paarden apart in de wei, is dat slecht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

staat jou paard apart?

ja
26 (26%)
nee
72 (73%)

Totaal aantal stemmen: 98


xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

paarden apart in de wei, is dat slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-03 18:37

ik heb een keer op een ander forum gezegt dat ik de paardjes allemaal apart heb staan (ivm zeer agressieve paardjes Haha! )
Als antwoord heb ik gekregen dat het heel slecht is als je je paard niet bij anderen in de wei zet. Maar ze zien, ruiken, voelen, horen etc. elkaar toch gewoon? Het is slecht voor de sociale contacten zeggen ze dan.
Is dat echt zo?


Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 19:13

Ik heb alle paarden ook apart staan. Ik vind het maar niks als ze bij elkaar staan, met sommige paarden gaat het vast perfect, dat geloof ik gelijk. Maar ik doe het liever niet. Ik heb ook maar 1 draadje tussen de weidens zitten, dus ze kunnen elkar gewoon ruiken,voelen, horen en zien, dus niks aan de hand! Bij een paard heb ik tussen twee weidens 2 meter, maar dat is puur omdat hij anders zo gaat kl*ten..
Ik vind het absoluut niet slecht hoor.. ze kunnen elkaar toch gewoon zien enzo!

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 20:22

Ja, Dennis staat op het moment apart. Niet omdat ik bang ben voor blessures maar voor veulentjes. Hij blijft natuurlijk hengst, bij dominante ruinen en andere hengsten hoef ik hem zeker niet te zetten(die sloopt hij helemaal). Hij kan wel prima bij drachtige merries en merrie veulens/jaarlingen. Maar die staan op het moment bij andere merries waar Dennis stiekem wel eventjes een veulentje in zou willen stoppen.
Hij staat dus alleen, maar kan de andere wel zien.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 20:28

Ik ben voorstander van samen.
Dan kunnen ze echt kroelen en ja ook wel eens bijten.
Maar dan zie je dus ook het echte kudde gedrag.
En om naar mijn eigen paard te kijken, als die alleen staat dan verzint hij alles om bij een ander in de wei te komen.
Voor mij bewijs genoen dat ze liever samen staan Lachen

maar ik merk wel dat de baasjes vlug over bezorgt zijn als er eens gepiept word in de wei.
Meestal valt het allemaal wel mee en weten ze snel genoeg hoever ze kunnen gaan bij een ander.
Zeker als ze altijd kudde gedrag zijn gewend en dus weten hoe het werkt.

Maar bij echte agressieve paarden heb je natuurlijk geen keus, dan zou ik ze ook appart zetten.

Maar goed beter apart buiten, dan niet buiten.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 21:01

Ik ga helemaal met kawa mee.
Hier staan alle paarden samen, zelfs de hengsten lopen niet alleen! Bij de ene hengst loopt een merrie en bij de andere een ruin.

Als het echt niet gaat tussen bepaalde paarden, halen we die wel uit elkaar, maar dat komt niet vaak voor.
Het is dan ook zeker interessant om het kuddegedrag te kunnen bekijken, wat je met een draadje tussen de paarden toch mist.

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 21:05

Hier loopt alleen de hengst apart. Niet omdat hij niet bij anderen kan maar omdat de omheining niet helemaal hengsten-proof is. En dan wil hij ook nog wel gezellig bij de buren gaan feesten (shet x welsh cob lijkt me niet echt grappig Knipoog )

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 21:14

Mijn 2 jaarlingen staan in de groep, dat is echt heel goed voor ze. Ponto (26) staat apart (sinds dit jaar) omdat hij blind is aan een oog en vreselijk bang is voor andere paarden.

Come over to the dark side, we have cookies!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 21:48

Eigenlijk ben ik voor paarden in een kudde. Tuurlijk, dat is toch het lekkerste voor ze. Maar Magic staat wel alleen, jammer genoeg.

We hebben haar meerdere malen bij andere paarden gezet. Ze heeft tenslotte tot haar 3de ook in een kudde gelopen, maar het gaat nu gewoon weg niet meer.
Dat het even knokken wordt is nog niet eens zo heel erg, maar magic is gewoon heel achterbaks wat dat betreft.
Ze maakt ruzie, doet alsof ze zich overgeeft en op het moment dat ze naast elkaar staan te grazen valt ze alsnog aan. En dat blijft ze doen.

