Gillen tijdens rijden afstraffen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Gillen tijdens rijden afstraffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-03 01:31

Mijn dame wil nog wel eens (vooral als ze alleen in de bak loopt) contact houden met het thuisfront. Vaak gilt ze even tijdens het in en uitstappen, wat ik geen enkel probleem vind.

De laatste tijd doet ze het steeds vaker als ik haar aan het werk zet, en ik begin het idee te krijgen dat ze het nu gebruikt om onder het werk vandaan te komen. Om te gillen strekt ze haar hals, waardoor de aanleuning en vaak ook mijn balans weg zijn. Ik kan haar daarna vaak weer snel oppakken.

Aan een kant wil ik dat ze plezier houdt in het rijden, en ben ik best bereid kleine onhebbelijkheden te accepteren. Als zij zich fijner voelt door af en toe even te checken of haar vrienden er nog zijn, vind ik dat dus best.
Aan de andere kant is ze aan het werk, wil ik dat ze ontspannen loopt en wil ik dat ze op mij let, en niet aan het kijken is of haar vrienden er nog zijn.

Dus: moet ik het gillen afstraffen, en zo ja; alleen als we serieus aan het werk zijn, of ook bij het in en uit stappen?
En hoe straf je zoiets af?

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..


XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 01:39

Ik vind van wel. Je paard moet zijn aandacht bij jou houden, stel je voor dat dit in een proef gebeurt? Moet je toch niet hebben.
Gewoon een grote mond opzetten of tijdens het rijden preventief tegen je paard praten, zodat ze de aandacht bij jou houdt. Vooral goed aan het werk zetten!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 08:24

Ik vind dat je hinniken niet mag afstraffen. Het is puur natuurlijk gedrag en als je het paard dat verbiedt, raakt het alleen maar meer van slag. Meagan heeft er ook een handje van om op vreemd terrein (in een vreemde bak) een paar keer te gaan hinniken. Ik voel vaak wanneer ze het gaat doen (aan de ademhaling en houding onder me) en ga dan op zo´n moment een overgang rijden, afwenden etc., haar in ieder geval bezighouden; of ik zeg ´Meagan opletten´, dan doet ze het vaak niet. Doet ze het wel: prima, dan rijden we toch lekker hinnikend door de bak?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 08:32

B'elanna heeft ook een tijdje behoorlijk gehinnikt...gewoon doorrijden bleek de beste remedie te zijn. Negeren helpt...zeker als ze het gebruikt om onder het werk uit te komen...zonder succesfactor is de lol er gauw af.

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 09:03

Mij schimmel is op wedstrijden ook vaak van het hinniken. Maar als ie dat doet kan ik evengoed gewooon doorrijden, het is niet zo dat ik 'm helemaal kwijt ben ofzo. Ik vind het eigenlijk wel prima, vaak verhef ik m'n stem even, maar als ik dat doe is ie meer van slag, en ben ik 'm wel kwijt!

Ehmja??

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 09:08

Op zich vond ik het ook geen probleem. Maar die van mij maakte er op den duur een echte drama van.
Onze buitenbak lag naast het weiland waar een grote groep paarden liep, het vervelende was dat er tussend e bak en het weiland hele hoge bomen en bosjes zaten. Zodat ze net niks kon zien, maar het wel doorhad als er wat bewoog. Als er paarden in dat weiland gezet werden renden die in volle galop naar achteren tot volle vreugde van mijn paard! In het begin niks aan de hand, maar op den duur... Zodra het kettinkje van het hek rinkelde, stond mevrouw als een gek te hinniken, en werd steeds meer gespannen, maakte zich sterk hoofd erboven op etc. Toen ben ik gaan ingrijpen, ik kon steeds weer opnieuw beginnen. En probeer die van mij maar eens weer ontspannen te krijgen! Dus ik straf het af. Het heeft goed geholpen. Af en toe een hinnik vind ik geen probleem, maar het moet niet uit de klauwen gaan lopen natuurlijk

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 09:51

Ik kan me voorstellen dat als je paard onder je loopt te bulderen, terwijl je aan het trainen bent, deze zijn concentratie niet bij je heeft.
Probeer haar dus extra aan het werk te zetten door overgangen te rijden. Dus halthouden, stilstaan en vertrekken (=> let erop dat ze aktief van achter vertrekt). Uiteindelijk zal je merken dat ze door het hardere werken, meer haar aandacht bij jou moet houden.

