Te diep - afgestraft op elk onderdeel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kitty

Berichten: 7694
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Te diep - afgestraft op elk onderdeel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-03 10:10

Een beetje een tamme proef. Niet flitsend, maar heel gewoontjes. Enorm natte grasbaan dus moeilijker weg kunnen komen en moeilijker de benen onder kunnen plaatsen. Het bleek dus ook net een winstpuntje te zijn: 156.
Verder stonden op het protocol nuttige werkpunten. Nergens trouwens de opmerking: te diep zoals die wel op het volgende protocol stonden…

De tweede proef ging ze voor mijn gevoel ietsje beter. Alleen bokte ze toen we van de linkergalop door 4 tot 6 drafpassen in de rechtergalop moesten op de A-C-lijn.
Okee, verzet, dus daar mag een laag cijfer op gegeven worden.

Toen ik uiteindelijk mijn protocol kreeg, bleek ik het laagste puntenaantal te hebben gekregen wat ik ooit gehad heb: 125. Ik had één zeven, twee zessen en de rest waren allemaal vijven en vieren en een drie.
Die drie had ik op een wending om de achterhand (stond geen commentaar bij). Waarschijnlijk zal hij om de middenhand zijn gegaan in plaats van om de achterhand of ze heeft haar spilbeen laten staan. Geen idee.. Scheve mond

Op die bok bij het aanspringen had ik nog een vijf. Verward

Er stond meerdere keren “te diep” op het protocol. Dat heb ik nog nooit eerder gehad.
En nou heeft ze voor elk onderdeel waar ze volgens haar te diep liep twee punten afgetrokken. De volte tien meter en de rechts-/linksomkeert heb ik normaal gesproken zevens voor (soms zessen) en nu alleen maar vieren.
Lips are sealed

Er was trouwens van de vierentwintig combinaties wèl één winstpunt, namelijk één keer 158.
In die eerste proef waren zes winstpunten.

Ik snap er nog steeds helemaal niks van.

Maar goed, stel dat mijn paard inderdaad iets te diep liep. Okee, dat zou kunnen. Heb het nog van geen enkele jury gehoord, maar ik ga er maar even van uit dat ze gelijk heeft.
Maar mag zo’n jury dan op elk onderdeel twee punten minder geven dan normaal?
Dat zou betekenen dat je meteen 26 of zelfs 52 punten minder hebt omdat het paard iets te diep loopt..

En heeft zo'n jurylid nou plezier in het jureren? Ik hoorde achteraf van een paar ruiters dat ze niet gestart zijn omdat zij jureerde. Misschien een beetje gefrustreerd?


laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 10:30

Beetje vreemde puntentelling, ik heb het in elk geval nog niet eerder gehoord. Mag ik vragen wie je had??

Kitty

Berichten: 7694
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-03 10:40

Mevrouw Prinssen

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 10:45

NOu, dat te diep gaan hoort volgens mij idd wel op meerdere momenten afgestraft te worden met puntaftrek. Het is gewoon niet goed, en als het zich in elke oefening op zich openbaart, hoor je eigenlijk geen hoge punten op elke oefening te krijgen. Het kan dus de hele proef beinvloeden.

Dat is vervelend, helemaal als je niet vaak te horen krijgt dat men dat van je rijden vind. Sterker nog, een volgende keer staat er waarschijnlijk op je protocol "ronder rijden" als je nu gaat trainen op minder diep...
Dat is een groot nadeel aan die dressuur, het verschil in beoordeling.

Ik denk dat je in je tweede proef idd zo'n zuurpruim hebt getroffen, ze zitten er tussen....
Maar toch, dat te diep rijden, zouden ze wat mij betreft over een veel grotere lijn lager horen te punten. Het blijft een aanleuningsfout.
(waarmee ik helemaal niet Kitty's rijden met Muzefee beoordeel...ik bedoel meer in het algemeen - ik heb Kitty's proef niet gezien, dus daarover geen mening)

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 11:00

Jeetje, 125 punten, dat is idd wel heel weinig Scheve mond Helemaal omdat het voor jouw gevoel zelfs beter ging dan de eerste. En het lijkt me raar dat dat komt omdat ze wat de diep loopt, kan me niet voorstellen dat ze daardoor op elk onderdeel zoveel minder punten gaf. Je zegt dat er maar 1 winstpunt was in totaal, maar hoe waren de punten verder van de anderen?
Waar was het trouwens? Gieten?

Kitty

Berichten: 7694
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-03 11:25

Het was in Haren.
Wij zijn al vrij snel weggegaan, maar de rest van de punten zat ook grotendeels tussen 120 en 140 in. Er waren een paar die in de 150 hadden.

Ik heb er gewoon een naar gevoel over omdat ik niet vond dat ze slecht liep.
En ik vind het vreemd dat ze op het aanspringen met bok een vijf gaf terwijl ze daar wat mij betreft een drie op had mogen geven terwijl ze andere onderdelen nog lager puntte terwijl die naar mijn idee wel beter gingen.

Ik geloof dat er ook al ergens een topic staat over te diep rijden. Ik weet niet zozeer of het altijd een aanleuningsfout is. Ze volgt mijn hand namelijk wel, loopt soepeltjes over haar rug en is vlot voor het been. Bovendien is het nog nooit eerder genoemd dat ze te diep loopt en ik reed niet anders dan anders. Het kan nooit veel te diep zijn geweest. Maar goed, ik kan er nu toch niks meer mee.
Volgende keer in elk geval meer bovenin rijden.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 11:27

Inderdaad,
op te diep lopen kunnen ze van èlk onderdeel 1 punt afhalen...
Alleen de ene jury vind het storender als de andere en ook per regio verschilt het nog wel eens.

Fitzroy

Berichten: 25091
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 11:57

Kitty, ik haal standaard van ieder onderdeel 1 punt af bij te diep lopen.

Maar dan heb ik het over B t/m L2. In de B reken ik het uiteraard minder zwaar aan dan in de L2, dus als het dan niet zo erg is, zie ik het nog wel eens door de vingers.
Ik kan me wel voorstellen dat er in de M2 meteen 2 punten afgaan per onderdeel.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 12:16

Dat vind ik dus echt storend ergens een 3 voor krijgen ok prima maar er dan geen motivatie bijzetten vind ik echt irritant hoe kan ik iets verbeteren als je niet weet wat je fout doet!
tja balen dat je zelf totaal niet dit gevoel had...ik weet niet of het terrecht is ik heb het niet gezien ik kan me voorstellen bij een paard dat echt veel te diep loop ok maar tja als je zelf ook helemaal da gevoel niet had...het blijft moeilijk het is een moment opname

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 12:30

Kitty schreef:
Waarschijnlijk zal hij om de middenhand zijn gegaan in plaats van om de achterhand of ze heeft haar spilbeen laten staan. Geen idee.. Scheve mond

Maar goed, stel dat mijn paard inderdaad iets te diep liep. Okee, dat zou kunnen.



Ik zal wel weer erg kritsch zijn, wordt maar niet boos, bedoel het niet slecht, maar ik vraag me hoe het kan dat je, als je in de m2 rijdt nog niet kan voelen of je paard een been laat staan in de keertwendingen en of hij achter de teugel komt?

Kitty

Berichten: 7694
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-03 12:33

Hij kwam niet achter de teugel. Dat voel ik inderdaad ook wel. Zoals ik al zei, ze volgt gewoon mijn hand en neemt ook gewoon het bit aan. Ze zal met haar neus iets achter de loodlijn gelopen hebben.
Als ze achter de teugel kwam, ga ik toch echt niet een hele proef zo doorrijden.

Been laten staan in de keertwending voel ik normaal ook wel, vandaar dat ik er ook zo verbaasd over ben.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 12:40

Kitty schreef:
Hij kwam niet achter de teugel. Dat voel ik inderdaad ook wel. Zoals ik al zei, ze volgt gewoon mijn hand en neemt ook gewoon het bit aan. Ze zal met haar neus iets achter de loodlijn gelopen hebben.
Als ze achter de teugel kwam, ga ik toch echt niet een hele proef zo doorrijden.

Been laten staan in de keertwending voel ik normaal ook wel, vandaar dat ik er ook zo verbaasd over ben.


Ach dan is het gewoon een kwestie van schoudrs optrekken en lekker doorgaan, waarschijnlijk heb je devolgede keer meer punten dan je verdient, zo zal het toch altijd gaan. Het blijft een jurysport en er blijven saggie zeikerts die er geen ruk van snappen!

Ik heb ooit geschreven bij een Z jurylid dat toen de eerste ging starten aan mij vroeg of het nou een 20/40 of 20/60 ring was! Hij kon het niet goed zien!!

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 12:57

Kitty schreef:
Mevrouw Prinssen


dan had je evengoed niet kunnen starten
die vrouw heeft er een hele rare kijk op....

met appie reed ik altijd dik in de wp en prijzen, behalve bij prinssen
en dat was niet toevallig...
ik rij niet meer als prinssen jureert

(hoop ik niet dat prinssen ook op bokt zit....)

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 13:04

Chrissie schreef:
(hoop ik niet dat prinssen ook op bokt zit....)


Waarom niet, misschien gaat ze eens bij zichzelf te rade!

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 16:16

2 punten eraf omdat je pony niet helemaal goed in de aanleuning loopt??
nou dat zou dan verklaren waarom het bij mij nooit zo makkelijk gaat...
je kan er toch gewoon een opmerking afzetten en 2 punten eraf bij het gereden zijn in het algemeen maar toch zeker niet de hele proef??!

