Hypoglykemie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-01 16:30

Als vervolg op mijn antwoord op Stef's topic: "waarom?" hier een uitleg over wat hypoglykemie is. Dit is namelijk ook een reden waarom ik aan bokt-diet meedoe. Ik ben de afgelopen twee jaar altijd moe en snel duizelig. Ben al tijden niet meer op stap geweest en heb echt het gevoel dat het met mijn eetgewoonten te maken heeft. Heb altijd heel erg behoefte aan zoetigheid en zodra ik dat op heb voel ik me weer beroerd en duizelig.
<i>
Bij hypoglykemie is de bloedsuikerspiegel vaak te laag, of schommelt sterk. Schommelingen van de glucosespiegel kunnen leiden tot allerlei klachten zoals:

* vermoeidheid
* duizeligheid
* wisselend humeur
* trillende handen
* concentratiestoornissen
* vergeetachtigheid
* plotseling zweten
* hongergevoel
* Candida Albicans (schimmelinfectie)
* hoofdpijn
* menstruatiestoornissen
* darmstoornissen

Bij langdurig aanhouden van een of meerdere klachten verzwakt het immuunsysteem. Als de afweer verzwakt is, kunnen hierdoor bestaande klachten verergeren en/of nieuwe klachten ontstaan. Er kan dan sprake zijn van het Hypoglykemie-syndroom.

Verkeerde voedingspatronen kunnen hypoglykemie veroorzaken. Voor het behandelen van Hypoglykemie is het van belang dat u een goede diagnose krijgt, zodat u weet wat de mogelijke oorzaken bij u zijn. Om uit de vicieuze cirkels van het Hypoglykemie-syndroom te komen, zult u allereerst uw voedingspatroon moeten bijstellen.
Het volgende is aan te bevelen:

Het volgen van een bloedsuiker-regulerend dieet
het gebruiken van meerdere kleine maaltijden per dag
* het hanteren van een aangepaste leefwijze
* het zorgen voor voldoende lichaamsbeweging
* het vermijden van overmatige stress
* het innemen van voorgeschreven voedingssupplementen
* het vermijden van geneesmiddelen die de bloedsuikerspiegel beinvloeden
* het toepassen van andere therapieen
</i>
Misschien dat iemand zich hier ook in herkent?


visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-01 19:26

Euh ja, ik heb daar ook last van. Zeker als ik een inspanning doe, zoals paardrijden. En meestal vlak na de inspanning. als ik bevoorbeeld gegallopeerd heb, zie ik daarna alleen maarz wart en val ik nog net niet van mijn paard.
Ook als ik stomweg van zitten naar recthstaan heb, mijn bloeddruk schomelt ook erg, waardoor ik niets meer zie en ik precies naar de grond getrokken wordt (omvallen heet dat, maar je hebt geen gevoel voor evenwicht meer op de moment en dat is wel raar). Het ebste is om dan naar voren te buirgen, zodat je bloed terug naar je hoofd stroomt. Of een por in je lever geven helpt ook, dan spuit het bloed naar boven.
Ik eet geen vlees en neem wel ijzer bij en vervang vlees zoveel mogelijk.

De oplossing is geen afvaldieet, maar stevige maaltijden nemen. Zorg altijd voor een stel trage suikers (boterhammen met kaas zijn heel goed, omdat kaas lang nodig heeft om te verteren, waardoor je een constantere toevoer van voedsel krijgt over een langere periode).
Als je eet, probeer dan eerst iets te nemen dat traag wordt opgenomen in het bloed en pas op het einde een glas chocomelk ofzo.

Ik heb het heel moeilijk met eten, ik krijg overdag eigenlik niets door mijn strot, omdat ik kotsneigingen krijg. OOk als ik honger heb. De link tussen honger en eten is er niet echt bij mij Verward .

Mijn oplossing om te kunnen paardrijden is dan ook 'isostar' meenemen, waardoor je, als je het gedronken hebt, 3 minuten later zo fris als een hoentje bent. Het is dus niet bedoeld om de dag mee rond te komen, maar wel om tijdelijk een inspanning mee te kunnen doen.
Het is mijn "safe drugs", want het werkt ook erg op je humeur (je halusineert er niet van hoor, maar je krijgt er een licht, vrolijk gevoel van Pling )
Ik moet ook nog 'ns veel drinken (water) en zorgen dat ik genoeg zout neem, om het vocht binnen te houden. Chips is dus perfect daarvoor Knipoog Knipoog Knipoog

Op schimmelinfecties (voor zover ik weet) en trillende handen (wel als ik het heel erg zitten heb) na heb ik gemakkelijk last van de andere symptonen. Ik kan ook zo 'ineens' plots heel veel honegr hebben, dat ik echt appelflauwtes heb. Meestal zorg ik dat ik dan wat suiker meeheb of iets wat snel veel energie geeft en probeer ik dan zo snel mogelijk iets voedzaams te eten.

