wanneer is het type nu "barok"?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

wanneer is het type nu "barok"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-03 21:12

2 vragen:
-er is voor mij wat onduidelijkheid welke rassen onder het type barok vallen. voor de hand liggen de lipizzaners, andalusiers en andere paarden met een spaanse komaf. sommige menen dat ook friezen en tinkers hier ook onder vallen.

-waarom heet het "barok"? is dat omdat het gerelateerd is aan de periode in de geschiedenis (welke paarden gebruikt werden voor hogeschoolwerk), of is het een verzamelnaam vanwege het type?

Amor Vincit Omnia


DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 21:29

Ik dacht dat de knabstrubber er ook onder viel. Er heeft namelijk wel een stukje over Taro in de Baroque gestaan.

Fewspot hengst Kaleido's Don Pedro ter dekking http://stalkaleido.nl
Kaleido's Don Pedro in the picture [ITP] Appaloosa sprookjes hengst

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 21:35

Taro is toch een Anda waar Andrea Villaverde (toch? Verward ) op reed?

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 21:43

De website van Baroque (het blad voor liefhebbers van barokke paarden) vermeldt om welke rassen het volgens hen gaat: Pura Rasa Española (Andalusiër), Lipizzaner, Lusitano, Kladruber, Fries en Knapstrupper.

Zie http://www.baroque.tmfweb.nl/

Verder ben ik ook wel benieuwd naar de herkomst van het begrip.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-03 21:49

dank je karin dat is duidelijk. Lachen hopelijk zijn er mensen die nog op vraag 2 antwoord kunnen geven.

Amor Vincit Omnia

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 21:49

Pura Rasa Española ('Andalusiër') Lipizzaner, Lusitano, kladruber, Knapstrupper en Fries zijn sowieso de meest bekende Barokke rassen, in ieder geval de rassen met een enorme geschiedenis en historie. Waarschijnlijk zal de naam ook graag gebruikt worden om een type paard te omschrijven.

Barok is een stijlperiode, de paarden voldoen aan kenmerken die in die periode tot uiting kwamen..
Je hebt ook Barokke meubels.. meubels die voldoen aan de barokke stijl, de stijl die aan alle kenmerken van die tijd voldoen.

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 22:31

heart4horses schreef:
Andalusiers zijn dan ook te verdelen in twee typen. Het ene is het oorspronkelijke Barokke type, dat zwaarder gebouwd is en een grovere beenstructuur heeft dan de meeste rijpaarden. Het andere type is lichter gebouwd.


Hier ook nog wat info over Kladrubers
http://www.kladruber.tmfweb.nl/

Barok;

Citaat:
BAROK en ROCOCO

Kunstenaars uit de 17e eeuw wilden meer gevoel en emotie in hun werk brengen. Er komt beweging en onrust in hun werk en de ordening wordt asymmetrisch.
De katholieke kerk kreeg de reformatie en de beeldenstorm over zich heen. Na het midden van de 16e eeuw begint geleidelijk de bloei weer. In de 17e en 18e eeuw laten kerk en vorsten hun absolute macht gelden. Zij geven de belangrijkste opdrachten. Door pracht en praal willen ze indruk maken. Barok is plechtig en triomfantelijk. Het woord barok is afkomstig van het Portugese woord “barocco” wat onregelmatig gevormde parel betekent.
In de 18e eeuw wordt alles nog meer overdreven. Interieur van paleizen van het Franse hof, buitenkant en binnenkant van gebouwen en kerken zien er feestelijk uit.

Kenmerken
* barok straalt steeds beweeglijkheid, pracht, praal en triomfalisme uit,
* kerken moeten hemelse heerlijkheid uitstralen,
* kostbare materialen, marmer en bladgoud,
* plattegrond van kerk is ovaal en rechte lijn wordt zoveel mogelijk vermeden,
* vormen zelden symmetrisch,
* er is veel licht en donker werking,
* sterke kleurcontrasten,
* bij rococo de zelfde vormen maar speelser en grilliger,
* barok is verspreid over geheel Europa
* in rococo zelfde vormen als in barok alleen nog fijner en grilliger.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 09:12

Als je naar de periode in de (kunst)geschiedenis kijkt die Barok genoemd wordt, zie je meubels met veel ornamenten, weelderige vrouwspersonen op schilderijen (denk aan Rubens bijv.), zware, met veel versieringen uitgevoerde muziek (Bach) en ruiterbeelden waarop een paard staat dat vaak een indrukwekkend front heeft, met een grote, zware halsaanzet, veel beenbeweging en knieactie en (alweer) weelderig behang. Zowel de Andalusiër als ook andere barokke rassen stammen af van de Fries die veel werd ingezet tijdens oorlogvoering.
Afbeelding
Afbeelding

