deelpaard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lizzytje
Berichten: 273
Geregistreerd: 01-05-03

deelpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-03 17:13

wat vinden jullie van een deelpaard?
er is mij namelijk een deelpaard aangeboden voor heeel weinig geld, eigenlijk bijna niks. Het is de bedoeling dat ik met 2 andere meisjes (heele goeie vriendinnen) een paard deel. Het paard is van een meneer, die wil hem niet wkijt, maar hij is te druk om er zelf voor te zorgen.
wij met z`n 3en moeten het voer van het beestje betalen. en dat is zo`n 12 euro in de maand(hij staat namelijk op de wei), gedeeld door drie, is dus 4 euro in de maand per persoon. en dan zijn we verplicht dat paard beweging te geven en te verzorgen. dus niet dat het een keertje heel hard regent, dat je dan kunt zeggen: het is me te koud, ik kom niet, dus het si wel een hele verantwoordelijkheid. Ik ken het paard en de eigenaar al veel langer, dus ik weet waar ik aan toe ben, het paard is een arabier en is 6 jaar. van mijn ouders mag het onder de voorwaarde dat er goeie afspraken gemaakt worden en dat alles zwart op wit staat.

het lijkt me zelf een erg goed plan, want ik kan er heel veel van leren, want een ararbier is weer wat anders dan een shet, en je zit er niet geheel aan vast. als ik bijv een keertje niet kan, kunnen we elkaars werk overnemen en andersom. de 2 meisjes waar ik het samen mee gaan doen ken ik ook al heel lang en we hebben ook smane een verzorgpony gehad, we kunnen goed met elkaar opschieten. dat vind ik zelf heel belangrijk, dat je ook weet waar je aan toebent als je het met mensen samendoet, dus dat zit ook wel goed..

sommigen zeggen dat het een heel slecht plan is omdat je het paard dan niet naar je iegen hand kan zetten, maar dat snap ik niet, want het paardje kan geen wedstrijden lopen maar is alleen voor recreatie en ik zou niet weten waarom we er niet om de beurten op kunnen rijden, manege paarden kunnen dat tog ook? die hebben per dag wel 3 verschillende kinderen op hun rug, dus waarom zou dit paard er niet drie vaste ruiters in de week kunnen hebben?

ik zou graag de voor- en nadelen van jullie kunnen horen als jullie die weten. ik hoop dat jullie mij goed advies kunnen geven!

ps, als het gebeurt maken we van te voren afspraken wie welke dagen doet en wanneer er uitgemest moet worden en door wie enzo, dus dat daar geen moeilijkheden over ontstaan

peopoeh, sorrie voor het lange verhaal Pling Party!! Extreme duivel

lizzytje
Berichten: 273
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-03 17:16

owjah, in het begin worden we geholpen door een vrouw die het paard heel goed kent en ons eventueel les gaat geven, totdat we goed met het paardje op kunnen schieten en hem wat beter kennen

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 17:23

Gewoon doen! Wel hele goede afspraken maken zodat je weet waar je aan toe bent. Afspraken vastleggen op papier. Uiteindelijk zul jij dan 2 dagen (soms 3) per week naar het paard toe kunnen en dat lijkt mij goed vol te houden. Je kunt wellicht afspreken dat de 7e dag een rustdag/longeerdag is.
Misschien kun je met die andere verzorgsters een schriftje bij houden zodat je weet wat de anderen gedaan hebben (zodat het paard niet 6 dagen achter elkaar dressuur moet oefenen en daarna 6 dagen achter elkaar een buitenritje heeft).

Wel zou ik als ik jou was een proeftijd van een maand of 2 afspreken. Dan kun je kijken of het een beetje goed loopt, of het klikt met het paard (en eigenaar) en zit je er voor je gevoel niet gelijk aan vast.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 17:47

Klinkt goed hoor, je hebt er goed over nagedacht en hoeft niet alles in je eentje te doen dus als jullie een beetje flexibel zijn moet het makkelijk kunnen met zijn 3-en. Kosten is over nagedacht, een verzorg- en rijschema is over nagedacht, alles komt op papier, jullie kunnen met elkaar opschieten...
Zie geen problemen, overleg alleen even of jullie ook een 'opzegtermijn' of iets dergelijks hebben, voor als jullie het bijvoorbeeld te druk krijgen.
Veel plezier, klinkt als een goed plan!

reina

Berichten: 638
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 18:04

Maak ook goede afspraken over eventuele extra kosten, dierenarts enz. Bespreek wat er gebeurt als de eigenaar het paard toch wil verkopen. Straks heeft hij er geen zin meer in en kom je ineens voor een lege stal te staan. Kortom maak hele duidelijke afspraken en dan moet het volgens mij heel leuk worden!

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 18:43

gewoon doen! is toch heel erg leuk! goede afspraken maken ook over eventuele extra kosten. Ook zwart op wit laten zetten voor wie de kosten zijn mochtz e bijvoorbeeld blijvend kreupek ofzoiets worden.. en idd zoals reina zegt ook over eventuele verkoop afspraken maken zodat jullie niet onverwachtes zomaar voor een lege stal staan...
En voor de rest er vreselijk veel plezier mee hebben!!!