Kan GRATIS aan een fries komen, maar.....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
antje
Berichten: 26
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: aadorp

Kan GRATIS aan een fries komen, maar.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-03 16:38

Hoi allemaal,
Ik ben hier nieuw en val meteen met de deur in huis. Hoop dat iemand mij kan adviseren. Ik ben net hier komen wonen (Aadorp, is in de buurt van Almelo). Iemand uit mijn vorige woonplaats heeft me een fries paard aangeboden. Ik hoef er NIETS voor te betalen, want zij gaan verhuizen en ze zijn al wat ouder en willen van dat paard af. Mij kennen ze dus, en daarom het aanbod. Het paard is 8 jaar, erg lief en voor een fries nogal groot, heb ik me laten vertellen namenlijk 1.67. Ik weet er zelf eigenlijk niet zoveel van. Aaide dat paard enzo maar verder eigenlijk niets. Mijn ouders hebben het nooit goed gevonden dat ik paardrijles nam. Dat is een gedeelte van het probleem. Ze zijn over bezorgd. Na heel veel gezeur van mijn kant zijn ze eindelijk zo ver dat ik het paard mag laten komen maar......ik heb geen plek. Stel nu dat ik een plek vind, dan heb ik het volgende probleem: Het paard zuigt heel erg lucht. Nou weet ik eigenlijk niet zoveel ervan maar iemand vertelde me dat dat nogal ongezond is. De eigenaar zei dat het paard het niet of veel minder doet als er veel mee gedaan wordt, en dat is dan mijn volgende probleem: ik kan niets! Ik weet dat erop gereden kan worden (ik kan zelfs alle spullen erbij krijgen) en dat ze voor de kar kan lopen, maar ik heb dus geen ervaring. En, ook niet onbelangrijk...wat kost zoiets nou helemaal (onderhoud enzo)
Mijn vraag aan jullie: Is er iemand die uit dezelfde buurt komt als ik en me kan helpen met onderdak voor dit paard. Het zou mooi zijn als je me kunt lesgeven want ik hoop dat ik het toch voor elkaar kan krijgen dat ik erop mag van mijn ouders. En anders heb ik iemand nodig die erop kan rijden, want ze mag zich kennelijk niet vervelen (vanwege het zuigprobleem dus) En niet te vergeten, wie weet waar en hoe ik onderdak kan regelen en wat dat kost. Bedankt alvast voor het lezen van dit lange verhaal en ik hoop dat er iemand is die me kan helpen.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 16:42

Bedenk je wel dat het hebben van een paard heeeel veel meer inhoudt dan alleen erop (leren) rijden...
Weet je zeker dat je er bij nacht en ontij wilt zijn voor dat dier? 7 dagen in de week? Dat je de kosten op wilt en kunt brengen als íe ziek wordt? Etc. Etc.
Als dit altijd al je droom is geweest, dan is dit een buitenkansje, maar denk er aub niet te licht over....


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 16:42

Ik zou dan zoeken voor een stal met veel weidegang, zodat het paard niet te veel binnen staat. Ik weet echter niet hoe de stalprijzen bij jullie liggen. hoe meer faciliteiten, hoe duurder het is. Ik zou proberen of je ergens bij een boer mag komen te staan waar nog enkele mensen een paard hebben staan, zoals ik. Persoonlijk zie ik het niet zo zitten omdat je totaal niets van paarden weet. Je zult moeten leren rijden, wie gaat jou dat leren? Paarden hebben zo in de gaten of iemand kan rijden of niet.

De hond is de betere mens

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 16:51

Plus dat ik denk dat als je nog geen paardrijles hebt gehad dat je dan totaal niet kunt inschatten wat er allemaal bij komt kijken.
Vanaf het moment dat je 'ja' zegt, zal je leven zo'n beetje in het teken van het paard komen te staan, er zal een hoop voor je veranderen.
En heb je alle kosten al op een rijtje gezet? Een gratis paard kost in onderhoud namelijk net zoveel als eentje die je zelf koopt.
Ik zou als ik jou was eerst in de buurt informeren wat de mogelijkheden zijn. Kan je op een stal terecht waar je fijn begeleid kan worden?
Of is er misschien een bijrijdster met ervaring te vinden die jou ook op weg wil helpen? Ga eerst nog eens naar het paard toe en vraag of je er eens op mag rijden als die mensen erbij zijn. Dan weet je misschien al een beetje of je het ziet zitten.
Succes met je keuze!

antje
Berichten: 26
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: aadorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-03 16:55

Ja ik weet het en het is ook zo, ik heb geen ervaring. Maar wat niet is kan toch komen. Het punt is dat ik me ook wel verplicht voel, omdat ik die mensen altijd heb geholpen en ze me daardoor vertrouwen. Ik liet hun hond de laatste tijd uit want vooral zij is heel slecht ter been. Hij zegt nooit zoveel maar het paard mag alleen naar mij omdat ze zeker weten dat ik er goed voor ben. Voor hem is dat paard alles maar ze moeten nu kleiner gaan wonen dus hij kan haar niet houden.

antje
Berichten: 26
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: aadorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-03 16:57

Met een berijdster zal ik al een heel eind komen ja, dat denk ik wel. Maar hoe zit het nou met dat zuigen, is dat gevaarlijk? De kosten ja.....wat zijn dan de kosten? Kan iemand me dat vertellen?

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 16:58

Ja, wat niet is kan zeker komen. Maar het is jammer dat je hiervoor nog niet de mogelijkheid hebt gehad voor een bijrijdpaard oid, zodat je meer weet wat het hebben van een eigen paard inhoudt. Ik denk namelijk dat het erg moeilijk te overzien is in jouw geval.
Daarom is het ook moeilijk om een keuze te maken.
Maar even een andere vraag: stel jij accepteert het aanbod, en merkt na een tijd dat het niet gaat. Mag je het paard dan verkopen?

Luchtzuigen hoeft volgens mij niet gevaarlijk te zijn, je hebt er banden voor die ze om moeten zodat ze niet meer kunnen luchtzuigen.
Hoe gaan de eigenaren er nu mee om?

En over de kosten zijn heel veel topics geweest.
Je moet in ieder geval denken aan stalling, voer, wormkuren, hoefsmid, entingen, evt dierenartskosten, verzekering.
Dit zijn dan de vaste lasten, hoeveel dat in totaal is verschilt per paard. Hoe duur is de stalling bij jou in de buurt? Wat krijg je daarvoor? Zit er bijvoorbeeld strooisel en hooi bij de prijs in? Uitmesten? Voeren? Binnen en buiten zetten? Heb je een bak om in te rijden?
Moet je paard op ijzers? Heeft hij speciaal beslag nodig?
Dit zijn dingen die de kosten wel op kunnen laten lopen.

En dan moet je voor jezelf nog investeren in rijkleding, rijlessen, eventuele verenigingskosten, trailer? enz enz enz
Laatst bijgewerkt door Cody op 26-05-03 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 17:00

Je kan het paard in ieder geval voorlopig deze zomer bij mij stallen. Nadeel is dat het ver weg is. Je kan dat wat mij betreft wel langskomen en lessen nemen. Ik kan je wel een goedkope prijs bieden, en dan kan je in de tussentijd bedenken of dat je hem echt wel wilt of dat je hem toch verkoopt. Mocht je hem willen houden heb je nog tot het einde van de zomer de tijd om een stal e.d te vinden. Dan zit je dus niet zo te haasten.
PB me anders even, dan praten we verder! Ik wil je graag helpen hiermee.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 17:00

Luchtzuigen is niet gevaarlijk, maar verhoogd wel de kans op bepaalde soorten koliek en tandgebreken. Ik heb trouwens dag en nacht weiland voor hem, en ze kunnen bij mij niet luchtzuigen

antje
Berichten: 26
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: aadorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-03 17:01

Dat weet ik niet, maar hij zei wel dat dit de enige oplossing was die voor hem acceptabel was. Hij vertrouwt echt bijna niemand. Ik heb nog geen ja gezegd dus of ik haar niet mag verkopen.......lijkt me niet hoor, anders zou hij dat zelf nu ook wel doen. Ik zal hem bellen om te vragen wat er gebeurd als ik het niet doe.

antje
Berichten: 26
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: aadorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-03 17:03

Wat lief van jou, Esme_27, maar ik vrees dat hij dat niet goed vindt omdat het zo ver is. Hij wil het paard perse bij mij dus ik moet echt iets hebben bij mij in de buurt.