Omdat ze ook nog eens rondom op ijzers staat is het gewoon niet verantwoord om haar bij andere paarden te zetten. Maar een paard in het weiland daarnaast gaat nog wel. Heeft ze toch nog wel wat.

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 21:54

Nee ik vind het niet slecht, als ze niet met elkaar om kunnen gaan dan kan het gewoon niet. Dan kan je ze wel koste wat het kost bij elkaar zetten, maar ik heb geen paard om in elkaar te laten trappen.

Sher gaat wel altijd los met een ander paard. Ze kan nu met 2 andere los, met haar halfzusje waar ze altijd mee op het land heeft gestaan en met een fjord van een vriendin van me. Sher is nogal dominant, en Star (haar halfzusje) heeft heilig respect voor der, dus dat gaat heel goed. En die fjord is heel lief, die doet echt niets, dus dat gaat ook goed.
Eerst stond Sher vaak los met een 2-jarige fries, Amber, en dat ging ook altijd wel goed. In het begin was Amber heel bang voor Sher, maar later werd ze steeds brutaler. Op het laatst hebben ze dus echt naar elkaar lopen trappen en bijten, raak, en niet speels ofzo. Daar zet ik Sher nu dus niet meer bij, als ze wel een trap tegen der been krijgt is het over Scheve mond Daar is mijn paard me te waardevol voor Lovers

Alleen jonge paarden moeten perse in een groep vind ik. Het contact met soortgenoten en de opvoeding die ze daar krijgen is heel belangrijk.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 22:27

Bij mij staan ze 2 aan 2 of alleen. Grandioos en Silvano staan bijelkaar en Valesco en Jopie. Nasmijn en Ndoro staan apart. Die 2 zijn nog al gek op elkaar. Want als Nasmijn hengstig is, dan zijn ze niet aan het eten maarre ...... Bloos
Lisenka staat in de paddock, helemaal in haar uppie. Ze accepteert geen andere paarden in haar buurt, ook niet met rijden. Ze veranderd in een pitbull monster. Extreme duivel Ze krijgt elke dag een krui met gras.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-03 22:44

Echt snel overbezorgd ben ik niet (juist het tegenovergestelde...en da's ook niet altijd goed)
Maar We hebben Bonnie wel eens bij Apollon in de wei gezet maar toen konden we al na 10 minuten de veearts opbellen, Appie had bij Bonnie een diepe wond onder haar oog getrapt die gehecht moest worden.
Nu staat Apollon nog wel eens bij Belle in de wei en die weet dat ze zich snel uit de voeten moet maken als Appie eraan komt, maar Belle heeft toch ook al heel wat wonden aan Apollons trapkunsten overgehouden, en om het allemaal nog een beetje netjes te houden zonder al te veel littekens hebben we ze meestal apart staan.
Om een beetje stoeien en vechten in de wei geef ik niks, is juist leuk om te zien. Dat is echt rangorde gedrag. Maar wanneer ze elkaar onderhand dood trappen vind ik het wel welletjes en gaan ze vrolijk apart, da's dan helaas voor ze. Er groeit (helaas) geen geldboom in de wei om elke dag de veeart te moeten laten hechten. (die is echt al vaak moeten komen hechten....beetje agressief paardje die Appie...)
Maar als het goed zou gaan zou ik ze gewoon bij elkaar zetten hoor, dat lijkt me ook het beste, maar als het niet anders kan zie ik er nou ook niet echt nadelen aan.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 23:29

Appie is dus net zo als Lisenka. Een pitbulletje, krengen, asso's en ego's.
Laat lekker alleen staan en zorg dat hij de andere ziet. Lisenka vind het best zo in haar uppie. De andere staan in het land en het boeit haar helemaal niks.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

Qerty
Berichten: 2011
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 00:04

Bij ons staan de paarden in groepen van 5 a 6 paarden. In de groep is een bepaalde rangorde te zien. Wanneer duidelijk wordt dat een paard niet in een groep past wordt er een andere groep voor hem gezocht.
Ook de 2 hengsten staan bij elkaar. En die komen inderdaad wel eens met wondjes of beten uit de paddock of van het land, maar ze hebben wel lol met z´n tweeen.

Poosje81
Berichten: 21186
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 00:30

Baggio staat apart, om dezelfde redenen waarom Dennis apart staat. Kan met de neus wel bij de andere hengsten en ruinen, maar zet ze niet bij elkaar, dan is er oorlog. Hij verdedigt zijn terrein nogal. Haifa staat op de groep en was een tijd de pispaal, wordt nu prima geaccepteerd. Das een groep van 10, die 1 dezer dagen wordt gedeeld. De jonkies bij elkaar.