Aangezien ook de Tinker afstamt van de Fries (in de Tinker zit bloed van de Fell en de Dales, twee rassen waar onmiskenbaar Fries bloed inzit), zou je kunnen stellen dat een Tinker ook een barok ras is. Ook het uiterlijk van de Tinker zou hem het predikaat barok kunnen geven. Gezien de criteria waaraan een paard moet voldoen om aan een Barokke wedstrijd mee te mogen doen (minstens een van de ouders moet aantoonbaar bloed voeren van een van de erkende barokke rassen), zal de Tinker niet als zodanig erkend worden

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-03 09:28

het is dus gerelateerd aan de periode in de geschiedenis. ik was eigenlijk in de overtuiging dat de andalusier afstamt van de paarden die de Moren meebrachten toen zij Spanje veroverden, arabieren oa. dus. en lipizzaners weer van de andalusiers, maar ik kan het mis hebben, of het is een combinatie ervan.

wat zijn de specifieke fysieke kenmerken dat een barok paard identificeerd, want dat suggereert toch het laatste stukje van je abby?
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 27-05-03 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Amor Vincit Omnia

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 09:41

De Andalusiër stamt ook af van de paarden van de Moren, maar wel degelijk ook van de Fries. De Lusitano is weer een andere fokrichting geworden binnen het oorspronkelijk Spaanse paard. Andalusiër en Lusitano worden weleens over een kam geschoren, maar hebben wel degelijk andere uiterlijke kenmerken.

Fysieke kenmerken zijn de zware hals met veel front, weelderig behang, ronde lichaamsvormen en veel afdruk en knieactie in de gangen. De meeste barokke paarden zijn niet overdreven groot maar tonen onder de man wel groot door het front. Barokke paarden zijn van nature sterk met veel aanleg voor de dressuur en de hogeschoolsprongen. qua karakter zijn ze intelligent, gevoelig en zeer eenkennig.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 09:44

Maar hebben Lipi's en 'Deense Appaloosa's' dan zo veel behang, vraag ik mij af? Verward

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 09:48

Nee Lipizzaners hebben over het algemeen helemaal niet zo veel behang.
Denk ook meer dat het met de hele uitstraling van het paard te maken heeft. Zo zijn er ook Lipizzaners die ik behoorlijk naar het type sportpaard vind neigen, en die weinig 'baroks' meer hebben.
En zo heeft een vriendin van ons een pony, NRPSxLusitano, die wel weer behoorlijk barok is. Imponerend om te zien, flinke hals, hele sterke benen, tja, moeilijk om een barok paard te beschrijven.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-03 09:49

feitelijk zouden ook de paarden uit america dus onder type barokke paarden moeten vallen, want die stammen weer direct af van de paarden die met de conquistadores meekwamen naar de nieuwe wereld.

Amor Vincit Omnia

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 09:54

Als je de link van de Kladruber leest dan is het zuster ras van de Kladruber de Lipizzaner.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 09:56

Een Welsh Cob zoals Julius van Heike vind ik ook een aardig barokke uitstraling hebben. Dat paardje had ook weelderige manen en staart, veel behang, een flinke hals en veel front en kont. Ook niet groot (E-maat), maar wel veel knieactie. Wel weer een heel ander type dan de lichtvoetige Lipi, terwijl ik eerder gelijkenissen zie tussen Welsh Cob en Fries dan tussen Lipi en Fries.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 09:59

Dat wilde ik dus ook net zeggen, dat wel meer paardjes dan de bovengenoemde rassen 'barokke types' hebben en daar vind ik inderdaad de Welsh Cob ook een voorbeeld van.
Evaline de Gruyter heeft een eigen stal en heeft dan ook barokke paarden en Welsh Cobs, vind ze qua type wat van elkaar hebben ook.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 10:46

abby"]
De Andalusiër stamt ook af van de paarden van de Moren, maar wel degelijk ook van de Fries.
[/quote]

Het is net omgekeerd . De Fries stamt af van de Andalusier .
Het Andalusische ras bestaat al zo lang dat het nu samen met de Arabier en de Berber beschreven word als basismateriaal van de meest moderne rijpaarden . Waaronder dus ook de Fries .
Een Anda bestaat al evenlang als de Arabier maar de Arab heeft de hoofdprijs voor "puurheid" van de bloedlijnen . Er is namelijk jaaaaaaaaren geleden eens geëxperimenteerd met Arab en Voldbloed bloed maar daar zijn de fokkers heel snel van terug gekomen dat het beinvloedende percentage miniem al dan niet uitgestorven is .

Het verhaal is te lang om samen te vatten , maar je kunt het nalezen op http://www.stal-baroque.nl/ (dan kijken bij Andalusier en dan bij "Een korte maar volledige geschiedienis" )
Op die stal fokken ze zowel Andas als Friezen .

Korte quote->

[quote="stalbaroque schreef:
In de Middeleeuwen en de Renaissance behoorde de wereld toe aan het Spaanse paard. De "haute école" scholen gebruikten Spaanse paarden of afgeleiden daarvan. Legerofficieren wilden nergens anders op rijden. Ze waren erg gewild, en duur, zodat de gewone man blij was met een Spaanse kruising. Meerdere malen was de export uit Spanje zo sterk gestegen, dat deze moest worden verboden om het eigen paardenbestand te conserveren. Veel rassen zijn gebaseerd op Spaans bloed. Rassen met veel Spaanse invloed zijn: de Fries, de Lippizaner, de Kladruber, de Napolitano, de Karst, de Cleveland Bay, de Irish Draught, de Connemara en voorlopers van de Duitse warmbloed rassen. De "Royal Mares of Britain" waaruit de Engelse Volbloed is gefokt met Oosterse hengsten, waren van Spaans bloed.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-03 10:49

Loolapelooza schreef:
Het is net omgekeerd . De Fries stamt af van de Andalusier .
dit spoort ook met wat ik ervan weet, vandaar mijn opmerking eerder.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 27-05-03 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Amor Vincit Omnia

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 10:53

Ik geef Loolapelooza helemaal gelijk.
De andalusier stamt zeker NIET af van de Fries. Het is idd 1 van de oudste paardenrassen, en heeft heel veel invloed gehad op de andere barokke rassen.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 10:53

Ohja , en de Andas stammen eigenlijk ook niet af van de Moorse paarden .
Ze bestaan namelijk al van voor de tijd dat de Moren een invasie begonnen en het Andalusische paard leerde kennen .
Het enige bloed dat er bij een Anda is gefokt is is het bloed van een Berber , en die 2 zijn dan ook nog eens van oorsprong identiek aan elkaar ...
En dan bedoel ik het oude type , niet het hedendaagse waar Arab bloed in is gekruist .

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-03 10:55

de berber, die was het idd.

Amor Vincit Omnia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 11:03

Barokke paarden onderscheidden zich in het veel kracht hebben, er zijn een aantal oefeningen die een lippi bijv wel kan, maar een kwpner nooit zou kunnen door het tekort komen van kracht in de rug.

Daardoor kunnen ze de truukjes erg goed, maar komen ze veel tekort in souplesse. Ze zijn vaak wat vierkant gebouwd, daar zie je ook het souplesse tekort weer in terug.

Zoals de Fries, die vooral een stuwend achterbeen heeft, aangezien hij gefokt is om de kar te trekken zie je goed dat hij de kracht heeft, maar niet de lossigheid die we bij een dressuurpaard graag zien.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-03 11:06

omdat je je beperkt tot 1 bepaalde genen-pool (de rasechtheid) kan je volgens mij dat rijtypische nooit erin fokken en het tuigtypische eruit. of zie ik dat verkeerd?

Amor Vincit Omnia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 11:11

Nou door te gaan kruisen met bepaalde rassen zul je wel meer rijtypische paarden kunnen gaan fokken. Zoals het Kwpn destijds de groningers en gelderse paarden is gaan kruisen met holsteiners en volbloeden.

Maar omdat deze stamboeken de paarden raszuiver willen houden, en ik ze daar groot gelijk in geef. Krijg je dus nooit veredeling in het ras, en zul je altijd tegen beperkingen aanlopen als je bijv. een Fries, Fjord, Haflinger.....in de dressuursport uitbrengt. Ze zijn voor hele andere dingen gefokt, en mensen willen ze hebben om hun uiterlijk, en dan de boel omturnen om ze uiteindelijk wel te gebruiken voor hun eigen pleziertjes, en dan lopen ze nog weleens tegen wat tekortkomingen aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 12:18

Als ik me niet vergis, dan wortelt zo'n beetje de hele warmbloedfokkerij in de Arabische paarden. Volgens mij is daarmee ook de volbloedfokkerij begonnen in Engeland.

Volgens mij vind je de barokke uitstraling nog wel terug in Wenen. Saumur ligt weer anders, dat zouden dan geen barokke paarden zijn Verward.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dido2316, gonniee, Maaike_Ma, Sanne96 en 37 bezoekers