SGW, hoe en wat??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

SGW, hoe en wat??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-03 15:25

Het lijkt mij heel erg leuk om sgw te rijden.

Is er iemand die mij er wat over kan vertellen? Weet er niks vanaf Haha!
Je moet zeker zowieso een winstpunt in het springen hebben?
Waar/wanneer zijn er oefencross?

Samengevat: ik wil alles weten Haha!


Gr. Maaike

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 15:47

wat een opgave hihi
juist als je wilt springen moet je 1 wp met dressuur hebben en al wil je crossen moet je 1 wp met springen hebben!
heb je dat mag je starten in de B, oefencrossen mag je ook rijden als je nog geen wp hebt in het springen(d8 ik)
ten eerste rijd je een(laten we er vanuit gaan dat je B rijd) B dressuurproefje.... meestal moet jena je dressuur of eventueel na het springen naar de DA, om de hartslag enz te controleren en kijken of je paardje goed loopt... nieuwe regel is toch dat je voor de cross moet springen?!
naja daarna moet je dus springen, dit is overigens ongeveer 10 cm lager als in een gewoon B springparcours, net zoals de cross!
naja als je nog niet naar de DA was geweest kan je da dus na het springen doen
naja en dan ga je de cross in! in de B bestaat de cross ook uit alternatieve hindernissen. bv je hebt een waterbak maar je weet dat je pony er niet doorgaat. als je bij de waterbak een alternatief hebt(goed kijken bij de cross verkennen, dit kan je meestal al de dag ervoor doen, maar ook bv voor of na je dressuur ofzo)kan je ook het alternatief nemen! deze hindernissen zijn vaak makkelijker maar kostten meestal wat meer tijd!
als je veeel sneller bent dan de tijd die ervoor staat krijg je strafpunten maar dit geld ook als je te laat binnenkomt...

na de cross, mag je ongeveer 10 minuten stappen, dus ff singel los, jij eraf en ff met de pony lopen! daarna moet je naar de DA om te kijken of alles in orde is. is dit niet het geval wordt je gedisc.

het crossseizoen begint nu weer te komen. ik weet verder niet zoveel van bepaalde wedstrijden, omdat hier in NH haast geen crossen zijn!
maar anders kijk je even op http://www.sgw-eventing.nl

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 16:34

okay, ik toch ook even wat vragen.. haha

Op wat voor conditie moet je paard zijn? Want ik neem aan dat alles op een dag is? dress, springen en cross? Hoeveel tijd zit er tussen de drie disciplines?

En Reddy, je zegt in NH haast geen crossen, maar ze zijn er wel? haha Weet je misschien waar en wanneer er een gehouden wordt?

uhh.. kan vast wel wat meer verzinnen, maar niet nu..
Alvast bedankt!!!!!

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 17:15

tja je moet natuurlijk wel een conditie opbouwen, je paard maar ook jij....
ik gebruik de minutentraining
je begint bv met 2 min stappen, dan 2 minuten draven, 2 min galop, 2 min draven en weer 2 min stappen! dit langzaam aan opbouwen....

tja en in Noord-Holland heb je eigenlijk alleen het NH kampioenschap te Wieringerwerf(waar ik woon) dat ligt helemaal in de kop van NH, bij de afsluitdijk! in het dijkgatbos
en verder heb je Lisse, dat is wel Zuid-Holland maar ligt bij de grens van NH, daar heb je ook een oefencross! net zoals in Wieringerwerf, maar dat is met les erbij!

het is overigens best verschillend hoe je zit met tijden! ik heb wel eens om een uur of 10.00 dressuur moeten rijden en rond 14.00 springen...de cross komt er ongeveer een half uur achterna(nadat je gesprongen hebt natuurlijk!)

cross in Wieringwerf word gehouden op 23 en 24 augustus, de oefencross is op 9 en 10 augustus
en lisse is op 20 en 21 september!

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 17:26

SGW is echt het leukste wat er is.. Party!!
Ten eerste vindt ik wel dat je een pony moet hebben die wel wat durft (lees: dapper zijn). Toen ik begon (vlede jaar oktober was mijn eerste cross in Nijeberkoop) had ik van te voren een cross les bij Gert Naber gevolgd. Dat heeft me zo ontzettend veel geholpen. Want ik wist natuurlijk niet hoe je moest zitten van een afsprong en al die dingen. Ook Melano heeft het heel erg goed geholpen want we hebben veel verschillende hindernissen gesprongen die ook in een cross zelf voorkomen. Ik raad je dus aan om een keer een cross les te volgen. Biddinghuizen is opzich wel toe doen vanuit Joure (daar woon je toch?) maar er zijn ook andere plaatsen. In Zweelo (Drenthe) is bijvoorbeeld ook een oefenterrein waar je les kan nemen.

Op een SGW doe je meestal alles op 1 dag. Eerst de dressuur, daarna het springen en tot slot de cross. Tussen het springen en de cross moet je naar de DA toe en na de cross ook weer. Dressuur moet je gewoon in je jasje en alles rijden, net zoals gewoonlijk. Na de dressuur moet je dus een springpacour afleggen. Tussen de dressuur en springen loop ik meestal de cross. Daar zit meestal wel een lange tijd tussen en kan je gemakkelijk de cross lopen. Toen in Nijeberkoop zat er tussen de dressuur en de cross (was nog ouwe regels) maar 3 kwartier en ik had daarom die dag geen tijd om de cross te lopen). Toen waren me vader en ik 2 dagen van te voren er al heen gereden om de cross te verkennen. Als je in het springparcour 5 of meer springfouten heb wordt je uitgebeld en mag je niet starten in de cross. Je mag het springparcour al in in je cross tenue. Na het springen moet je dus naar de DA en ongeveer een half uurtje later moet je starten met de cross. Dat gaat helemaal precies op tijd. Als je de cross foutloos uitrijdt heb je 2 winstpunten binnen. Als je 10 strafpunten hebt (1 weigering dus) heb je 1 winstpunt. Meer dan 10 strafpunten heb je geen winstpunt. Met 4 winstpunten mag je een klasse hoger. Als je in de Cross Country sneller rijdt dan 20 seconden onder de optimale tijd krijg je 0,4 strafpunten per begonnen seconde Dus je mag ook niet te snel rijden! Te langzaam dan de optimale tijd ook natuurlijk niet want dan krijg je ook 0,4 strafpunten per begonnen seconde.

het klinkt allemaal heel erg ingewikkeld, ik weet het maar eigenlijk valt het best wel mee Als je nog vragen hebt hoor ik het graag! En in me foto's staan genoeg cross foto's Tong uitsteken Schijnheilig
Zie de SGW kalender ook hier:
http://www.knhs.nl/uploads/groot/kalendersgw03.doc

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-03 19:13

super Lachen Hier heb ik veel aan Haha!
Eerst maar een WP in springen halen en dan crosslesje en dan verder zien of ewald (of ik!) wel geschikt zijn voor de cross Knipoog

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 22:13

ja voor de geinteresseerden, in het dijkgatbos(wieringerwerf) is er oefencross olv onder andere Rom Vermunt en Chantal Mechelenbrink!

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 09:41

Wie heeft er wel eens geoefend in Nijmegen, bij Rob Jansen? Ik woon daar vlakbij en was eigenlijk van plan binnenkort te gaan, maar ja, volgens mij is er daar vervoersverbod dus dat zal nog wel even moeten wachten. Maar wat voor hindernissen hebben ze daar zoal? En kan je bij hem ook les krijgen? Ik heb vroeger wel les gehad (van Hilly Duivekate) maar dat is heel lang geleden dus dat mag wel weer eens opgehaald worden.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 10:30

Je kunt les krijgen bij Rob en het schijnt wel een mooi terrein te zijn
Ik ben er nooit geweest, Nijmegen is voor mij een beetje uit de richting...

