vitamin E + seleen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

vitamin E + seleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-03 18:33

Waneer geven jullie dit. En wat zijn jullie ervaringen er mee.

UTILE DULCI: ZZ-licht + klasse 1 endurance (verkocht)
H'ADELPHOS Z1
B/L jurylid


Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 18:40

Wij geven het in het wedstrijdseizoen. ervaringen zijn goed.

'Paint' it 'Black'


fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 01:43

Fab (16 jr) krijgt het standaard. Sinds ik dit bijvoer loopt ze een stuk beter weer!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 15:50

Andrew heb ik een tijdje vitamine E gevoerd (vloeibaar) na een week had het effect. Losser en fitter (meer energie) Nu voer ik het niet meer (wel een brok met hoger vitamine E gehalte en meer vet), en ik vind dat hij wel weer achteruit is gegaan. Denk erover het opnieuw te proberen en dan te blijven voeren.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 16:11

Mijn paard is van nature een vrij stijve beweger. Ze is inmiddels ook 17, dus dat doet er ook geen goed aan. Met Vitamine E loopt ze een stuk makkelijker. Ook heeft ze dan minder last van stalbenen. Het is het enige supplement dat ze krijgt, omdat ik hiermee echt een verschil zie.

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 20:31

hebben jullie ook weleens bloed laten prikken of ze het te kort hebben?
of je voert het gewoon omdat je denkt dat ze het tekort hebben? als ze namelijk genoeg hebben gaan ze er niet beter van lopen.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 00:40

wat fabienne en Mac schrijven is zo herkenbaar(eigenlijk alles wat ik lees wel!)

mijn paard(10) heeft wat last van stalbenen&kramptrekken, vooral als ie net uit stal komt en dus nog niet in de wei heeft gestaan

nu was het laatst weer erger geworden, tijdens een buitenrit(totaal 5 uur van huis ofzo) stoppen we onderweg altijd ergens waar we kunnen eten&drinken, ff paardjes vastzetten, toen viel het ineens op dat hij heel onzeker op zn achterbenen stond, echt beetje wankel, en afen toe ff voetje omhoog tillen, terwijl je na dik 2 uur rijden mag verwachten dat je paard los&soepel is!

woensdag ben ik begonnen met vitamine E + seleen bij te voeren, geef hem als ie gewoon heeft gewerkt 1 schepje+kop erop, dus 1 flinke schep, de dagen dat ik les hbe gehad, of met een flinke buitenrit, krijgt hij 2 volle schepjes, en vandaag stond hij dus heel stevig toen we de paarden ff vastzetten! echt gewoon 4 benen op de grond, en stond heel zeker op zn achterbenen!ook tijdens mn M2-proef liep ie beter van de week, en zelfs achterwaarts ging redelijk goed, normaal liep ie ook wel een leuke proef maar toch soms wat moeite om achter erbij te houden

ook was ie niet moe te krijgen terwijl het stikheet was!meneer bleef doorgaan Haha!

zo'n 2 jaar geleden voerde ik het ook, hij had toen weing spieren en heb dat toen 2 emmertjes bijgevoerd, daarna gestopt, nu geef ik het weer en ik merk nu na 5 dagen dus al verschil!

voorlopig krijgt hij vitamine E + seleen!

hoor trouwens van meer mensen positieve verhalen erover!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 04:06

Ik gaf het mijn paarden ook altijd.
Wel moet je voorzichtig zijn dat je het niet overdosseerd.
Zowel vit E als seleen is in te hoge dosering schadelijk voor je paard en te hoge dosering seleen is zelf dodelijk
Het beste kan je eerst uitrekenen hoeveel er in het voer aanwezig is en dan de rest aanvullen met een suplement.
Ik weet zo uit mijn hoofd niet meer hoeveel presies een paard mag hebben maar als je wilt kan ik het voor je uitzoeken.

