Wie heft ervaring met Thiedemann bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Wie heft ervaring met Thiedemann bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-03 20:20

Hoi, voor mijn tinker heb ik gisteren een Thiedemann bit gekocht, van rubber omdat ze aan rubber gewend is (nu een rubberen D trens gebroken). De Thiedemann die ik heb is dan een rubberen stang met kinketting. Omdat ze volgens mij een gebroken trens niet prettig vindt wilde ik eens wat anders proberen dat tegelijk iets meer overwicht geeft (de kinketting dus). Ze dendert namelijk nogal door en dit bit scharniert links en rechts onafhankelijk wat iets meer controle geeft met het crossen in de bossen. Mijn vraag dus: wie heeft er ervaring met zo'n bit en kleven er ook nadelen aan? Ik heb ook gedacht aan een Pelham omdat ik daar wel goede verhalen over had gehoord. Mijn paard loopt slecht aan de teugel en ook met alle zit en beenhulpen etc. begin je niet veel. Wie rijdt er met zo'n bit of heeft er ervaring mee?


Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 20:36

Ik heb geen ervaring met zo'n bit, ik wil alleen even de opmerking plaatsen dat als je pony zo slecht luistert je dit misschien eerder rijtechnisch moet oplossen ipv naar een sterker inwerkend bit te grijpen.

War does not determine who is right - only who is left.

http://www.rvamelisweerd.nl

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-03 20:53

Op dit soort opmerkingen zit ik niet te wachten. Graag alleen opmerkingen van mensen die ervaring hebben.

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 20:58

ik heb twee vriendinnen. Een met een haflinger en de ander heeft een tinker. Beiden rijden ze met thiedemann bit en beide paarden zijn beter te rijden. Zij hebben er baat bij. wel proberen ze het af en toe af te wisselen met het gewone bit. maar meer om te kijken of het echt veel verschil maakt. natuurlijk moet je daarbij ook rijtechnisch dingen proberen op te lossen maar zo'n bit kan het wat makkelijker maken.

DAG LIEVE MAMA. I love you and I miss you
28 mei 1941 - 21 januari 2009

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-03 21:10

Dank je SisLeone voor je reactie; tinkers en fjorden worden ook vaak gereden met een Liverpoolstang en soms met een Linda Tellington-Jones bit maar dat lijkt me helemaal zo'n metalen "geweld" in de mond. Een Thiedemann lijkt me niet al te scherp, ik heb dus een dikke rubberen stang, het enige is dat er een kinketting bij zit.

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 21:20

je moet deze gewoon proberen. soms duurt het even op welk bit je paard het fijnst te rijden is. meestal overleggen we altijd met onze instructeur. en vooral tinkers, fjorden en haflingers zijn gewoon sterke en ook eigenwijze paarden. mijn vriendin met die haflinger rijdt nu M1 dressuur met hem. hij zit rijtechnisch best goed in elkaar. maar hij is zo sterk. dus dat bitje helpt haar gewoon. daarom wisselt ze ook af omdat ze op wedstrijden ook met het gewone bit moet kunnen rijden. buiten rijden doet ze trouwens alleen met hackamore. hij is zo sterk dat ze anders met hem aan de haal gaat. ze heeft ook he;e tijden dat het rijden op een gewoon bit harstikke goed gaat. en dan in een keer gaat het weer minder en gebruikt ze het thiedemann bitje weer even. succes ermee.

DAG LIEVE MAMA. I love you and I miss you
28 mei 1941 - 21 januari 2009

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 21:20

wat ik eerst even kwijt wil is dat de meeste fjorden en ook eingelijk alle tinkers die ik ken gewoon op een simpel enkel of dubbelgebroken trensje worden gereden,

een thiedeman of pelham of andere bitten en trensen met een(iets)scherpere inwerking kunnen helpen , maar dan zou ik ze wel gebruiken om ernaar toe te werken dat ze gevoeliger word en dat je dus vrij snel weer over kunt stappen naar een vriendelijker bit

en toch wil ik ook weer de niet gewenste opmerking maken dat je eingelijk ook echt rijtechnisch aan de gang zou moeten gaan , in principe moet je ieder paard (dus ook een tinker en fjord etc)op je zit terug kunnen rijden , met daarbij lichte ondersteuning van het bit
je hebt wel gelijk dat een thiedeman 1 van de vriendelijke scherpere bitten is

succes met je paard
groetjes sonja

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 19:46

Soxje schreef:
tinkers en fjorden worden ook vaak gereden met een Liverpoolstang en soms met een Linda Tellington-Jones


Vind ik een beetje vreemd... Alle Tinker die ik ken worden toch echt op een normaal bitje gereden hoor... En dat zijn er toch wel een aantal Knipoog

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-03 19:56

Jij rijdt volgens mij alleen op een paar verzorgpaardjes in de bak, dat is wel wat anders dan buiten rijden. Misschien ken ik ook wel wat meer tinkers Lachen

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 19:59

Euhm.... Sorry hoor, maar je kunt het misschien ook iets vriendelijker zeggen... Ik heb een eigen Tinker, zelf ingereden, ik rij 3 goedgekeurde dekhengsten, 2 fokmerries en handelspaarden. Rij ook regelmatig op paarden van anderen, dus om nu te zeggen dat ik op een paar verzorgpaardjes in de bak rij... Frusty

En ik rijd ook buiten... Whooooow..... Frusty Knap hoor...

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-03 20:14

Misschien kun je mijn vraag lezen aan het begin van dit topic? Ik vroeg wie er ervaring had met een Thiedeman, jij dus blijkbaar niet. Graag alleen relevante antwoorden Knipoog

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 21:47

misschien is het antwoord niet wat je wil maar Tequila geeft wel degelijk een relevant antwoord,
maar even terug naar je vraag, ik denk dat het geen kwaad kan als je maar heel goed op het gebruik van het bit let
probeer hem gewoon in de bak rijtechnisch zo te krijgen op je gewone bit zodat je straks buiten die thiedeman niet meer nodig hebt, dus gebruik hem alleen als tijdelijk hulpmiddel

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 07:49

Soxje schreef:
Misschien kun je mijn vraag lezen aan het begin van dit topic? Ik vroeg wie er ervaring had met een Thiedeman, jij dus blijkbaar niet. Graag alleen relevante antwoorden Knipoog


Ik rijd mijn ijslander met een Thiedemann (ongebroken met tongboog en ketting) en waarom? Omdat hij een trensje even op sommige momenten niet meer serieus nam en ik op een gegeven moment echt hard moest doorkomen om hem te laten verzamelen... ik heb er een heel ander paard aan over gehouden *LOL* Hij staat weer aan de hulpen, het is net alsof hij het ook prettiger vind en het rijden weer leuk vind.
Ik heb altijd het idee gehad dat hij gebroken bitten (enkel en dubbel) niks vond. Ik ben er dus heel positief over.

Ik rijd mijn paard dus nu niet meer met constante aanleuning, de teugels hangen bij mij in een boogje en op het moment dat ik ze nodig heb, pak ik hem op en ik krijg meteen reactie. Op de vraag of zo een bit scherper is, kan ik niet zoveel zeggen, de werking van een dergelijk bit is vooral anders dan de trens en als je je rijkunsten daaraan aanpast is er niks mis om zo'n bit (al dan niet tijdelijk) te gebruiken.


Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 08:50

Ik zelf rij mijn tinker buiten op een pelham bit met twee teugels, bovenste teugel heeft een trenswerking onderste teugel een aardig serieuse werking. Het is een schat van een tinker maar vaak ook een ongeleid projectiel!

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 11:53

Uit het boek 'Het paard, het bit en de ruiter' van Gertrud Jetten (is trouwens een aanrader);

UITERLIJK EN WERKING
De Kimblewick (=Thiedemannbit) ziet eruit als een ongebroken trens met tongvrijheid en laag bevestigde, grote D-vormige ringen. In deze ringen kan de teugel heen en weer bewegen en het bit werkt dan al naar gelang van de hoogte van de teugel als een trens of als een stang. De kimblewick wordt als enige combinatiebit gereden met één teugel. Bovenop de D-vormige ringen zit een oogje waaraan het bakstuk bevestigd wordt. Dit heeft tot gevolg dat er door het hefboomwerking ook druk in de nek kan ontstaan. Zonder kinketting is er geen hefboomwerking mogelijk en net als alle andere optomingen met een hefboomwerking heeft de kimblewick ook een kinketting. De kimblewick lijkt van alle combinatiebitten in zijn werking het meest op een trens. Door de korte D-vormige scharen heeft het bit slechts een geringe hefboomwerking die bovendien alleen in actie komt als de ruiter zijn handen laag houdt. Een verschil met de ongebroken trens is dat de kimblewick door zijn hefboomwerking niet of nauwelijks in de mondhoeken kan trekken.

TWEE MODELLEN
De kimblewick kent weinig variatie in uiterlijk, Het bit heeft een lage tot middelhoge vorm van tongvrijheid, een middelmatig dik mondstuk en korte of iets langere D-vormige ringen (plus minus 4 tot 5 centimeter), Toch is er bij die D-vormige ringen nog wel degelijk een onderscheid mogelijk; bij sommige kimblewicks zitten er namelijk 2 gaten in de bitringen. Hierdoor kan de ruiter de werking van te voren beperken tot die van een trens of een stang. Dat laatste lijkt een hele slimme oplossing, maar toch zit er nog een addertje onder het gras. De essentie van de kimblewick is immers dat de teugel heen en weer kan glijden in de bitringen. Het bit werkt pas sterker in in op de mond als de ruiter zijn handen lager neemt en harder aan de teugels trekt. Als de teugel in de onderste gleuf is gegespt werkt de kimblewick snel en plotseling in op de paardenmond, en als de teugel in de bovenste gleuf bevestigd wordt kan de ruiter net zo goed een ongebroken trens nemen. Het bevestigen van twee teugels aan de kimblewick in plaats van 1 teugel is weinig zinvol (het onderscheid tussen de inwerking via de onderste en de bovenste teugel is te klein), maar ook niet schadelijk.

GESCHIKTHEID
De kimblewick is een uitstekend bit om af en toe eens af te wisselen met een trens. Het heeft slechts een geringe hefboomwerking en is makkelijk te 'bedienen'. De kimblewick kan gebruikt worden voor paarden die over het algemeen heel gehoorzaam zijn maar in sommige omstandigheden een trens niet meer serieus nemen. Een situatie waarbij dit veel voorkomt is natuurlijk de jachten het springen, maar ook het buitenrijden met andere paarden is in dit opzicht 'berucht'.
------------------------------------------------

Ik heb zelf ook ervaring met zo'n bit, ik heb er een tijdje een paard van een kennis mee gereden.
Ik vind het geen heel scherp bit, en het paard liep er best fijn op. In de bak was hij wel te rijden met een simpel dubbelgebroken trensje, en nu buiten ook.
Ik ben van mening dat je het wel het beste kunt proberen weer af te bouwen naar een zachter bitje, door daarmee te oefenen in de bak, zorgen dat ze daar gewoon goed naar je hulpen luistert, en als dat goed gaat ook buiten weer proberen.


Ik lees hier trouwens echt van heel veel mensen dat Tinkers, Haflingers e.d. op een scherper bit gereden worden, ik zie niet in waarom dat zo zou moeten zijn. Dat ligt IMO niet aan het ras, hoewel je overal uitzonderingen tussen hebt (dus geen aanval op wie dan ook hier), maar vaak aan de mensen die dit soort paarden rijden. Ze worden vaak gereden door minder ervaren mensen, omdat ze zo rustig zouden zijn en doet zo'n paard dan eens iets wat niet helemaal de bedoeling is, worden ze sneller als onhandelbaar bestempeld, terwijl ze in feite gewoon paard zijn... (wederom geen aanval op iemand hier).

Ik heb mijn Tinker zelf een tijdje met een correctiebit gereden, ik had namelijk ook soms absoluut geen rem meer, maar ik rijd nu ook weer gewoon op een dubbelgebroken bitje, kwestie van grenzen stellen en bevestigen bij je paard en hem weer goed op jou laten reageren.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 12:17

Nou supertje heeft een heel uitgebreid antwoord gegeven en ik kan er alleen maar mijn ervaring aan toevoegen. Zelf met een rubberbitje kan de onbekwame ruiter veel schade aanrichten dus als je maar weet hoe er mee om moet gaan, zal ik maar zeggen.
Zelf rijd ik mijn paard met een thiedemanbit met boog en ik heb er ook een gebroken versie van. Ik rijd niet dagelijks met deze bitten, alleen als ik ga springen in het bos of als ik met meerdere paarden op stap ga, zodat ik hem iets sneller op de 'rem' kan krijgen.
Persoonlijk vind i khet een heel erg fijn bit om mee te rijden, maar nogmaals dat ligt helemaal aan de ruiter en het paard. Succes er mee

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 12:35

Ik wist niet dat er twee modellen van zijn, heb nog nooit de versie gezien zonder twee "teugelsloten" (als je weet wat ik bedoel).

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-03 21:53

Hartelijk dank voor jullie reacties. Hier heb ik wat aan. Vooral met het stukje van Supertje ben ik blij. Ik heb enkele bitringen maar Divoza heeft ze bijvoorbeeld in 2 gedeeltes. Er zijn best wat tinkers die ongeleide projectielen zijn zoals Irish Lady zegt. Het is natuurlijk vaak een mengelmoesje, in sommige zit harddraversbloed of volbloed, in andere weer meer koudbloed. Het is een koudbloed, ze zijn hard en drammerig en heel sterk. Ik heb altijd warmbloeden gereden maar nog nooit zo'n sterk paard gehad. Zonder handschoenen rijden gaat niet, toen ik haar net had (ruim een jaar geleden) had ik mijn handen helemaal open omdat ze de teugels constant uit mijn handen trok. Dat is véél minder geworden maar ze probeert het nog wel. Het Thiedemanbit vind ik na de meeste reacties helemaal geen negatieve klank hebben, Sox loopt op mijn dubbelgebroken aurigan trens echt superslecht, daar kan ze gewoon niet tegen. Hopelijk dus wel op deze rubber stang. En anders ga ik terug naar mijn D trens. Of ga verder zoeken, misschien dan toch een Pelham. Mijn enige bezwaar tegen een Pelham is dat je die eigenlijk met dubbele teugel moet rijden (heb ik nooit gedaan) maar je kan hem blijkbaar ook alleen met trensteugel rijden en dan met riempjes verbinden zodat je toch een lichte hefboomwerking hebt. Eerst dus maar aan de gang met het Thiedemanbit...als het eindelijk eens stopt met plenzen Knipoog

sanne222

Berichten: 691
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 22:05

Ik zou het gewoon gebruiken als ik jou was! Wat is nou paardvriendelijker: flink je spierballen moeten gebruiken tijdens het buitenrijden met trensje omdat je anders ervandoor gaat, of een scherper bitje gebruiken waardoor je bijna niets meer in je handen hebt en een goed werkende rem voor als ie aan de haal gaat?? Schijnheilig
er bestaan niet voor niets verschillende soorten bitten!!

wel moet je natuurlijk wel afwisselen met een gewone trens omdat je paard anders weer sterker wordt op het scherpere bit.

En waneer deze rassen (tinker, fjord, haf) ook in het tuig staan (voor de wagen) worden ze voor de veiligheid gereden met liverpool stang, dan is het erg moeilijk om onder het zadel met gewoon trensje te rijden! Lips are sealed

dus mijn advies: gewoon uitproberen maar wel je verstand blijven gebruiken!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-03 22:41

Thanks Sanne, een Liverpool stang is ook nog een optie inderdaad. Mijn tinker heeft nooit voor de kar gelopen dus ik probeer het eerst maar op andere bitten. Ik zou het liefst een bitloos hoofdstel hebben maar dan mag een andere ruiter het uitproberen Lachen. Ik geloof dat die western bitjes ook nogal scherp zijn trouwens. Tamelijk dun en met scharen (hefboom). Ik zie wel eens een westernfilm waarbij het grootste deel van de paarden met opengesperde monden lopen, vreselijk. Zo hoor je toch helemaal niet op zijn "westerns" te rijden. Maar ik dwaal van dit topic af... Ik vind een Thiedeman dus ook niet scherp, het bit dat ik heb gekocht heeft een dikke rubberen stang, en ènkele ringen dus weinig hefboomwerking. Wel ìets natuurlijk. Net als Sibold's IJslander vindt Sox gebroken trensen ook niks heb ik het idee. Ik rijd trouwens ook nooit in constante aanleuning, moet je in de bossen ook niet doen vind ik persoonlijk, dáár rijd je voor ontspanning voor paard en ruiter. Ik heb het boek "Het paard, het bit en de ruiter" dat Supertje aanraadde bij de bibliotheek gereserveerd. Ben heel erg benieuwd!

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 23:17

Soxje, het je het trouwens ook al eens geprobeerd met een gewone ongebroken trens? Er zijn namelijk ook paarden die de knijpende werking van een gebroken bit inderdaad niet prettig vinden zoals jij beschrijft, en misschien werkt dat ook.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 23:23

Wat supertje nu zegt klopt helemaal! Mijn ponymerrie liep op een gewone enkelgebroken trens gewoon slecht, terwijl ze op een stang prima liep ....

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 23:29

sanne222 schreef:
En waneer deze rassen (tinker, fjord, haf) ook in het tuig staan (voor de wagen) worden ze voor de veiligheid gereden met liverpool stang, dan is het erg moeilijk om onder het zadel met gewoon trensje te rijden! Lips are sealed


Ben ik het niet mee eens, de teugelvoering bij het mennen is vaak met een losser contact, dat de bitten scherper zijn is omdat je alleen je leidsels en je stem hebt om je paard terug te krijgen. In noodgevallen kan een wat scherper inwerkend bit dan weleens van pas komen.

Ik ken genoeg paarden die voor de kar lopen op een liverpoolstang, maar die met een simpel trensje rond te sturen zijn onder het zadel.
Hier bij mij op stal staat het grootste deel van de paarden voor de kar (ook de dressuur- en springpaarden, we hebben bijvoorbeeld een Uniform en een Elcaro voor de kar staan Haha! ), één van die paarden loopt ook een Z-parcours op een enkelgebroken trens...

Als een paard hard in de mond wordt door een liverpoolstang in het tuig te gebruiken, doe je toch echt iets verkeerd IMO.
Een trens kan een martelwerktuig zijn in de handen van iemand die er verkeerd mee omgaat, een liverpoolstang in de handen van een menner die weet waar hij mee bezig is niet. Ligt er dus ook aan hoe je ermee omgaat.

Sorry voor het off-topic Bloos

Run free Jordy.... 1997 - 2021

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 09:59

Je hebt helemaal gelijk hoor!!! Vandaar dat ik ook telkens aanraad om lessen te volgen aan mensen die willen gaan mennen ...

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-03 21:49

Nee, ik heb het niet geprobeerd op een ongebroken trens. Was in de ruiterzaak en zag dit bit dus. Ik baal wel want ik heb het vanwege de enorme plensregen nog niet kunnen uitproberen. Mag het wel ruilen mocht het niet goed gaan, als het rubber dan natuurlijk niet beschadigd is. Een ongebroken trens is wel een stuk goedkoper trouwens maar ik wil graag rubber omdat ze dat nu gewend is. Ze hadden wel rubberen ongebroken trenzen maar die kun je zó ombuigen, lijkt mij voor mijn tinker niet echt een goede optie Knipoog


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Natasja_, carika, IngeK, K_nolan, Muggebeet en 91 bezoekers