Femke

Dorine_81

Berichten: 1639
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Beek (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-01 19:59

Ik heb wel als ik iets te snel doe zwart voor mijn ogen te snel opstaan bijvoorbeeld en dan val ik ook meteen tegen de grond en als ik zware inspanning heb geleverd trillen en duizelig maar ik denk dat het bij mij komt omdat ik niet zoveel eet net zoals visje krijg ik bijna niks door mijn strot alleen 's avonds mara dan eet ik ook niet veel dan zit ik heel snel vol...en ben ook heel snel moe en heb veel slaap nodig en doordat ik snel moe ben komt er ook hoofdpijn maar dit heb ik al een tijdje dus ik weet niet of het dit is oja ik ben ook al de hele zomervakantie verkouden dat vind ik ook niet helemaal kloppen...

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-01 22:16

Een aantal jaren geleden ben ik getest in het ziekenhuis en bleek dat mijn lichaam te snel suiker afbreekt en dan krijg je hypoglykemie. Mijn zus heeft hetzelfde probleem.
Het helpt echt om suiker uit je leven te bannen, want suikers geven welliswaar even verlichting maar enige tijd later ben je nog verder van huis omdat je bloedsuikerspiegel helemaal ontregeld is. Je neemt dan nog meer suiker en de visieuze cirkel is geboren!
Eigenlijk zou je net zo'n dieet moeten volgen als mensen met diabetes, maar ja, wie wil dat nou Verward
Sinds een paar maanden eet ik zo weinig mogelijk suiker en ik moet zeggen dat ik veel minder hoofdpijn heb en mezelf minder snel moe of duizelig voel. Hoeven uitkrabben met warm weer moet echt heeeel rustig gebeuren anders dan ziet alles me zwart voor de ogen. Niet echt lekker dus.
Het schijnt ook zo te zijn dat mensen met hypoglykemie eerder kans hebben op diabetes.
Nog een reden om jezelf in acht te nemen dus!!!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-01 09:35

Yep, heb ik ook in bepaalde mate last van. Vroeg me al af of er meer Bokkers waren. Ik heb een enorm instabiele bloedsuikerspiegel, of het echt hypoglykemie is weet ik niet, maar ik moet wel heel erg oppassen met wat ik eet en wanneer ik eet. Ik kan bijvoorbeeld geen chocolade of drop (of iets anders met veel suiker) eten op een nuchtere maag. Dan krijg ik enorme hoofdpijn en daarna zo'n dip dat ik MOET gaan liggen. Anderen nemen tijdens de middagdip op hun werk een Mars om energie te krijgen, ik moet dat juist LATEN om mijn energie te behouden. Ik heb altijd Sultana's, crackers of appels bij me, voor als het nodig mocht zijn.

Ik kan trouwens best een toetje als chocolademousse ofzo nemen hoor, maar dan moet ik zorgen dat ik daarvóór goed heb gegeten zodat m'n bloedsuikerspiegel op peil is. En hoe ik hier achter ben gekomen? Door mijn chocoladeverslaving, ik was inderdaad altijd moe als ik uit college kwam en kon dan zo 3 uur slapen. Tja, ik kon het niet laten om elke dag iets zoets uit die automaat in de kantine te halen... Haha! Bloed laten testen, maar niets aan de hand. Via een diëtiste (de moeder van een vriendin) kreeg ik het advies om eens alles met suiker te laten staan en geen koffie te drinken (dat laatste doe ik sowieso al niet) en dat hielp al snel.

Het gekke is dat ik bijvoorbeeld wel een halve zak pepermuntjes kan eten zonder me rot te gaan voelen, maar dus geen drop of chocola. En ik drink ook alleen cola light, want van gewone cola krijg ik ook hoofdpijn en trillende handen (combi suiker & cafeïne). Wat jullie hierboven schrijven, komt mij dus ook heel bekend voor!

Advies: heel goed letten op wat je eet, hoe moeilijk dat soms ook is. En vooral regelmatig eten! Ik ken een meisje dat zelfs in coma kan raken als ze te veel suiker binnen krijgt. Je moet je hypoglykemie voorstellen als omgekeerde diabetes: als je diabetes hebt, heb je een tekort aan insuline en dat moet je dan zelf toedienen om de suiker die je binnenkrijgt te 'verteren'. Bij hypoglykemie maakt je lichaam juist te veel insuline aan als je suiker eet, waardoor je suikerbehoefte nog groter wordt en je lichaam alleen maar schreeuwt: 'meer meer meer!'. Zodra je lichaam dan die suiker niet meer krijgt, komt de hoofdpijn en trillerigheid opzetten, hetzelfde gevoel als wanneer je juist al een tijd niet meer gegeten hebt en dus nodig je bloedsuikerspiegel op peil moet brengen.


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-01 10:14

Hey al een paar reacties waar ik mezelf helemaal in kan vinden.
Ik kreeg ook 's morgens niets door mijn strot, werd er heel misselijk van. Nu eet ik 's avonds voordat ik ga slapen nog een cracker of iets dergelijks zodat ik me 's morgens beter voel.
Het afgelopen jaar heb ik bijna alle eerste uren van mijn colleges gemist omdat ik anders zo trillerig ben dat ik bang ben om flauw te vallen in de trein.
Voor mij is Extran ook ideaal als ik iets 'inspannends' moet gaan doen.
Ook lag ik als ik thuiskwam net als Karin gelijk op de bank om een paar uurtjes te slapen.
En toen kwam mijn moeder met hypoglekemie op de proppen. Zij is er ook erg gevoelig voor en ik ben er nu zelf ook achter dat ik er last van heb.

