trensbit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-01 14:55

In alle paardenboeken lees je wel iets anders. Maar wat is nu juist het verschil tussen een
*gebroken trensbit
*een ongebroken trensbit
*een rubberen trensbit
Mijn pony heeft redelijk veel last om het bit aan te nemen. Als ik wil stoppen, steekt ze haar hoofd soms een beetje vooruit of meestal reageert ze gewoon NIET Scheve mond\ ! Welk bit zou het beste zijn denken jullie?
Ik rijd nu met een gebroken trensbit. Ik heb haar tanden door de veearts laten nakijken en daar zit het probleem dus al niet. Ik heb ook al geprobeerd met vele ophoudingen (halve en hele) maar dat helpt ook niet. De enige oplossing is haar tegen de draad ofzo draaien dat ze wel moet stoppen. Wat wel raar is, is dat ze altijd direct reageert om af te wenden of een volte te maken ofzo.
Alle hulp is welkom!!!


Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-01 15:03

Ik zou niet meteen een scherper bit kiezen, maar gewoon flink dooroefenen met dit bit. en dan niet alleen naar halthouden maar ook andere overgangen veel rijden. Dus van draf naar stap, en andersom, maar ook van draf naar middendraf en verzamelen... Goed actief voor het been maken, en daarna het halthouden oefenen. Niet te vaak achter elkaar, het moet ook leuk blijven voor het paard....

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-01 16:45

NIET TEGEN HET DRAAD STUREN.. men, denk ff na. straks gebeurd er wat en ziet hij het draad niet of schrikt en gaat dwars door het draad heen!!

halthouden doe je niet op je hand maar op je zit.
Je maakt jezelf lang en zwaar en gaat zwaar zitten en evt. zeg je even ho of stappen en gaan ze in stap.
een bit kan geen oplossing bieden als jij het niet goed doet (ik zeg niet dat jij het niet goed doet) wat wel een oplossing kan zijn is dat je goed les neemt..

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-01 17:03

Prive les nemen.
Een ander bit maakt het alleen maar erger.voor
99% ligt het aan jezelf en niet an het paard.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-01 17:04

en de verschillen zijn.

heel simpel.
een ongebroken bit is niet gebroken.
ligt heel stil.
een gebroken is een keer gebroken. (2 gedeeltes)
en een rubberen zit rubber eromheen.


Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-01 17:54

Ik zou idd nog even doorgaan met dit bit en les nemen. Als het dan nog niet goed gaat kun je is een ander bitje proberen, maar zoek de fout eerst bij jezelf.

marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-01 17:55

Maar qua werking: is een rubber bit dan niet wat milder dan een gewoon metalen bit? Of komt dat doordat rubber bitten vaak dikker zijn dan een gewone trens?

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-01 17:56

Rubber bitten lijken wel zacht, maar als het rubber gaat schuren in de mond als het warm wordt, kan het lelijke wondjes veroorzaken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MarjanB, nowylover, OleJon en 110 bezoekers