MissM

Berichten: 508
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Aan de Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 19:44

Ik ben met mijn paard al 2x in Nijmegen wezen oefenen. Rob geeft heel erg leuk les, hij weet je echt te motiveren. Ik heb met mijn paard hindernissen gesprongen waar ik bij aankomst niet eens naar durfde te kijken (hihi) Er staan op zijn terrein hindernissen voor alle niveau's van beginnend tot ver gevorderd. Echt een aanrader!! Haha!

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 21:17

Is de cross in Lisse helemaal officieel?? heb je daar ook winstpunten voor nodig?

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-03 21:22

Ik ga 9 augustus de oefencroos in Wieringerwerf rijden met ewald Haha! (word nog wat Tong uitsteken)

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 22:00

de cross in Lisse is officieel....maar je hebt ook de terreinrit! oftewel, dan rijd je alleen de cross! dit is dan niet officieel!


he leuk anna-jelly! kan best zijn dat ik dan in de tent geplaatst word, oftewel kantinedienst! naja misschien doe ik zelf ook wel mee! moet nog ff zien!

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 11:27

Coool dat je een oefencross gaat rijden Cool
Ik weet nog niet of ik ergeen ga, zie ik dan wel maar in wil wel in ieder geval naar de officele cross..

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 18:24

Heb tussen de dresuurproef en springproef genoeg tijd om zadel te wisselen?

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 21:38

ja makkelijk! heb zelfs ene keer gehad dat ik dik 4 uur ertussen had! maar dan moet je ook de cross lopen!

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 23:21

Daar heb je absoluut genoeg tijd voor Ik heb meestal tijd zat om 2 keer de cross te lopen Knipoog
Zie me ook nog niet met een dressuurzadel de cross ingaan, springparcourtje(ongeveer 90 cm) zou nog wel lukken, maar daarna moet je al met 20 minuten de cross in Knipoog

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-03 15:49

He Amy, misschien kun je dan wel met mij mee als groom Schijnheilig

_Patriesz
Berichten: 590
Geregistreerd: 06-08-02
Woonplaats: Didam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 11:54

Mhhz.. t klinkt wel leuk Lachen .. ik ga binnenkort maar is un xtje kijken bij zo'n wedstrijd Haha!

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 16:45

En wanneer heb je dan een wp? MOet je dan helemaal en op alles winstrjiden/foutloos zijn? Of gaat dat weer anders? alleen cross goed ofzo?

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 17:20

Als je winstpunten wilt verdienen moet je eigenlijk alleen de cross goed rijden. Als je een foutloze cross hebt gereden krijg je 2 winstpunten. Als je 1 weigering hebt 1 winstpunt en meer dan 1 weigering niks.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 22:10

tijdfouten tellen niet mee voor de winstpunten.
Vanaf 1 april geldt ook de regel dat uitsluiting in de cross van het L, M en Z twee verliespunten oplevert. Degradatie bij 6 verliespunten geloof ik.

Dressuur en springen zijn alleen belangrijk om de cross in te mogen en voor het klassement.

carlos

Berichten: 628
Geregistreerd: 28-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 18:02

hoi, Ik me moeder vind de cross maar niks, te eng enzo, maar mij lijkt het juist hartstikke leuk!! me pony en ik durven best wel wat...owjah mag je met een pony starten? en is het dus eng de cross? wat zijn de gevolgen? mij lijkt het namelijk zooo leuk!! en ik woon in apeldoorn kun je hier ergwens oowk les krijgen of zijn hier in de buurt ook concoursen? voor de cross..moet je daar ook coupons voor hebben? kan je die gewoon bij de KNHS bestellen? ( veel vragen hé Tong uitsteken )
alvast bedankt..!!!!

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 21:01

Je kunt gewoon meedoen met een pony en je levert dressuurcoupons in
Je moet wel eerst een winstpunt hebben met springen, anders mag je niet meedoen

De wedstrijdkalender staat op www.sgw-eventing.nl

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 22:11

Oooooh leuuuuuk maaike, crossen!! *tikkeltje jaloers* Tong uitsteken

Ewald zal er wel hartstikke heet van worden maar genoeg tijd om te oefenen!