Wedstrijdruiters: zie jij je paard als sporter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Wedstrijdruiters: zie jij je paard als sporter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-03 12:31

En hier bedoel ik het volgende mee.

Als jij in de sport verder wilt, behandel jij je paard dan ook als sporter/atleet?
Dus bv. regelmatige fysio, check-up door een DA, kortom de ideale omstandigheden creeren voor je paard om te presteren net zoals dat bij sporters gedaan wordt.

Wie gaat hierin mee of vinden jullie dit maar onzin?

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.



Loesiejj

Berichten: 272
Geregistreerd: 11-04-03
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 13:01

Neej nouja ligt eraan hoever je bent dewnk ik Lachen

Als je een keus moet maken en je doet het niet, is dat op zich een keus Lachen

Machie

Berichten: 15998
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 13:11

momenteel niet. Ik vind dat een L proefje moet kunnen, zonder alle fratsen. Maar bij hogere proeven (zowel dressuur als springen) zou ik mijn paard geregeld na laten kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 13:15

Nee
niet nodig voor de klasses B tot Z
Misschien op nationaal nivo?

Maar dingen als gewoon goede voeding, beweging genoeg en opletten hoe je je paard traint, dat vind ik dus wel normaal.
En als je paard niet fit is een Da erbij uiteraard ook, maar niet ter preventie elke maand een check up of zo.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 13:20

Nee,
ik laat wel zo eens in het jaar een ostheopaat mijn paard(en) nakijken. Zo weet ik zeker of ze zich goed ontwikkelen.
Verder komt de da voor het enten en voor evt. problemen maar niet preventief.

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 13:27

Ja in de cross zou ik dat wel doen,
Uit de cross de pezen in de klei enz.
Die paarden vind ik dus echt topsporters.
Maar dressuur B tm Z net zoals Kawa zegt vind ik dat niet nodig.
Internationaal is een ander verhaal.

Brabantse Fries ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 13:28

Ow, springen B tot Z vind ik het ook niet nodig Lachen
ff ter verduidelijking

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 13:58

nee, ik ben wel met crossen heel zorgvuldig (cooling gel ed) maar verder moeten ze het t/m het Z gewoon kunnen redden (net als Sjuim en kawa dus).

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 14:08

Ik heb mijn paarden wel regelmatig onder controle van een fysiotherapeut.. (Max heeft ooit een spierscheuring gehad en die moet ik nou eenmaal regelmatig (voornamelijk in de winter) laten checken... Verder ben ik wel ontzettend zuinig (misschien wel zeikerig) met de knollies wat dat betreft, dus ja, ik zie ze wel als sporters....
(al heb ik geen regelmatige bloedproefcontrole of iets dergelijks)

Work like you don't need the money, Love like you've never been hurt, Dance like nobody is watching, Sing like nobody is listening. Live like it's Heaven on Earth..

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 15:58

De homeopaat komt regelmatig te pas bij Murf, voor de rest verzorg ik hem zorgvuldig na een cross of zware training.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 17:13

nee ik laat hem niet regelmatig checken uit voorzorg. Alleen als er iets aan de hand is.
Ik probeer eerder de training aan te passen op mijn gevoel, dan dat ik regelmatig een fysio laat komen.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 18:25

Ik laat hem niet uit voorzorg nakijken en eerlijk gezegd vind ik dat tot het Z ook niet nodig.
Als ik denk dat er wat is dan laat ik wel de veearts/fysio of iets dergelijks komen, maar niet preventief.

Ik ben wel voorzichtig en (zeker na het crossen) heel zorgvuldig in de verzorging. Als ik het niet helemaal vertrouw dan doe ik rustig aan en verbetert het niet dan is de veearts er meestal ook snel Ik wil hem namelijk wel graag 'heel' houden Knipoog

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 18:35

nee, preventief laten we de pony's ook niet nakijken, we verzorgen ze gewoon, checken zelf of alles nog oke is, is dat niet het geval DA erbij.
maar ik ben het ook gewoon eens met wat hier al een paar keer eerder is gezegd, van B t/m Z niveau zou het eigenlijk niet nodig zijn, daarboven is een andere zaak.

www.stephaniekox.nl africhting, instructie en verkoop
www.kox-concepts.nl (vastgoed) adviesbureau

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 21:13

Preventief nakijken doe ik nooit. Ik heb door schade en schande geleerd dat ik zelf altijd het eerst merk dat er iets niet goed is, en dan grijp ik ook meteen in, hetzij door trainingsaanpassing, hetzij andere voeding of de DA laten komen. Ik zorg wel dat mijn paarden voldoende beweging en goede kwaliteit voer krijgen. Ik onderhoud de stal en paddock goed om onnodige blessures te voorkomen en ik voer regelmatig iets bij waarvan ik heb gemerkt dat ze er goed op reageren (dat kan varieren van ordinaire knoflook tot vitamines zoals myoplast korrels bv.) als dat nodig is in mijn ogen. En wat ik vooral doe is goed kijken naar mijn paarden, dan zie je het best of er iets mis is!