NIEUWE PAARDJE OP DE FOTO viewtopic.php?f=53&t=456647&hilit=

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 07:18

Ben ik wel benieuwd naar Shasta

'Paint' it 'Black'

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 09:32

Wanneer je je aan de dosering houdt die staat aangegeven op de verpakking hoef je nergens bang voor te zijn. Deze is namelijk zo dat er geen overdosering kan worden gegeven. Zolang je dus maar niet meer gaat geven, omdat je denkt dat het goed is dus dan maar een beetje meer, is er niets aan de hand. Ik voer overigens pure vitamine E. Bloedonderzoek wees uit dat het selenium gehalte in het bloed van mijn paard tegen de bovengrens aanzat en vitamine E nog onder de ondergrens. Bloedonderzoek is dus altijd aan te raden.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 22:53

Ik heb Andrew nooit laten prikken, maar hij krijgt wel veel minder brok dan aangeven wordt als dagelijks aanbevolen hoeveelheid (bij zijn werk officieel 3 a 4 kilo) dat vind ik veel te veel, maar de vitaminehoeveelheden zijn wel ingesteld op die hoeveelheden. Vandaar dat ik het niet gek vind als bepaalde bepaalde paarden tekorten krijgen. Andrew is niet gezond, veel allergieen (eczeem en mokgevoelig, gevoelige hoeven en luchtwegproblemen) en extra anti-oxidanten is dan een niet zo vreemde aanvulling) Misschien toch een goed idee eens te laten prikken, maar dan zou ik eigenlijk eerst weer alle aanvullingen een tijdje achterwege moeten laten en dat zie ik niet zo zitten...

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 22:58

Mag ik vragen waar je dit kan krijgen? Helpt het ook goed voor paarden die vast zitten?

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+5

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 09:17

joyce B schreef:
Misschien toch een goed idee eens te laten prikken, maar dan zou ik eigenlijk eerst weer alle aanvullingen een tijdje achterwege moeten laten en dat zie ik niet zo zitten...


Waarom? Als dat zijn dagelijkse kost is. Uit het bloedonderzoek wordt dan meteen duidelijk of het ook nuttig is dat je die aanvullingen geeft. In overleg met een da (die er nog altijd meer verstand van heeft) blijkt misschien dat andere aanvullingen veel beter zouden zijn voor je paard.

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 09:23

littleroosie schreef:
Mag ik vragen waar je dit kan krijgen? Helpt het ook goed voor paarden die vast zitten?


Als het vastzitten van je paard voortkomt uit spierproblemen is het zeker de moeite waard om te proberen. Vitamine E + Selenium is een voedingssupplement dat vrij te verkrijgen is (ruitersportzaak/ dierenspeciaalzaak/ paardendrogist). Hou je wel aan de voorgeschreven hoeveelheid aangezien een overdosis selenium zeer schadelijk is. Pure vitamine E is alleen verkrijgbaar via de da en wordt voorgeschreven als uit bloedonderzoek blijkt dat het vitamine E gehalte (ver) onder de ondergrens zit (dus een tekort) en het selenium gehalte goed is.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 09:30

Ik geef Omar op DA voorschrift 1x daags vitamine E + selenium nadat hij spierbevangen is geweest.

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 12:35

Bedankt Manon_lin. Ik zal binnenkort is even naar de ruitersportzaak toe om te kijken of ze het daar hebben.

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+5

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 06:27

manon_lin"]
[quote="littleroosie schreef:
Mag ik vragen waar je dit kan krijgen? Helpt het ook goed voor paarden die vast zitten?

Pure vitamine E is alleen verkrijgbaar via de da en wordt voorgeschreven als uit bloedonderzoek blijkt dat het vitamine E gehalte onder de ondergrens zit (dus een tekort) en het selenium gehalte goed is.
[/quote]
Dat had mijn paardje ook
Ik heb haar vit E tabletten van het kruidvat gegeven die is ook zonder selenium of andere toevoegingen.
En een heel stuk goedkoper.

NIEUWE PAARDJE OP DE FOTO viewtopic.php?f=53&t=456647&hilit=

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 09:11

shasta schreef:
Dat had mijn paardje ook
Ik heb haar vit E tabletten van het kruidvat gegeven die is ook zonder selenium of andere toevoegingen.
En een heel stuk goedkoper.


Ik heb mijn paard verzekerd en aangezien ik al over mijn eigen risico heen ben mogen hun mooi betalen!! Maar klopt, dat kan goedkoper zijn.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ElinaSK en 126 bezoekers