rontgenologische keuringen: GEEN 100% zekerheid!!!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-01 11:25

Dit moet ik echt even kwijt. Ik zal van te voren even zeggen dat ik een paard ook rontgenologisch/klinisch laat keuren, maar dat er veel over het hoofd gezien wordt.

Een mede-pensionklant heeft een aantal maanden terug een 4-jarig zadelmak paard gekocht. Klinisch EN rontgenologisch goed gekeurd op een gerenomeerde kliniek. Met rijden bleek later echter dat het paard niet helemaal regelmatig liep. Niet echt kreupel, maar een beetje stijf. Het leek net of hij de achterhand vasthield.

Stap 1: naar de hoefsmid, die zei dat het paard een franse stand had en dat werd gecorrigeerd met speciale ijzers.
Paard liep nog steeds precies hetzelfde.
Stap 2: naar de fsysiotherapeut, die zei dat het paard een moeilijke rug had en daarom zo liep. Behandeld, maar geen vooruitgang.
Stap 3: Weer naar de kliniek, foto's gemaakt en ze dachten dat het in de voorbenen zat. Foto's waren weer allemaal goed, het onderzoek wees niks uit, dus dachten ze: "hij zou wel gevoelige voeten hebben". Hup, weer naar de smid. Ander beslag, met zooltjes, alleen aan de voorbenen.
Het paard liep nog steeds onregelmatig. Als hij langer liep, werd het wel beter.
We zijn intussen wel 4 maanden verder.
Stap 4: de eigenaresse werd behoorlijk kwaad, omdat ze het gevoel had,dat ze afgescheept werd bij de kliniek. Dus weer naar de kliniek,met de eis dat ze nu toch eens de ware reden van het onregelmatig lopen zouden vinden. En dat het in de achterbenen zat en dus niet voor.

Het paard heeft een hele week op de kliniek doorgebracht en heeft allerlei onderzoeken ondergaan.
Uiteindelijk met resultaat. Rontgenfoto's worden alleen gemaakt van de twee zijkanten van het been. Nu maakten ze een foto van de knie van de voorkant. Er zat een haak op de knie, die schuurde langs banden en pezen. Op de foto's die aan de zijkant genomen waren, kon men dit niet zien.
Blijkbaar zit er iets fout in het gewricht, en ontstaat daardoor die woekering. Opereren is heel erg duur, en niet zonder risico. Een operatie kan de eigenaresse niet betalen, want zo duur was het paard niet in aanschaf. (kijkoperatie kost al 3000,-...) Nu is het gewricht ingespoten, en nu is het afwachten. Ook krijgt hij medicijnen.
Ik zal je alle ellende besparen, maar de eigenaresse is helemaal van de kaart. Huilen Verdrietig Ze had hem toch laten keuren, en die woekering is niet ontstaan in een paar weken. Het zit er misschien al jaren. Dus ook al op het moment van de keuring.
Ze voelt zich behoorlijk benept door de verkopers en de dierenarts die hem toen gekeurd heeft. Ja, je kunt hem verkopen, maar aan wie? (ja,de slager...)
Je denkt, foto's zijn goed, dus er is niks mis mee. Maar dat wil nog niet alles zeggen. Tuurlijk kan een paard later wat krijgen, maar in dit verhaal was het al aanwezig bij de keuring.
Waarom breiden ze de keuring niet uit met zulke foto's? Zoveel extra zal dat wel niet kosten, het is toch al duur genoeg!!!
Wat vinden jullie hiervan? Verward


Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 11:38


http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 11:41

x
Laatst bijgewerkt door janna op 31-03-22 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 20:00

Ik ben het hier helemaal mee eens en tegelijkertijd schrik ik. Misschien is dit wel wat Bolivia heeft. Ze doet nl. soms zo raar met haar rechterknie. Zelfde verhaal: foto's, smid, fysio. Ik ben al een hele tijd van plan om naar Bodegraven te gaan, maar het komt er steeds niet van omdat ze zo rot de trailer in gaat.

Nu is dat de laatste keer goed gegaan dus ik ga nu echt donderdag bellen om een afspraak te maken! Ik wil ook foto's van haar knieen en een scan van haar buigpees linksvoor (daar zit volgens de biologisch dierenarts, acupressuur doet hij, het probleem).

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 21:29

ik had mijn paard ook laten keuren en was ook super,maar naar een half jaar had ze zware artrose?het is nooit zeker.

Suzanne F.

Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 08:52

Een hele goede veearts kan d.m.v. buigproeven en afvoelen ook al voelen of er iets mis is. Jullie kennen misschien het verhaal van mijn paard wat ingeslapen is vorige maand vanwege een botcyste. Die botcyste was op standaard keuringsfoto's ook niet te zien, alleen op een 'voor-achterwaartse foto' . Dus op een rontgenolgische keuring zou hij goed geweest zijn terwijl hij dit had. De dierenarts kwam erachter door de kogel heen en weer te bewegen en een speciale buigproef te doen. Hij zei dat als hij zo'n paard bij een aankoopkeuring kreeg en zoiets opmerkte hij dan ook apartere foto's zou nemen dan alleen de standaard foto's.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 09:32

Het is een verborgen gebrek en dus kan ze het paard terug brengen en haar geld terug krijgen. Als de verkoper dit niet wil, kan ze een rechtzaak aanspannen en die zal ze winnen, dan krijgt ze het geld terug van het paard + alle kosten die ze heeft gemaakt, maandelijkse stalhuur, kosten van de kliniek, dierenartskosten, fysiotherapie etc etc. Ik heb zelf wel eens moeten getuigen in zo'n rechtzaak.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 09:40

En keuring geeft helaas nooit 100% zekerheid. Helaas maak ik dit iedere dag mee.

