sporen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-03 17:26

heey,

hoe zit dat nou eik met sporen, hoe erg doen ze een paard pijn? hoeveel kan je ze er mee leren? hoeveel last heeft ie ervan? want ik hoor altijd verschillende dingen... wat is jullie mening?

kuzZz

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 17:34

supertygetje schreef:
hoeveel kan je ze er mee leren?

Wat bedoel je met deze zin?


Verder zijn sporen op zich dikke prima. Het hangt enkel en alleen van de ruiter af hoeveel 'last' een paard er van heeft, en ook of het 'pijn' doet of niet. In principe kan je namelijk met sporen rijden en ze niet gebruiken.

Verder ben ik van mening dat er veel te snel en veel te ondeskundig naar die dingen gegrepen wordt. En vooral ook om de verkeerde redenen.

SuzieQ

Berichten: 1837
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 17:36

Zolang de ruiter er fatsoenlijk mee kan rijden, heeft het paard er verder geen last van! Scheve mond

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 17:39

sporen dienen niet om een paard pijn te doen. Boos!
Je paard moet respect hebben voor je sporen en er niet voor op de loop gaan.
zeg nou eens eerlijk wat voel jij het best als men met een plattehand tegen je schouder drukt of men drukt men 1 vinger. Met 1 vinger ga je veel sneller reageren zodat je minder druk moet geven.
Sporen moet je leren gebruiken, je gaat ze niet zomaar in de buik van je paard rammen. je gaat je paard als het ware er mee strelen. Dan kan je werken met sporen en zal je paard er ook respect voor hebben en niet voor gaan lopen maar veel sneller reageren.

mssX
Berichten: 254
Geregistreerd: 18-12-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 18:01

Dat t niet is om een paard pijn te doen heb je helemaal gelijk in.
Maar wat dat betreft hebben sommige mensen met zweep ook nog wel
eens wat te leren Lachen Maar goed, de ene keer krijgt mn slome Fries
ook een flinke tik als ze niet op mn hulpen reageert en de andere keer geef je bv een paar lichte schopjes achter elkaar als ik geen reactie krijg.
Daarna is ze gelijk weer helemaal bij de les. Dan bedoel ik dus niet SCHOPPEN, maar gewoon een paar korte, lichte schopjes... Dat werkt vaak veeeeeeel beter als met je zweep erop los slaan zoals ik sommige ruiters zie doen. Zonde is dat...

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 20:36

Ik gebruikte een tijdje geleden sporen om Appie naar heel lichte hulpen te laten luisteren, is ook gelukt. Nu rijd ik al weer een tijd zonder en reageert ze bijna even goed!

en wat MSSX zegt over een zweep kan misschien wel een beetje kloppen, maar soms word een paard niet geslagen omdat ze niet meteen naar de hulpen luistert maar omdat ze gewoon zwaar irritant doet ( Appie is daar een levend bewijs van). Natuurlijk sla ik er niet op los als ze niet meteen luistert, dat word met been en stemhulpen opgelost en heel misschien een klein tikje. Maar als ze echt niet luistert, dus na een klein hulpje de hele bak door bokt (doet ze regelmatig) krijgt ze toch echt wel op haar donder, en dat werkt niet als je haar een klein tikje geeft. (is ook weer niet zo dat ik haar dan helemaal in elkaar sla hoor!)

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 20:39

mssX schreef:
en de andere keer geef je bv een paar lichte schopjes achter elkaar als ik geen reactie krijg.
Daarna is ze gelijk weer helemaal bij de les. Dan bedoel ik dus niet SCHOPPEN, maar gewoon een paar korte, lichte schopjes... Dat werkt vaak veeeeeeel beter als met je zweep erop los slaan zoals ik sommige ruiters zie doen. Zonde is dat...


Ik werk bovendien niet met schopjes maar met kuitdruk.
Ik moet ook telekens iedereen zeggen dat ze Appie niet aan moeten sporen door kleine schopjes te geven maar door met hun kuiten te drukken, maar dat snappen ze dan weer niet .

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 20:40

Ik rij met balkenhol wielsporen. Veel mensen vinden dit cru, maar het ligt er gewoon aan hoe je ze gebruikt. Ieder hulpmiddel is zo hard of zacht als de ruiter het gebruikt.

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 20:45

pas geleden was ik op een manege en de paarden moesten over de parkeerplaats naar de buitenbak
het achterste paard was een beetje aan het tegenstribbelen, het meisje wat erop zat, met sporen, deed haar benen wijdt, en trapte toen haar sporen keihard in dat beest z'n ribben, die gaf een flinke bok..
dan denk ik, waar ben je mee bezig?
laat ik het maar niet hebben over de auto waar het paard raaklings langstrapte met z'n hoeven tijdens die bok...
Gelukkig gebruiken de meeste ze met verstand (hoop ik Tong uitsteken )

mssX
Berichten: 254
Geregistreerd: 18-12-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 20:52

Ik probeer Rosanne ook altijd op zo licht mogelijke kuitdruk te laten reageren... En zeker niet van: 1 schop=stappen 2 schoppen=draf Haha!
Wat dat betreft wordt ik er ook niet goed van als ik op de manege van die schoppende kinderen zie die denken dat het niet anders kan (anky is hier o.a. het levende bewijs van dat dat dus wel kan) Maar soms moet ik Rosanne ook wel even echt wakker schudden. En dan werkt een enkele keer een paar lichte schopjes erg goed om haar even wakker te laten schrikken.

Bedoel het ook niet verkeerd, want soms kan een paard een flinke correctie wel eens nodig hebben. Maar ik denk dat we allemaal wel mensen kennen die soms misbruik van hun zweep (of sporen) maken.
Da`s meer wat ik bedoel Lachen

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 21:43

Ik rijd nu niet sporen maar als ik dus echt zou trainen voor dressuurwedstrijden zou ik het wel doen als ik in een hoge klassen zou rijden! voor recreatie vind ik het dus echt niet nodig !

Bij ons op demanege doen dus veel mensen met paarden met sporen rijden vinden ze geloof ik interessant staan, die zitten 9 van de 10 x absoluut niet met de benen stil en constant te prikken en te poken met die dingen en het paard maar met zijn staart schudden en slaan!!

De meeste paarden doen ook niet echt hun best voor die mensen hup komt de zweep erbij hup daarna de martingaal of tiedemoor ik word zooo moe van die mensen het zou hun verboden moeten worden om een paard te hebben!!

Voor de rest als je er mee om kan gaan is het een absoluut goed hulpmiddel!!!

Nanya

Berichten: 181
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 21:49

Het ligt eraan hoe je ze gebruikt. Sommigen prikken hun paard ermee, anderen verbeteren alleen. Als ik op Sander rijd helpen sporen duidelijk, omdat hij zijn voorbenen beter beweegt. Ik prik hem niet en doe hem geen pijn. Ik verfijn alleen de hulpen. Als k gewoon buiten rijd of zomaar voor de lol rijd ik zonder sporen. Ze zijn dan niet nodig.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 21:55

ik zelf rij ook met sporen,maar mijn pony loopt eigenlijk goed naar het been.
je hoeft haast nooit aan te sporen en niks,maar ik moest haar toen van voren meer terug gaan rijden en achter mee bijrijden,toen kwamen de problemen...
wijken deed ze ook niet fatsoendelijk en de stelling ook niet.
ik sporen omgedaan gewoon damessporen,best wat langer en breder,maar het gaat er super mee.
ik gebruik het niet om me paard af te straffen of vooruit te schoppen of wat dan ook.
maar gewoon om bij te rijden,en de hulp duidelijker te maken.
ze rende voorheen ook sneller door me beenhulpen heen,nou ook niet meer.
soms loopt ze zo goed,dan heb ik de sporen wel om maar gebruik ze eigenlijk niet.

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-03 21:51

ja oke... dit is wel ongeveer wat ik dacht... dankjullie wel voor al jullie reacties.. en mocht ik nog eens ooit sporen egt nodig gaan vinden, dan zlak voorzichtig doen! en wat die zwepen betreft, ik vind ook dat je geen zweep moet gebruiken als je niet weet hoe...

kuzz

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 22:13

SharirBobby schreef:
pas geleden was ik op een manege en de paarden moesten over de parkeerplaats naar de buitenbak
het achterste paard was een beetje aan het tegenstribbelen, het meisje wat erop zat, met sporen, deed haar benen wijdt, en trapte toen haar sporen keihard in dat beest z'n ribben, die gaf een flinke bok..
dan denk ik, waar ben je mee bezig?
laat ik het maar niet hebben over de auto waar het paard raaklings langstrapte met z'n hoeven tijdens die bok...
Gelukkig gebruiken de meeste ze met verstand (hoop ik Tong uitsteken )

Ik moet eerlijk zijn dat ik me hier ook schuldig aan heb gemaakt Lips are sealed Ik rijd altijd met sporen, ik heb ze niet echt nodig, maar ik vind het prettiger, je kan fijnere hulpen geven met sporen. Maar goed, laatst was ik aan het buitenrijden met Sher, en we reden op een redelijke smalle weg met bijna geen berm toen er een vrachtwagen aankwam. Sher is niet echt bang ervoor ofzo, maar nu ging ze toen hij langsreed achteruit, richting de vrachtwagen Lips are sealed Daar was ik niet zo blij mee *licht uitgedrukt Schijnheilig * en toen ze niet op gewoon been reageerde heb ik wel even mijn sporen eringezet. Niet echt keihard zodat ze gewond is of echt pijn had ofzo, maar wel zo dat ze ervan schrok en het nu niet meer gedaan heeft.
Dan ben ik maar een dierenbeul, onder een vrachtwagen liggen is ook niet alles

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 23:19

Tsja, in zo'n geval zet ik ook mijn sporen erin hoor... met een beetje schuldgevoel Boos!....
Verder vindt ik het nogsteeds onbegrijpelijk dat je vanaf het M met sporen MOET rijden. Ik weet ookwel dat ik met sporen met paard net iets fijnere hulpen kan geven, maar ik weet zeker dat er ook mensen zijn die ook zonder sporen voor elkaar kunnen krijgen wat ik met sporen bereik, en ook zij moeten in het M met sporen rijden. Dat zijn nou regeltjes die ik niet helemaal begrijp. Maar goed ik doe braaf mijn spoortjes om Knipoog... (snap trouwens ook nogsteeds niet wie er heeft bedacht dat je een witte rijbroek aan moet op wedstrijd, (dit ff offtopic) die persoon was ook niet helemaal nuchter volgensmij Knipoog).

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 23:52

SharirBobby schreef:
pas geleden was ik op een manege en de paarden moesten over de parkeerplaats naar de buitenbak
het achterste paard was een beetje aan het tegenstribbelen, het meisje wat erop zat, met sporen, deed haar benen wijdt, en trapte toen haar sporen keihard in dat beest z'n ribben, die gaf een flinke bok..
dan denk ik, waar ben je mee bezig?
laat ik het maar niet hebben over de auto waar het paard raaklings langstrapte met z'n hoeven tijdens die bok...
Gelukkig gebruiken de meeste ze met verstand (hoop ik Tong uitsteken )

Met uitzondering van die auto die ernaast van denk ik dat zn geval moeilijk te beoordelen is als je niet meer weet van de situatie. Grote kans dat ik een ongeluk gehad zou hebben als ik mijn spoortjes niet om die manier kon gebruiken. Ik klink nu weer wat gemeen, maar dat valt best mee hoor