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 21:20

Ja, ik laat ze geregeld preventief nakijken, of als ik merk dat ze zichzelf niet zijn. Onze acupuncturist cq homeopaat cq fysio bekijkt ze en geeft tips om evt. bepaalde oefeningen te doen, ander eten te geven of Bachbloesem/chinese kruiden, etc. toe te dienen. Uiteraard niet altijd, maar ik vind voorkomen is beter dan genezen en achteraf wellicht goedkoper dan dat je tot het laatst wacht en de evt. blessure verergert.

Overigens kan het ook zijn dat deze man ons doorverwijst naar de DA.

Ik kan er overigens aan toevoegen dat de nieuwe paarden die bij ons op stal komen om getraint te worden, bij voorkeur eerst door deze man doorgelicht te worden, zodat we een goede start maken en zeker weten niets de training kan belemmeren.
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 01-06-03 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 21:26

Ik laat mijn dravers niet preventief door artsen en andere -peuten nakijken, maar verder behandelen we ze wel als atleten. Ik heb zelf een aantal (para)medische cursussen gevolgd, en ik kijk ze zelf regelmatig even na. Volgend jaar ga ik in Engeland een cursus sportmassage voor paarden volgen, dat lijkt me ook wel handig

Extremely rare and Beyond Compare

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 21:35

ik ga met kawa mee! tis geen luxe leven hoor! die paarden kunnen heel wat hebben!
ze krijgen gewoon de goede voeding die een paard op dat moment nodig heeft, de beweging, de vrijheid enz

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 21:39

Als je geregeld wedstrijden rijdt, ben ik van mening dat je paard topsporter is. Immers, de training tussendoor vergt meestal nog het meeste van ze! Niet dat ik vind dat ze van suiker zijn, maar een marathonloper, een gewichtheffer of een schoonspringer laten zich m.i. óók geregeld onderzoeken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 21:44

Maar jou nivo of ons nivo vind ik wel een verschil.

En als je naar je paard luisterd weet je meteen of er wat is, en dan las je zelf al een dag extra vrij in, of longeer je oid.
En dat is in de meeste gevallen ook wel voldoende

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 21:59

Tja, ongeacht het niveau... Het ligt er eigenlijk eerder aan hoe "professioneel" je naar een wedstrijd toewerkt (no offence), dus echt een trainingsschema opstelt en uiteraard hoe váák je een wedstrijd rijdt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 22:02

Ik niet profecioneel
Ik heb geen rijschema, maar dat komt bij mij dan om medische redenen.

Maar goed mijn paard liep dan toch ook binnen een jaar, als 5 jarige dus, M springen, met daartussen bijna een half jaar eruit te zijn geweest en B en L volledig uitgereden te hebben.
Dus of een trainings schema nu in de lage klasses, B tot Z nu zo perse nodig is?

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 22:06

Persé niet, maar ik neem aan dat ruiters/amazones die semi professioneel rijden, er bij de "basis" niet al te nonchalant er tegen aan kijken en even fanatiek (wederom no offence) trainen als bij de "hogere"dressuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 22:13

lekker offtopic Lachen

Maar zijn dat dan ook al niet de ruiters die weten dat ze na de basis nog door gaan.
Voor mij bv is het toch gedaan na de Z
En ik denk dat dat voor vele met mij is.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 22:28

Ha, leuk: een meningsverschilletje...Tong uitsteken

Ook hierbij ligt het er m.i. aan hoe fanatiek degene is, ook al is Z het hoogste wat men wil bereiken. Ik bedoel: of je L rijdt en je rijdt 3 keer in de maand wedstrijd of je bent Z en je rijdt maar 1 x per maand. Om maar eens een voorbeeld te noemen... Knipoog

Het paard wordt in beide gevallen toch anders belast. Maar ook dan is het natuurlijk weer kijken naar hoe consequent men naar zo'n wedstrijd toewerkt...
Bovendien zal er bij (semi) professionele ruiters er de noodzaak zijn om het paard op een zo hoog mogelijk niveau te krijgen en de blessures zo veel mogelijk te beperken, omdat het paard evt. voor verkoop beschikbaar zou zijn.
(alhoewel het in mijn geval meestal om het paard zelf gaat, zodat deze zich zo prettig mogelijk voelt)

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-03 23:08

Tyrza heeft wel het punt te pakken dat ik bedoel.
Op de stal waar Fitz nu staat wordt idd met dit soort dingen professioneel omgegaan.
De (nu nog) L-paarden krijgen precies dezelfde behandeling als de Lichte Tour paarden, en uiteraard draait Fitz ook gewoon mee in dit schema, ook al wordt hij nog maar Z2 gestart.
Paarden worden gezien als sporters, het doel is om ze zo optimaal te laten presteren en daarom worden ook de omstandigheden hierop afgestemd.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers