rijden op paard met spat???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pluutje

Berichten: 5621
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-01 17:41

bij ons staat een paard dat spat heeft in z;n rechter achterbeen...nu wordt daar gewoon op gereden...ik vraag me af:is dat niet heeeel erg slecht???


fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-01 18:49

Ben er eigenlijk ook wel benieuwd naar..............

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-01 18:49

Ben er eigenlijk ook wel benieuwd naar..............

Pluutje

Berichten: 5621
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-01 19:08

hij staat trouwens wel op speciaal beslag hoor

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-01 21:02

Zolang het kan, waarom niet? Spat wordt niet beter, dat verergert alleen maar. Uiteindelijk is het loop of sloop. Door niet rijden wordt het paard toch ook niet beter, geniet er dus maar gewoon van zolang dat kan. Zodra het paard pijn heeft en gaat lijden houdt het op, maar wat dan....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-01 12:38

Dat hangt af wat de veearts ervan zegt. Mijn hengst is 17 en heeft spat. Hij wordt achter op een speciale manier bekapt en staat voor op gewone ijzers. Elke 7 weken moet hij naar de smid, mag niet langer duren.
Hij is onder behandeling van Rodinde en loopt sindsdien rad (nu ruim 3 maanden, daarvoor een half jaar stilgestaan). Van haar moet hij juist bewegen, rust roest, zeg maar. Hij moet 2x pd zijn box uit. Op mijn vorige stal was dat 2x 20 min longeren, of longeren en rijden. Nu kan hij het land op en rijd of longeer ik hem en gaat ie in de namiddag het land op.
Zolang hij van rijden beter wordt, moet hij blijven bewegen, waarbij hij wel goed gegymnastiseerd moet worden. Hij heeft een uitgebalanceerde training nodig, waarbij mijn instructrice weer een belangrijke rol speelt. Rodinde komt daar altijd op stal, dus dat gaat in samenwerking. Inmiddels trainen wij weer op Z nivo (ik had hem eigenlijk vandaag willen starten, maar gisteren carousseltraining gedaan en dat vind ik dan nog teveel van het goede...) en het gaat heel goed. Soms is hij wat stijf en onregelmatig aan het begin, maar door de juiste oefeningen komt hij altijd los en soepel.
Een half jaar geleden had ik niet durven denken dat hij nog zo goed zou gaan lopen, maar ik heb geleerd dat een combinatie van een goede veearts, een goede hoefsmid, een goede instructrice en veel goede wil een heleboel voor je kan doen. Ik weet wel dat als ik mijn paard zomaar wat in de rondte rag door de bak heen, hij niet goed loopt. Hij moet echt op het achterbeen gezet worden, laag over de rug losgewerkt. Als mijn man hem rijdt, die nog maar een paar maanden rijdt, gaat het meestal niet goed.
Zomaar wat bewegen heeft dus niet zoveel zin...

Groetjes Suzanne

gezina
Berichten: 12
Geregistreerd: 18-01-05

Re: rijden op paard met spat???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 14:43

hoi,ik heb ook een paard met spat,een fries,hij loopt lekker recreatief en je moet inderdaad gaan trainen om zijn rug sterker te maken,maar zet hem maar geregeld in beweging,dat is het beste[ons paard is 12 jaar en loopt ook geregeld voor de wagen]het beste!groeten.anja

kiana
Berichten: 1646
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: brabant

Re: rijden op paard met spat???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 18:22

bewegen, bewegen en .bewegen, dat is het allerbeste wat je kan doen.
Is hij kreupel door de spat dan moet je niet teveel vragen.......
maar bewegen moet ie !

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: rijden op paard met spat???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 19:14

Mijn merrie van nu bijna 23 heeft spat gekregen door een trap van een paard (gebroken griffelbeentje) ze heeft 4 maanden alleen in de wei gelopen (zoveel mogelijk weidegang !!) daarna was er niets meer te merken, ze wordt dagelijks bereden, we springen ook weer.
Het gebroken griffelbeentje liep ze op toen ze bijna 18 was....en idd, was tijdens MKZ periode dus mijn reguliere DA kon geen foto's maken ivm vervoersverbod-dus moest ik een andere kliniek langs laten komen, die gelijk hun oordeel klaar hadden: afmaken of met pensioen Boos! want het zou NOOIT meer goedkomen. Gelukkig had mijn hoefsmid een heel andere visie (hoofcare) ze heeft zelfs nooit speciaal beslag gehad of niets !

Tegenwoordig is er een medicijn genaamd Tildren, wat heel goede resultaten heeft bij spat (85% genezing, dwz bruikbaarheid want het blijft natuurlijk gewoon arthrose) zodra de zoekfunctie op bokt weer werkt moet je daar eens naar kijken. Of je kunt Renske20 hier op bokt eens pb-en zij weet er ook veel van.

Los daarvan ken ik een 7jarig paard met spat dat M springt, + heb ik een 24jarig paard met spat gekend, dat ook nog sprong. Beide paarden hadden de spat al langere tijd.

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Re: rijden op paard met spat???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 11:07

kiana schreef:
bewegen, bewegen en .bewegen, dat is het allerbeste wat je kan doen.
Is hij kreupel door de spat dan moet je niet teveel vragen.......
maar bewegen moet ie !

