Paard eet zijn hele stal leeg!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Danielle
Berichten: 236
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-01 20:55

Hoi, Roderick staat sinds 2 weken in een andere stal (iets rustiger)en sindsdien eet hij zijn hele stal leeg, echt alles, er ligt dan alleen nog maar poep in.Eerst at hij ook wel stro, maar niet echt alles! Ik weet echt niet wat ik er aan kan doen, ikheb het al aan zoveel mensen gevraagd, maar zij weten het ook niet. Ik schep nu dus als hij schoon stro heeft gekregen alles door elkaar zodat het niet zo aantrekkelijk is om het stro te eten, maar het helpt niet echt. En ik doe zijn hooi in een hooinet zodat hij zijn hooi niet van de grond eet, maar dan begint hij eerst aan het stro en later pas aan het hooi. Ik doe zoveel mogelijk met hem (rijden, buiten los gooien, wandelen, uitgebreid poetsen), maar ik kan niet de hele dag bij hem zijn. Hij doet het van verveling denk ik, maar heeft iemand misschien hier ervaring mee? Ik maak me er echt zorgen om watn hij krijgt er ook zo'n vette buik van. Ik zat ook te denken aan zo'n equibal feeder. Ik had eerst zo'n bal voor honden gekocht, dat vond hij heel leuk, maar na een nacht was hij al kapot. Ik hoop echt op wat reacties. Alvast Bedankt, Danielle



Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-01 22:13

hoi,

Of hij verveelt zich of hij heeft honger. dt is mijn eerste gedachte. Ik zou dus eerst daar naar kijken.

Maar als hulpmiddel kun je misschien iets over het stro spuiten. Ik heb er vaker van gehoord. Ik weet alleen niet wat. Ik geloof dat het een soort van kribbox is dat je over het stro kan vernevelen. kan absoluut geen kwaad als ie het eet, maar smaakt smerig.

Zoveel stro eten is niet alleen onhandig. Hij ligt ook nog eens ongemakkleijk en het kan koliek veroorzaken. Wel iets om goed aan te pakken dus.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Danielle
Berichten: 236
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-01 15:27

Hoi Heike,
Iemand anders suggereerde dat spul inderdaad ook al, maar we hebben geinformeerd, maar het schijnt dat het uit de handel genomen is, omdat er te veel paarden koliek van kregen. Ik denk dat hij zich verveeld, maar ik weet niet wat ik daar verder aan kan doen, ik ben er zo vaak mogelijk, en ik denk dat ik die equibal feeder dan maar ga proberen. Honger is het denk ik niet, hij krijgt 3 kilo biks en nog een kilo granenmix en hooi. Het blijft lastig! Groetjes Danielle

Cissi_D

Berichten: 1549
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-01 16:05

Hoi Danielle. Mijn moeder sprenkelde eerst groene zeep over het stro van Rex, hij zocht toen gewoon de stukken op waar geen groene zeep op zit. Ze raspte wat stukken groene zeep en gooide er water bij. In het begon hielp het heel goed, maar op een gegeven moment at hij het stro met de groene zeep ook gewoon op. Dus nu doet ze geen groene zeep mee op z'n stro. Suc6. Groetjes Amina Lachen

PinnieLinnie

Berichten: 588
Geregistreerd: 22-01-01
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-01 18:12

Ik heb een goede tip voor je, zet je paard op StroHaksel.
Dat is fijn gehakseld stro en werkt super goed.
Ze kunnen het niet opvreten,want dat is stoffig, het is niet slecht voor de hoeven zoals mot of zaagsel!
Mijn 2 jarige vreet ook de hele stal leeg en kreeg koliek erdoor, maar dit spul is echt onwijs goed!