Ineke2

Berichten: 33096
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 17:05

Ga eens langs wat stallen bij jouw in de buurt. Manege's en boeren. (informeren qua prijzen en kijk goed rond daar of de stallen schoon zijn, de mensen aardig zijn en ze de paarden netjes behandelen, of het veilig is, geen rotzooi etc... het beste kun je daarvoor iemand meenemen die er verstand van heeft.)
Gezien jouw ervaring zou ik áls je het doet op een stal gaan staan waar je begleiding erbij kunt krijgen, dus niet op zo'n achterafstalletje omdat dat toevallig lekker goedkoop is.

Omdat het paard blijkbaar luchtzuigt kun je het beste het paard zoveel mogelijk buiten in de wei (of paddock) laten met soortgenoten, zodat hij zich minder verveelt (luchtzuigen doet een paard uitverveling)

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

antje
Berichten: 26
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: aadorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-03 17:15

Bedankt voor jullie adviezen. Ik had nooit verwacht dat ik zoveel reaktie (en zo snel vooral) zou krijgen. Enne Ineke2, ik heb niet zo heel veel geld te besteden, maar ik heb ook gehoord dat friezen helemaal geen stal nodig hebben, klopt dat? En hebben ze dan genoeg aan het gras? (en water natuurlijk) Of hebben ze meer voer nodig als je erop gaat rijden? En anders rijd ik gewoon niet, als ze toch niet kan zuigen in een wei dan is dat ook geen probleem als ze gewoon alleen in een wei kan.

Mariska15
Berichten: 818
Geregistreerd: 30-12-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 17:16

Als ik jou was zou ik eerst heel goed nadenken off je in gaat op dit aanbod, want wil je....?

- iedere dag je paard uitmesten
- iedere dag je paard poetsen
- iedere dag je paard beweging geven
- iedere dag naar je paard toegaan (ook met hagel, sneeuw etc.)
- al deze kosten betalen
- als je paard ziek is deze goed behandelen

en zo zijn er nog veel meer vragen.

Pas als je overal zeker over bent, zal ik een stalling gaan zoeken als ik jou was en daarna pas nadenken over van wie je les moet krijgen.
Dat kan tegen bettaling tochh altijd geregeld worden.

antje
Berichten: 26
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: aadorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-03 17:17

Misschien dat ik er iemand anders mee kan blij maken die bij mij in de buurt woont?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 17:17

als ik het zo lees lijkt het me nou niet echt een goed idee.......sorry
Je weet niets van paarden, je kunt er niet mee omgaan, hebt geen idee wat er allemaal bij komt kijken, kunt niet rijden/longeren, weet niets van ziektes/gebreken.............nee...........lijkt me geen goed plan....

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 17:18

Dat was toch geen optie omdat de eigenaar alleen jou vertrouwde? Verward
Ik denk dat je er wel rekening mee moet houden dat er tzt wel een stal gehuurd moet worden voor het paard. Dat je moet gaan bijvoeren (een Fries leeft niet een heel jaar op alleen maar gras).
Als je niet genoeg geld opzij kunt zetten zou ik er niet aan beginnen.

Kijk hier ook eens:
[VMR] help mij! hoeveel kost je paard per maand? Help !!

[PP] Goede schatting kosten eigen paard?

[VMR] wat zijn +/- de maandelijkse kosten ?

[VMR] Hoeveel ben je kwijt in 1 maandje?
Laatst bijgewerkt door Cody op 26-05-03 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

antje
Berichten: 26
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: aadorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-03 17:20

Ja maar wat moet ik dan? Ik zou me zo schuldig voelen naar die mensen toe. Zie ze toch een beetje als mijn familie. Is er dan niemand in de buurt bij mij die kan helpen? Dat beestje moet toch een huis hebben en ik heb eindelijk mijn ouders zover. Al die moeite voor niets....en wat komt er dan van Famke terecht?

antje
Berichten: 26
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: aadorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-03 17:23

Cody schreef:
Dat was toch geen optie omdat de eigenaar alleen jou vertrouwde? Verward


Nee, maar als het iemand in mijn buurt is, dan kan ik vaak komen, dat vindt hij denk ik wel oke. Hij weet ook dat ik zelf geen wei en stal heb, en dat ik die dus moet zoeken bij iemand in de buurt dus dat zal niet zo'n probleem zijn. De stal van Esme_27 was te ver jammer genoeg.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 17:28

Ga eerst maar eens rondvragen in de buurt wat je aan stalling kunt krijgen, wat dat kost, of je er begeleid kunt worden en of je alle overige kosten kunt betalen. Kijk dan maar eens verder, voordat je dat op een rijtje hebt kun je namelijk nog geen beslissing nemen.