Als je haar uitstapt, zie ik niet in waarom je haar af zou moeten straffen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 09:54

Mijn paarden willen ook nog wel eens naar elkaar hinniken onder het rijden maar ik ben daar niet van gediend. ZE moeten hun aandacht richten op mij, niet op andere dingen. Ik vind het ook raar als mensen zeggen dat je dat niet mag afstraffen omdat het "natuurlijk" is. Het is ook "natuurlijk" als je paard nergens langs wil omdat hij het eng vindt. Ja, je zult het maar treffen in een proef! Een paard moet gewoon luisteren. Maar dat kun je alleen op een rijtechnische manier oplossen. Je kunt met je stem hooguit een keer hard HE roepen maar meer kun je er niet mee doen. En dan been gebruiken, desnoods een schop geven waarvan je reactie verwacht (dat ze vooruit gaat lopen) en daarna weer rustig opvangen. Dus afleiden d.m.v. rijden.

De hond is de betere mens

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 14:15

hoi batje,
goldie doet het ook heel erg, en meestal neemt ze dan eerst een hap lucht voor een goeie hinnik, en dan stuur ik haar alvast van de hoefslag voor de eerste de beste figuur die me te binnen schiet. vaak is ze dan even afgeleid en vergeet ze te gillen.
dus ik straf het niet af, maar probeer haar wel af te leiden. En ik moet zeggen dat het de laatste tijd iets minder wordt.
groetjes tessa

All people smile in the same language....

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 18:05

Als mijn haf loopt te hinniken onder het rijden krijgt ze een tik, samen met been. Als ik merk dat ze wil hinniken vraag ik al iets "extra's"van haar. Bv. overgang, ff schakelen, figuur wat net past enz.
Het is idd irritant als ze dat doen en bovendien is dan ook de aandacht niet bij jou Lachen
Ik heb trouwens eens ergens gelezen dat als je paard in de proef de hele tijd hinnikt je strafpunten (gediskwalificeerd?) wordt? Kan dat?

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 20:19

Klopt. Is eigenlijk verzet.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 20:24

ik vind het niet prettig en zeker niet als ze in combinatie ook nog eens heet gaan worden (rij jong spul) Ik zet ze aan het werk en hou ze daarnaast met mn stem bij mij, Met een jong paard die net onder het zadel is kan je nou eenmaal niet een schouder binnenwaarts inzetten. Die zal je anders tot de orde moeten roepen, maar vaak zijn dat wel de hardste schreeuwers

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 12:20

Ik heb eigenlijk niet zo'n moeite met hinnikende paarden. Lorenzo doet dit ook, vooral als hij ergens is wat hij nog niet kent en op wedstrijden dus ook. Het is wel zo dat het niet continu moet doorgaan, want dan is het op een gegeven moment ook niet prettig meer. Tijdens het rijden heb ik er geen last van, hooguit nog een keer of twee tijdens het losstappen lange teugel en uitstappen (ook met lange teugel).
Mijn advies is dan ook: tijdens het werk voldoende afwisseling, zodat je paardje zich niet met anderen kan bezighouden.

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 14:37

M'n paardje heeft de neiging om op de wedstrijd ( of een ander vreemd terrein ) elk paard apart te begroeten. Dat vind ik zelf onzin. Als ze het aan het begin een paar keer doet, okee, vooruit. Maar na een kwartier ben ik het toch wel een beetje zat en laat ik duidelijk merken dat ze het niet mag doen. ik geef haar dan geen harde schop of ruk in der mond. Ik straf het af met m'n stem zodat ze duidelijk weet nee. nu is het genoeg opletten! Ik geef haar er ook een kleine kuitdruk bij, en dat is voor haar voldoende.

Hoe je het moet oplossen ligt helemaal aan jou paardje. Doet ze het om onder het werk uit te komen, kan je dat best op een rustige maar duidelijke manier afstraffen.
Maar hinniken is iets natuurlijks, dus om haar nou meteen een knal te geven als ze een keertje hinnikt.... ik hou daar niet zo van!

