Wie kent voorbeeld v. niet/wel erfelijk HKO/arthro

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Ik ken een voorbeeld waarbij

(voortijdige) arthrose niet was erfelijk bij het veulen
2 (20%)
(voortijdige) arthrose wel erfelijk was bij het veulen
Geen stemmen
HKO niet erfelijk was bij het veulen
2 (20%)
HKO wel erfelijk was bij het veulen
2 (20%)
De moeder geen HKO/arthrose had en het veulen wel
4 (40%)

Totaal aantal stemmen: 10


Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Wie kent voorbeeld v. niet/wel erfelijk HKO/arthro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-03 13:52

Studies van het wel/niet erfelijk zijn van (vroegtijdige) arthrose of HKO kan ik op internet niet vinden. Toch interesseert het me omdat ik hopelijk volgend jaar een veulen wil fokken van mijn paarden die geen (been)problemen heeft. Mijn andere paard heeft verbening v.d. hoefkraakbeenderen, lage- en hoge overhoef (overigens gaat het daar heel goed mee) Maar het onderwerp houdt mij wel heel erg bezig, temeer omdat ik de moeder van mijn probleempaard niet getraceerd krijg (eigenaar geen adreswijz. doorgegeven aan KWPN) Het KWPN zegt wel dat het paard nog in leven is (zal nu zo'n 22 jaar zijn) ik vraag me af of de problemen van mijn paard van de merrie doorgegeven zijn.

Dus jullie hulp gevraagd. Vul a.u.b. alleen de poll in als je het zeker weet: dus de merrie en het (opgegroeide) veulen kent. De hengsten zal ik hierin niet betrekken omdat ik er vanuit ga (misschien ten onrechte)dat
die toch behoorlijk gezond zijn.
Als dit onderwerp al eerder ter sprake is geweest dmv een poll, mijn excuses, ik kon het in de zoekfunctie niet vinden.

Ik ben benieuwd!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 10:47

Er is zijn zeer veel onderzoeken gedaan. Over het algemeen geldt dat foto's bij veulens niets zeggen. Als daar iets op te zien is kan het als 3 jarige weg als er niets te zien is kan er als driejarige van alles zitten. Kijk eens naar topic OCD hengst ene stamboek wel etc. En in Nederland is er een onderzoek gedaan na erfelijkheid versus opfok. Is allemaal op te zoeken. Advies, fok met gezonde oudersen geeft de veulens de eerste 3 jaar alle ruimte en beweging.
Overigens een merrie van 22 jaar die nog leeft id een goed teken.
Je kan een oproep plaatsen voor het vinden van die merrie hier in een apart topic.

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-03 18:58

Ik bedoel ook niet de veulenfoto's, ik wilde echte praktijkgevallen van mensen die een veulen gefokt hebben en waarbij dat veulen inmiddels volwassen is (zelf of kennissen, iig "eerste hand" verhalen). Het probleem is dat die onderzoeken vaak gefinancierd zijn door geneesmiddelenfabrikanten, waarbij ik twijfel aan de objectieviteit. Primeval bv zegt dat het goed is dat middel te geven (tijdens dracht)om dit soort problemen te voorkomen, ik heb daar zo mijn twijfels over. Omdat dit zo'n groot forum is dacht ik dat er best wel mensen zouden zijn die eigen ervaringen hebben, niet dus (althans, ze reageren niet). Maar als iemand onafhankelijke onderzoeken naar erfelijkheid van beengebreken kent, hou ik me aanbevolen !
Ik heb al een keer een oproep gedaan voor die merrie, geen reacties gehad, misschien probeer ik het binnenkort nog een keer!

bedankt voor je reactie!