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!


Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 09:53

Ik heb mijn paard in een kudde staan. Maar ik kan me ook goed voorstellen dat sommige mensen hun paarden allemaal apart hebben. Ze missen dan wel een stukje sociaal contact. Maar altijd nog liever apart buiten dan niet buiten......

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

hisseklis
Berichten: 146
Geregistreerd: 15-07-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 10:27

Bij ons staat ook gewoon alles samen, maar ze zijn al zo lang samen... (de manegekudde + drie privepaarden) ze vormen zelf nieuwe groepjes onderling en als er een keer een nieuwe bijkomt, dan moet die natuurlijk wel apart, anders wordt ie gegrepen! Maar uiteindelijk gaan ze gewoon allemaal samen.

AmIgO

eefken

Berichten: 459
Geregistreerd: 22-11-02
Woonplaats: Herselt (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 10:43

mijn hafje staat ook apart, ik vind het erg spijtig voor haar; maar de persoon waar ik mijn huurweide mee deel, heeft een arabische merrie die super-agressief is. Zelfs wanneer mijn merrie gaat likken en kauwen (veulen gedrag en dus erg onderdanig) blijft die arabier er op meppen! Ze drijft haar zelfs de hoek van de weide in, zodat de mijne geen kant meer op kan! Dus spijtig genoeg is dit de enige (veilige) oplossing...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 11:10

Okki staat ook apart, omdat het een hengst is.
Ze gaan anders vechten met elkaar en lopen heel de wei aan gort.

Jaco
Berichten: 11
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 13:34

Ik heb m'n 2 ruinen vanaf het begin af aan bij elkaar gezet. Het bepalen van de rangorde hoort er gewoon bij en ze hebben elkaar bij mij gelukkig nooit erg verwond. Het was weleens raak maar dat moeten ze dan maar leren... Nu zijn het de beste maatjes en ze spelen en rennen vaak samen lekker door het weiland.. Lachen

Marije_jiplover

Berichten: 25296
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 15:11

Estor kon absoluut niet samen met andere paarden staan, hij was nogal agressief tegen andere paarden. Dus stond hij altijd alleen. En ik heb niet echt het idee gehad datie de andere paardjes miste.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 15:11

mijn paard stond eerst altijd in een kudde maar toen is ze lettelijk helemaal in elkaar getrapt, dat toen ik naar een andere stal ging ik haar apart wou houden en ook omdat ze maar 153 is en die paard daar allemaal bovern de 165. ze stond er dichtbij dus ze hadden contact en ze is een eenling dus vondt het helemaal niet erg. Nu staat ze met een nieuwe ook zo groot en dat gat super met zn tweeën
morgen komt er nog een arabier bij en dan komen er geen paarden meer bij en dat vindt ik een stuk prettiger dan in een grote kudden.

niets is onmogelijk voor hen die willen

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 15:17

Ik zou doen wat het beste is voor me pony (doen jullie ook !) maar als je pony je fijner voelt in een kudde en dit is mogelijk zou ik dit doen. Als ze dan echter aangevallen wordt zou ik haar toch liever alleen zetten. Ik vind dus dat het afhangt van de situatie. Als ze maar naar buiten kunnen.

Let love shine so bright

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 17:53

Die van mij staat in een kleine kudde (5 paarden), en dat gaat gelukkig goed. Maar idd, als het echt niet samen gaat dan liever appart buiten dan alleen binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 17:56

Citaat:
ook omdat ze maar 153 is en die paard daar allemaal bovern de 165


In jou geval dus niet, maar meestal zijn de kleintjes de baas hoor Lachen
Dus daar hoeft het dan niet perse aan te liggen.

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 18:03

Liever samen, maar idd. liever alleen buiten dan alleen binnen!

Nico & Luck (schimmels....) worden ook heel erg gebeten, aangevallen, getrapt, opgejaagd etc. (Lucky is laatst zelfs vanuit wanhoop maar over het hek van de wei heen gesprongen), maar die mogen helaas niet op een stukje apart staan, anders was dat allang gebeurd. (is gelukkig nu opgelost doordat dat paard wat dat doet pas laat op de middag naar buiten gaat).
Ze staan nu oo knog op een klein gedeelte van de wei, dus kunnen elkaar niet echt ontwijken. Later mogen ze de hele wei op en dan is het meestal wel over.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 92 bezoekers