Juist inderdaad bewegen. En paard goed rechtgericht laten lopen, dan voorkom je kans om nog meer problemen met spat te krijgen. Lees voor meer info op www.hoefkatrol.com of www.paardenbegrijpen.nl
Succes

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Re: rijden op paard met spat???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 17:14

Mijn E-pony heeft spat aan beide achterbenen, zolang ze kreupel liep stond ze heel de dag in de wei en deed ik er verder niets mee
Ik mocht haar pijnstillers geven en dan door blijvenm rijden, dat idee stond me niet aan dus ze heeft bijna een jaar lang heel de dag en soms dag&nacht in de wei gestaan, daarna ben ik weer met haar gaan rijden, helaas heeft ze ivm overbelasting van de voorbenen HKO gekregen, dus weer een tijdje alleen weidegang gehad, speciaal beslag rondom en toen zijn we L springen en M1 dressuur geworden

maar gewoon door blijven rijden terwijl t paard kreupel is, dat zou ik dus nooit doen, ook niet met pijnstillers.
Let er wel op dat ze meestal aan beide achterbenen spat krijgen, die van mij liep eerst 3 mnd kreupel RA en toen nog 4 mnd kreupel LA

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Re: rijden op paard met spat???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 19:06

Mijn pony heeft RA spat en loopt er kreupel op. Ze heeft speciaal beslag, door behandeling met tildren is het verdere wegvreten van het bot gestopt. Nu moet ik afwachten of de gewrichtsspleten vast willen groeien zodat ze er geen pijn meer van heeft. Op de laatste foto's was dat al een stuk gevorderd. Volgens mijn DA kan het bij haar zo komen dat ze zelfs weer voor de sport bruikbaar zou zijn, maar hij geeft dat wel maar 50% kans. Flair heeft wel een "mooie" spat, ik was er vrij vroeg bij en omdat de tildren het verdere wegvreten van bot heeft stopgezet is het niet slechter geworden.

28-09-2007
Nothing compares too you...

CarinaR

Berichten: 11945
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: rijden op paard met spat???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 19:29

Mijn draver heeft achter spat gehad en was er zo slecht aan toe dat hij bijna weg gebracht kon worden... (ik had m toen nog niet)
Er is in de tijd vreselijk veel met m gestapt maar dat verbeterde helemaal niet...
uiteindelijk is hij geopereert en nu heeft hij nergens meer last van... hij is soms nog wat stijf maar daar is dan ook alles mee gezegd...
ik geniet op en top van mn knolie

Everything happens for a reason.

Kindness MeadowSherlock BokoThor vd Rijsdrecht

Kaja

Berichten: 3850
Geregistreerd: 14-12-04

Re: rijden op paard met spat???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 17:06

Bij mijn merrie van 10 is spat in de sprong geconstateerd op de rontgenfoto's! Ik snap ook niet dat je met een spat paard kunt rijden, mits het gewricht dicht/vergroeid is!!

Mijn merrie komt elke dag buiten en soms raced ze alsof er niets aan de hand is, maar er zijn ook dagen dat ik denk waar moet dit naar toe...
Ik rijdt er dus niet meer mee, ze is met pensioen....

Maar ja, je hebt verschillende soorten/vormen, niet elk paard is steenkreupel!

gezina
Berichten: 12
Geregistreerd: 18-01-05

Re: rijden op paard met spat???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 19:25

Kaja schreef:
Bij mijn merrie van 10 is spat in de sprong geconstateerd op de rontgenfoto's! Ik snap ook niet dat je met een spat paard kunt rijden, mits het gewricht dicht/vergroeid is!!

Mijn merrie komt elke dag buiten en soms raced ze alsof er niets aan de hand is, maar er zijn ook dagen dat ik denk waar moet dit naar toe...
Ik rijdt er dus niet meer mee, ze is met pensioen....

Maar ja, je hebt verschillende soorten/vormen, niet elk paard is steenkreupel!

nee,hoor,je moet het ook per geval bekijken,denk ik.onze ruin gaat wat veker een tussenstap nemen,en dan weten we dat hij een dagje rust extra moet hebben..maar je hebt inderdaad een pijnlijk stadium,daarna gaat het soms wel weer goed,met beleid dan....

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: rijden op paard met spat???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 19:29

Kaja schreef:
Bij mijn merrie van 10 is spat in de sprong geconstateerd op de rontgenfoto's! Ik snap ook niet dat je met een spat paard kunt rijden, mits het gewricht dicht/vergroeid is!!



Hoe bedoel je dit ????
Mijn paard is gewoon 100% goed ? ALTIJD !

Kaja

Berichten: 3850
Geregistreerd: 14-12-04

Re: rijden op paard met spat???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 10:35

Mist schreef:
Kaja schreef:
Bij mijn merrie van 10 is spat in de sprong geconstateerd op de rontgenfoto's! Ik snap ook niet dat je met een spat paard kunt rijden, mits het gewricht dicht/vergroeid is!!



Hoe bedoel je dit ????
Mijn paard is gewoon 100% goed ? ALTIJD !


Dat weet ik Mist, maar jou paard heeft misschien wel een andere vorm!
Mijn paard heeft dagen dat ik denk: Hoe lang gaat tie nog mee??

Op het moment gaat het heel slecht met haar en daar kan ik wel om janken! Niet dat ze niets meer kan, dat ze zo'n pijn heeft!
Dus rijden nee, dat zal nooit hoeven! Als ze maar geen pijn heeft...

Ik heb altijd gezegd ik geef geen pijnstillers, maar daar ga ik nu over twijfelen... Kun je nagaan hoe slecht ze is...!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hannanasjuh, SemrushBot, xRaisin en 29 bezoekers