Daarom inderdaad...gezond en goed eten en ik probeer echt af te kicken van al die suikers (waar ik eigenlijk zo'n behoefte aan heb!). Ik heb op bokt-diet nog geschreven hoe trillerig ik was de eerste dagen. Ik at wel goed, maar miste mijn suiker en zat zo vreselijk te trillen de eerste twee dagen dat ik niet stil kon zitten. Ik zat enorm te shaken en ben toen ook nauwelijks de deur uit geweest. Nu gaat het beter en ik hoop dat mijn lichaam zich vanaf nu ook beter gaat voelen!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-01 19:33

Ja dit is echt heel herkenbaar...bijna het hele lijstje!!!
Ik had al het vermoeden dat het mijn suikerspiegel was maar dat de rest daar ook bij hoort, daar had ik geen benul van...
Daar moet ik denk ik eens mee naar de dokter,
ik heb wel mijn schildklier laten testen vanwege deze klachten maar dit dus niet.

Ik heb ook een 'safe-drugs' zoals ik al eerder schreef, gebruik ik 2 multi vitamine tabletten dextro energy, is in werkelijkheid flink wat druivensuiker.
Of suikerhoudende dranken.


_________________
<FONT COLOR="white">*Experience: something you don't get....until after you need it.*</FONT>
<FONT COLOR="purple">[img]../upload/19/925.gif[/img]*Moderator Verslag van de Dag*</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: orri op 2001-08-20 19:35 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: orri op 2001-08-22 19:42 ]</font>

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 00:36

Wist dat ik vanmiddag in mijn reactie iets vergeten was... Koe

Femke, dat van dat zout komt mij ook heel bekend voor! Ik eet me gek aan chips. De uitspraak 'ik moet zout, want ik ben een beetje flauw' is mijn lijfspreuk. Mensen moeten er vaak om lachen, maar het is echt zo! Als ik iets zouts eet, ben ik snel weer op de been. Met iets zoets gebeurt juist het omgekeerde. En inderdaad, eerst iets eten wat traag wordt opgenomen in het bloed en daarna pas die beker chocomel.

En als laatste: 's morgens voor 10 uur krijg ik nauwelijks iets naar binnen, hooguit wat muesli met melk of een beetje yoghurt. In ieder geval GEEN brood, kan gewoon niet slikken. Of ik moet de avond ervoor de nodige alcohol tot me hebben genomen, dan kan m'n ontbijt niet zwaar en vet genoeg zijn Haha!. Maar onder normale omstandigheden eet ik nauwelijks ontbijt. Dat was wel lastig toen ik in Nijmegen werkte en elke ochtend een uur naar m'n werk moest rijden met de auto. Maar goed, dan nam ik onderweg een appel en dan lukte het prima.

Tja, gewoon een kwestie van opletten wat je eet en op welk tijdstip van de dag. Regelmaat... - en daar ontbreekt het helaas in mijn leven wel eens aan... Frusty

_________________
<FONT COLOR="DARKBLUE"> Mannen leven van vergeten, vrouwen van herinneringen - T.S. Eliot</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-08-21 00:37 ]</font>

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 09:39

Hèhè Karinb, dat klinkt zo vetrouwd!
Wat dat zout betreft: Join the club!
Werkt bij mij ook uitstekend Cool en ik eet chips ook niet tegen mijn zin Knipoog

Het probleem van die suiker is dat als ik het neem, ik me direct heel fit voel, maar dan zak ik ineens (je ziet het zelfs niet aankomen) weg en dat is wel hard. Frusty

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 20:58

Veel mensen met hypoglykemie kunnen ook last hebben van HPU > da's een stofwisselingsziekte...
niet meteen hypochondrisch worden, maar kijk maar eens...

http://www.hpupatientenvereniging.nl/

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 21:15

Citaat:
Op 2001-08-21 20:58, schreef Sibold:
Veel mensen met hypoglykemie kunnen ook last hebben van HPU > da's een stofwisselingsziekte...
niet meteen hypochondrisch worden, maar kijk maar eens...




Nou nog erger: veel mensen met ME hebben ook last van hypoglykemie en schimmelinfecties.
Dusseh, dan heb je ene heleboel ziektes bij elkaar waarvan het 'bestaan'' niet echt aangetoond kan worden. Tja, kom daar maar eens mee aan bij de Arbo-arts........

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 10:32

Kweet hoe het is...

veel mensen denken nog steeds dat het allemaal tussen de "oren" zit.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 10:49

Voedsel is de brandstof waar je lichaam op functioneert. Ieder mens is anders, dus mensen kunnen verschillend reageren op bepaalde voedingstoffen.

Als ik diesel in m'n auto ga gooien terwijl die op Euro 95 rijdt, dan krijg ik daar toch ook problemen mee?

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie