Op rust voor grote buitenrit in de duinen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-01 09:47

Kweet niet of ik er slim aan doe maar goed,daaom vraag ik het.Zondag staat onze beloofde duinrit voor de boeg en die zal zo'n 2 uur gaan duren.Zal ik te veel van Sunny vergen? En is het wel goed dat ze nu al een paar dagen op rust staat voor de grote buitenrit Frusty

Tips graag!


Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 09:54

Ik weet niet hoe de conditie is van je pony, maar ik zou gewoon lekker door rijden de komende dagen!
Misschien dat je dan iets rustiger aan kunt doen, maar helemaal op rust zou ik niet doen, juist dan kan die duinrit misschien wel wat teveel worden.
Gewoon lekker door rijden dus!

Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 10:07

Hangt geheel van de algemene conditie van je paard af, maar ik zou je paard zeker niet stilzetten. Ik zou eerder na de duinrit rustiger aan doen dan ervoor. Je kunt in het duin toch ook stukken lekker stappen?

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 10:15

Als jij gewoon iedere dag rijd, moet het geen probleem zijn om 2 uur door de duinen te gaan.
de dag erna ff rijden of longeren als ze stijf zijn.
Veel plezier

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 10:20

Juist GEEN rust voor zo'n zware rit!!! Rust is een garantie op problemen!

Duinzand is ongelooflijk zwaar, dat moet je echt niet vergelijken met een buitenrit van twee uur op andere bodem!

Gewoon je paard in het werk houden en vooral de dag na de duinrit je paard wel laten werken! De dag daarna (dus twee dagen na de rit) kun je wel evt. een rustdag geven (met weidegang of zo, wel beweging), maar niet de dag vlakna de duinrit!

Je moet altijd het werk opvoeren naar een zware rit en weer langzaam afbouwen, dat is het beste.

Groetjes en heel veel plezier bij je duinrit!
Mieke

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 11:19

BEn het gedeeltelijk met Mieke eens.. rust roest, je moet je paard juist trainen voor zo'n zware rit. Maar! Werk je paard niet helemaal af een dag van te voren! Zijn lichaam heeft ongeveer 48 uur nodig om te herstellen van zware arbeid, als je een dag van te voren nog echt met hem werkt, zal hij nog niet hersteld zijn daarvan en dus niet optimaal fit voor de zware opgave. Wat je het beste kan doen is het paard lekker doorrijden, loswerken en de dag tevoren ook, gewoon licht loswerken. Voor die duinrit is hij dan lekker klaar en fit. De dag na de duinrit moet je rekenen op een stijf en vermoeid paard. Zet hem dan ook NIET stil, maar ga wat licht losrijden... verwacht daarbij niet de volle medewerking- je paard zal liever stilstaan in de wei. Ontzie hem de eerste paar dagen, even geen hoge dressuur. Veel plezier!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 11:38

Als je je paard nu op echte rust zet en toch blijft voeren, heb je juist een veel grotere kans op de zgn. Maandagziekte...
Lekker in beweging houden, maar niet afmatten.

Een paard dat normaal in conditie is, kan overigens MAKKELIJK een duinrit van twee uur aan (ik neem aan dat je fatsoenlijk rijdt en niet je paard gaat afraggen Haha! ) dus daar hoef je eigenlijk helemaal geen maatregelen voor te treffen.

Veel plezier met je duinrit!!!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 13:04

Ik ben het met Sonja en Dees eens, maar....

Je hebt duinen en je hebt duinen. De duinen in Schoorl zijn prima te rijden, de duinen in Castricum en delen van Egmond zijn veel zwaarder, echt heel erg mul soms. Vandaar mijn opmerking dat een rit door duinzand een stuk zwaarder is dan een rit van twee uur door, zeg maar, het Amsterdamse bos. Om maar wat te noemen. Het komt behoorlijk op pezen, banden, hart en longen aan, wat voor een normaal getraind dier helemaal geen probleem hoeft te zijn, maar waar je wel bij stil moet staan. Dat doet Sunnylover, anders stelt ze zo'n vraag niet Haha!

Niet voor niets zei mijn DA bij de klinische keuring van Toon vorig jaar: het eerste half jaar absoluut geen duinritten met een paard wat een jaar niets gedaan heeft. Mijn DA heeft zelf in Castricum en Egmond veel in de duinen gereden en zij zegt zelf dat het hier zo zwaar kan zijn, vooral in de zomer. Gelukkig heeft het flink geregend dus zal het nu wel meevallen. Twee weken geleden had ik het je sterk afgeraden....

Als je Sunny de dag ervoor normaal gereden hebt is hij niet afgemat voor een duinrit hoor.

groetjes Mieke

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-01 14:57

Sunny verkeerd in topconditie,tenminste...dat denk ik...Ik rijd er zo'n beetje elke dag of jaag der op.
Ik denk niet dat ik vandaag en morgen nog op haar ga rijden want ik wil haar effe opjagen...of longeren...gewoon effe lekker de spiertjes losmaken

Bedankt voor de tips!
Oja,ik ga ik bakkum rijden,vlakbij castricum...

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 18:12

ja sunny dat laatste bericht is verstandig maar niet stil laten staan en anders wat meer krachtvoer geven ofzo? tja...
veel plezier

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 21:12

Ik zou me niet druk maken hoor! Ben net anderhalf uur onderweg geweest over mul en rul duin en strandzand. En mijn Isolda heeft helemaal geen conditie, die heeft een buik van heb ik jouw daar!
(kijk morgen maar op in the picture!)
Nou is de mijne het gewend, maar een paard moet ook wel wat kunnen hebben hoor, helemaal als jij iedere dag rijd!
Verder ben ik het wat trainen ed. eens met iedereen hierboven. Maar zoals gezegd, je kan ook langzaam aan doen.

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-01 21:32

Mijn moeder gaat morgen Pavo-Stibro halen,
dus vandaag viel er nou niet echt bepaald veel te voeren : hea,die smile doet het nooit bij mij! Hoe komt dat?

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-01 21:38

: is het (maar dan geen spatie tussen de -jes)

Het is beter om door te rijden voor een tocht.
2 uur moet je paardje (als hij gezond en fit is) zeker aankunnen. Ik ben vorige week met Aglaranna een tocht van 8 uur en een half gaan maken, natuurlijk met veel rustpauze en veel in stap en dat is Rocky (natuurlijk) ook niet gewoon. Haha!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: visje op 2001-08-19 19:53 ]</font>


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Ubermetrics en 9 bezoekers