wie is dan aansprakelijk ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
carin
Berichten: 312
Geregistreerd: 08-03-03

wie is dan aansprakelijk ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-03 21:58

Afgelopen weekend kwamen er 3 meisjes van ong. 12 jaar vragen of ze de haflinger en de shire mochten poetsen.....geen probleem, vond ik vroeger ook gaaf.
Wij vragen ons nu alleen af, stel dat er wat gebeurt, weet ik wat, ehhhhh....de haf trapt en een meisje loopt letsel op of erger....wie is er dan aansprakelijk ?? Het is op ons erf .


Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 22:01

ze zijn minderjarig...
ik zou het risico gewoon niet lopen, ik denk dat het alleen wa-verantwoord is als de ouders toezicht houden tijdens de poetserij, of anders een andere volwassenen met uitdrukkelijke toestemming van een van de ouders.
Maar ik zou er niet aan beginnen, wat een gedoe.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 22:10

Ach... als je overal zo bij moet denken, dan kun je niks meer doen.
Je bent er volgens mij voor verzekerd, dus als er wat gebeurt, dan is het gewoon gedekt.


Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 22:17

Vraag het voor de zekerheid even na bij je verzekerings-agent en laat ze een briefje van de ouders meenemen, waarin uitdrukkelijk staat, dat de meiden hier toestemming voor hebben en dat jij iig van letsel van welke aard dan ook, niet aansprakelijk zal worden gesteld!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 22:59

Sterre schreef:
Vraag het voor de zekerheid even na bij je verzekerings-agent en laat ze een briefje van de ouders meenemen, waarin uitdrukkelijk staat, dat de meiden hier toestemming voor hebben en dat jij iig van letsel van welke aard dan ook, niet aansprakelijk zal worden gesteld!


Leuk idee, heeft alleen geen enkel nut. Als er op jou erf iets gebeurd, dan ben je aansprakelijk. Het is echter niet zo dat ze je tot op het bot uit kunnen kleden, ouders zijn ook zelf verantwoordelijk, en die verantwoording houdt niet op bij jou erf. Zorg dat je enig toezicht houdt dat ze geen gekke dingen of gevaarlijke acties uithalen, veel meer kun je toch niet doen.
Het is in wezen hetzelfde als op een manege waar ook altijd van die bordjes hangen dat men niet aansprakelijk is, helaas, pindakaas, de eigenaar is wel degelijk aansprakelijk. Als hij z'n boeltje echter goed voor elkaar heeft en geen felle paarden aan beginners meegeeft en dat soort acties, dan valt hem weinig te verwijten, je hebt zelf namelijk ook je eigen verantwoording.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Caroline1
Berichten: 24
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: midden nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 00:51

In principe is de eigenaar van een paard aansprakelijk voor alle schade die het dier aan derden toebrengt. Of het nu op het erf is of daarbuiten, maakt niets uit. Ook maakt het niet uit of het paard iemand expres trapt of per ongeluk. Het gaat om risico-aansprakelijkheid, vergelijkbaar met autorijden (je rijd heus niet iemand met opzet van zijn sokken, maar als het toch gebeurt ben je wel aansprakelijk).

Ik heb voor de zekerheid een aparte aansprakelijkheidsverzekering afgesloten voor mijn paard. Het kost maar heel weinig per jaar en het is wel zo'n prettig idee. Als hij bovenop een nieuwe auto zou springen, dan vergoed de verzekering. Ook als hij op wedstrijd bijvoorbeeld een paard zou slaan, dan betaald mijn verzekering de schade netjes aan de gedupeerde.

Het lijkt misschien overdreven, maar met een goede verzekering, die niet eens zo veel kost, kun je een hoop ellende voorkomen.

carin
Berichten: 312
Geregistreerd: 08-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-03 09:54

Bedankt allemaal voor de reacties, ik ga zeker even contact opnemen met de ouders, of ze wel weten dat hun dochters hier met paarden bezig zijn en een extra verzekeringetje...geen gek idee ! Bedankt!!

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 10:11

Die extra verzekering is volkomen overbodig. Je gewone WA dient dergelijke kosten te dekken. Wel is het zo dat veel maatschappijen het op prijs stellen dat deze risico's er zijn. Even melden dus.
Het is ook zo dat wanneer die kinderen ondanks jou waarschuwingen een ongeluk krijgen door roekeloos gedrag jou aansprakelijkheid maar beperkt is. Overleg dit met de ouders. Kinderen dienen te luisteren, maar niet alle ouders zijn daar evengoed van overtuigd. Indien je naar jou gevoel onvoldoende mogelijkheden krijgt, wieberen met die kinderen. Krijg je alle medewerking, gun die kinderen dan vooral de kans op een stuk ervaring.
Verwacht niet dat het je tijd oplevert, dat doet het niet, het geeft waarschijnlijk wel een hoop voldoening als je goed met die kinderen door de bocht kunt, lijkt me ook wat waard.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Wieke en 47 bezoekers