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 19:14

Samsam"]
[quote="Chrissie schreef:
(hoop ik niet dat prinssen ook op bokt zit....)


Waarom niet, misschien gaat ze eens bij zichzelf te rade!
[/quote]

o dat vast niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 19:31

benneton, helemaal mee eens!

maar je kunt toch altijd na de wedstrijd even napraten met de jury? had je er dan niet even achteraan kunnen gaan?

Fitzroy

Berichten: 25091
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 19:37

Benneton en Anique: dat ben ik dus niet met jullie eens.
Een correcte aanleuning is toch wel de basis waar je mee begint. Dus dan moet je daar ook op afgestraft worden als je aanleuning nog niet in orde is.
2 punten in mindering voor het gereden zijn in het algemeen voor een proef met een aanleuning die niet in orde is is dan veel te goed beloond.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 19:44

Ik heb vroeger vrij veel geschreven bij jury's en idd ken ik ook de regel dat per onderdeel er een punt afgetrokken moet worden als een paard te diep loopt.

Toevallig heb ik mijn 2de Z wedstrijd bij een jury gereden die mij dat onder het schrijven vertelde..hij is dus ook per onderdeel een punt eraf.
Nou liep Magic die wedstrijd veel te diep, ik schaam me er nog voor als ik de foto's zie Bloos (gelukkig weet ik de reden ook)
Maar ik had 'nog' 177 punten terwijl er idd heel erg vaak te diep op mijn protocol had. Vraag me altijd nog af wat voor punten ik anders had gehad Knipoog

Maar het is wel begrijpelijk dat je erg geschrokken bent van de 125...Volgende keer weer beter. Je weet nu waar je op moet trainen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 19:54

In de B heb ik het ook gehad bij elk punt bij de ene jury,
de andere gaf er alleen maar een slecht punt bij het gereden zijn in het algemeen.

Maar om mijn huppeltrutje een beetje rustig en over de rug te laten rijden was er maar 1 manier en dat was iets te diep.
Maar wel met aanleuning.
Want bv halsstrekken was bijna altijd een 7.

Maar de ene jury vind het gewoon erger als de andere.
Sommige waarderen een in het front getrokken paard met weg gedrukte weg meer als een paard dat wat dieper los over de schouders en rug loopt.

Maar idd in het M en Z hoort een nette opgerichte houding te zijn.

Fitzroy

Berichten: 25091
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 19:59

Maar Kawa, dat betekent wel dat als je hem netjes over de rug laat lopen je evengoed nog in de winst terecht kunt komen. Je scoort dan bv. zessen ipv zevens.
Ik heb ook wel mensen in de ring gehad die heeeeel hoog hadden kunnen eindigen als ze de neus er iets meer uit hadden gereden. Maar winst hadden ze wel!
Als het zo extreem is kan ik het vaak ook niet laten om de combinatie nog even bij me te roepen om ze hierop te wijzen.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 20:23

klopt
ik heb ook bijna elke keer winst gereden, alleen geen 1e plekken Lachen
Maar doordat de rest van de proef allemaal netjes was, wel vaak 3e/4e plekken van ronde de 25 tot 30 deelnemers

Dus mij hoor je absoluut niet klagen. Haha!

Kitty

Berichten: 7694
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-03 22:39

Ach, laat ik het onthouden voor de volgende keer. Net iets meer opgericht.
Met inrijden lekker laag-rond-diep en daarna meer oprichten dan ik blijkbaar gedaan heb.

Dit is in elk geval wel een leerpunt voor mij.

germie

Berichten: 25915
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 22:48

Tja, beetje vaag hoor. Ik zou er niets van aantrekken, gewoon de volgende keer weer starten. Dan misschien wel weer een winstpunt.
Soms snap ik de logica van wat jury's willen zien ook niet Haha!
Wat zegt je instructeur ervan? Als die vindt dat je op de goede weg bent, dan zou ik deze proef maar gewoon vergeten.

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 23:31

Fitzroy schreef:
Kitty, ik haal standaard van ieder onderdeel 1 punt af bij te diep lopen.

Maar dan heb ik het over B t/m L2. In de B reken ik het uiteraard minder zwaar aan dan in de L2, dus als het dan niet zo erg is, zie ik het nog wel eens door de vingers.
Ik kan me wel voorstellen dat er in de M2 meteen 2 punten afgaan per onderdeel.


Helemaal mee eens Fitz.. !! Ik jureer hetzelfde.

Work like you don't need the money, Love like you've never been hurt, Dance like nobody is watching, Sing like nobody is listening. Live like it's Heaven on Earth..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers