DRACHTIG!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anna_oud

Berichten: 156
Geregistreerd: 15-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-01 22:04

Stel je laat je paard dekken in juni. Dan ga je er een maand niet op rijden en vervolgens rij je alleen maar rustig zonder echt hard te werken tot 2 maanden voordat het veulen geboren wordt. Wanneer mag je weer beginnen met het zware werk dan????

Onderschrift met foto's vervangen


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-01 22:12

Je kunt de merrie ongeveer drie weken na de geboorte heel rustig weer wat laten werken. Heel langzaam opbouwen, en er rekening mee houden dat melk geven en een veulen opvoeden ook heeeel veel energie kost!
Is vooral kwestie van je gezonde verstand, en nog meer: je hart volgen. Niet te veel ineens willen, langzaam opbouwen.
Groetjes, Sonja.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-01 22:16

waarom maand niet rijden?
heb i niet gedaan.
Gewoon RUSTIG doorrijden.
En je verstand volgen!
je kunt doorrijden tot een week tot de geboorte maar dat is af te raden.


jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-01 22:27

Je kunt gewoon rustig doorrijden. Ik heb in begin september nog een marathon gereden en vol getraind! Kan gewoon heeft mijn veearts me verteld.
Je kunt ook beter zorgen dat je paard in beweging/ op conditie blijft. Ten eerste wordt een fit paard makkelijker drachtig, maar brengt een fitte en slanke merrie haar veulen ook makkelijker ter wereld!
Vaak zie je dikke paarden en als je er wat van zegt, krijg je te horen dat het van het veulen komt. Hmhm het veulen groeit aan de onderkant van de buik en niet op de ribben!
Ik ben ook nog steeds met Is. onderweg in stap meestal. Af en toe een stukje draf, maar geen galop meer. Ze heeft zelf aangegeven dat ze dat niet meer wil.

En na het veulen gaan we weer langzaam aan verder. Eerst misschien wat aan de longe, zodat ze mijn gewicht niet hoeft te dragen en dan weer langzaam aan opbouwen.

Berber liep in september weer vrolijk een marathon met een veulen uit mei! Geen centje pijn! (maar let op! het ene paard is de andere niet he? Ik zeg dus niet dat ieder paard dat kan!)

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-01 12:55

Ik reed na het dekken gewoon fanatiek door totdat de buik te dik begon te worden voor het echte buig werk etc. das bij het ene paard eerder dan bij de ander.
daarna ging ik rustigafbouwen en zo'n maand voor de uitgerekende datum galopeerde ik niet meer onder het zadel 2 weken voor die tijd alleen nog maar naar buiten en zonder zadel.
soms had ik 's middags gereden en kreeg ze 's nachts het veulen.
2 weken na die tijd weer oppakken en rustig aan beginnen 1ste dag 10 min en na 2 weken was ik weer 3 kwartier aan het rijden en ging langzaamaan weer opbouwen naar fanatiek.
Zo doen we het eigenlijk bij al onze merrie's

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Anna_oud

Berichten: 156
Geregistreerd: 15-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-01 15:45

Maar als je dan weer gaat rijden na 2 weken, waar laat je dan het veulen?? Loopt die dan mee in de bak, of blijft die in de box???

Onderschrift met foto's vervangen

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-01 16:05

toen marjon mysty gekregen had hebben we 3 weken alleen met haar gewandeld en daarna zijn we weer begonnen met rijden.
mysty liep gewoon mee, in het begin los of aan een halstertje (maar niet veel want dat vond ze eng) in de bossen liep ze ook gewoon los. Maar dat duurde niet lang, want oppeens was ze zo eigenwijs en bleef mooi staan en wou niet achter marjon aan. Marjon's vorige veulen (pinky=nu mijn pony) liep totdat hij 8 maanden was altijd los, hij volgde ons wel

Mysty is nu ruim 8 maanden en we laten haar nog steeds niet achter als we op marjon gaan rijden.

Groetjes Kim

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-01 16:31

ja, dat vraag ik me al langer af; wat zijn de ervaringen met het los meenemen van een veulen bij een ritje buiten de wei ( rustige polder/strand/bos) ?
Wij hebben hier een aantal bossen en een strandje, waar uiteraard geen auto's of zelfs maar fietsers komen, hooguit soms wandelaars met hond ofzo. maar ik moet dan altijd wel ca. 5-10 minuten stappen over een rustige weg om daar te komen..
Hoe ging dat dan bij jullie? En is het handig om t veulen aangelijnd aan de moeder te houden, ivm af en toe tegenstribbelen enzo? Lijkt me niet handig als je zelf op je paard zit en het veulen zit vast aan de singel/zadelring ofzo naast je been..?
hmm ik zie mezelf al helemaal rijden met leo door t bos met een veulen er dartelend bij... *LOL*..

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-01 16:50

Onze (helaas ondertussen overleden) merrie was ook drachtig. We hebben tot zowat het laatste moment op haar gereden. In het begin gewoon flink fanatiek, langzaam gedurende de elf maanden afgebouwd. Op het laatst alleen buitenritten gemaakt. Zelfs met haar aardig dikke buik wilde mevrouw nog gewoon gallopperen, maar op een gegeven moment gaf ze zelf aan dat ze dat niet meer wilde. Toen hebben we alleen nog gedraafd en gestapt. Tot vlak voor de geboorte hebben we nog stapritten gemaakt. Gewoon lekker ontspannen en ervoor zorgen dat ze wel conditie houdt!

Na de geboorte was ze heel erg vervelend. Ze accepteerde het zadel niet en probeerde me er uit volle macht vanaf te gooien. Daarnaast deed ze ook niks anders dan tijdens het rijden trappen naar het veulen. Die hebben we toen maar in het weiland naast de bak laten lopen aan een halstertouw (dat touw werd door Niels vastgehouden...)
We hebben echt een flinke tijd moeten ploeteren om haar ook maar een beetje normaal te laten lopen. Als we haar langere tijd niet bereden hadden, was dit volgens mijn instructrice nog veel erger geweest.

Als ik jou was, zou ik tot op het laatste moment gewoon rustig op haar blijven rijden. (De laatste weken gewoon stappen of wandelen met haar aan touw.) Zorg ervoor dat ze in beweging blijft!

Anna_oud

Berichten: 156
Geregistreerd: 15-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-01 16:54

Zou je eventueel nog wat dressuurwedstrijden kunnen rijden tot ongeveer 3 maanden voor de geboorte of is dat weer overdreven veel gevraagd????

Onderschrift met foto's vervangen

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-01 17:00

dat kan wel. Gewoon naar de pony kijken. Die geeft zelf wel aan wat wel en niet kan.

Bij ons op de manege haden ze een pony gekocht. ze hadden haar al bijna een jaar toen er ineens een veulentje naats stond. de dag ervoor had ze nog gewoon meegedaan in de springles. ze was toen wel wat sloomer, maar verder niet echt iets gemerkt. Toen ze de dag erop gingen voeren stond er ineens een klein hengstveulentje.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-01 19:18

Wij hadden de veulens altijd vast staan tijdens het rijden. Heel langzaam aan opbouwen en altijd zorgen dat er iemand bij het veulen in de buurt is. Is altijd heel goed gegaan!
Niels, het laatste veulen van Berber hebben we toen we naar de keuring moesten aan Berber vastgeknoopt. Aan de sielberg en we zaten er zonder zadel op. Heel lastig, want ook al leert het veulen dat nog zo goed, er is altijd een moment dat ie niet meer wil, dwars is en opstandig. (in je knie bijt ofzo *LOL* )
Ik vind het dus zelf de beste oplossing om het veulen langzaam aan te leren om alleen in een box te staan ofzo. Maar wel voorzichtig, maar ja dat spreekt voor zich! *LOL*

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-01 21:37

Ik liet het veulen in de stal en na een maand als ze er aan gewent waren ff zonder elkaar te zijn bij de andere veulens in de wei.
soms nam ik het veulen mee naar de bak vond ie wel leuk buiten deed ik ook wel eens maar altijd vast aan een halstertouw.
je zal net zien daar waar nooit auto's komen rijden auto's of het veulen blijft ineens niet goed meer bij z'n moeder een hond komt wel als je roept maar een veulentje niet echt.. ene tot 3 mnd ervoor starten? zou kunnen ik deed het niet had teveel last met buigingsoefeningen

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-01 23:08

Ik liet Milena's veulen vorig jaar gewoon in de box staan, of anders bij een andere merrie met veulen in het land. In het begin lopen ze vreselijk naar elkaar te bleren, maar het went vanzelf.... Rustig uitbouwen, dan komt het spenen ook minder hard aan lijkt me. Groetjes, Sonja.

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-01 16:11

da's dus HET 'probleem' bij mij: ik heb geen stal om t veulen in te zetten, ook (nog) geen bak, alleen een grote wei, in 2-en verdeeld dan.
Ik zou dus in t begin gewoon in d e wei moeten rijden, met t veulen mee, na een tijdje kan ik misschien apart in de andere wei, dat t veulen met 'opa' Roy ( pony Lachen ) in de andere wei blijft..
Als dat eenmaal gaat zonder al te veel problemen, dan kan ik t eens gaan wagen om alleen de weg op te gaan, dus zonder veulen.En dan maar hopen dat t veulen achter het schriklnt in de wei blijft..!
Een andere optie is natuurlijk dat ik veel oefen met het vast meelopen v/h veulen tijdens t rijden, dus aan de moeder of in mijn handen(..). En zou dat goed gaan, kan ik altijd nog de weg op..
Maar dat aangelijnd meenemen, lijkt me nog t veuligst aan t zadel ipv in de handen, aangezien ik dan bij tegenstribbelen/hangen te weinig handen heb om moeder en kind bij me te houden..( wordt ik gevieren-deeld ofzo..?)

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-01 16:15

hm wij hebben twee jaar terug ook nog zo'n leuk probleempje gehad. we hadden een stuk zand waar we mochten rijden, en mn vriendin en ik gingen daar rijden met Sabina. Jolanda en Nina stonden nog gewoon in de wei ernaast. douwt nina gewoon door t lint heen, gekke knol!! en dat terwijl ze niet eens een veulen is van sab. ik vind t nog steeds raar. sinds die tijd hebben we autobanden neergezet bij dat lint en ze is er nooit meer doorheen gegaan.
de veulens van afgelopen jaar lieten we "gewoon" achter in de stal, met in de stal ernaast nog een pony. als we bv met nina bezig gingen, lieten we mieke in de stal en in de stal ernaast Sabina of Jolanda met moby. ok, ze hinniken dan wel de hele tijd maar t gaat wel goed. en na een tijdje wordt dat hinniken ook minder

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-01 21:17

madelein, ik heb dat zelfde probleem dus ook. We hebben wel een stal, maar niet geschikt om een veulen alleen in achter te laten.
Wat wij doen, is het veulen leren aan "tuur" te staan. Dat is een touw aan een halsband/ halster wat met een pen in de grond vastzit.
Onze merries staan ook vaak op deze manier, vooral als het gras te vet is. Zo weet ik zeker dat ze zich niet vervreten.
Maar goed, ik zeg dus niet dat je dit zomaar moet doen en misschien is het niet voor ieder paard/ veulen geschikt. Ook moet je dit heeeeel langzaam aan en voorzichtig opbouwen. Maar goed, dat spreekt voor zich denk ik. Bij ons gaat dit altijd supergoed en je kunt, zonder bang te zijn dat je veulen in het draad hangt, gaan rijden.
Wij hebben ze aan een halsband staan, zodat de kans van ophangen heel klein is. De merries kunnen wel aan een halster, maar met een veulen zou ik dat niet doen.

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-01 23:36

phoe!
ik weet wat je bedoelt, maar vind dat soort methodes altijd doodeng!
er staat hier ook vaak een shet aan een touwtje vast, net op de grond en dat beest loopt ook vaak over dat touw heen..Ben als de dood dat ze dan een keer d'r benen breken, of zo in paniek raken dat ze zich losrukken oid ( wanrt erg stevig is dat niet volgens mij) zo'n touw laag boven de grond vind ik echt niet veilig. Lijkt me voor een heel jong paard ( dat toch al in paniek is dan--> moeder weg, rennen, etc...) helemaal niet veilig??

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-01 13:13

Nee, daarom vertelde ik het ook voorzichtig.
Maar wij doen dit heel heel langzaam, zodat het veulen er aan went. Dus eerst eraan vast met mams ernaast. Zodat het veulen leert wat het touw is etc. Dan de merrie buiten het bereik van het veulen, zo leert het tot waar het kan lopen, waar het einde is. En dan steeds een stapje verder.
Ik geef toe, het is wel link, of het kan link zijn. Het hangt er ook wel een beetje vanaf hoe het veulen zelf is. We hebben op deze manier een aantal veulens grootgebracht en is heel goed gegaan. Ik had ze ook liever in een box gehad, das toch nog het veiligst, maar ja.
Isolda en Berber staan er ook aan vast en Isolda al vanaf klein veulentje. Ze kan rennen, bokken, steigeren en rollen, zonder er wat gebeurt. Ik wil niet zeggen dat het voor een veulen veilig is, maar als je alles goed doet, is de kans dat er echt iets gebeurt heel klein. Dus een stevig touw, een halsband, zodat ze zich niet op kunnen hangen en het allerbelangrijkste langzaam aan wennen en is het een veulen wat compleet in de stress zou schieten, dan zou ik het niet doen!

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-01 15:42

shico staat ook heel vaakt vast aan een touw, aan zn halster gemaakt. nooit problemen mee gehad. je kan het ook zien op de foto van mij en shico dat er een touw aan vast zit.
maar ik zou t met een paniekbeestje idd niet proberen

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _l_amanda_l_, _RobinA_, Chantal_1978, hoogendroog, Mark0919, Monique1963, sasja0705 en 39 bezoekers