan de gang te gaan. Ik heb destijds van Sonja een paar parrelli games geleerd, die doe ik weleens, maar dan heb ik die gedaan, en dan heb ik zoiets van jah, en nu?
Van het prik spelletje (wijken voor druk) wordt ze soms ook heel heet en dominant, en tja, dan sta ik weer.....


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-03 20:44

Oscar schreef:
Heb je er al weleens aan gedacht om zelf wat ervaring op te proberen te doen zonder Jamaica hier in te betrekken ?.


Gedacht wel, maarja, mijn geld is voor de komende tijd al uitgegeven (staat dus gereserveerd voor dingen, zoals een wagentje voor hon, westernzadel voor jamaica, etc etc) dus tja, wordt een beetje moeilijk

ikke

Berichten: 37539
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 00:22

Waarom kwam ik je afgelopen weekend niet tegen op het NVVR-hemelvaart weekend?
Je bent lid, er was plek, er waren mogelijkheden tot transport, maar geen Stef.......
Als je problemen hebt met western in deze beginfase en wel "engels" kunt rijden, dan wordt het hoog tijd die instructeur in te ruilen voor een echte. In de basis is er namelijk geen verschil en kun je dus onmogelijk tegen dit "probleem" aanlopen. Tuigage heb je ook niet speciaal nodig, ook met een dressuurzadel kun je western rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 10:27

ikke schreef:
Als je problemen hebt met western in deze beginfase en wel "engels" kunt rijden, dan wordt het hoog tijd die instructeur in te ruilen voor een echte. In de basis is er namelijk geen verschil en kun je dus onmogelijk tegen dit "probleem" aanlopen. Tuigage heb je ook niet speciaal nodig, ook met een dressuurzadel kun je western rijden.


Ikke, WELKE instructeur? Ze zegt toch dat ze momenteel geen instructie heeft? Er wordt helemaal niet gerept over het probleem dat jij aankaart... Haha!
Dat is volgens mij ook het hele probleem, ze wordt niet gestimuleerd en gemotiveerd door iemand. Dat heb je gewoon nodig....