Wel of geen ijzers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kimnor

Berichten: 2547
Geregistreerd: 17-06-01
Woonplaats: Overal en nergens :-)

Wel of geen ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-03 11:56

Hallo

Mijn paard heeft pas 1 keer hoefijzers gehad sinds ik hem heb.
Ik laat hem nu ééns in de 2 maanden ongeveer bekappen.
Alleen nu begin ik te twijfelen of ik ijzers onder zal doen... ik rijd eigenlijk heel veel op straat, en het is 3 km naar het bos, waar ik ook geregeld heen ga. In de bak rijd ik ook wel, maar minder...

Norton heeft van zichzelf vrij sterke hoeven, maar nu beginnen ze elke keer toch wel in te scheuren en ze worden nu ook wel vrij kort...
Ik ben bang dat het steeds erger zal worden.. Wat kan ik het beste doen?
Toch maar ijzers onder doen? Ik heb me laten vertellen dat als je éénmaal ijzers onder hebt gehad, je je paard altijd op ijzers moet laten lopen... Maar is dat eigenlijk ook zo? In de winter rijd ik veel minder, het is voor mij puur voor de hobbie, ik rijd dus geen wedstrijden.. En dan zou ik misschien in de winter geen ijzers onder kunnen doen.

Wie kan mij er wat meer over vertellen? Wat kan ik het beste doen?
Ik heb er namelijk heel weinig ervaring mee... en hoop dat iemand die er wel verstand van heeft er wat over wil vertellen!

Alvast bedankt.

Groetjes Linda


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 12:11

Kun je niet in de berm rijden opweg naar het bos?

Om alleen voor die 3 km ijzers onder te laten leggen zou ik zonde vinden van de goede hoeven en van het geld.

Kun je niet in de berm en slijten de hoeven idd te kort af, zul je idd aan ijzers moeten gaan denken.
Maar overleg het ook eens met je smid.


Kimnor

Berichten: 2547
Geregistreerd: 17-06-01
Woonplaats: Overal en nergens :-)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-03 12:13

Hai

Ik rijd uiteraard zo veel mogelijk in de berm. En het is niet zo dat ik elke dag naar het bos ga, maar ik maak ook wel eens een buitenrit van ongeveer 5 tot 8 km, of soms meer... en daar zit vaak geen berm langs de kant van de weg op sommige stukken....

Groetjes Linda

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 12:20

Zoek eens op Old Mac Hoofboots Lachen

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 12:28

Een vriendin van me doet de ene keer wel ijzers en de volgende keer niet,afwisselend dus.

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

lailapri

Berichten: 22096
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 12:57


3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

boemel

Berichten: 8266
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 13:06

Ik deed mijn pony altijd alleen voor de zomerperiode op ijzers.
Dat ging prima. Als de ijzers af waren, was het wel een paar dagen op eieren lopen, maar dat ging vrij snel over.

Kimnor

Berichten: 2547
Geregistreerd: 17-06-01
Woonplaats: Overal en nergens :-)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-03 13:34

Ja daar zat ik dus ook over te denken. Gewoon nu het mooi weer is op ijzers, je rijd natuurlijk veel vaker dan met het slechte weer en langer.
Maar omdat andere mensen mij verteld hebben dat je beter niet eens met ijzers kunt beginnen omdat je er niet meer vanaf komt zat ik dus te twijfelen... maar als dat niet zo is dan laat ik mijn paard woensdag gewoon beslaan.

Groetjes Linda

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 13:51

Ik liet mijn pony en mijn verzorgpaard ook altijd alleen in de zomerperiode op ijzers zetten. niks aan de hand met de hoeven.

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 14:57

Je kan gerust om de 3 maanden laten bekappen, dan gaat het wat minder snel, daarnaast kun je 'm biotine bijvoeren en eventueel met laurierzalf de hoeven soepel houden.

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 15:51

Dat verhaal over "eens ijzers, altijd ijzers" is echt een fabeltje, daar zou ik me zeker niet druk over maken !
Mijn paard heeft ook jarenlang alleen 's zomers ijzers gehad en er zijn nooit problemen geweest met de omschakeling.
Hooguit dat hij even een paar dagen moest wennen aan ijzers, maar dat heb je ook vaak als je paard al op ijzers staat en opnieuw beslagen wordt.
Verder ken ik in mijn omgeving ook verschillende mensen die alleen 's zomers beslaan, ook daar geen problemen.
Als de hoeven van je paardje echt teveel te lijden hebben dan zijn ijzers een prima oplossing.
Wist je trouwens dat je met ijzers een stuk minder grip hebt (bijv. op een natte ondergrond) dan wanneer je paardje zonder ijzers loopt ?
Dat is wel iets om af te wegen, mocht de route die je naar het bos rijdt nogal glibberig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 16:50

Citaat:
Dat verhaal over "eens ijzers, altijd ijzers" is echt een fabeltje, daar zou ik me zeker niet druk over maken !

Het hoeft idd geen probleem te zijn, maar het kan wel degelijk.

Nadat ik gestopt was met springen met Kawa vond ik het niet meer noodzakelijk om hem op ijzers te laten staan.

Maar zelfs na een tijd zonder ijzers hij er niet aan wende en met 4 benen voorzichtig bleef lopen, heb ik er toch maar weer ijzers onder laten zetten.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 16:54

Kijk, gelukkig is er ook nog zoiets als Bokt Knipoog
Kawa heeft blijkbaar een andere ervaring terwijl ik er altijd vanuit gegaan ben dat het uit de lucht gegrepen was, simpelweg omdat ik zelf of niemand uit mijn omgeving problemen heeft gehad.
Maar het kan dus blijkbaar wel, en dan is het toch iets om rekening mee te houden !

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 17:55

Ik doe bij Mango alleen in de zomer ijzers omdat we dan wel vaak naar buiten gaan maar daluk in de herfst laat ik ze eraf tot volgend jaar maart


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Aliedaa en 42 bezoekers