wanneer is het type nu "barok"?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 13:41

Loolapelooza schreef:
Ohja , en de Andas stammen eigenlijk ook niet af van de Moorse paarden .
Ze bestaan namelijk al van voor de tijd dat de Moren een invasie begonnen en het Andalusische paard leerde kennen .
Het enige bloed dat er bij een Anda in gefokt is is het bloed van een Berber , en die 2 zijn dan ook nog eens van oorsprong identiek aan elkaar ...
En dan bedoel ik het oude type , niet het hedendaagse waar Arab bloed in is gekruist .


Nog even een kleine toevoeging want het lijkt me niet helemaal duidelijk (de bel ging en het was middagpauze dus ik moest snel op post drukken Haha!)

Met het oude type bedoel ik dus het oude type Berber . En het hedendaagse is het Berberpaard dat gekruist is met Arabisch bloed .

Een Lusitano is van oorsprong ook identiek aan een Anda maar door enkele "akkefietjes" tussen de Portugezen en de Spanjaarden is het stamboek jaren geleden opgesplitst in PRE en Lusitano .
De Spanjaarden hebben onlangs nog geprobeerd om deze 2 stamboeken terug samen te voegen maar daar keken de Portugezen van af .

Een Lippizaner is van oorsprong een Joegoslavisch-Oostenrijks ras . Het afgeleid van het Spaanse paard, met invloeden van de Arabier, de Berber en de Andalusiër . Maar de laatste 2 genoemde zijn eigenlijk zoals eerder gezegd al identiek .
Het is eigenlijk ontstaan door de invasies die er gepleegd zijn in het land van herkomst van de Andalusiers . Die paarden worden al over geheel Europa geëxporteerd sinds de tijd van de Romeinen en zijn (zoals ik eerder zei Tong uitsteken ) samen met de Arab en Berder basismateriaal van al onze moderne rijpaarden zo ook van de Lippi .

Zoals Karin eerder zei is een Welsh Cob ook verwant aan de Andalus . (of het barokke paard in het algemeen)
Het is immers zo dat de Welsh afstamt van de oude Berber en Arab bloed .

Dit moest ik dus nog even toevoegen Tong uitsteken


Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 13:43

Lovely schreef:
Als ik me niet vergis, dan wortelt zo'n beetje de hele warmbloedfokkerij in de Arabische paarden.


Nee , de gehele warmbloedfokkerij wortelt in 3 rassen.
Arabier , oude type Berber en zijn volle neef de Andalusier . Tong uitsteken

Heb ik het nou nog niet genoeg gezegd ? Haha!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 15:42

Het is idd zo dat de Andalusiër één van de weinige paardenrassen is waarin GEEN arabisch bloed is terug te vinden, en vaak wordt gedacht van wel, maar dat is dus een misvatting....

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 15:54

Lovely schreef
Citaat:
Volgens mij vind je de barokke uitstraling nog wel terug in Wenen. Saumur ligt weer anders, dat zouden dan geen barokke paarden zijn .

Klopt, in Saumur rijdt men veel met Selle Français en een aantal andere Franse warmbloedrassen. Saumur is ook veel minder verfijnd dan Jerez dat ook weer iets minder verfijnd is dan Wenen in een aantal opzichten.

BTW ik zat even mis met mijn uitspraak dat de Andalusiër voortkomt uit de Fries, maar: evenzo goed is het ook niet zo dat de Fries voortkomt uit de Andalusiër. Wel is het zo dat de Fries eerder in Zuid-Europa was (Kruistochten oa) dan de Andalusiër in de Nederlanden (80 Jarige oorlog).
(ik heb het even nagekeken in ´het Friese paard´ van G. Bouma).
In de Mérens is trouwens ook weer Fries bloed terug te vinden...

In de Andalusiër zit inderdaad geen Arabisch bloed. Opvallend is trouwens wel dat in de Egyptische Arabier qua belijning behoorlijk veel is terug te zien van de Spaanse paarden...

Citaat:
Zoals Karin eerder zei is een Welsh Cob ook verwant aan de Andalus . (of het barokke paard in het algemeen)
Het is immers zo dat de Welsh afstamt van de oude Berber en Arab bloed .


Ook in een van de Tinker-types is Cob-bloed terug te vinden. Dit opgeteld bij de Dales en de Fell zou er toch toe moeten leiden dit type onder de Tinkers als Barok paard zou mogen worden gezien... Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _chou, brittms, Caoilfhinn, ElinaSK, Inney, Kimm4, Lente, lina1998, MaanNaam, Muga, NorwayFjord, Snoopysnoep, Tieme, Vagabondo, xRoossie95 en 89 bezoekers