verkeersmak maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-03 19:47

Heb sind 2 maanden een jong paard. Wat nog weinig gewend is. Maar starks als hij wat verder is wil ik toch wel met hem naar buiten. Maar hoe pak je zo iets aan. En zeker bij zo'n nerveus type ?

UTILE DULCI: ZZ-licht + klasse 1 endurance (verkocht)
H'ADELPHOS Z1
B/L jurylid


Zazoutje

Berichten: 4797
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 20:07

ik weet er niet zoveel van maar ik zou hem bijv: in de bak zetten en dan plotseling een emmer om trappen en gewoon lekker met hem gaan wandelen zodat hij overal aan kan wennen..

Sallie en Zaz mis jullie! Vriendjes zijn?
Lovers Porthos & Zonique Lovers

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 21:29

met iemand anders er bij en eventueel hengstenketting erbij eerst kleine stukjes buiten en laten wennen aan 1 auto en steeds stapje verder!
ik heb er verder geen verstand van maar zo zou ik het denk ik doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 22:06

wij gingen met de jonge paarden altijd veel wandelen in het bos. als ze hier aan de fietsers en wandelaars gewend waren, liepen we eens langs de weg. eerst een hele rustige weg en steeds iets drukkers uitzoeken. heel langzaam opbouwen.
wat ook helpt is een "dapperheidstraining". Gewoon zelf in de bak eens een paraplu en een zeiltje neerleggen en hier ook weer omheen wandelen, laten snuffelen enz. ten slotte lopen ze zo over het zeiltje heen langs de paraplu.
succes!

petit
Berichten: 254
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: krimpen a/d lek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 22:52

ik ben momenteel ook een jong paard verkeersmak aan het maken.ik loop met twee andere mensen over de weg.dat gaat prima.je kunt ook een ervaren paard meenemen als begeleiding.die van mij is gelukkig niet zo schikachtig en als hij iets eng vindt dan negeer ik hem gewoon en loopt gewoon verder,dan heeft hij ook zoiets van het zal wel goed zijn.

Machie

Berichten: 15953
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 01:24

ik heb ook mijn jonge paard zelf verkeersmak gemaakt. Ik heb dit gedaan door achter ene paard aan te lopen, want nooit mar dan ook echt nooit ergens van schok Lachen
Dit heeft zn werk gedaan. Baloe is heel braaf in he verkeer, al moet hij van vrachtwagens en trekkers weinig hebben (in passage erlangs Haha!) verder reageerd hij nergens op....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 11:25

Eerst gaan oefenen op het vertrouwde erf, als hij daar goed relaxt is als er ineens een zitmaaier bijv. gestart word, dan pas rustige polderwegen opzoeken, en steeds drukker en engere plaatsen opzoeken. Zorg wel dat je iemand bij je hebt, of je mobiel voor als het fout gaat.
Veel succes ermee!

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 12:10

in een weide naast een tamelijk drukke weg zetten,dan went je paard vanzelf aan al dat verkeer

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 13:14

guanacotje schreef:
in een weide naast een tamelijk drukke weg zetten,dan went je paard vanzelf aan al dat verkeer


hmm daar ben ik het niet helemaal mee eens hoor
sharir z'n wei ligt langs een drukke weg, maar buiten de wei reageerde hij echt anders op dat verkeer.
wij zijn veel met hem gaan wandelen, eerst langs een fietspad, toen dat goed ging over een rustige weg, en dan steeds drukkere wegen.
als hij iets eng vond lieten we hem eraan snuffelen. dat durfde hij natuurlijk niet gelijk, maar als we even stil bleven staan dan werd hij toch wel nieuwsgierig.
ik kan trouwens niet zeggen dat hij 100 % verkeersmak is geworden, vuilniswagens, grote grijpers, enz. daar stapt hij niet op z'n gemakkie langs, maar goed die kom je ook niet dagelijks tegen Knipoog

