*verschil tussen steriliseren en castreren.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-01 18:58

Iedereen spreekt altijd van castreren bij een mannetje en steriliseren bij een vrouwtje.
Maar ik heb vroeger op school geleerd(opleiding dierhouderij) dat Castreren betekent het hele zakie weg halen en steriliseren alleen afbinden van de eileiders/eierstokken(verbeter me ff als het fout is.)
Maar is het niet zo dat bij poesen en teven de hele mik mak word weggehaald of in iedergavl een deel. Dit heet dan toch ook castreren.
Ik hoop dat de veearts hier het ons even duidelijk kan maken wat er precies bij de castratie/sterilisatie van een Poes of Teef gebeurd.
Een sterilisatie is toch ook weer ongedaan te maken?

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-01 20:05

Een sterilisatie is zeer moeilijk ongedaan te maken. Niet zo van 'hop' nu mag mijn poes weer jonkies krijgen.
Van castratie bij een vrouwelijk dier heb ik nog nooit gehoord Verward


DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-01 20:07

Ik dacht dat steraliseren bij vrouwtjes gebeurt en castreren bij mannetjes.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-01 20:14

hèhè Sugarmiss, ik denk niet dat mannen die onvruchtbaar willen zijn zich graag zouden later castreren, trouwens castraten zijn al lang verboden Knipoog . Haha!

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-01 20:18

Hondjes... Clown hadden we het over. Trouwens voor sommige mannen.... }>

lady353

Berichten: 550
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-01 15:37

bij poesen is het volgens mij alleen sterilisatie dus afbinden en bij teven ook.Castratie gebeurt alleen bij mannelijke dieren en dan halen ze dus inderdaad het hele zaakje weg zoals bij paarden.Maar ook katten en reuen kunnen gesteriliseerd worden dan wordt het ook alleen afgebonden.
En volgens mij kun je het niet meer ongedaan maken dus een keer doen is niet meer terug

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-01 16:13

Volgens mij haalt een dierarts standaard de eierstokken weg bij een poes.
Ik hoop dat de dierenarts hier het nog even komt verduidelijken

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-01 17:03

Bij poezen en honden (paarden komt meestal niet veel voor behalve bij kanker ofzo) halen ze meestal (in belgië) toch de baarmoeder en de eierstokken ook mee weg bij de sterilisatie bij de vrouwtjesdieren. Daarom dat dit een heel zware operatie is in vgl met een castratie. Dit kan dus niet of nauwelijks ongedaan gemaakt worden. Een castratie (bij mannetjes) kan volgens mij ook niet ongedaan gemaakt worden, aangezien ze daar het hele zaakje der gewoon afknippen.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-01 17:53

mischien als je het bijhoudt en invriest Knipoog (flauw hoor! Tong uitsteken )

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-01 17:55

Marijke, Alles weghalen noemen ze castratie(heb ik geleerd) het maakt dan niet uit of het een amnnetje of vrouwtje is.
Mannetjes kan je immers ook steriliseren.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-01 21:25

Inderdaad: afbinden = steriliseren en alles weghalen = castreren. Het maakt dan niet uit of het om een mannetje of vrouwtje gaat.

Katers worden doorgaans gesteriliseerd (waardoor uiteindelijk de zaadballen verschrompelen) en niet gecastreerd zoals veel mensen denken. Hengsten worden gecastreerd: daar worden de zaadballen helemaal bij weggehaald.

Deze informatie heb ik van een vriend van mij die als katten- en hondenarts aan de universiteit in Utrecht werkt.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-01 21:58

Volgens mij worden poezen dan toch ook gecastreerd? ik heb me laten vertellen dat ze de baarmoeder en alles weghalen, omdat dat ook makkelijker is dan priegelen in die beesten.
Mijn poezen zijn alle drie 'geholpen'....

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-01 22:43

bij ons zijn er twee poezen gestereliseerd en 1tje gecastreerd! het castrern was veeeel goedkoper dan stereliseren! en bij het castreren was er ook maar een heel klein sneetje!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-01 09:02

In het vakjargon, dus in dierenartsentaal is steriliseren slechts het afbinden van de eileiders of de zaadleiders. Castreren is echt het verwijderen van de teelballen of andere geslachtsorganen zoals baarmoeder en eierstokken. Dus castreren kan wel degelijk ook bij vrouwelijke dieren. Bij teefjes wordt het inderdaad veel gedaan om latere problemen met de baarmoeder te voorkomen. De baarmoeder gaat vaak op oudere leeftijd ontsteken. Dit kun je wel een keer verhelpen met peniciline, maar daar kun je niet mee aan de gang blijven. En dan wordt castratie aangeraden.

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-01 10:49

Mijn teef is inderdaad ook gecastreerd... (al zeg ik altijd maar dat ze gesteriliseerd is als er mensen naar vragen... dat scheelt een hoop uitleg) Haha!

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-01 16:24

Ja het is zo ingeburgerd sterilisatie bij een vrouwtje en castreren bij een amnnetje.
net als mijn paard heeft hoefkatrol Ja dat heeft mijn paard ook maar geen hoefkatrol ontsteking.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-01 23:10

Haha, of als je je snijdt: 'Ik heb bloed!'. Ja dat heeft iedereen, zou niet best zijn als dat niet zo was... Haha!

Sorry, ff offtopic. Wat dat steriliseren en castreren betreft: Desiree zegt het hierboven nog net ff iets duidelijker dan ik al had gedaan. Als alles weg wordt gehaald is het castratie, en als de boel alleen wordt afgebonden is het sterilisatie. Beide kunnen zowel bij vrouwtjes- als bij mannetjesdieren worden gedaan.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 07:55

Mijn poezen hebben alledrie met een kale buik moeten doen....ik zal het eens navragen bij de DA wat hij weg heeft gehaald of afgebonden heeft...
Weer eens ander vraagje, sinds mijn cyperse poes 'geholpen' is heeft ze last van haar hormonenspiegel, ze werd vorig jaar bijna kaal, kale plekken enz. na hormonenkuur over, nu heeft ze sinds kort allemaal dikke bonken klitten in haar vacht...kan dit komen door sterilisatie/castratie of is het 'zomaar inene' zoals volgens de DA???
Lijkt mij dat een 2 jarige poes niet toevallig ineen last van d'r hormonen krijgt paar maanden na sterilisatie/castratie???

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Trendiction en 16 bezoekers