Voorbeeld:
Kennissen kopen paard (duur) laten foto´s maken waar ze bij zijn. Hij is helemaal goed.
Na 4 maanden wordt hij kreupel (voor) opnieuw foto´s maken. Wat blijkt Atrose is een ver stadium op de andere foto´s is bijna niets te zien. Behalve toen ze met een vergrootglas gingen kijken op de foto Verward zag je een begin stadium.
Helaas is dit paard afgemaakt hij was pas 7 jaar.

Dat is toch geen doen met een vergrootglas een paard keuren of wel Verward

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 09:43

En bovendien zijn geen 2 artsen hetzelfde, ze kunnen dezelfde foto anders interpreteren. De ene geeft misschien een 2 en de andere een 3, afgekeurd dus. Het zegt ook helemaal niet alles. En als je paard wordt goedgekeurd, kan die binnen een jaar tijd hoefkatrol of artrose ontwikkelen.

Toch zou ik wel een paard op de foto zetten als ik er nu een zou kopen, gewoon om zeker te zijn dat ie op dat moment in ieder geval niets ernstigs heeft.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 12:14

dat verhaal van prisca lijkt veel op die van mij mijn paard was toen 5 en nu 8 maar leeft nog wel.

Dees

Berichten: 18873
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 12:16

Een paard kopen is risico lopen. Altijd. Wil je geen risico, begin er dan gewoon niet aan. Het is hard, maar ook een volledig en vakkundig goedgekeurd paard kan een dag later dood in het land liggen. De keuring is een momentopname, het zegt alleen wat over de toestand van het paard op DAT moment (denk aan uur, nog niet eens een dag). Maar, eh, dat geldt immers voor alle levende wezens... dus ook voor mensen. Het is fijn om te weten wat een paard wel of juist niet mankeert, maar het zijn geen robots, ze komen niet met fabrieksgarantie. jammer he?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 23:53

Buigproeven zeggen vaak meer dan foto's. Als ik een paard koop, dan komt er alleen een buigproef. Loop het paard niet goed, dan laat ik hem staan. Foto's heb ik nog nooit laten maken.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 07:18

Het is wel een beetje uit te leggen warom op foto's niet altijd alles te zien is(heeft mijn DA me uitgelegd): De benen van een paard zijn 3 dimensionaal, en worden op een foto 2 dimensionaal weergegeven. Logisch dus dat je niet alles kan zien Clown

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 08:02

Buigproeven zeggen ook niets alles, want misschien is het een kerngezond paard dat zich net een uur daarvoor heeft verstapt. Terwijl er een paar dagen later niets meer te zien is.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 08:36

Buigproeven zeggen inderdaad helemaal niet alles!!!
Christa's paard Isard heeft hoefkatrol en komt, als hij goed loopt (wat hij bij periodes doet) door elke buigproef heen. Hij gaat er zelfs beter door lopen, dus die heeft spijt dat ze hem bij aankoop niet op de foto heeft laten zetten!

Mijn DA gaat ervan uit dat foto's alleen wensenlijk zijn als het paard veel kost qua aanschaf of als er twijfels zijn over het klinische beeld en je daar wat duidelijkheid over wilt hebben. De foto's tesamen met de uitslag van de klinische keuring geven voor een DA een totaalbeeld van het dier. Maar de nadruk ligt echt op de klinische keuring, die is het belangrijkst! Foto's zijn slechts aanvullingen daarop die inderdaad heel goed geinterpreteerd moeten worden!

Al met al moet je dus gewoon geluk hebben met het kopen van een paard!

Groetjes Mieke

Fitzroy

Berichten: 25042
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 15:01

Idd, ik heb precies hetzelfde meegemaakt.

Paard van bijna 4 jaar gekocht, klinisch en rontgenologisch goedgekeurd >>> half jaar later kwamen de problemen. Hij bleek arthrose in zijn hoefgewricht te hebben en na nog een jaar dokteren heb ik hem helaas naar de slacht moeten brengen.

Evengoed laat ik toch ieder paard weer rontgenologisch keuren, ook al zegt het niet alles, je kunt wel een bepaalde indicatie krijgen.
Om nou al te beginnen met een paard die op foto's al niet goed is, nee, daarvoor heb ik al genoeg ellende meegemaakt.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 15:25

Citaat:
Op 2001-08-14 12:41, schreef janna:
kan ze dat dier niet terugbrengen?
het is toch een verborgen gebrek!
Misschien wel heel banketstaaf, omdat ze hem toch al even heeft, maar ik zou dat denk ik toch doen.


Als die foto's nooit zijn gemaakt van die kant en dat niet bij de standaard foto's zat en niet om die extra foto's is gevraagd tijdens de keuring is het geen verborgen gerbek hoor. Dit is gewoon pech hebben. een paard kan zoiets ook in zijn rug ofzo hebben en die worden ook nooit op de foto gezet en is het dan ook een verborgen gebrek als de verkoper het zelf ook niet wist?
Maar heeft ze hem niet verzekerd dan?

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 15:28

Citaat:
Op 2001-08-16 00:53, schreef PhiaBink:
Buigproeven zeggen vaak meer dan foto's. Als ik een paard koop, dan komt er alleen een buigproef. Loop het paard niet goed, dan laat ik hem staan. Foto's heb ik nog nooit laten maken.



Hier ben ik niet mee eens, het zegt beiden wat, het is een combinatie van die 2.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-01 20:53

Ze heeft hem wel verzekerd, maar dit soort schade is niet meegenomen in het pakket, omdat het paard het gebrek al had op het moment dat ze hem kocht. (Aangeboren gebrek) alleen ongevallen enz. zijn gedekt bij deze verzekering!!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dartel, dierenfan, djinnie, DotBot, Miiej, OmgiliBot en 57 bezoekers