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 14:03

Ik denk dat verkeersmak maken met een ander, rustig paard ervoor het beste werkt.
Ik heb ook nog ergens gelezen dat je een paard het beste aan vreemde dingen kan laten wennen als hij gaat eten (waar veel paarden gek op zijn) dus dan langsfietsen eerst, en later langs een auto die stilstaat, dan langs een die rijd, en veel belonen.
( ik weet dat het een foute zin is, sorry)

Ojasper
Berichten: 1211
Geregistreerd: 29-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 14:18

Ik ga samen met het braafste paard van stal de weg op, het bos in enz. Ik denk dat dat heel goed werkt, en moet zeggen dat het bij ons in de praktijk ook bijna altijd goed uitpakt! En natuurlijk voor jezelf.. rustig blijven, en je kunt eventueel iemand naast je laten meelopen. Succes ermee!

Als je het echt niet meer weet wordt je toch gewoon passagier!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 18:49

Idd, een supermak paard meenemen en daarachteraan stappen. Er zelf rustig op zitten en als het even kan ook iemand ernaast meenemen.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 21:17

Richtje schreef:
Idd, een supermak paard meenemen en daarachteraan stappen. Er zelf rustig op zitten en als het even kan ook iemand ernaast meenemen.


Zo heb ik er ook een heel aantal verkeersmak gekregen. Ook de zenuwachtige en nerveuze paarden. Gewoon met een superbraaf paard mee, of een aantal brave paarden, en dan mee voorop laten lopen. Niet krampachtig op je paard zitten, gewoon rijden zoals je ook zou doen als je in de bak zou rijden. En die van mij is zelfs niet bang voor grote grijpers of tractoren Haha! (wel van een koe, maar goed, kleinigheidje blijf je houden Knipoog)

Back in the saddle Haha! 20-9-2008

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 21:48

Heel simpel, beugels gaatje korter, zweepje mee en houd hem voorwaarts en maak zo heel vrolijk een rondje in alleen maar draf. Als hij kijkt? Dan rijd je hem verder voorwaarts, nergens aan gaan zitten, hand voor. Er is een weg en dat is die naar voren.

Charaz

Berichten: 24260
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 21:58

Wij gaan meestal met een al verkeersmak paard mee dat voorop loopt, daar lopen ze dan meestal wel achteraan

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before


Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 21:58

Ik ga met de meesten hier mee, een ander braaf paard erbij werkt vaak het beste.
Hier op stal hebben we ook een enorme zenuwpees staan, wandelen langs de weg was al niet te doen, hij ging bij iedere auto of fietser recht overeind. Maar met mijn Tinker erbij, die nergens van opkijkt, ging het langzaam aan beter. Dat paard had ook de neiging om keihard weg te galoperen, en laat mijn Tink nou net de ideale brede kont hebben om hem er tegenaan te parkeren Tong uitsteken

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 09:48

Ik ga met supertje mee ... het helpt heel vaak als er een paardje bij is wat de boel al kent en gewend is ...

Stal TC Welsh B Pony's Fokkerij

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 11:15

Ik rijd mijn Haf overal heen, hij heeft nu al zo veeeel auto's gezien. En toch blijft hij het eng vinden als ze van achteren komen, als ze van voren komen is er niks aan de hand.

Als ik een lange buitenrit maak b.v. door een woonwijk went het na een tijdje wel en maakt het hem niks uit, maar als ik dan de volgende dag weer naar buiten ga is het weer eng..... Scheve mond

Bob Marshall boomloos westernzadel te koop. PB voor meer info.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 14:24

Ik heb gisteren voor ons huis met schrikdraad het grasveldje afgespannen, jaarlingmerrie erop, en erbij gaan zitten in het zonnetje. Eerste half uurtje was het werkelijk PANIEK!!!! Op en neer rennen, zoeken om te ontsnappen ... ineens ging bij haar het knopje op, werd ze rustig en ging grazen (nog enkele keren geschrokken toen). Zeiknat was ze, maar niets liet 'r nog schrikken. Vrachtwagens, trekkers, traktoren geladen met hooi, quads, motoren, alles is hier voorbijgekomen (drukke drievaksbaan waar zeer snel gereden is) ... Ze is ook een druk bloederig type Knipoog

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 15:33

k ben ook een paardje verkeersmak aan het maken en ik doe het door te gaan wandelen ( hij staat ook in een wei met een drukke weg ernaast) ...hij reageerd al bijna niet meer op het verkeer...sommige dinge die rammelen wel....k ga nu met een vriendin naar buiten en zei doet allemaal onverwachte dinge zoals ineen keer armen omhoog....of als er een zeil ligt daar aan lopen trekken...dat deden wij binnen in de bak ook alleen nu is hij daar al aan gewent dus schrikt hij daar niet meer van....hij is nu alleen nog maar bang voor containers en van die bakken bij de boerderijen( voor de dooie doeren onder te leggen)....maar dat wordt ook al minder....nu alleen nog het leren stappen buiten en dan is alles goed...want in het begin dribbelt hij allemaal omdat hij het leuk vindt buiten + hij wil alleen maar snel

Time flies when you're having fun!
Hij is eindelijk van mij :D
[RT-HAW] Brendon (fries) voor het eerst op HAW

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 18:43

Ik ben donderdag met een (manege)pony die ik zelf nog ingereden heb een jaartje terug naar buiten gegaan(die pony is nu vier).Mijn vriendin ook met een 4 jarige naar buiten gegaan, en er waren nog wat andere bij(nog een die ook nog niet met zijn eigenaar naar buiten geweest was en nog wat ervarenere). Geen enkel probleem, lekker babbelen, ontspanne met één hand, en als ze stoppen gewoon terug vooruitzetten.
Gewoon alsof je aan het uitstappen ofzo bent.
Die pony's waren echt direct super braaf, terwijl ze normaal wel iets heter zijn.
Ze gingen zelfs op kop door het vennetje(de andere wilden niet echt meer Knipoog).

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 02:46

Cheyenne staat langs een weg waar redelijk wat 'werkverkeer' langs komt. Ze staat dus buiten de hele tijd naar die vrachtwagens te staren die voorbij denderen. Als ik met haar langs de weg wandel en ik zie zo'n kar aan komen denderen....dan ben ik degene die denkt "ojee", maar Cheyenne geeft geen kik. (en ze is pas 3 jaar!!!)

Ik denk dat de enige manier is: gewoon veel laten zien en oefenen en wennen eraan!!! Als je paard vertrouwen in jou heeft zal het niet zo veel problemen opleveren.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 11:50

Ik ging met Vickey altijd wandelen langs de weg en nu is ze bijna helemaal verkeersmak behalve nog voor grote vrachtwagens enzo maar ik ga binnenkort dan met iemand anders mee naar buiten, want met iemand anders vindt ze het denk ik niet zo heel erg eng...

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

Lianne007

Berichten: 2878
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 10:20

Ik denk ook dat je het beste samen met iemand en een heel mak paard op "pad" kunt gaan..succes!

mootje20
Berichten: 168
Geregistreerd: 08-06-03
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 22:38

ik heb mijn 4jarige ruin als 3jarige gekocht van iemand waar hij vanaf veulentje in de wij heeft gestaan dus was ook niks gewend en toen ik er ong 4 mnd opzat toen ben ik met mijn vriendin met haar 9 jarige merrie langs de weg gegeaan want ja hij moest het toch een x leren en wat denk je mr liep voorop nergens bang van en die merrie die dus mee was als ''voorbeeld paard'' die vondt alles eng wat was ik toen trots op hem stondt die merrie stil omdat ze iets zag ging hij dr langs echt zo van wat is er nou dat was mijn eerste ervaring met hem buiten alsof hij nog nooit anders gedaan had


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 7 bezoekers