Pauline
Berichten: 12186
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-01 22:37

Hoi Danielle,

Ik ken je probleem helemaal, want ik worstel echt met hetzelfde. Mijn haflinger eet ook alles op, en wordt steeds dikker. Hij is te jong om te werken, en longeren voor een 2-jarige (nog niet eens) is voor mij geen optie.
Ik heb al annimalstar geprobeerd, een korrel die vocht absorbeert, maar dat eet hij op, die strohaksel is vreselijk slecht voor de longen van een paard en...eet hij op!
iets er overheen goien werkte niet, die middeltjes al helemaal niet en vond ik geen optie. dan, stro van een ander paard erbij, werkte even. Stro mengen met zaagsel, en ervoor proberen te zoregn dat je veel stro hebt wat vies is maar niet nat, samen met zaagsel en goed roeren kan werken, maar zo'n laag moet je opbouwen en dus veel investeren in stro. Voor mij is dat geen optie want met zaagsel kan ik de mest niet kwijt. Ook vlas en hennep werkte niet, dat was te snel te nat en veel duurder. Ik heb nu een hooibal (divoza), en hij doet iets langer met zijn hooi, maar is niet goed voor de rug...Help!!

Nu ga ik proberen om hem dan maar stro te "voeren", dus extra laag ipv hooi, plus een dieet van Fiber Blend en basisbrok, de magerste die ik kon vinden. Hopelijk krijgt hij geen koliek van al het stro, maar dan zou het toch al wel hebben gehad? Ik leef met je mee, misschien kunnen we elkaar steunen...
Groetjes,

pauline

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-01 13:47

Is het misschien niet een optie om je paard, evt. misschien tijdelijk, op van die rubber matten te zetten??
Met een goede afwatering in de stal moet dat zeker lukken!
Goed, je paardje ligt iets minder zacht, maar echt hard is het ook niet en hij/ zij kan zich niet meer bommetje eten!!

Pauline
Berichten: 12186
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-01 14:38

Plink! dat ik daar nog niet op gekomen ben, zeg. Maar hoe kom je daar dan aan? Ik vind het wel een goed idee, heel erg bedankt.
ga eens even rondinformeren.

Groetjes,

pauline

Saskia

Berichten: 1639
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Somewhere nice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-01 17:27

Hoi,

Ik heb alles ook even gelzen en ik kom maar op een oplossing. Zo'n ontzettend irritant (en zielig) 'bakje' om z'n mond. Zo'n soort muilkorf. Het staat wel erg sneu, maar ja, als het helpt??? Ik weet niet of iemand hier al eens eerder mee heeft gewerkt (voor langere tijd). Ze geven het vaak paarden die luchtzuigen om.
Nou ja, zie maar het is maar een idee.
Groetjes Saskia.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-01 18:05

Volgens mij kun je die rubber matten bij een winkel voor boeren kopen. Hoe noem je z'on winkel?/ Geenidee!
Maar goed, volgens mij verkopen ze ze ook bij divoza en er staan ook wel eens advertenties in de strengen.
Als ik er een zie, zal ik het je vertellen!!!
Goed?

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-01 21:00

een coöperatie? Verder staan erook wel ads in allerlei bladen inderdaad. Kwestie van zien... Je leest/kijkt er gauw overheen..

Lau

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-01 22:00

Hoihoi...

Nou, ik sta toevallig bij Danielle op stal en meerdere paarden (de meesten eigenlijk) vreten hun stro. Opvallend is dat ze eerst hun stro gaan vreten en dan pas het hooi...zegt iets over de kwaliteit van het hooi! Die is niet zo best, zegt ook mijn veearts (mijn paard heeft nl 2 x koliek gehad in 8 weken..). Met rubber matten, zaagsel, haksel ea hoef je bij de eigenaar echt niet aan te komen, dus het is niet bepaald makkelijk!!!
Danielle: Eveline en ik voeren Make, Maril, Mat en Phoebe kuilgras bij, wat we bewaren in de trailer. Zo hebben ze punt 1 ruwvoer als er geen hooi is gevoerd en het stro eten is ook minder. Kuilgras kun je oa kopen in Soest, ik kan je het adres wel geven. Eveline haar vader koopt het voor onze paarden vlakbij een camping waar zij elk weekend zijn. Het lost het probleem niet helemaal op, maar bij die van ons wel gedeeltelijk!!!

Groetjes Suzanne

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-01 22:05

alleen matten is natuurlijk ook niet alles. las pas op een mailingslist dat een vrouwtje matten had maar dat ze wat stro voor de stal had liggen. d.m.v een klep konden ze daar dan bij.

Dat is natuurlijk wel fijn voor je paard. De hele dag op matten daar verveeld een paard zich natuurlijk wel mee.

En inderdaad wat saskia zei is ook een idee. Bij ons op stal had een paard inderdaad een bakje op. Ze kon dan nog wel stro eten. (schepte het in het bakje Lachen ) maar natuurlijk veel langzamer.

Ze staat nu trouwens op koolzaadstro. Mag wel gewoon op de mesthoop. Maar Iressa vreet ook dat op en staat dus op houtkrullen. Niet ideaal want dat mag dus niet op de mest hoop *zucht*

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Gast

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-01 14:52

Hoi,
Ik ken je probleem.
Ik raad je aan om stro + zaagsel in de stal te doen.
*Teneerste is het heel erg slecht als een paard of pony stro eet en hiervan koliek kan krijgen.
*Hang het hooinet op verschillende plaatsen.
* Hangt er een liksteen in de stal?
* Koop een voetbal doe dat in z'n hooinet en hang het 3x per week op en niet meer, omzo ervoor te zorgen dat hij de bal niet meer interessant vindt.
* Staat je paard bij andere paarden en ponies? zo nee de kans is wel groot dat hij z'n soortgenoten mist. Ga eens b.v met andere paardjes buiten rijden!
ik hoop zo een beetje antwoorden op je vraag te hebben gegeven!
heb je nog meer vragen mail dan naar:
mandyzuidhoek@hotmail.com

Danielle
Berichten: 236
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-01 15:58

Hoi allemaal,
Roderick begint gelukkig minder zijn stal leeg te eten, ik denk dat hij gewoon moest wennen aan zijn andere plaats. Hij heeft een zoutblok in zijn stal en ik heb nu ook zo'n (zelfgemaakte) equibalfeeder die hij hartstikke leuk vind. Hij ziet paarden voor hem, er lopen alleen minder mensen langs. In ieder geval iedereen bedankt voor alle tips! Groetjes Danielle

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-01 16:08

Hoi,

Ik ben het met een paar dingen niet eens met mandy.
-Stro en zaagsel is geen echte oplossing. Een paard is heel goed in staat om het stro eruit te vissen.
-Stro eten is niet slecht. Ik ken paarden die iedere dag de hele stal leegvreten en er noit last van hebben. er zijn paarden die er gevoelig voor zijn. paarden die de hele stal leegvreten moet je niet meer stro gaan geven. (anders liigen ze zo koud) dat is verkeerd en dor de grote hoeveelheid stro die ze dan eten kunnen ze koliek krijgen.
-Een hooinet ophangen? Is niet goed. paarden zijn gras eters. Het is beter om het op de grond te geven. Bovendien komt er van hooi allerlei stof etc naar beneden vallen. Komt in de ogen en is niet goed voor de luchtwegen

* Koop een voetbal doe dat in z'n hooinet en hang het 3x per week op en niet meer, omzo ervoor te zorgen dat hij de bal niet meer interessant vindt.

bovenstaande begrijp ik niet helemaal. Hij moet de bal niet intressant vinden? dan hang je hem toch niet in de stal. Misschien maar drie keer in de week juist om het leuk te houden? Hooinetten zijn trouwens link hoor. Ze kunnen er verstrikt in raken.

Dus stro eten is helemaal niet zo slecht. Vraag maar eens na aan de dierenarts...

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-01 13:12

Wij voeren helemaal geen hooi meer (allergie), dus wij vinden het juist wel goed als onze paarden stro eten. Onze dierenarts raadde het zelfs aan, dus zo slecht zal het niet zijn.

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-01 12:42

Heb je de mogelijkheid hem op ander strooisel te zetten?
Dan beveel ik je Ecolit aan, vlasstrooisel afkomstig uit Frankrijk, zuinig in gebruik, superschoon. Verder heb je weinig tijd nodig om uit te mesten.

grtx, Rieja

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-01 17:27

Mijn paard eet ook haar hele stal leeg. Ik vind het niet zo'n heel groot probleem. Ze krijgt per dag 2 x 2kg biks, wat muesli, en ca 3 plakken stro op stal, dat gaat helemaal op. 't Is erg makkelijk met uitmesten (je kunt gewoon mest ruimen, en nieuw stro erin), ze ziet er goed uit (niet te dik, eerder aan de slanke kant). Ze krijgt verder geen hooi.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, GrapeshotBot, Noukie, Stelvio en 27 bezoekers