Ineke2

Berichten: 33096
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 17:36

antje schreef:
Bedankt voor jullie adviezen. Ik had nooit verwacht dat ik zoveel reaktie (en zo snel vooral) zou krijgen. Enne Ineke2, ik heb niet zo heel veel geld te besteden, maar ik heb ook gehoord dat friezen helemaal geen stal nodig hebben, klopt dat? En hebben ze dan genoeg aan het gras? (en water natuurlijk) Of hebben ze meer voer nodig als je erop gaat rijden? En anders rijd ik gewoon niet, als ze toch niet kan zuigen in een wei dan is dat ook geen probleem als ze gewoon alleen in een wei kan.


Het klopt wel dat Friezen in principe geen stal nodig hebben, maar wat nou als hij ziek word of kreupel? Dan is het handig als tóch een stal hebt.
Bovendien zou ik hem echt NIET in een achterafstal plaatsen gezien jouw ervaring...paarden is niet alleen maar rijden hoor. De verzorging eromheen is nog véél belangrijker dan het rijden.

Mijn advies: doet het niet óf zoek iemand met veel ervaring die je bij alles kan helpen, dus niet alleen het rijden leren maar vooral de verzorging en eventuele ziektes enzo leren kennen, dat is het allerbelangrijkste, dat rijden komt wel.

Ga kijken bij stallen, informeer naar prijzen, kijken met de zoekfunctie maar eens wat het allemaal kost...desnoods pb (= een privebericht op bokt) je maar naar iemand in jouw omgeving.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

elsje82
Berichten: 10
Geregistreerd: 26-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 18:02

Ik zou als ik jou was gewoon als een speer gaan lezen over paarden (medische boeken, rasboeken etc.) en zo mezelf klaar stomen. Ik heb een vergelijkbaar soort verhaal achter de rug met mijn eerste paard (alweer 11 jaar geleden maar toch) en werd toen ook van alle kanten geadviseerd, bijna gedwongen het niet te doen. Heb het toen toch gedaan. Had vrijwel geen budget, een (zoals het hier genoemd wordt) "achteraf stalletje", geen ervaring en heb zelfs (binnen een jaar al, zo snel pik je die ervaring op) een prachtig veulentje gehad bij desbetreffende merrie waar ik nu nog op rijdt. Eind goed al goed, en geloof er dus heilig in dat dat kan. ik was ook een leek en (al zeg ik het zelf) ik rijd prima nu en weet genoeg om mijn paard goed te verzorgen. Ik vind dus dat je het gewoon moet doen, helemaal als dit altijd al een droom van je is geweest!!!!!!!!!!!!

elsje82
Berichten: 10
Geregistreerd: 26-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 18:29

p.s. Ik zit hier nu voor het eerst, maar weet direct weer waarom ik nooit op een forum kwam, al die mensen die hun mening opdringen enzo. Nou doet dat verder even niet terzake, maar ik wilde je nog graag even succes wensen, ongeacht je keuze, want die blijft van jou. En mocht je het wel doen, weet ik zeker dat het goed zal gaan. you go girl!!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 18:33

Antje ik heb je ge-pbt!

antje
Berichten: 26
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: aadorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-03 18:39

Ook wel fijn om een verhaal van iemand te lezen die ongeveer hetzelfde is overkomen. Had jij dan ook iemand die je heeft geholpen Elsje? Maar het lijkt me toch een hele onderneming, dat wel. Maar ik wil zo graag die man en het paard zelf voort helpen....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Blijgeestig, Floemii, Gambler99, Iser, Larissajulia, nick_en_ik, Ptl4ever, sassefras, Vitas en 184 bezoekers