Manen en staart bijten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Manen en staart bijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-03 18:58

Mijn 2-jarige merrie heeft een klein stukje uit de staart gebeten, denk door andere paarden. Ik zie nu al helemaal visioenen voor me van een pony zonder manen (ze heeft dikke en volle manen) en korte staart (ze heeft nu een lange volle staart, ja en 1 plukje voor de helft afgebeten Boos! )
Zal ik iets in haar manen en staart smeren, wassen, spuiten? Wat is dan het beste en helpt het wel. Dat het niet slecht voor de haren is, of dat er misschien gekke paarden bij zijn die denken "Mjam, dat smaakt ook wel naar meer" Extreme duivel
Wat raden jullie aan?

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 21:27

ik zou eerst ff afwachten of ze het vaker gaan doen. anders koop je dalijk allemaal zooi terwijl het misschien wel meevalt. als ze vaker gaan bijten zou ik er idd spul in doen, maar heb verder geen ervaring met anti bijt middeltjes

Finesse

Berichten: 533
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 21:30

Ik meende dat er een anti staartbijtmiddel in de handel is voor veulens. Misschien dat dat helpt? Verder heb ik geen ervaringen met dat spul...

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 11:08

Hertshoornolie.
Je koopt het bij de veevoederhandel.
Het meurt VERSCHRIKKELIJK (zorg dat je het niet aan je handen krijgt)
en helpt gegarandeerd.
Gebruik het alleen als het echt nodig is, want je onthoudt je paard ook sociale contacten met soortgenoten en dan is het middel erger dan de kwaal.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 12:28

Ik zou het nu gelijk op staart en manen spuiten. Vorig jaar had ik een veulen en die vrat aan de staart van haar moeder (en aan de staart van mijn hengst...), ik dacht eerst van even aanzien... maar binnen twee dagen was de staart kort... Toen spul ervoor gehaald, je hebt allerlei middeltjes bij een ruitersportzaak oid (ik haal het bij de welkoop) en ingespoten, daarna deed ze het dus niet meer, ook niet bij andere paarden. Blijkbaar dacht ze dat alles dan wel vies zou smaken. Misschien is een aantal dagen dan ook wel voldoende, maar niet te lang mee wachten!

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 12:53

Gelijk actie ondernemen! De staart van mijn paard is binnen een paar uurtjes een halve meter korter geworden!! Het kan dus echt razend snel gaan, als veulens staarten bijten. Wat bij mij het beste hielp was gewoon sambal erin smeren. Dat hoef je vaak maar 1x te doen, het veulen proeft het en rent naar de waterbak.. om vervolgens noooooit meer aan een staart te bijten.. Het is even 'gemeen' voor het paard, maar wel heel effectief!

ps de sambal niet op de huid smeren hoor (ik weet niet of het effect heeft, maar goed zal het er niet voor zijn..) dus gewoon in de staart en eventueel in de manen, maar dan niet te dicht bij de huid.

Succes ermee!

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 13:55

Je kunt die sambal dan wat verdunnen en beter smeerbaar maken door met olie te mengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 14:10

Of hertshoornolie erin... Misselijk Heeeeeeeeel smerig!!!