(L)

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 21:11

Feetje schreef
Citaat:
Ik heb trouwens eens ergens gelezen dat als je paard in de proef de hele tijd hinnikt je strafpunten (gediskwalificeerd?) wordt? Kan dat?


Tyrza schreef
Citaat:
Klopt. Is eigenlijk verzet.


Wat een ongelovelijke onzin zeg... Ben onmiddelijk ook voor het uitdelen van strafpunten wanneer een paard mest in een proef. Zoals je weet kan mesten ook duiden op spanning bij het paard en dat is niet gewenst in een proef.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 21:15

Tja, je kan het erop gooien dat het paard niet bij de les is, omdat hij naar andere paarden roept...
Het ligt eigenlijk ook aan de jury hoe deze dit afstraft. Idem met tandenknarsen bij je paard. Daar ben ik vaak zelf op afgestraft...

Mer1980

Berichten: 18810
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 11:30

Mijn paarden mogen niet gillen tijdens het werk of als ik ermee loop. Het gaat bij iig El Roy meestal gepaard met een paar bokken. Hij krijgt van mij ook op zijn lazer dan. Hiniken en gillen doet ie maar als hij op het land staat, in zijn bos staat of buiten los loopt in de paddock. Na 2 jaar strenge opvoeding doet hij dat over het algemeen ook niet meer. Hij zou het in een proef doen. nee dank je.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 16:34

Mijn paarden doen het ook onder het rijden, als je van huis bent.
Dan zit je in de bak naast huis(vlakbij dus) en dan hinnikt ze, en dan gillen de andere paarden weer terug *LOL*
Vind het ook erg vervelend, maarja, dat valt niet zomaar afte leren, ook onder het intensiefe werk doen ze dit Verward

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-03 11:49

Bedankt voor alle reacties! Ik kan er zeker wat mee..

Kan haar helaas niet altijd hard aan het werk zetten. Ze is nog vrij jong, en ik vind dat we af en toe ook een beetje moeten kunnen freewheelen Lachen
Het is bij haar ook vaak een teken dat ze erg vrolijk is, en dan vind ik een hinnikje op zijn tijd wel leuk, dus eigenlijk moet ik ook wat duidelijker worden in mijn regels..

Ik ga alles even op een rijtje zetten.. tanx! Lachen

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 12:28

batje schreef:
Bedankt voor alle reacties! Ik kan er zeker wat mee..

Kan haar helaas niet altijd hard aan het werk zetten. Ze is nog vrij jong, en ik vind dat we af en toe ook een beetje moeten kunnen freewheelen Lachen
Het is bij haar ook vaak een teken dat ze erg vrolijk is, en dan vind ik een hinnikje op zijn tijd wel leuk, dus eigenlijk moet ik ook wat duidelijker worden in mijn regels..

Ik ga alles even op een rijtje zetten.. tanx! Lachen

zet het maar eens op een rijtje ja, want je kunt niet nu iets toelaten en straks je paard er in eens op af gaan rekenen.

De hond is de betere mens

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 16:16

Desiree schreef:
Mijn paarden willen ook nog wel eens naar elkaar hinniken onder het rijden maar ik ben daar niet van gediend. ZE moeten hun aandacht richten op mij, niet op andere dingen. Ik vind het ook raar als mensen zeggen dat je dat niet mag afstraffen omdat het "natuurlijk" is. Het is ook "natuurlijk" als je paard nergens langs wil omdat hij het eng vindt. Ja, je zult het maar treffen in een proef! Een paard moet gewoon luisteren. Maar dat kun je alleen op een rijtechnische manier oplossen. Je kunt met je stem hooguit een keer hard HE roepen maar meer kun je er niet mee doen. En dan been gebruiken, desnoods een schop geven waarvan je reactie verwacht (dat ze vooruit gaat lopen) en daarna weer rustig opvangen. Dus afleiden d.m.v. rijden.


Dit vind ik echt nergens op slaan dus als jij moet hoesten onder een gesprek dan moet je ook maar meteen een rotschop krijgen!!!!!!En ooow wat erg zeg onder een proef stel dat je minder punten krijgt Huilen nou dan moet je je paard maar afraggen }> Boos! sorry hoor maar dit slaat nergens op Boos! Een paard heeft zijn natuurlijke gedrag!!!Als jij bij je moeder wordt weggetrokken omdat diegene zoo graag met jouw mooi wil rijden voor eeen proef dan roep je je moeder toch ook, maar jah .Mijn merrie deed het ook af en toen toen ik der net had maar dat gaat vanzelf over en met slaan los je niks op!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 20:16

dola schreef:
Dit vind ik echt nergens op slaan dus als jij moet hoesten onder een gesprek dan moet je ook maar meteen een rotschop krijgen!!!!!!En ooow wat erg zeg onder een proef stel dat je minder punten krijgt Huilen nou dan moet je je paard maar afraggen }> Boos! sorry hoor maar dit slaat nergens op Boos! Een paard heeft zijn natuurlijke gedrag!!!Als jij bij je moeder wordt weggetrokken omdat diegene zoo graag met jouw mooi wil rijden voor eeen proef dan roep je je moeder toch ook, maar jah .Mijn merrie deed het ook af en toen toen ik der net had maar dat gaat vanzelf over en met slaan los je niks op!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Duidelijk een reactie van een pennymeisje/galopmeisje.

Heb je de rest van de reacties ook gelezen of niet??
Er staat nergens iets over afraggen, er staat iets over rijtechnisch oplossen.

Nu we het toch over natuurlijk gedrag hebben... vluchtdieren en kuddedieren.
Dus als jij alleen buitenrijdt mag jouw merrie als een gek naar een wei racen met andere paarden erin? Natuurlijk gedrag want het zijn kuddedieren.
En als het iets engs ziet mag het keihard wegvluchten. Want dat is natuurlijk gedrag. Dat het riskant is voor jou en haar leven maakt niet uit, het is natuurlijk dus moet je het toestaan.

En je, minder punten kan best belangrijk zijn. Als je dat niet boeit dan moet je geen wedstrijden rijden. Je rijdt wedstrijden voor je lol en voor de punten. En een punt kan het verschil zijn tussen een winstpunt of neit.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 10:09

Je was me voor kleintje Haha! .
Dola heeft waarschijnlijk geen eigen pony of ze heeft een pony die met haar de vloer aanveegt omdat ze alles zielig vindt. Rijden zal ze wel zielig vinden want dat is niet natuurlijk, en een bit in de mond doet ze natuurlijk ook niet, want dat is ook niet natuurlijk. En dat is allemaal heel zielig. Ik heb net in haar profiel gekeken, ze zal wel op de manege rijden. Er staat namelijk bijna niks in. kan je trouwens al in galop? zo ja, stoer hoor! Extreme duivel

De hond is de betere mens

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 11:47

Bij mij ligt het aan het moment en aan welk paard ik rijd.
Mijn hengst mag absoluut niet gillen onder het werk! Hij heeft zijn aandacht bij mij te houden..
Mijn ene merrie wil nog wel eens roepen voordat we echt aan het werk zijn, en dat mag van mij, zodra we aan het werk zijn, is haar aandacht bij mij en wordt er niet geroepen, voel ik da ze het wil gaan doen (dus de aandacht bij mij verslapt..) dan leg ik meer been aan en vraag ik vaak een wending of oefening, zodat ze haar aandacht weer bij mij legt.

De merries die net een veulen hebben, die roepen meer en daar heb ik weer wat minder moeite mee.. maar ja, het contact met een jong veulen is dan ook erg belangrijk. Worden ze echter alweer redelijk vaak bereden (en is het veulen dus al weer wat ouder) dan geld het eerder geschrevene..

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-03 16:04

Desiree schreef:
Ik heb net in haar profiel gekeken, ze zal wel op de manege rijden. Er staat namelijk bijna niks in. kan je trouwens al in galop? zo ja, stoer hoor! Extreme duivel


Jeetje Desiree, je bent nu wel erg kort door de bocht.. Scheve mond

Ik heb nu genoeg tijd even te bekijken hoe ik het rijden verder op ga pakken, Fleur is namelijk kreupel. Ik baal vreselijk, maar het rijden gaat de laatste tijd toch zo met enorme ups en downs dat een pauze wel even goed is.

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 bezoekers